Megane IV 1.6 DCi problemen en inmiddels opgelost

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
A110
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Megane IV 1.6 DCi problemen en inmiddels opgelost

Bericht door A110 »

Goedemiddag heren,

Graag zou ik van de Renault monteurs willen weten of er problemen zijn met koppakkingen of cilinderkoppen of oliekoelers van een 1.6 DCi (R9M motor)?

Zaterdag mijn Megane IV opgehaald en rijd echt perfect. Vandaag maar eens een olie verversing toepassen maar ik zag dat er toch wat oliedrap onderin het koelwaterresevoir ligt. Dit is niet goed.
Nu ben ikzelf natuurlijk ook monteur maar wil graag de mening horen van de monteurs die bij de Renault werken. Ikzelf denk dat het probleem in de oliekoeler zit. Graag jullie reactie's of oplossing.
Kilometerstand is nu bijna 75000km. Geen storingen en als ik bij warme motor de dop verwijderd van het resevoir komt koelwater wel omhoog maar het spuit er niet uit dus echt hoge druk staat er niet op.

Gr. Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

adinsx
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 dec 2010 10:46
Actief als: particulier
Locatie: Liemers/Achterhoek

Re: Megane IV 1.6 DCi olie in koelwaterresevoir

Bericht door adinsx »

Oei, nu al Jeroen. Weet niet of de 1.6 dCi echt veel geleverd is in Nederland, denk dat de 1.5 sowieso populairder was.
Van hothatch Mégane II RS230 F1-R26 naar burgerbak Mégane III Estate GTline. Terug naar sportiviteit met volle Mégane IV Estate GT205 in Iron Blue

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
A110
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Megane IV 1.6 DCi olie in koelwaterresevoir

Bericht door A110 »

Ja helaas, had het niet gezien of over het hoofd gezien.

1.6 is inderdaad in de Megane niet veel geleverd maar zit ook in de Talisman, nieuwe traffic maar ook zeker in de Nissan Qashqai. Had de Nissan dealer ook al gebeld maar die hadden het ook nog niet meegemaakt. Heb ik weer. Maar het komt goed we gaan het vinden en oplossen. Heb nu een oliekoeler besteld bij de dealer. In het verleden ook veel meegemaakt dat er toch inwendig een lek aanwezig was bij een bepaalde temperatuur. En het is druk afhankelijk dus lastig te controleren.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Megane IV 1.6 DCi olie in koelwaterresevoir

Bericht door RichTrip »

In de Espace V is de 1.6 dCi ook leverbaar. Renault forumlid "rvdgaag" heeft vorige week bij 93000km zijn 1.6 dCi in de soep zien lopen door een gescheurde kop. Motor wordt vervangen.

Schijnt in Duitsland al vaker voor te komen, als je de forums daar moet geloven. O.a. gebroken zuigerveren.

mankementen-espace-v-t24669-80.html
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
A110
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Megane IV 1.6 DCi olie in koelwaterresevoir

Bericht door A110 »

Er hebben nu 2 experts in de cilinders gekeken. 1 daarvan is een collega die veel VAG motoren doet. En de andere is de vertegenwoordiger van BG Nederland.
De groeven zijn gelukkig niet aanwezig, wat ik zag waren de hoongroeven van heeeeeeeel dichtbij met mijn camera.
Wat wel opviel is dat er 3 cilinders mooi schoon waren van binnen maar 1 cilinder behoorlijk vuil. Veel koolafzetting.

Omdat ik toch een klein drupje koelwater uit het oliefilterbehuizing/koeler zag komen heb ik de hele unit vervangen. Het is ook weer van dat prut plastic. Heb het hele koelsysteem gespoeld en weer afgetapt. Hierna afgevuld met mooie schone koelwater.

Ik ga er nu mee rijden en houd mijn olie en koelwaterpeil goed in de gaten. Vervuiling zal er nog wel inkomen. Die oliedrap zit natuurlijk nog in het koelsysteem, je kan er niet alles uit krijgen.

Heb bij de brandstof een toevoeging erbij gedaan van BG om het brandstofsysteem en hiermee ook de verstuivers te reinigen. Hopelijk lost de vervuiling/kool in die ene cilinder nog op. Oorzaak is hoogstwaarschijnlijk een vervuilde verstuiverkop waardoor er een verkeerd sproeibeeld is ontstaan.

Als alles na een paar weken goed blijft gaan dan tap ik het koelwater weer af en maak ik het reservoir weer schoon en vul ik het systeem gewoon weer af met schone koelvloeistof.

Hopelijk is het gewoon de oliekoeler geweest die inwendig iets heeft gelekt.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
A110
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Megane IV 1.6 DCi olie in koelwaterresevoir

Bericht door A110 »

We zijn een kleine week verder en koelwater blijft keurig op peil staan en word niet meer vies. Dus heb goede hoop dat het de oliekoeler is geweest.
Nu gaan genieten van 2 weken vakantie en daarin zal vast wel wat ritten gemaakt worden.
als er verder een update is horen jullie het.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
A110
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Megane IV 1.6 DCi olie in koelwaterresevoir

Bericht door A110 »

Zo een update van onze Megane.

