Mégane houdt in, stottert, uitlaat ploft
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 10 jul 2012
- Laatste bezoek: 17 jun 2015 13:38
- Actief als: particulier
Mégane houdt in, stottert, uitlaat ploft
Model/uitvoering : Mégane Coupé 2.0 8v (116pk) _
Bouwjaar : 1998_
Brandstof : Benzine & LPG G3 (Eurogas)_
Ik heb m'n Polo ingeruild voor een leeftijdsgenootje met véél meer rijplezier, een Mégane Coupé 2.0 uit '98. Rijplezier als hij goed rijdt, en dat is nou net wat 'ie niet doet momenteel.
Het is overigens een 2.0 8v (F3R 750/751), dus niét het IDE blok !!
De auto heeft 1,5 jaar stilgestaan en gekocht voor een leuk prijsje. Het is starten en lopen met de auto, maar het volgende doet zich al vanaf het begin voor (op zowel LPG als benzine):
• Motor slaat bij koude motor vaak af bij afremmen.
• Motor houdt in, heeft vaak moeite in 1e en 2e versnelling (veel toeren, weinig trekkracht, ik moet rustig gas geven), 3e en 4e gaan vaak prima en in 5 kom ik niet voorbij 120-130 km/h.
• Motor kan soms heel erg bokken bij belasting, dus bijvoorbeeld bij het afrijden van een rotonde in 3 (met 40/50km/h bijv.). Het bokken is letterlijk: inhouden en schuddend motorblok.
• Auto loopt bij warme motor vaak 1500-2000 toeren stationair, flinke dot gas en hij zakt (meestal) naar 700-900 toeren waarbij de motor soms flink gaat schudden.
• Koelvloeistof temperatuurmeter in het dashboard doet niets (welke sensor is dan defect, die op het blok of in de radiator?)
Wat is er tot nu toe aan gebeurd:
• Bougies vervangen (Gewoon NGK, geen LPG bougies maar op kenteken uitgezocht bij Record autoparts)
• Bougiekabels vervangen
• Bobine 1 vervangen (bobine 2 wordt morgen vervangen)
• Stappenmotor gereinigd
• Lucht temperatuur sensor geplaatst (bleek er niet eens op te zitten, vorige eigenaar heeft andere slang + open luchtfilter geplaatst)
• Open luchtfilter schoongeblazen (ik zoek nog een normaal luchtfilter huis)
• Olie + filter ververst
• Stekker voor inspuitcomputer gereinigd
• Koelvloeistof temperatuursensor op het blok vervangen (3-4 polig, groene stekker)
Bij het uitlezen krijg ik geen foutmeldingen. Ook zijn de problemen de ene keer erger dan de andere keer...
Wie helpt me verder?
Bouwjaar : 1998_
Brandstof : Benzine & LPG G3 (Eurogas)_
Ik heb m'n Polo ingeruild voor een leeftijdsgenootje met véél meer rijplezier, een Mégane Coupé 2.0 uit '98. Rijplezier als hij goed rijdt, en dat is nou net wat 'ie niet doet momenteel.
Het is overigens een 2.0 8v (F3R 750/751), dus niét het IDE blok !!
De auto heeft 1,5 jaar stilgestaan en gekocht voor een leuk prijsje. Het is starten en lopen met de auto, maar het volgende doet zich al vanaf het begin voor (op zowel LPG als benzine):
• Motor slaat bij koude motor vaak af bij afremmen.
• Motor houdt in, heeft vaak moeite in 1e en 2e versnelling (veel toeren, weinig trekkracht, ik moet rustig gas geven), 3e en 4e gaan vaak prima en in 5 kom ik niet voorbij 120-130 km/h.
• Motor kan soms heel erg bokken bij belasting, dus bijvoorbeeld bij het afrijden van een rotonde in 3 (met 40/50km/h bijv.). Het bokken is letterlijk: inhouden en schuddend motorblok.
• Auto loopt bij warme motor vaak 1500-2000 toeren stationair, flinke dot gas en hij zakt (meestal) naar 700-900 toeren waarbij de motor soms flink gaat schudden.
• Koelvloeistof temperatuurmeter in het dashboard doet niets (welke sensor is dan defect, die op het blok of in de radiator?)
Wat is er tot nu toe aan gebeurd:
• Bougies vervangen (Gewoon NGK, geen LPG bougies maar op kenteken uitgezocht bij Record autoparts)
• Bougiekabels vervangen
• Bobine 1 vervangen (bobine 2 wordt morgen vervangen)
• Stappenmotor gereinigd
• Lucht temperatuur sensor geplaatst (bleek er niet eens op te zitten, vorige eigenaar heeft andere slang + open luchtfilter geplaatst)
• Open luchtfilter schoongeblazen (ik zoek nog een normaal luchtfilter huis)
• Olie + filter ververst
• Stekker voor inspuitcomputer gereinigd
• Koelvloeistof temperatuursensor op het blok vervangen (3-4 polig, groene stekker)
Bij het uitlezen krijg ik geen foutmeldingen. Ook zijn de problemen de ene keer erger dan de andere keer...
Wie helpt me verder?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 30 sep 2004
- Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
- Actief als: particulier
- Locatie: Emmeloord
Re: Mégane houdt in, stottert, uitlaat ploft
Laat even weten wat voor effect de nieuwe bobine heeft.
Antonio.
Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 10 jul 2012
- Laatste bezoek: 17 jun 2015 13:38
- Actief als: particulier
Re: Mégane houdt in, stottert, uitlaat ploft
Nou, nieuwe bobine zit er op, maar helaas weinig verschil. Motor loopt wel iets mooier rond, laten we zeggen dat het probleem 20% minder erg is geworden. Er zit vooruitgang in
Vandaag viel me op dat de auto op twee verschillende momenten (twee ritten) een heel stuk beter reed dan voorheen. Ik had een heel stuk meer trekkracht en de motor liep mooi rond, geen gestotter of gepruttel. Na een paar keer afslaan & weer starten was het gevoel van 'stikken' weer terug, om vervolgens bij de volgende rit weer een tijdje mooi te lopen.
Tijdens het vervangen van de tweede bobine bleek echter dat de luchtslang (met daarop het gehavende sportluchtfilter) helemaal los was geraakt van het gasklephuis. De collega van de bevriende monteur die even had geholpen heeft die dus niet goed terug gezet. Kan dit er mee te maken hebben gehad? Dat de auto beter liep zonder überhaupt een luchtfilter te hebben?
Tot slot zijn we nog met remreiniger aan de gang geweest en merkten we dat er een kleine verandering in de 'loop' van de motor optrad zodra we remreiniger achter het blok spoten (bij de slangetjes links van het inlaatspruitstuk, als je er voor staat). Wie kan me vertellen welke slangetjes dit zijn?


Vandaag viel me op dat de auto op twee verschillende momenten (twee ritten) een heel stuk beter reed dan voorheen. Ik had een heel stuk meer trekkracht en de motor liep mooi rond, geen gestotter of gepruttel. Na een paar keer afslaan & weer starten was het gevoel van 'stikken' weer terug, om vervolgens bij de volgende rit weer een tijdje mooi te lopen.
Tijdens het vervangen van de tweede bobine bleek echter dat de luchtslang (met daarop het gehavende sportluchtfilter) helemaal los was geraakt van het gasklephuis. De collega van de bevriende monteur die even had geholpen heeft die dus niet goed terug gezet. Kan dit er mee te maken hebben gehad? Dat de auto beter liep zonder überhaupt een luchtfilter te hebben?
Tot slot zijn we nog met remreiniger aan de gang geweest en merkten we dat er een kleine verandering in de 'loop' van de motor optrad zodra we remreiniger achter het blok spoten (bij de slangetjes links van het inlaatspruitstuk, als je er voor staat). Wie kan me vertellen welke slangetjes dit zijn?

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Re: Mégane houdt in, stottert, uitlaat ploft
Ik zou beginnen die slangetjes allemaal te vervangen(1 voor 1 om vergissingen met aansluiten te voorkomen) ze zijn al 14 jaar oud!.
Verder is een origineel luchtfilter WEL van belang voor een evenwichtige luchttoevoer, het is allemaal berekend door de witte jassen van Renault.
Kontroleer en reinig de randen van de vlinderklep in je gasklephuis goed, en let op of evt. compensatiegaatjes in de venturi niet verstopt zitten.
SUC6
mvg
WillemS
Verder is een origineel luchtfilter WEL van belang voor een evenwichtige luchttoevoer, het is allemaal berekend door de witte jassen van Renault.
Kontroleer en reinig de randen van de vlinderklep in je gasklephuis goed, en let op of evt. compensatiegaatjes in de venturi niet verstopt zitten.
SUC6
mvg
WillemS
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16687
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 15 mei 2025 22:00
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Mégane houdt in, stottert, uitlaat ploft
Hoe is de staat van het bekende slangetje tussen je inlaat spruitstuk en de map sensor? Deze Scheuren vaak door de kantelbeweging van de motor.
Merk je verschil in de motorloop is dat natuurlijk niet goed. Bij deze motor zit het inlaatspruitstuk achter op de motor, is het niet die pakking die valse lucht trekt?
De temperatuur aanduidint op het instrumentenpaneel komt bij oudere renaults meestal van de sensor in de kop met 1 draad erop.
Merk je verschil in de motorloop is dat natuurlijk niet goed. Bij deze motor zit het inlaatspruitstuk achter op de motor, is het niet die pakking die valse lucht trekt?
De temperatuur aanduidint op het instrumentenpaneel komt bij oudere renaults meestal van de sensor in de kop met 1 draad erop.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 10 jul 2012
- Laatste bezoek: 17 jun 2015 13:38
- Actief als: particulier
Re: Mégane houdt in, stottert, uitlaat ploft
Ik heb nu beide bobines vervangen en de auto loopt aanzienlijk beter, vooral op benzine, maar heeft in de basis nog dezelfde problemen: Bij elk stoplicht uitvallen bij een koude motor, bij elk stoplicht op 1500/2000 toeren blijven hangen bij een warme motor, pruttelen en licht schudden en inhouden, niet harder dan 130km/h.
Nu zit ik met dat vacuum-lek wat (van voren met de motorkap open gezien) links achter het inlaatspruitstuk zit, recht onder de accu in het schutbord. Als ik daar remreiniger spuit merk ik een verschil in toerental en je hoort duidelijk een 'hisssss' uit die hoek komen.
Welke slangen zijn dit? Wie kan me daar meer over vertellen? Ik heb het idee dat ze erg moeilijk te bereiken en dus moeilijk te vervangen zijn.
@mechanic: Het slangetje van de MAP-sensor is nog helemaal intact.
Nu zit ik met dat vacuum-lek wat (van voren met de motorkap open gezien) links achter het inlaatspruitstuk zit, recht onder de accu in het schutbord. Als ik daar remreiniger spuit merk ik een verschil in toerental en je hoort duidelijk een 'hisssss' uit die hoek komen.
Welke slangen zijn dit? Wie kan me daar meer over vertellen? Ik heb het idee dat ze erg moeilijk te bereiken en dus moeilijk te vervangen zijn.
@mechanic: Het slangetje van de MAP-sensor is nog helemaal intact.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 184 Weergaves
-
Laatste bericht door StefanW1
-
- 6 Reacties
- 549 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 438 Weergaves
-
Laatste bericht door scarface450
-
- 4 Reacties
- 301 Weergaves
-
Laatste bericht door nikk
-
- 2 Reacties
- 421 Weergaves
-
Laatste bericht door Kata
-
- 1 Reacties
- 610 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 9 Reacties
- 989 Weergaves
-
Laatste bericht door Ayka