megane 1.5 dci rattelend geluid.

Forumregels
géén Scenic / Megane Scenic !!
Die vind je onder Scenic
Plaats reactie

Topic author
jetze
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 13 mar 2011 16:36
Actief als: particulier

megane 1.5 dci rattelend geluid.

Bericht door jetze »

Gisteren reed ik met mijn megane 1.5 dci en trok weg bij de stoplichten. Auto hield gigantisch in en daarna een rattelend geluid. Na 100 meter geluid weg en kon weer gewoon rijden. Inmiddels 300 km meer gereden en geen problemen meer.

Maar toch... je zit niet lekker in de auto. Nu ligt er bij de stoplichten ook een riem... Lijkt om een gebroken multi riem.....

Motorkap open gedaan, ik zie de dynamo draaien en alles draait en loopt rustig. Klopt het dat een 2004 megane 1.5 dci (60KW) maar 1 multi riem heeft??

(over 10.000 kilometer is mijn distributieriem wel aan de beurt...)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 08 jun 2025 09:53
Actief als: particulier

Re: megane 1.5 dci rattelend geluid.

Bericht door mechanic »

Deze megane heeft inderdaad maar 1 multiriem. Deze drijft vanuit de krukas de airco en de dynamo aan en zit onder spanning door een spanrol.
Het wil wel eens voorkomen dat de dempende dynamopoulie versleten is en tegen het dynamo-huis aan slijpt. Als er een riem bij de stoplichten ligt zou je de multiriem en aangedreven organen van jou auto kunnen controleren. Zijn er rafels te zien aan de multiriem?
Werkt de airconditioning nog wel? Deze pompen kunnen vastslaan. Controleer met de motor uit of het binnenwerk van de aircopomp poulie handmatig te draaien is.
Andere mogelijke oorzaak, die overigens minder waarschijnlijk is, zou kunnen zijn dat de distributieriem van tijd af is door een afgebroken spie van de nokkenaspoulie.
Nu zeg je dat de auto gewoon goed rijd, en dus ook goed start, dus die kans is een stukje kleiner.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut