Nieuwe batterij, meer range?

Plaats reactie

Topic author
erijder
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 13 jun 2017 20:41
Actief als: particulier

Nieuwe batterij, meer range?

Bericht door erijder »

Ik las dit:

Roughly 2,000 of the 2,500 Roadsters built from 2008 through 2012 are the "2.0" or "2.5" specification cars that can accept the upgraded "3.0" battery pack.

The LG Chem cells in that replacement pack, which has the same configuration as the original, have an energy density 31 percent higher than the Panasonic cells in the original Roadster.

Wel intressant onze batterijen zijn van renault en worden vervangen als ze onvoldoende presteren. Dat kan wel even duren, volgens mij heeft nog niemand een nieuwe accu gekregen, of wel? Tegen de tijd dat er vervangen moet gaan worden, krijg je dan dezelfde inmiddels verouderde set of een nieuwe. Ook bij de nieuwe leaf zie je: meer range uit hetzelfde accu pakket qua volume en gewicht.

30% meer range zou voor de zoe neerkomen op een range van zeg 160-200 km, afhankeljk van buiten temp. Dat zou toch plezierig zijn!
Zoe life 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25

Re: Nieuwe batterij, meer range?

Bericht door PieterZoe »

Wanneer de niewe generatie Renault ZE batterijen op de markt komen (is al aangekondigd voor de Zoe) dan krijgen bestaande Zoe-rijders de mogelijkheid om hun batterij om te ruilen. Ook als deze een SOH heeft van hoger dan 75%. Of er kosten aan de omruil verbonden zijn, is nog niet duidelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42

Bericht door zoe2goe »

Als je naar de architectuur van het systeem kijkt is de batterij in een hoop opzichten een "black box".

In de technische zin heeft het ding een plus en een min en een CANbus besturings-aansluiting en dat is het dan. Alle vermogens-electronica zit buiten de box. De batterij zorgt zelf voor balancering tussen de cellen en meldt aan de auto hoe er kan worden geladen en ontladen en simpel gezegd is het dat zo'n beetje. Dat betekent dat zolang de in- en uitgaande spanningen en stromen niet substantieel wijzigen, een batterij met hogere capaciteit zonder noemenswaardige inspanning kan worden ingebouwd. Op zijn hoogst moet wat firmware in de BCB (lader), PEB/EVC (motor aansturing/management) en misschien het instrumentpaneel worden vervangen schat ik in.

In de letterlijke zin is het een doos die zowel voor de dealer als voor de landenorganisaties als één onderdeel wordt beschouwd. Hij mag niet geopend worden en wordt bij problemen in zijn geheel vervangen.

@PieterZoe: dat had ik nog nergens gelezen in alle "betere batterijen" verhalen. Heb je daar bronmateriaal van? Niet dat ik je niet geloof, maar a) hou ik binnenkort op Fontys hogeschool een verhaaltje over elektrisch rijden en de daarbij horende koop afwegingen, b) geef ik onmiddellijk toe dat ik met die constructie minder moeite heb om na 12 jaar nog verplicht batterijhuur te betalen ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 15 jan 2024 16:25

Bericht door PieterZoe »

Ik heb geluiden van deze aard opgevangen maar realiseer me dat jullie zonder bronnen wat minder aan deze opmerking hebben. Quote me maar niet, lees mijn bericht maar als "Ik hoop dat" maar weet dat ik graag de batterijhuur betaal : )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut