Ik zit met het volgende probleem(en).
Mijn motor loopt niet goed meer. Roet erg, gallopeerd bij stationair draaien, hort en stoot rond de 1700rpm als ik in de 2e versnelling rij. Tevens vliegt het toerental even omhaag als ik start (koud en warm) naar de 3500rpm.
Hierbij komt dat de garage waar ik mijn express 3 jaar terug kocht door hun stommiteiten mijn motor in de soep hebben gedraaid tot 2 maal toe. Ik ben dus met m'n 3e motor bezig

Voor mijn huidige probleem geven 4 bedrijven/monteurs verschillende oorzaken.
monteur 1: Dieselpomp (Bosch) is versleten.
reviesiebedrijf: Boschpompen slijten haast nooit. Pomp moet afgesteld. Hij constateerde ook dat het uitlaatspruitstuk staat te blasen in pulsen door de carterontluchting.
Dus eerst kleppen stellen, dan pomp afstellen.
Renault Dealer: Kleppen van een diesel hoeven zelden of nooit gesteld te worden.
Ik heb zelf de kleppen gecontroleerd.
Inlaat: tussen 0,10mm en 0,15 (norm is 0,20)
Uitlaat: tussen 0,35mm en 0,40mm (norm is 0,40)
Ze vinden het blazen uit het inlaatspruitstuk normaal.
monteur 2: Boschpompen gaan zelden of nooit stuk. Diesel klepppen hoeven zelden of nooit gesteld te worden.
Hij vind dat het blazen uit het inlaatspruitstuk niet normaal. Hij vermoed dat de kleptiming fout staat.
Dan de pomp afstellen. Tevens controleren of ik de juiste verstuivers heb.
Mijn vragen zijn nu de volgende:
Kan iemand met de zelfde motor (in een express of ander model) controleren of de motor inderdaad staat te blazen uit het inlaatspruitstuk. Zie foto.
Door de wisselingen van mijn motor en overzetten van onderdelen weet ik niet of ik de juiste verstuivers heb bij mijn Bosch pomp. Kan iemand controlern met de zelfde motor en pomp of hij ook een groene ring om de verstuivers heeft zitten. En geen rode of witte. Weet iemad trouwens wat deze kleurcode inhoud.
Door alle opties weet ik het niet meer. Dus als iemand nog ideen heeft hoor ik ze graag.
Wat ik zelf vreemd vind is dat eigenlijk niemand over vervuilde/versleten verstuivers praat. Ik heb al van dat spul in de diesel geprobeerd.
Alvast bedankt voor de moeite.
PS. Sorry dat de foto's niet direct in beeld zijn maar het lukt me niet in de preview.