Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 mar 2024
- Laatste bezoek: 25 mar 2024 12:52
- Actief als: particulier
Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Ik heb sinds vorige week mijn nieuwe Austral Techno E techfullhybrid 200 . IronBlue
In het weekend aardig ritje meegedaan en op eerste zicht geen probleem.
Tot plots bij het overschakelen van elektromotor naar benzinemotor, de toeren de hoogte ingingen en het verbruik boven de 18 l ging.
overschakelen naar elektromotor blijft lang uit, het lijkt wel of hij niet goed schakelt.
Nog iemand problemen hier mee ?
In het weekend aardig ritje meegedaan en op eerste zicht geen probleem.
Tot plots bij het overschakelen van elektromotor naar benzinemotor, de toeren de hoogte ingingen en het verbruik boven de 18 l ging.
overschakelen naar elektromotor blijft lang uit, het lijkt wel of hij niet goed schakelt.
Nog iemand problemen hier mee ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 05 mei 2018
- Laatste bezoek: 28 apr 2025 14:30
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Dat doet mijn Clio E-tech ook. Dan is de HV accu niveau laag en gaat de motor terugschakelen om toeren te maken om zo snel mogelijk de HV accu weer te vullen. Is volkomen normaal verschijnsel.
Alleen bij de Clio valt het iets minder op omdat deze gebruikt maakt van een 1.6 4 cilinder zonder turbo.
Maar in de Austral zit een 1.2 3 cilinder met turbo. Een 3 cilinder maakt altijd al meer toeren dan een 4 cilinder dus vandaar dat het wat meer opvalt.
Alleen bij de Clio valt het iets minder op omdat deze gebruikt maakt van een 1.6 4 cilinder zonder turbo.
Maar in de Austral zit een 1.2 3 cilinder met turbo. Een 3 cilinder maakt altijd al meer toeren dan een 4 cilinder dus vandaar dat het wat meer opvalt.
www.jwa-autoservice.nl
Renault Clio Hybrid 140 (2020)
Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)
Renault Clio Hybrid 140 (2020)

Renault Captur plug-in hybrid 160 (2021)

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 25 mar 2024
- Laatste bezoek: 25 mar 2024 12:52
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Mail naar garage gestuurd, maar daar blijft het stil
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 08 okt 2016
- Laatste bezoek: 17 dec 2024 22:21
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Tip, even iets meer gas geven waardoor hij doorschakelt naar een hogere versnelling, of langzamer gaan rijden zodat hij weer in de EV stand komt. Tussen de 50 en de 70 km heeft de Austral dit probleem, hopelijk gaan ze dit oplossen met een software update.
Renault Austral Iconic Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid 200, Full options. 03-2023. Kleur Bleu Iron, Panoramisch glazen dak, Harman Kardon, Draadloze oplader, Elektrisch verwarmbare akoestische voorruit, 4control advanced, Head-up display, Matrix LED lampen, Afneembare Trekhaak.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 9
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 22 nov 2023
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 12:22
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Inderdaad. Hier precies het zelfde. Maar sinds het vernieuwen van de olie en onderdelen van de automaat is die nu een stuk stiller.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 mar 2024
- Laatste bezoek: 11 apr 2024 18:42
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Hier het zelfde probleem. Bij 50-55km brom de motor enorm. Naar mijn mening ontstaat dit doordat deze veel te hoog in toeren blijft.
Hij blijft dan gewoon zo doorrijden zonder op te schakelen. Een bijkomend probleem is dat het verbruik op dat moment 20L/100km ( 1:5 !! ) is.
Ik rijd afwisselend binnen de bebouwde kom, snelweg en 80km weg. Het algehele verbruik ligt rond de 1:15, wat ik voor een hybride nogal matig vind.
Klachten liggen bij Renault, maar zijn nog niet opgepakt.
Word dus vervolgt......
Hij blijft dan gewoon zo doorrijden zonder op te schakelen. Een bijkomend probleem is dat het verbruik op dat moment 20L/100km ( 1:5 !! ) is.
Ik rijd afwisselend binnen de bebouwde kom, snelweg en 80km weg. Het algehele verbruik ligt rond de 1:15, wat ik voor een hybride nogal matig vind.
Klachten liggen bij Renault, maar zijn nog niet opgepakt.
Word dus vervolgt......
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 09 apr 2017
- Laatste bezoek: 05 mei 2025 21:49
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Bij mijn Clio gaat dat verbruik ook actueel naar de 15 +... Ik kom echter op een mooi verbruik van +- 5L/100 km uit 1:20. Zodra ik echt wel korte ritten doe kom ik op een gem. van 5.4...lijkt mij volkomen normaal... Op lange ritten kom ik dan weer op gem. 4L/100km. Wat de Austral betreft : wat weegt die auto eigenlijk, een clio is al meer dan 1250 kg , de Austral zal dar nog wel minstens honderden kilo's bij doen? Ik blijf erbij dat ze die 1.6 4-cilinder in die wagen en in de Espace hadden moeten lepelen. Maar het gaat allemaal om minder (theoretische) uitstoot en dan zijn ze verplicht om zo'n 3 pitter te steken...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 mar 2024
- Laatste bezoek: 11 apr 2024 18:42
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Voor alle dromers die nog een actie of update verwachten omtrent de bekende brom en de hoge toeren/verbruik rond de 50 km kan ik melden dat Renault vind dat dit “gewoon” zo hoort en dat er geen actie of update komt voor boven genoemde klachten. Vanmiddag gebeld door Renault nadat ik een officiële klacht had ingediend ( dus niet door de dealer, want die heeft er ook al 2 keer nagekeken ). De boodschap was duidelijk. De klachten zijn volgens Renault normaal en horen bij de Renault Austral.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 9
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 22 nov 2023
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 12:22
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Misschien moeten we dan maar in actie komen.
Andere nadeel is dat de toeren zo hoog is dat de auto gewoon niet goed reageert. Net of je in z'n 2 50 km per uur rijdt. Ik denk als ze hem net even iets eerder afstellen met schakelen dat het probleem verholpen is.
Andere nadeel is dat de toeren zo hoog is dat de auto gewoon niet goed reageert. Net of je in z'n 2 50 km per uur rijdt. Ik denk als ze hem net even iets eerder afstellen met schakelen dat het probleem verholpen is.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- repeating visitor
- Posts in topic: 3
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 18 mar 2024
- Laatste bezoek: 11 apr 2024 18:42
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Helemaal mee eens, ik heb het zelfde probleem helaas. Ik ben ik zeer verbaasd dat ze dit dan niet oppakken met een sw update of zoiets. Het probleem met die hoge toeren is ook alleen rond de 50-55. Als je bv 80 rijd en de motor springt bij zit deze wel in de juiste toeren.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 24 aug 2023
- Laatste bezoek: 16 apr 2025 11:26
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Yep, net dezelfde response gehad van Renault Nederland. Beetje jammer…. Lijkt me redelijk eenvoudig op te lossen. Gelukkig rijd ik voornamelijk snelweg, dan heb je er niet zoveel last van ……Marcel.G. schreef: ↑11 apr 2024 16:48 Voor alle dromers die nog een actie of update verwachten omtrent de bekende brom en de hoge toeren/verbruik rond de 50 km kan ik melden dat Renault vind dat dit “gewoon” zo hoort en dat er geen actie of update komt voor boven genoemde klachten. Vanmiddag gebeld door Renault nadat ik een officiële klacht had ingediend ( dus niet door de dealer, want die heeft er ook al 2 keer nagekeken ). De boodschap was duidelijk. De klachten zijn volgens Renault normaal en horen bij de Renault Austral.
Renault Austral Iconic Esprit Alpine e-tech full hybrid 200; 4Control, Harman Kardon
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 9
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 22 nov 2023
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 12:22
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Echt belachelijk inderdaad voor z'n dure auto.
Ik denk dat als we met z'n alle hier iets in doen sterker staan. @ADMIN. Zou ik een survey mogen plaatsen?
Ik denk dat als we met z'n alle hier iets in doen sterker staan. @ADMIN. Zou ik een survey mogen plaatsen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 24 aug 2023
- Laatste bezoek: 16 apr 2025 11:26
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Ik gooi er toch nog maar een in….. ik heb 27000 km gereden met mij Austral in 5 maanden en enige minpunt vind ik idd de brommer rond de 50 km/h… maar ik rij nu 2 dagen in een huurauto in Denemarken, een C5 Aircross diesel met 8-traps automaat…. En ik verlang hevig naar mijn brommende Austral. Wat een brombeer is die C5 en wat schakelt ie traag….
Kort door de bocht conclusie mijnerzijds: omdat de Austral zo geweldig is valt het brommertje zo op omdat er verder niets opvalt… en het trage schakelen valt enorm mee…
Dus blij als ik morgenavond weer in mijn Austral mag!!!
Kort door de bocht conclusie mijnerzijds: omdat de Austral zo geweldig is valt het brommertje zo op omdat er verder niets opvalt… en het trage schakelen valt enorm mee…
Dus blij als ik morgenavond weer in mijn Austral mag!!!
Renault Austral Iconic Esprit Alpine e-tech full hybrid 200; 4Control, Harman Kardon
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 9
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 22 nov 2023
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 12:22
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Vandaag naar de dealer geweest wegens benzine in Olie. Ze hebben ook gelijk de bougies vervangen en vermoed ook een software update want al me settings waren weg en gereset. Ik denk dat Renault wel naar ons heeft geluisterd. Onze truck was geef gas tot 60km en zak dan af. Ik kan je zeggen dat de auto nu al schakeld bij 55km per uur dit was inderaad pas bij 60KM. Vanavond lekker stukje rijden en kijken of dit ook zo aanhoud dus kom er op terug.
Stap voor stap kom ik bij de gewenste auto
Stap voor stap kom ik bij de gewenste auto

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 9
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 22 nov 2023
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 12:22
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
helaas klachten zijn weer terug. Olie stinkt weer naar benzine en het schakel moment is na 2 dagen weer op de 60km. Weer gemeld en dit is het antwoord van Renault NL:
Over de aanwezigheid van brandstof in het oliecircuit, kan ik u als volgt informeren:
Om aan de wettelijk gestelde emissienormen te voldoen is het van belang dat de E-Tech hybride aandrijving zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur wordt gebracht. Tijdens het opwarmingsproces gedurende een koude start kan het voorkomen dat er kleine hoeveelheden onverbrande brandstof in het oliecircuit komt, wat leidt tot een tijdelijk en licht hoger oliepeil. Dit is normaal en zal gedurende de normale bedrijfstemperatuur langzaam weer verdwijnen via de verbranding in de motor.
Vooralsnog is het advies, in geval het oliepeil ruim verhoogd is, bij een Erkend Renault servicepunt de olie te laten verversen. Daarbij kan ook de staat van de bougies en de correcte montage ervan worden gecontroleerd. In de meeste gevallen kan dit onder garantie gebeuren. Hierdoor wordt de bedrijfszekerheid van uw E-Tech aandrijving in alle gevallen gewaarborgd.
Er loopt een technisch onderzoek bij de afdeling Ontwikkeling naar het fenomeen en het aantal meldingen, dus uw input wordt zeker gewaardeerd.
Ik vertrouw erop u met bovenstaande toelichting van dienst te zijn. Indien u vragen en/ of opmerkingen heeft dan zie ik uw reactie met belangstelling tegemoet.
Over de aanwezigheid van brandstof in het oliecircuit, kan ik u als volgt informeren:
Om aan de wettelijk gestelde emissienormen te voldoen is het van belang dat de E-Tech hybride aandrijving zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur wordt gebracht. Tijdens het opwarmingsproces gedurende een koude start kan het voorkomen dat er kleine hoeveelheden onverbrande brandstof in het oliecircuit komt, wat leidt tot een tijdelijk en licht hoger oliepeil. Dit is normaal en zal gedurende de normale bedrijfstemperatuur langzaam weer verdwijnen via de verbranding in de motor.
Vooralsnog is het advies, in geval het oliepeil ruim verhoogd is, bij een Erkend Renault servicepunt de olie te laten verversen. Daarbij kan ook de staat van de bougies en de correcte montage ervan worden gecontroleerd. In de meeste gevallen kan dit onder garantie gebeuren. Hierdoor wordt de bedrijfszekerheid van uw E-Tech aandrijving in alle gevallen gewaarborgd.
Er loopt een technisch onderzoek bij de afdeling Ontwikkeling naar het fenomeen en het aantal meldingen, dus uw input wordt zeker gewaardeerd.
Ik vertrouw erop u met bovenstaande toelichting van dienst te zijn. Indien u vragen en/ of opmerkingen heeft dan zie ik uw reactie met belangstelling tegemoet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 09 apr 2017
- Laatste bezoek: 05 mei 2025 21:49
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Dat is de eerste keer dat ik lees dat het stijgen van dat oliepeil zou liggen aan het "opwarmen" van de motor.
Mijn kennis gaat zeker niet zo ver dat het dat idd is , Mechaniekers onder ons kunnen dit mogelijk bevestigen.
Toch blijft het raar dat het oliepeil stijgt bij deze motor en dat dit vroeger bij vele andere motoren niet was/is. Ik denk dan vooral aan de wagens die vele ritten tot het hele jaar door rond de kerktoren rijden..Bij die wagens is er nooit melding geweest van benzine bij de olie..
Zou Renault dan voor de wagens die nu bvb elke 2 maand een te hoog peil hebben , de olie dan -tig keer gratis gaan vervangen vraag ik me dan af ?
Mijn kennis gaat zeker niet zo ver dat het dat idd is , Mechaniekers onder ons kunnen dit mogelijk bevestigen.
Toch blijft het raar dat het oliepeil stijgt bij deze motor en dat dit vroeger bij vele andere motoren niet was/is. Ik denk dan vooral aan de wagens die vele ritten tot het hele jaar door rond de kerktoren rijden..Bij die wagens is er nooit melding geweest van benzine bij de olie..
Zou Renault dan voor de wagens die nu bvb elke 2 maand een te hoog peil hebben , de olie dan -tig keer gratis gaan vervangen vraag ik me dan af ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 28 feb 2024
- Laatste bezoek: 13 nov 2024 13:54
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Dat vraag ik mij ook af. Mijn dealer stelt het in ieder geval niet voor. Er is vorige week maandag een communicatie vanuit Renault geweest dat er gerust met de wagens kan blijven gereden worden ondanks het hogere oliepijl. Misschien in de hoop dat ze snel komen met een update...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 24 aug 2023
- Laatste bezoek: 16 apr 2025 11:26
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Gisteren heeft mijn Austal zijn eerste beurt gehad (30 000 km). Ik heb specifiek gevraagd of er terugroepacties liepen (en de bougies gememoreerd) maar dat laatste zou alleen bij een bepaalde serie zijn en die van mij viel daar niet onder. Verder is de ECU opnieuw geprogrammeerd wat mogelijk te maken zou kunnen hebben met de hoge toeren rond de 55 km/h. Eerste indruk was idd dat hij wat anders reageerde maar het stukje in de bebouwde kom was te kort. Dat ga ik de komende weken maar eens ervaren.
Renault Austral Iconic Esprit Alpine e-tech full hybrid 200; 4Control, Harman Kardon
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 28 feb 2024
- Laatste bezoek: 13 nov 2024 13:54
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Hier gisteren ook gebeld voor een terugroepactie. Maar het zou niet voor het benzine-in-olie probleem. Wel ecu/hcv? gerelateerd.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Posts in topic: 1
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 19 apr 2024
- Laatste bezoek: 03 jun 2024 20:56
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Het (tijdelijk?) verhoogde olie peil is voor mij niet zozeer het probleem, veel problematischer vindt ik de penetrante olie/benzine geur die vrijkomt als de auto in de garage wordt geparkeerd.
Nu is het mij niet duidelijk of dit alleen het geval is bij de full-hybrid of ook bij de andere versies. Mijn dealer is mij daarover nog steeds antwoord schuldig. Ik had hem namelijk gevraagd het motor management systeem van de verschillende versies te vergelijken om te kijken wanneer op welk tijdstip de benzine injectie uitgeschakeld wordt. Als er namelijk na het afschakelen van de motor, en daarbij het uitschakelen van de bougies nog benzine in de cylinders geinjecteerd wordt dan kan ik mij voorstellen dat de onverbrande benzine langs de cylinder wand in de olie terecht komt. Door ervoor te zorgen dat de benzine injectie wordt gestopt voordat de ontsteking uitgeschakeld zodat er geen onverbrande vloeisof in de cylinders achterblijft is dit probleem volgens mij op te lossen.
Weet toevallig iemand of er in die richting al iets loopt?
Nu is het mij niet duidelijk of dit alleen het geval is bij de full-hybrid of ook bij de andere versies. Mijn dealer is mij daarover nog steeds antwoord schuldig. Ik had hem namelijk gevraagd het motor management systeem van de verschillende versies te vergelijken om te kijken wanneer op welk tijdstip de benzine injectie uitgeschakeld wordt. Als er namelijk na het afschakelen van de motor, en daarbij het uitschakelen van de bougies nog benzine in de cylinders geinjecteerd wordt dan kan ik mij voorstellen dat de onverbrande benzine langs de cylinder wand in de olie terecht komt. Door ervoor te zorgen dat de benzine injectie wordt gestopt voordat de ontsteking uitgeschakeld zodat er geen onverbrande vloeisof in de cylinders achterblijft is dit probleem volgens mij op te lossen.
Weet toevallig iemand of er in die richting al iets loopt?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 28 feb 2024
- Laatste bezoek: 13 nov 2024 13:54
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Voor mij is de penetrante geur ook erg problematisch. Wij hebben een goed afgesloten garage en de geur blijft enorm hangen.
Op vlak van motor zou het te hoge oliepijl/benzine in de olie volgens Renault geen probleem zijn. Ik sprak echter met 2 dealers en zij wilden dit niet bevestigen. Feit is dat Renault momenteel geen oplossing heeft en dat vervangvervoer voorzien voor iedereen die getroffen wordt door dit probleem zo goed als onmogelijk is.
Bij mij zijn de injectoren en de bougies reeds vervangen, maar dat lost het probleem niet op.
Renault zou werken aan een (software)oplossing, maar die zou niet voor direct zijn. Iemand van Renault zelf sprak van juli ten vroegste, maar zelfs dat zou optimistisch zijn.
Ik heb het probleem voor de eerste keer gemeld in oktober, dus het probleem is ondertussen al redelijk lang bekend. Zeer jammer dat er nog geen oplossing is. Mijn wagen is bijna een jaar oud en heeft al bijna een half jaar bij de dealer gestaan.
Binnenkort moet hij binnen voor een update in het kader van een terugroepactie. Maar dit zou niets te maken hebben met de benzinegeur, wel met de elektrische aandrijving/batterij.
Op vlak van motor zou het te hoge oliepijl/benzine in de olie volgens Renault geen probleem zijn. Ik sprak echter met 2 dealers en zij wilden dit niet bevestigen. Feit is dat Renault momenteel geen oplossing heeft en dat vervangvervoer voorzien voor iedereen die getroffen wordt door dit probleem zo goed als onmogelijk is.
Bij mij zijn de injectoren en de bougies reeds vervangen, maar dat lost het probleem niet op.
Renault zou werken aan een (software)oplossing, maar die zou niet voor direct zijn. Iemand van Renault zelf sprak van juli ten vroegste, maar zelfs dat zou optimistisch zijn.
Ik heb het probleem voor de eerste keer gemeld in oktober, dus het probleem is ondertussen al redelijk lang bekend. Zeer jammer dat er nog geen oplossing is. Mijn wagen is bijna een jaar oud en heeft al bijna een half jaar bij de dealer gestaan.
Binnenkort moet hij binnen voor een update in het kader van een terugroepactie. Maar dit zou niets te maken hebben met de benzinegeur, wel met de elektrische aandrijving/batterij.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 9
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 22 nov 2023
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 12:22
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Mijn austral heeft echt alle terug roep acties gehad en alle problemen zijn er nog steeds. We zijn nu ook juridische bezig tegen zeeuw en zeeuw Renault.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 05 sep 2023
- Laatste bezoek: 24 mar 2025 10:19
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Misschien een optie om de krachten te bundelen? Ik merk dat er vanuit Renault Nederland verschillend wordt gecommuniceerd. Naar mijn leasemaatschappij melden ze dat klachten niet voorkomen en dat een lichte benzinegeur normaal is. De garage waar de auto (steeds) in onderhoud is meldt dat het de hoogste prioriteit van Renault Frankrijk heeft, maar dat nog niet bekend is hoe en wanneer. Ondertussen ben ik zo'n 6 maanden bezig en het schiet niets op. In een Belgische krant heeft er recent nog een artikel gestaan over gebruikers met exact dezelfde klachten. Ik sta in ieder geval open om gezamenlijk een traject op te starten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 9
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 22 nov 2023
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 12:22
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Ik zal het doorgeven aan mijn advocaat. Nog meer mensen met de zelfde gedachten?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 06 mar 2024
- Laatste bezoek: 13 dec 2024 21:58
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Reeds mijn rechtsbijstandsverzekering aangesproken vermits de dealer zelfs niet reageerde op mijn opmerkingen maar zij kunnen niets doen vermits dit enkel telt voor geschillen bij een ongeval. Heb ook een beschadiging aan het Alcantara van het stuur maar eveneens wilt Renault hier niets aan doen. Had dit onmiddelijk gemeld aan de dealer bij het in ontvangst nemen van de wagen. Ik krijg voor niets een oplossing of compensatie aangeboden. Heb zelfs 2 wagens - Renault Austral full hybrid iconic esprit alpine en een Dacia Sandero stepway expression - ineens gekocht dus ben zeer ontevreden van de service. Bij de Dacia werkt sinds dag 1 de DAB radio niet. Ook gemeld bij de in ontvangstname van de wagen. Deze is nu wel binnen bij de dealer sinds gisteren. Ze gingen proberen de radio te resetten naar fabrieksinstelling, alsof ik dit zelf nog niet geprobeerd heb
.
Renault austral e-tech full hybrid iconic esprit Alpine 04/2024
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 4
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 28 feb 2024
- Laatste bezoek: 13 nov 2024 13:54
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Hier is mijn leasemaatschappij in overleg met Renault. Nog af te wachten wat daar uit komt...
Mijn motor klinkt steeds meer en meer als een tractor... Zou dat iets te maken hebben met het oliepijl/benzine bij de olie?
Mijn motor klinkt steeds meer en meer als een tractor... Zou dat iets te maken hebben met het oliepijl/benzine bij de olie?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 9
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 22 nov 2023
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 12:22
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Ik heb daar wel een vermoeden bij ja.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 19 sep 2024
- Laatste bezoek: 19 sep 2024 18:45
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Appels met peren vergelijken..... C5 Aircross op benzine is vrij tot zeer stil. Maar weer even ontopic....Frobeltech schreef: ↑01 mei 2024 21:37 2 dagen in een huurauto in Denemarken, een C5 Aircross diesel met 8-traps automaat…. En ik verlang hevig naar mijn brommende Austral. Wat een brombeer is die C5 en wat schakelt ie traag….
Is er al iets van een update o.i.d. geweest voor de hoge toeren of blijft Renault erbij dat de kopers er maar aan moeten wennen?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 9
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 22 nov 2023
- Laatste bezoek: 30 apr 2025 12:22
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Het rare is dat het helemaal niet hoeft die hoge toeren. Kost alleen maar benzine
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 18 apr 2015
- Laatste bezoek: 19 feb 2025 11:27
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Nou, precies dat. Niet normaal.
Het is dat ook de accu geladen wordt en het elkaar weer relatief opheft.
Ik zie het ook bij:
30 km/h - 29.9 L/100
50 km/h - 20 L/100
60 km/h - 11 L /100
100 km/h - 6 L 100
M.a.w. lekker 100 rijden, dan rij je het zuinigst
Maar zonder gekheid. Ik heb nog nooit een auto meegemaakt die dit gedrag vertoond. Het zou eerder andersom moeten zijn.
Het is dat ook de accu geladen wordt en het elkaar weer relatief opheft.
Ik zie het ook bij:
30 km/h - 29.9 L/100
50 km/h - 20 L/100
60 km/h - 11 L /100
100 km/h - 6 L 100
M.a.w. lekker 100 rijden, dan rij je het zuinigst

Maar zonder gekheid. Ik heb nog nooit een auto meegemaakt die dit gedrag vertoond. Het zou eerder andersom moeten zijn.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 09 apr 2017
- Laatste bezoek: 05 mei 2025 21:49
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Mijn Clio gaat ook regelmatig naar + 15 l/100 km actueel , toch kom ik op 4.8 gemiddeld uit. Lange ritten zelfs op 4 tot 4.2l/100 km.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 05 sep 2023
- Laatste bezoek: 24 mar 2025 10:19
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Zie met betrekking tot het verbruik ook een andere post in dit forum "weinig plezier aan de Austral". Die hoge toeren, aldus Renault, horen bij de auto en wel om de volgende reden. Als de motor koud is wil Renault deze zsm op bedrijfstemperatuur krijgen wat kennelijk voordelig(er) is m.b.t. verbruik.
Ik heb hier meerdere klachten over ingediend, maar de formele reactie is dat het 'hoort bij de karakteristiek van de auto'.
Kortom, geen enkele verwachting dat hier iets aan gaat veranderen.
Mogelijk dat een chiptuning bedrijf (op termijn) een andere inregeling van het motormanagement kan faciliteren. Dan zijn we van het lawaai en bonkige gedrag (vooral bij koude motor) af.
Ik heb hier meerdere klachten over ingediend, maar de formele reactie is dat het 'hoort bij de karakteristiek van de auto'.
Kortom, geen enkele verwachting dat hier iets aan gaat veranderen.
Mogelijk dat een chiptuning bedrijf (op termijn) een andere inregeling van het motormanagement kan faciliteren. Dan zijn we van het lawaai en bonkige gedrag (vooral bij koude motor) af.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 18 apr 2015
- Laatste bezoek: 19 feb 2025 11:27
- Actief als: particulier
Re: Motor gaat in hoge toeren en verbruik naar 18L
Motor op temperatuur brengen kan ik iets bij voorstellen. Maar na xx km zou het gedrag toch anders moeten worden. Dat is nou net het probleem, het gedrag veranderd niet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 874 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 389 Weergaves
-
Laatste bericht door A110
-
- 2 Reacties
- 82 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 5 Reacties
- 361 Weergaves
-
Laatste bericht door Winniemgb
-
- 14 Reacties
- 1104 Weergaves
-
Laatste bericht door 3r1k
-
- 0 Reacties
- 148 Weergaves
-
Laatste bericht door eriktm
-
- 6 Reacties
- 698 Weergaves
-
Laatste bericht door StefanW1