Net terug van een paar dagen Almelo, een goede 500 km gereden in 4 dagen tijd. Auto rijd perfect er zijn wel een paar zaken die aandacht behoeven maar mijn grootste zorg was de motor. Gelijk na aankomst bij het hotel de motorkap open en heel voorzichtig de dop van het expansievat los gedraaid. Er stond gelukkig geen druk op het systeem en het koelwater stond keurig op peil. Verder zag het er ook schoon uit. Ik ben blij dat dat probleem over is. Volgende week als ik weer aan het werk ben ga ik kijken hoe het met de verbrandingskamers is.

Verder heb ik wel wat punten van aandacht. De Continental banden die er nu onder zitten is echt waardeloos. Rond de 100km/h enorm trillen en de binnenkant van de voorbanden slijten helemaal weg, en wat een herrie maken deze banden.
Nu ben ik al geen fan van Continental en had al in mijn hoofd om deze voor de winter te vervangen maar inmiddels heb ik al andere banden besteld zodat ik die volgende week al kan vervangen. Hier blijf ik niet mee rond rijden. Heb de Michelin Crossclimate+ besteld. Heb ik op de andere Megane ook gehad en die bevallen mij perfect en ik hoef dan niet meer te wisselen in de winter.
Daarna gelijk de auto laten uitlijnen, had gelezen hier op het forum dat de Talisman ook last heeft van verkeerde wielstanden en rare banden slijtage, waarschijnlijk heeft de Megane hier ook last van. Heel de binnenkant van beide voorbanden zijn afgesleten. En dit is rijd niet prettig. Boven de 125km/h word de voorkant erg zoekende en dit rijd niet rustig je zit continu te corrigeren.

Verder heb ik last van piepende remmen aan de voorzijde, enorm irritant dus gaan we ook oplossen, had gezien dat ze ook niet al te dik meer waren dus heb hiervoor ook een nieuwe set besteld.

En verder lijkt het erop dat ik een soort van gerammel vanuit het onderstel aan de voorkant hoort bij rijden over klinkers. Zo te lezen heeft de Talisman hier ook last van maar ik vermoed dat er bij mij ook een reactiestang van de stabilisator wat speling heeft gekregen. Volgende week maar eens op de brug zetten en even alle stangen en rubbers nalopen.

En als laatste hoor ik na een tijdje rijden een soort van lager geluid. Mijn vermoeden was gelijk het airco-systeem, en dat blijkt te kloppen. Als ik de airco uit zet is het geluid weg. Zal wel wat te weinig koudemiddel in het systeem zitten. Ook dit maar laten oplossen en de auto maar eens een airco servicebeurt laten geven.

Verder enorm tevreden over de auto rijd heerlijk, gaat nog lekkerder rijden met de nieuwe michelin banden natuurlijk. Erg vlot en pakt lekker op het gaspedaal. Verder werken alle veiligheidssystemen perfect. Even wennen aan de adaptieve cruise-control, maar dit went wel als ik het vaker gebruikt. Verder zitten de stoelen perfect en de lichtopbrengst van de LED lampen is een verademing. En met een gemiddeld verbruik van 4,9l/100km ben ik ook zeer tevreden.

Dus ben heel blij met de Megane en hoop er nog lang plezier van te hebben.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
A110
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Megane IV 1.6 DCi problemen en inmiddels opgelost

Bericht door A110 »

Update,

Even de titel aangepast in een algemeen onderwerp over mijn auto.

De problemen van de piepende remmen zijn opgelost. Dit waren inderdaad de remblokken. Waren al ver versleten dus heb ze vervangen.

De rammel aan de onderkant was inderdaad een reactiestang rechts voor die speling vertoonde. Stang vervangen en ook dit probleem opgelost.

Alle 4 de banden zijn inmiddels vervangen en de auto is uitgelijnd. Dit was ook nodig en nu rijd de auto weer zoals ik gewend ben van Renault. Ligt weer zeer strak op de weg en alle trillingen zijn verdwenen. Helaas heb ik wel per ongeluk een wielsensor gemold l- precies bij het laatste wiel, die moet ik nog vervangen als deze binnen is. Kan er wel gelukkig wel mee rijden krijg alleen de melding "controleer wielsensor".

Airco ben ik nog niet aan toe gekomen.

Ben weer helemaal happy.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
A110
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 mei 2018 20:02
Actief als: particulier

Re: Megane IV 1.6 DCi problemen en inmiddels opgelost

Bericht door A110 »

Vandaag de airco laten nakijken.
En wat ik al vermoeden er was in de 2 jaar dat de auto nu oud is toch ruim 200 gram koudemiddel ontsnapt.

Airco-systeem is weer gevuld met de juiste hoeveelheid en het bijgeluid is nu verdwenen en koelt ook weer veel beter.

Auto gaat steeds lekkerder rijden, ben er nog steeds heel tevreden over.
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl

Renault Clio Hybrid 140 Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Megane IV 1.6 DCi problemen en inmiddels opgelost

Bericht door mechanic »

200gr in 2jaar is best behoorlijk,voor een jonge auto als deze.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht