Mistachterlicht (niet) defect

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Lupo GS 1616V
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2010 15:49
Actief als: particulier
Locatie: Dongen, NB

Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door Lupo GS 1616V »

Graag leg ik het volgende voor:

Na mijn vakantie met vouwwagen achter de auto heb ik de adapter wat langer laten zitten op de stekkerdoos van de auto. Bij controle van de verlichting viel op dat het mistachterlicht niet werkte. Bij controle van de schakelaar ging het controlelampje in het dashboard aan. Het lampje zelf is niet defect. Dus ik verdenk de zekering. In de auto bij de zekeringen zitten geen mistlamp zekeringen.
Via de garage heb ik vernomen dat die in de motorruimte zitten. Accu eruit, hier en daar wat losmaken, deksel wegenemen, nog iets anders losmaken en dat op zijn kop draaien etc.

MAAR, de garage zei dat mijn trekhaak ook kapot kon zijn ?????? en dat ik dat eerst moest controleren......en omdat het druk was bleef het daar bij.
Dus thuis heb ik met deze overdonderende informatie die adpter er maar uit gehaald en me helemaal suf gekeken. Ik kan zeggen dat de trekhaak er nog steeds recht onder zit en hij is niet stuk.

Wat moet ik met de informatie van deze techneut van de garage?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door Renier »

In de stekkerdoos van de trekhaak zit een schakeling die ervoor zorgt dat de mistlamp op de aanhanger aangaat en die op je auto uitgaat.
Deze schakeling gaat vaak kapot waardoor de mistlamp op de auto niet meer brandt, ook als je geen aanhanger hebt aangekoppeld.

Dus de vraag is zeer terecht! :thumb:

Kijk even wat voor aansluiting je hebt en controleer de staat vd mistlampschakeling, hiervoor moet je wel het stopcontact even los schroeven.
Aan de achterkant zitten de aansluitingen. Vaak is er na verloop van tijd door corrosie slecht contact of blijft de mistlampschakeling "hangen"

Afbeelding
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door Rossy »

Doet het mistachterlicht het nu wel nu de adapter uit de trekhaak stekkerdoos is gehaald?

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Lupo GS 1616V
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2010 15:49
Actief als: particulier
Locatie: Dongen, NB

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door Lupo GS 1616V »

Rossy schreef:Doet het mistachterlicht het nu wel nu de adapter uit de trekhaak stekkerdoos is gehaald?

Antonio.
Nee, daarom dacht ik dit topic te openen.

Nooit van gehoord dat er een schakelaar in die stekkerdoos kon zitten. Klinkt logisch, aanhangwagen eraan, auto-mistachterlicht uit. Ik duik er nu even onder om te kijken.

TBC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Lupo GS 1616V
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2010 15:49
Actief als: particulier
Locatie: Dongen, NB

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door Lupo GS 1616V »

Onder de GS zit een Jaeger aansluiting. Pen 2 geeft stroom door. Zekering is dus intact. Nu eerst even wat familieactiviteiten begeleiden en straks de doos er even afhalen om naar die schakelaar te zoeken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door WillemS »

Deze pen mag alleen stroom doorgeven als er een stekker op zit, is de stekker eruit dan strroomloos want dan gaat de verbinding naar je mistlicht op de auto.
Conclusie, ws schakelaar defekt of vuil.
SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door Renier »

Een nieuw stopcontact kost echt maar een paar euro en heb je zo vervangen als je de oude al los hebt, wel even alle draadjes markeren zodat je ze op de goede plek weer kan vastzetten.

Er zijn ook monteurs die de schakeling in het stopcontact "kortsluiten" zodat het mistachterlicht niet meer uit gaat op de auto.
Hij brandt dan op zowel auto als aanhanger wat feitelijk niet de bedoeling is. Maar hoe vaak rij je met aanhanger (of caravan of fietsendrager...?) in de mist kan je je afvragen :wink:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Lupo GS 1616V
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2010 15:49
Actief als: particulier
Locatie: Dongen, NB

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door Lupo GS 1616V »

En inderdaad het mistachterlicht was NIET defect. Na vervanging van de stekkerdoos werkt alles weer naar behoren.
Heb ik in drie jaar tijd eindelijk in 1 keer een goede tip van mijn dealer gekregen. Meestal moet ik de auto maar laten staan en dan is het technisch mankement verholpen en kost dat al gauw 100 euro.
Deze keer niet. Een nieuwe stekkerdoos kosste me 10 euro en de tijd was gratis. Kostte me al met al 20 minuten. Draad voor draad vond ik het meest overzichtelijk. Het kan vast anders of sneller maar op deze manier hoefde niets steeds de leesbril erbij om het printje te bekijken :D Tegelijkertijd heb ik ook de moeite genomen om de eindjes te solderen dat leek me nuttig. De eindjes waren hier en daar aan het corroderen en dat is ook niet de bedoeling. De nieuwe stekkerdoos is overigens van het waterdichte type door een extra rubber ringetjehier en daar. Ook daar ben ik wat overbezorgd geweest en heb met wat ruitenkit de boel wat verder afgedicht aan de kanten waar het water met grote hoeveelheden wordt aangeboden (achterkant stekkerdoos in de rijrichting).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3879
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door Renier »

Kijk, goed te horen :thumb:

Zo kan hij weer mooi de vochtige herfst en winter in :clap:

Het kan geen kwaad na een paar jaar zo'n contactdoos te vervangen of in ieder geval de aansluitingen te controleren :wink:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Lupo GS 1616V
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2010 15:49
Actief als: particulier
Locatie: Dongen, NB

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door Lupo GS 1616V »

Omdat ik de draden een voor een heb overgezet viel me niet direct op dat de aansluitngen niet universeel waren maar Renault Specifiek. Voor de originele, dealer geleverde, trekhaak is er een ander schema:

Artikelnummers van het blad waar ik dit van heb zijn: 77 11 425 858 (Jaeger aansluiting) en deels voor 77 11 425 857 (Niet met zekerheid de standaard 7 aansluiting omdat dat bij de eerste 7 aansluitpunten staat vermeld)

1 Zwart/wit, Links knipper
2 Grijs, Mistlamp
3 Zwart, Massa
4 Zwart/groen, Rechts knipper
5 Grijs/rood, Verlichting Rechts
6 Zwart/rood, Remlichten
7 Grijs/zwart, Verlichting Links
8 Blauw/rood, Achteruitrij verlichting
9 Rood, Constante voeding 12V
10 Geel, Geschakelde voeding 12V
11 Zwart, Massa
12 Geen aansluiting
13 Bruin, Massa

Welke massadraden (zwart en bruin) waar exact voor dienen is mij een raadsel, massa is massa. Maar het zou zo kunnen zijn dat in een bepaalde lus een massa moet zitten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door WillemS »

De massa op 3 is voor de aangesloten apparaten op pennen 1 t/m 8.
Die op 13 is voor de pennen 9 t/m 12.
De massa op 11 is extra.
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Lupo GS 1616V
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2010 15:49
Actief als: particulier
Locatie: Dongen, NB

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door Lupo GS 1616V »

Ok, dat is me nu duidelijk. Maar hoe weet ik welke zwarte en/of bruine draad vanuit de auto gezien bedoeld is als massa voor pennen 1 tot en met 8? Als ik er een multimeter opzet .....
Die spaghetti was nie zo moeilijk, en 12V en Ohm zeggen me vaahg iets maar wat?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door WillemS »

Men heeft het aantal aansluitingen in twee groepen verdeeld, anders zou 1 massa teveel te verwerken krijgen.
Iedereen denkt, als ik maar een goede plus heb gaat het wel, maar een goede massa is zeker zo belangrijk.
Let maar eens op, en zie sommige wat oudere wagens met een slechte massa, als ze de richtingaanwijzer aan zetten gaan de remlichten mee knipperen, oorzaak slechte massa. Dat is vaak het punt waar de massa aan de carrosserie is bevestigd. Soms is die massa zo slecht dat de ruitenwissers aan gaan als het dimlicht wordt ingeschakeld, maar we dwalen af.

Bij de trekhaak is de massa en de dikte van de plusdraden van belang ivm de grote lengte van de draden, het verlies onderweg is zomaar 1 of 2 volt.
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Lupo GS 1616V
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 7
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 sep 2010 15:49
Actief als: particulier
Locatie: Dongen, NB

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door Lupo GS 1616V »

Ok, helder. Als ik aan de stekker alles controleer blijkt alles te werken. De diverse (3) massa aansluitingen doen hun werk dus goed. Overiegns zijn de mm2 van de draden even groot.

Nu nog even uitvogelen hoe een foto te plakken van de binnenkant van een stekker, daaar is de mistlampschakelaar goed te zien.

!!!!! Iets vergeten, als "14e" aan sluiting is er nog grijs/wit, die gaat naar pen 2a en is voor de mistlampschakelaar zodat bij onderbroken kontact de mistlamp op de auto uit is. !!!!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



roelof kei
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:30
Actief als: particulier

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door roelof kei »

hallo misschien is er iemand die voor mij een draad schema heeft voor mijn renault scenice 2 2003 mijn mist achterlicht werkt ook niet heb geen trekhaak lampje in de auto brand wel voorste mistlichen doen het wel kan iemand mij verder helpen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door Valkenet »

Heeft u gecontroleerd of het lampje stuk is. Vervangen voor een ander.
Meet even op de fitting van het lampje.

Kan zo maar in de lichtschakelaar zitten. Meet daar dus ook even.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



roelof kei
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2021 22:30
Actief als: particulier

Re: Mistachterlicht (niet) defect

Bericht door roelof kei »

ja heb ik gemeten er staat helemaal geen stroom op de paarse draad lampje in de auto gaat wel aan als ik het mist licht in schakel maar achter op de auto brand niks de lamp fitingen zijn schoon ook de stekker verbindingen schoon dus raar de op de paarse draad geen stroom komt daarom de vraag voor een draad schema kan ik kijken waar het schakelt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht