Megane Senice 03-2003 JA1R (F4P720) loopt slecht

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
hendrik77
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2019 18:26
Actief als: particulier

Megane Senice 03-2003 JA1R (F4P720) loopt slecht

Bericht door hendrik77 »

Hallo Renault Vrienden,

Ik ben in het bezit van een renault Megane Senice uit 2003. Betreft een 1.8 16v. in juni 2018 heb ik de distributieriem vervangen. Nu weet ik niet of dit er iets mee te maken heeft maar inmiddels hebben we er zo 17000 km mee gereden en nu begint de motor raar te lopen net of hij niet goed meer op tijd loopt. (deze motor heeft geen nokkenasversteller.)

Het probleem is eigenlijk zo ineens opgetreden. met een koude motor gaat het redelijk. wel ploft de uitlaat (deed hij na het vervangen van de distributieriem niet) zodra hij warm is wordt dit erger en bij 3500 tpm hakkelt de motor en zo nu en dan brand het motor lampje op het dashboard. Nog een kleine bijkomstigheid.... het motortje heeft inmiddels al wel 370.000 km op de teller :dance: . Maar het is gewoon een super fijne auto om mee te rijden.

Alle info is welkom


Hendrik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Megane Senice 03-2003 JA1R (F4P720) loopt slecht

Bericht door mechanic »

Foutcodes uitlezen,bobines/bougies controleren etc.
Zou ook zomaar kunnen bij deze toch forse km-stand dat er compressie verlies is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Megane Senice 03-2003 JA1R (F4P720) loopt slecht

Bericht door maestro12 »

Zou inderdaad ook even de compressie testen, 'vroeger' toen we nog zonder computers auto reden en dus op gehoor enzo af moesten gaan, waren deze symptomen redenen om een iets lekkende uitlaatklep te vermoeden.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
hendrik77
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2019 18:26
Actief als: particulier

Re: Megane Senice 03-2003 JA1R (F4P720) loopt slecht

Bericht door hendrik77 »

nou inmiddels verder met onderzoek en ook de fout gevonden helaas. Ik heb een obd2 geleend en het systeem uitgelezen. Deze kwam gelijk met een fout code dat met ontsteking gedeelte van cylinder 2 te maken had. Hierop heb ik de bobines uit gewisseld voor anderen maar de zelfde fout bleef. Hierna de bougies gecontroleerd........ dacht je dat ik ze los kreeg.. nooit en keer ingespoten kleine beetjes links rechts om gedraaid. Maar makkelijk ging het niet. Uit eindelijk 1 van de andere geprobeerd een ook hier het zelfde probleem niet los te krijgen. Helaas is bij dit proces 1 bougies afgeknapt. Er zit nog een stukje van de onderkant in het blok. tja en dan... is het eigenlijk over... volgens mij is er geen andere mogelijk heid dan het hele blok uit elkaar halen . Waar ik uit eindelijk ben achter gekomen is dat de vorige eigenaar verkeerde bougies heeft geplaatst.

namelijk Eyquem Spark Plug RFN 58 HZ met een schroefdraad lengte van 26,5mm in de specificaties komt de renault ook helemaal niet voor.
het had namelijk de Eyquem Spark Plug RFN 58 LZ moeten zijn. met een lengte van 19mm.

ik ga er dan ook van uit dat het overige schroefdraad aan de binnen kant volledig onder het kool zit. Waardoor ik hem er niet uit krijg....

Wellicht heeft iemand nog een idee? want uit eindelijk moet ik ze er toch uit krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Megane Senice 03-2003 JA1R (F4P720) loopt slecht

Bericht door mechanic »

Dat is een lastige situatie inderdaad,je kun proberen wat olie in de schacht te gieten zodat het mogelijk los weekt.
Het bedrijf vibropack kan mogelijk iets betekenen met hun apparatuur.
Ergste geval zal de kop gelicht moeten worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
hendrik77
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2019 18:26
Actief als: particulier

Re: Megane Senice 03-2003 JA1R (F4P720) loopt slecht

Bericht door hendrik77 »

Inmiddels heb ik een motor wissel gedaan. Revisie kop bleek duurder dan een complete auto met donor blok. Hier liep ik ook tegen 1 probleem aan die heb ik inmiddels in een nieuwe post gezet.

Toch bedankt voor het mee denken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht