Motorproblemen 1.9D 65RN

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Express207
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2006 19:35
Actief als: particulier
Contacteer:

Motorproblemen 1.9D 65RN

Bericht door Express207 »

Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende probleem(en).
Mijn motor loopt niet goed meer. Roet erg, gallopeerd bij stationair draaien, hort en stoot rond de 1700rpm als ik in de 2e versnelling rij. Tevens vliegt het toerental even omhaag als ik start (koud en warm) naar de 3500rpm.
Hierbij komt dat de garage waar ik mijn express 3 jaar terug kocht door hun stommiteiten mijn motor in de soep hebben gedraaid tot 2 maal toe. Ik ben dus met m'n 3e motor bezig :lol: Ik weet dus niet meer welke onderdelen origineel zijn en welke niet.

Voor mijn huidige probleem geven 4 bedrijven/monteurs verschillende oorzaken.

monteur 1: Dieselpomp (Bosch) is versleten.

reviesiebedrijf: Boschpompen slijten haast nooit. Pomp moet afgesteld. Hij constateerde ook dat het uitlaatspruitstuk staat te blasen in pulsen door de carterontluchting.
Dus eerst kleppen stellen, dan pomp afstellen.

Renault Dealer: Kleppen van een diesel hoeven zelden of nooit gesteld te worden.
Ik heb zelf de kleppen gecontroleerd.
Inlaat: tussen 0,10mm en 0,15 (norm is 0,20)
Uitlaat: tussen 0,35mm en 0,40mm (norm is 0,40)
Ze vinden het blazen uit het inlaatspruitstuk normaal.

monteur 2: Boschpompen gaan zelden of nooit stuk. Diesel klepppen hoeven zelden of nooit gesteld te worden.
Hij vind dat het blazen uit het inlaatspruitstuk niet normaal. Hij vermoed dat de kleptiming fout staat.
Dan de pomp afstellen. Tevens controleren of ik de juiste verstuivers heb.

Mijn vragen zijn nu de volgende:

Kan iemand met de zelfde motor (in een express of ander model) controleren of de motor inderdaad staat te blazen uit het inlaatspruitstuk. Zie foto.
Afbeelding


Door de wisselingen van mijn motor en overzetten van onderdelen weet ik niet of ik de juiste verstuivers heb bij mijn Bosch pomp. Kan iemand controlern met de zelfde motor en pomp of hij ook een groene ring om de verstuivers heeft zitten. En geen rode of witte. Weet iemad trouwens wat deze kleurcode inhoud.
Afbeelding

Door alle opties weet ik het niet meer. Dus als iemand nog ideen heeft hoor ik ze graag.
Wat ik zelf vreemd vind is dat eigenlijk niemand over vervuilde/versleten verstuivers praat. Ik heb al van dat spul in de diesel geprobeerd.

Alvast bedankt voor de moeite.


PS. Sorry dat de foto's niet direct in beeld zijn maar het lukt me niet in de preview.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Op monteur 1 na hebben ze allen deels gelijk.
Begin bij het stellen van de kleppen.
Ook bij een diesel kunnen de kleppen inslijten, zeker als er al aardig wat kms opzitten.
Om de kleppen te stellen zal de nokkenas verwijderd moeten worden waardoor deze gelijk weer juist op tijd gezet kan worden.
De pomp wordt ook aangedreven door de distributieriem, deze kan dus ook meteen goed op tijd gezet worden.
Hierna zullen veel problemen verholpen zijn.
Ook zal de auto een stuk levendiger aanvoelen en koud een stuk beter starten.
Als de problemen aanhouden, laat dan de verstuivers controleren.

Succes ermee en laat weten hoe het afgelopen is.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Express207
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2006 19:35
Actief als: particulier
Contacteer:

Bericht door Express207 »

Hallo Antonio,

Bedankt voor je reactie.
Dat is nieuw voor me, dat de nokkenas er uit moet om kleppen te stellen. Volgens mijn boeken hoeft dat niet. Maar als dat zo is, zijn inderdaad ook meteen de eventuele problemen van een verkeerde timing opgelost.
De gene waar ik dat dan wil laten doen heeft alleen pas tijd na 30 oct. Het is dus nog even wachten. Maar ik zal de uitslag vertellen.

Nog iemand iets over de kleurcodes op de verstuivers?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renoldie
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 333
Lid geworden op: 15 okt 2004 20:15
Actief als: particulier
Locatie: Witteveen

Bericht door renoldie »

Nokkenas hoeft er niet uit om kleppen te stellen. Je bent dan wel een speciaal stukje gereedschap nodig.
Om te zeggen wat het probleem is zonder de auto te horen lopen is nogal lastig.
Maar klinkt wel als een brandstof(pomp) probleem.
je filters zitten niet dicht?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Inderdaad, je hebt gelijk, ik haalde de Express en de Kangoo Express door elkaar.
Bij de laatste moet de nokkenas er wel af.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Express207
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2006 19:35
Actief als: particulier
Contacteer:

Bericht door Express207 »

Het luchtfilter is nog redelijk nieuw. Ziet er ook nog wel schoon uit. Maar kan nog wel een keer een nieuwe proberen.
Het brandstoffilter heb ik net 2 weken terug vernieuwd.

Zijn de merktekens op de distributieriem wielen goed te zien? Je kunt er zo waardeloos slecht bij. Maar ga het weekend toch eens proberen zelf te kijken met het boek op schoot.

Haast jammer dat de nokkenas er niet af hoeft. Nu kunnen ze 2 keer een rekening opmaken. 1 voor het kleppenstellen en 1 voor het op tijd zetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Express207
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2006 19:35
Actief als: particulier
Contacteer:

Bericht door Express207 »

Ondanks het goed uitziende luchtfilter toch een nieuwe gemonteerd. Het galloperen is nu over, en het piekend toerental bij starten ook.
Een tijdje was het roeten een stuk minder maar is nu weer op volle sterkte terug.

Niemand die nog even de karterontluchting op het inlaatspruitstuk los kan trekken? Wil nog steeds weten of ie moet zuigen of pulserend blazen.


Edit 20dec.: Vandaag de verstuivers gedemonteerd en laten controleren tegen iedereens advies in. Die dingen slijten niet volgens hun. Maar een controle kost niets en sluit een hoop uit.
Volgens de monteur waren ze alleen nog goed als plantenspuit. Het was nog net geen straaltje diesel wat er uit kwam maar het leek er op. Dat geeft dus een slecht verbranding.
Dus morgen gereviseerd weer monteren en kijken hoeveel problemen dat op lost.

:!: Maar bovenstaande vraag blijft nog staan :!:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in