Mégane houdt in, stottert, uitlaat ploft

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Plaats reactie

Topic author
musje83
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 17 jun 2015 13:38
Actief als: particulier

Mégane houdt in, stottert, uitlaat ploft

Bericht door musje83 »

Model/uitvoering : Mégane Coupé 2.0 8v (116pk) _
Bouwjaar : 1998_
Brandstof : Benzine & LPG G3 (Eurogas)_
Ik heb m'n Polo ingeruild voor een leeftijdsgenootje met véél meer rijplezier, een Mégane Coupé 2.0 uit '98. Rijplezier als hij goed rijdt, en dat is nou net wat 'ie niet doet momenteel.

Het is overigens een 2.0 8v (F3R 750/751), dus niét het IDE blok !!

De auto heeft 1,5 jaar stilgestaan en gekocht voor een leuk prijsje. Het is starten en lopen met de auto, maar het volgende doet zich al vanaf het begin voor (op zowel LPG als benzine):

• Motor slaat bij koude motor vaak af bij afremmen.
• Motor houdt in, heeft vaak moeite in 1e en 2e versnelling (veel toeren, weinig trekkracht, ik moet rustig gas geven), 3e en 4e gaan vaak prima en in 5 kom ik niet voorbij 120-130 km/h.
• Motor kan soms heel erg bokken bij belasting, dus bijvoorbeeld bij het afrijden van een rotonde in 3 (met 40/50km/h bijv.). Het bokken is letterlijk: inhouden en schuddend motorblok.
• Auto loopt bij warme motor vaak 1500-2000 toeren stationair, flinke dot gas en hij zakt (meestal) naar 700-900 toeren waarbij de motor soms flink gaat schudden.
• Koelvloeistof temperatuurmeter in het dashboard doet niets (welke sensor is dan defect, die op het blok of in de radiator?)

Wat is er tot nu toe aan gebeurd:

• Bougies vervangen (Gewoon NGK, geen LPG bougies maar op kenteken uitgezocht bij Record autoparts)
• Bougiekabels vervangen
• Bobine 1 vervangen (bobine 2 wordt morgen vervangen)
• Stappenmotor gereinigd
• Lucht temperatuur sensor geplaatst (bleek er niet eens op te zitten, vorige eigenaar heeft andere slang + open luchtfilter geplaatst)
• Open luchtfilter schoongeblazen (ik zoek nog een normaal luchtfilter huis)
• Olie + filter ververst
• Stekker voor inspuitcomputer gereinigd
• Koelvloeistof temperatuursensor op het blok vervangen (3-4 polig, groene stekker)

Bij het uitlezen krijg ik geen foutmeldingen. Ook zijn de problemen de ene keer erger dan de andere keer...

Wie helpt me verder?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22

Re: Mégane houdt in, stottert, uitlaat ploft

Bericht door Rossy »

Laat even weten wat voor effect de nieuwe bobine heeft.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
musje83
Lid
Lid

Bericht door musje83 »

Nou, nieuwe bobine zit er op, maar helaas weinig verschil. Motor loopt wel iets mooier rond, laten we zeggen dat het probleem 20% minder erg is geworden. Er zit vooruitgang in :wink:

Vandaag viel me op dat de auto op twee verschillende momenten (twee ritten) een heel stuk beter reed dan voorheen. Ik had een heel stuk meer trekkracht en de motor liep mooi rond, geen gestotter of gepruttel. Na een paar keer afslaan & weer starten was het gevoel van 'stikken' weer terug, om vervolgens bij de volgende rit weer een tijdje mooi te lopen.

Tijdens het vervangen van de tweede bobine bleek echter dat de luchtslang (met daarop het gehavende sportluchtfilter) helemaal los was geraakt van het gasklephuis. De collega van de bevriende monteur die even had geholpen heeft die dus niet goed terug gezet. Kan dit er mee te maken hebben gehad? Dat de auto beter liep zonder überhaupt een luchtfilter te hebben?

Tot slot zijn we nog met remreiniger aan de gang geweest en merkten we dat er een kleine verandering in de 'loop' van de motor optrad zodra we remreiniger achter het blok spoten (bij de slangetjes links van het inlaatspruitstuk, als je er voor staat). Wie kan me vertellen welke slangetjes dit zijn?

:thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Ik zou beginnen die slangetjes allemaal te vervangen(1 voor 1 om vergissingen met aansluiten te voorkomen) ze zijn al 14 jaar oud!.
Verder is een origineel luchtfilter WEL van belang voor een evenwichtige luchttoevoer, het is allemaal berekend door de witte jassen van Renault.
Kontroleer en reinig de randen van de vlinderklep in je gasklephuis goed, en let op of evt. compensatiegaatjes in de venturi niet verstopt zitten.
SUC6
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 15 mei 2025 22:00

Bericht door mechanic »

Hoe is de staat van het bekende slangetje tussen je inlaat spruitstuk en de map sensor? Deze Scheuren vaak door de kantelbeweging van de motor.
Merk je verschil in de motorloop is dat natuurlijk niet goed. Bij deze motor zit het inlaatspruitstuk achter op de motor, is het niet die pakking die valse lucht trekt?
De temperatuur aanduidint op het instrumentenpaneel komt bij oudere renaults meestal van de sensor in de kop met 1 draad erop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
musje83
Lid
Lid

Bericht door musje83 »

Ik heb nu beide bobines vervangen en de auto loopt aanzienlijk beter, vooral op benzine, maar heeft in de basis nog dezelfde problemen: Bij elk stoplicht uitvallen bij een koude motor, bij elk stoplicht op 1500/2000 toeren blijven hangen bij een warme motor, pruttelen en licht schudden en inhouden, niet harder dan 130km/h.

Nu zit ik met dat vacuum-lek wat (van voren met de motorkap open gezien) links achter het inlaatspruitstuk zit, recht onder de accu in het schutbord. Als ik daar remreiniger spuit merk ik een verschil in toerental en je hoort duidelijk een 'hisssss' uit die hoek komen.

Welke slangen zijn dit? Wie kan me daar meer over vertellen? Ik heb het idee dat ze erg moeilijk te bereiken en dus moeilijk te vervangen zijn.

@mechanic: Het slangetje van de MAP-sensor is nog helemaal intact.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut