Motor start, maar slaat niet aan (geen brandstof-geen vonk)

Forumregels
géén Scenic / Megane Scenic !!
Die vind je onder Scenic
Plaats reactie

Topic author
ajg63
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 27 aug 2013 06:51
Actief als: particulier

Motor start, maar slaat niet aan (geen brandstof-geen vonk)

Bericht door ajg63 »

Hallo, mijn Megane Coupe 1.6E 8V op LPG G3 wil niet meer aanslaan nadat ik de stekker van de ECU heb schoongemaakt van corrosie met een klein staalborsteltje. De stekker had ik losgekoppeld van de ECU, maar de accupool (helaas) niet. Tijdens "het schoonmaken" was er overigens een klein vonkje te zien. Nu weet ik niet waar deze stekker aan "de andere kant" verbonden is, maar ik vermoed een relais (of relaisgroep). Wanneer je het contact aanzet hoor je de benzinepomp niet meer "zoemen" en ook het ledje van de schakelaar (benzine/LPG) brandt niet meer. De bougie is eruit gedraaid om te testen of deze vonkt tijdens het starten, maar dat gebeurt dus niet. De auto heeft momenteel dus compleet geen spanning meer in het ontstekings- en brandstofcircuit. Nu had ik de laatste tijd al problemen dat de motor niet of alleen sporadisch op LPG wilde draaien en wijtte dit aan gecorrodeerde stekkerverbindingen (vandaar mijn schoonmaakactie). Ik heb ook uit voorzorg twee zekeringhouders + zekeringen vervangen, maar dat was voor deze storing. De motor draaide daarna goed op benzine, maar nog niet goed op LPG (geen toevoer LPG). Alle zekeringen in de auto (zekeringskastje) heb ik gecontroleerd en deze zijn allemaal goed en niet doorgebrand. Het "euvel" moet zich ergens onder de motorkap bevinden, maar waar? Wie herkent dit probleem en kan mij hiermee helpen :think: ? Alvast bedankt voor uw reactie(s).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Re: Motor start, maar slaat niet aan (geen brandstof-geen vo

Bericht door WillemS »

Ja da's niet slim met een staalborsteltje tegen de verschillende pinnen waar stroom opstaat :oops:
Er is toch ergens een zekering of een draad doorgebrand.
Of heb je die ECU van de foto gemonteerd? Als die niet bij je wagen hoort krijg je hem niet aan de praat want de startblokkering en de ECU vormen 1 geheel, ze moeten op elkaar zijn afgestemd zogezegd.
Ga op zoek naar de pinbezetting van de ECU stekker en check dan of de pin waar 12 volt op moet staan deze ook heeft.
Dan de kabelboom volgen tot je de onderbreknng vind SUC6 mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
ajg63
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door ajg63 »

Allereerst bedankt voor je respons. Als ik moet controleren of er spanning staat op "de pin" van de ECU waar 12V op moet staan, lijkt het me dat deze moet worden doorgegeven door de stekker waar het allemaal mee begonnen is. Ik zal dus eerst checken of er op de verschillende contacten van deze stekker spanning staat of is dit niet mogelijk vanwege een combi van + en - op de pinnen van de stekker welke geactiveerd worden nadat deze op de ECU wordt aangesloten? De foto is overigens eentje welke ik via internet heb gevonden om dit verhaal te verduidelijken. Maar is deze stekker dan niet "ergens" doorgeschakeld middels een relais?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

hwrdevries
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 23 mar 2013 13:34

Bericht door hwrdevries »

Beste ajg63,

Heeft u inmiddels het probleem opgelost?
ik heb namelijk het zelfde probleem? (geen brandstof-geen vonk)
en we kunnen er niet uit komen wat het nu is.
Heb een nieuwe ECU gemonteerd (startblokkering verwijderd uit de ECU), BDP sensor gecheckt, zekeringkastje naast de accu gecheckt ook niks mis mee, zekeringkast in de auto nagekeken ook niks mis mee.

Ik weet even niet meer waar ik moet zoeken.
Misschien dat we "toevallig" hetzelfde probleem hebben

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
ajg63
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door ajg63 »

Hallo hr de Vries,

De ANWB heeft het euvel ge-bypassed en middels een nieuw getrokken stroomdraad (heel netjes weggewerkt!) weer spanning op het ontstekingscircuit én brandstofcircuit gekregen. De oorzaak echter, is mij nog niet bekend. Ik heb de auto inmiddels verkocht voor een relatief lage prijs. Ik was er helemaal klaar mee, aangezien storingen als deze mij al 3 jaar achtervolgden (zo lang ik de auto heb/had dus). Nooit meer een Renault voor mij!

De bypass draad heeft de monteur getrokken vanaf de kabelboom van de ECU en direct verbonden met de accu met uiteraard zekeringen ertussen. Hij heeft daarvoor eerst de bedrading/kabelboom vanaf de ECU nagemeten waar wel/geen spanning op stond en daarna een testverbinding gelegd waarna het ontstekingscircuit weer spanning kreeg. De motor sloeg vrijwel direct aan. Doordat het zoeken naar de oorzaak teveel tijd in beslag zou nemen heeft hij in overleg met mij deze bypass gecreëerd om mij weer op weg te helpen. Wellicht dat dit voor u ook de (tijdelijke?) oplossing is?

Ik geloof niet dat uw ECU de oorzaak is, maar eerder "een breuk" en/of defecte relais ergens in de kabelboom/stroomcircuit. Maar kom er maar eens achter waar precies....

Als u dus lid van de ANWB bent is er een redelijk grote kans dat zij u echt weer op weg helpen. Een andere pech/hulpddienst zal niet dezelfde service kunnen verlenen (alleen wegslepen) en ik spreek echt uit ervaring.

Het lijkt er inderdaad op dat de problemen vergelijkbaar zijn. Misschien inherent aan dit merk en type? Nog één opmerkelijk feit, nadat de bypass was aangelegd liep de motor nog niet "lekker" op LPG. Op benzine was er geen probleem, maar nadat ik de zoveelste proefrit reed en per ongeluk door een kuil op de weg (asfalt) reed (veroorzaakt door de vorst), werkte plots mijn klokje en temperatuurmeter weer én liep de motor weer prima op LPG. Dus zeg het maar waar dat aan kon liggen....

Probeert u anders uit wat ik dus ook gedaan heb (ANWB) en hopelijk bent u snel weer op weg. Ik hoop dat u wat aan mijn "oplossing" hebt. Succes!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut