Nu wordt er vaak gezegd dat je in de bergen de motor "op toeren" moet houden en zodra je met plankgas moet gaan rijden zonder dat je echt versnelt je eigenlijk in een te hoge versnelling zit te rijden.
Bij deze motor lijkt de trekkracht pas vrij te komen tussen de 3500-4000rpm. Echter, in de bergen rij je vaak 30-70km/u en dan zit je of te hoog of te laag

50km/u in de 2e versnelling is 2500rpm met ingeschakelde lock-up (standaard). Daar is weinig trekkracht, zelfs met plankgas versnelt hij bijna niet. En lichtelijk gas los en de snelheid daalt zelfs. Als ik het gas even loslaat en weer vloer wordt de lock-up uitgeschakeld en stijgt het toerental naar rond 3000, kleine verbetering maar alsnog vrijwel plankgas nodig en van wat ik heb begrepen wordt de koppelomvormer dan heet.
50km/u in de 1e versnelling heeft daarentegen erg veel trekkracht

Bij het afdalen hetzelfde. In de 1e remt hij goed op de motor maar wel vaak in de 4500-5500rpm. In de 2e moet er erg vaak veel bijgeremd worden.
Wat is dan eigenlijk beter voor de motor/bak? Erg hoge toeren maken in de 1e of de keuze v/d automaat respecteren en in de 2e plankgas omhoog?
Het eigenaardige is ook dat de automaat standaard "een hekel" lijkt te hebben aan de 1e versnelling. Alleen wegrijden vanuit vrijwel stilstand doet 'ie in de 1e, als je al rolt blijft hij in de 2. Prima in Nederland. Maar na een haarspeldbocht weer steil optrekken blijft hij ook in de 2e zitten en zit je dus met plankgas vanaf 20-30km/u te versnellen

Handmatig tussen de 1e en 2e schakelen kon ook, maar voelde niet fijn, de bak klapt heel erg door het grote verschil in toerental en is er duidelijk niet voor gemaakt. Is ook niet praktisch, want de 2 heeft pas een beetje trekkracht vanaf de 60, daaronder is het toerental te laag. Alleen als er een stuk 70 is zette ik 'm weer even door in de 2e.