"nieuwe R25"

Voor alle overige Renault 25 zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 25

"nieuwe R25"

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Hallo allemaal,

Sinds heden ben ik de bezitter van een Renault 25 TXI op LPG in de kleur metallic zwart.

De auto is in goede staat, alleen de motorkap heeft wat roet en een barst in de lak waar wat roest onderzit, en verder wat lichte steenslag. Rondom her en der een klein plekje maar geen roest. Op zich loopt hij goed, alleen lijkt het erop dat er ergens een lek in de luchttoevoer zit, aangezien hij niet echt doortrekt. (trekt tot ca 3500 toeren)
Ophanging, lagers, stuurinrichting e.d. zien er goed uit. Ook de bodem ziet er goed uit.. Verder geen grote dingen te verwachten voor de aankomende tijd.

Hieronder wat foto's
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

wlaguna
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1228
Lid geworden op: 27 nov 2004 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Edam

Bericht door wlaguna »

mooie kar gefeliciteerd ermee en veel veilige kilometers toegewenst.




groeten: waylon
laguna grand tour 2.0 16V techline phase1 2005

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

hans
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 okt 2004 23:40
Actief als: particulier
Locatie: ter aar

Bericht door hans »

eelco, even kijken of het luchtfilterhuis nog in orde is. Vaak heeft de auto een back fire gehad waardoor het luchtfilterhuis kapot is. dit zorgt voor een verminderde trekkracht.
Overigens nog gefeliciteerd met de auto natuurlijk.... :D en een hoop rijplezier toegewenst. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dat wel gaat lukken.
renault 25 gtx 522000 kilometers, bouwjaar 1988 kleur 608 [img]http://homepages.ipact.nl/~dberkhout/smilies/death.gif[/img]
renault 25 tx 231000 kilometers, bouwjaar 1991
kleur 777

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Bedankt allebij :)
Ik zat zelf ook al te denken aan de moelijkeid van een backfire in het verleden, dus dat lag idd al op mijn planning...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

hans
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 okt 2004 23:40
Actief als: particulier
Locatie: ter aar

Bericht door hans »

ach, ik heb het zelf ook al eens ondervonden en toen kwam Mathijs met het goeie antwoord;
http://www.renaultforum.nl/Forum/viewtopic.php?t=130
overigens zit er bij een 25 met een gevulde katalysator sowieso een verschil in trekkracht tussen lpg en benzine. Oplossing hierbij is de kat leeg te halen. Gewoon een goedkeur op de apk en weer 10 peekaatjes erbij :wink:
renault 25 gtx 522000 kilometers, bouwjaar 1988 kleur 608 [img]http://homepages.ipact.nl/~dberkhout/smilies/death.gif[/img]
renault 25 tx 231000 kilometers, bouwjaar 1991
kleur 777

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Het eerste probleem is al opgelost: op lpg sloeg hij af in stationair. Er bleek een slang lek te zijn. Slang iets ingekort en loopt stationair alweer goed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jan
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 309
Lid geworden op: 31 aug 2004 13:04
Actief als: particulier
Locatie: KAN

Bericht door Jan »

Mijn TXI/TI begon pas lekker te trekken vanaf 4000 toeren, dus zat ik altijd vrij veel in de hoge toeren. Hij draait bij 120 ook meer toeren dan de 2.2L smaakjes trouwens.

Ik hoop dat je er nog een tijd mee kan rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Zow, dat was vanochtend schrikken

We waren onderweg naar de rommelmarkt, en moesten onderweg bij een rotonde linksaf.
We waren de rotonde 3/4 voorbij en ik wil rechtsafslaan.
In plaats van rechst gaat de auto echter eerst rechtdoor, en draait vervolgens 180 graden linksom om zijn as.
Gelukkig was er geen ander verkeer, en kon ik voorkomen dat ik de vluchtheuvel of de berm raakte, dus hadden we alleen last van de schrik.

Op deze manier merk je dan het gevaar van 2 verschillende banden voor (een goede regenband, met goed profiel, en een zomerband, met weinig profiel). Dus gelijk naar een plaatselijke bandenhandel en een paar nieuwe Michelin banden eronder laten zetten, dit was niet vooor herhaling vatbaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

hans
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 okt 2004 23:40
Actief als: particulier
Locatie: ter aar

Bericht door hans »

Afbeelding
da's niet zo mooi eelco! Dat dat verschil zo groot is zeg.. Gelukkig is iedereen ongedeerd gebleven en heb je gelijk het enig verstandige gedaan en nieuwe banden aangeschaft.
renault 25 gtx 522000 kilometers, bouwjaar 1988 kleur 608 [img]http://homepages.ipact.nl/~dberkhout/smilies/death.gif[/img]
renault 25 tx 231000 kilometers, bouwjaar 1991
kleur 777

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renoldie
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 333
Lid geworden op: 15 okt 2004 20:15
Actief als: particulier
Locatie: Witteveen

Bericht door renoldie »

Als een auto om z'n as draait, komt dat omdat ie achter z'n grip verliest.
Daarom ook altijd de banden met het meeste profiel achter monteren.

en misschien iets minder snel de rontonde op? :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Renoldie,

Deze spin kwam vooral door de voorbanden, en ik reed behoorlijk rustig.
Maar in een ding heb je wel gelijk, de achterbanden hebben ook weinig grip met regen merkte ik net.
Dus die moeten er ook aan geloven, weer 180 euro armer.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Remko de W
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 510
Lid geworden op: 18 dec 2004 23:53
Actief als: particulier

Bericht door Remko de W »

dit ben ik toch niet geheel met je eens denk ik...

ik heb liever het beste profiel op de sturende banden,
en deze zijn bij de R25 ook nog een aangedreven...
eens een Renault, altijd een Renault ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

Bericht door mark en ivonne »

mischien de duurste oplossing maar 4 nieuwe banden lijkt mij het beste
en nog gefeliciteerd met je nieuwe auto eelco
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

hans
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 okt 2004 23:40
Actief als: particulier
Locatie: ter aar

Bericht door hans »

Als een auto om z'n as draait, komt dat omdat ie achter z'n grip verliest.
Daarom ook altijd de banden met het meeste profiel achter monteren.
dit verhaal heb ik ook ergens gelezen of gezien remco! ff geen idee meer waar, maar dat ga ik nog voor je proberen uit te zoeken..
renault 25 gtx 522000 kilometers, bouwjaar 1988 kleur 608 [img]http://homepages.ipact.nl/~dberkhout/smilies/death.gif[/img]
renault 25 tx 231000 kilometers, bouwjaar 1991
kleur 777

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renoldie
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 333
Lid geworden op: 15 okt 2004 20:15
Actief als: particulier
Locatie: Witteveen

Bericht door renoldie »

Vraag en Antwoord
Vraag:
Als de voorbanden van een auto versleten zijn en de achterbanden nog ongeveer 4 mm profiel hebben, is het dan beter om op de voorwielen nieuwe banden te monteren en de achterste te laten zitten ? Of is het beter om de nieuwe banden achter te monteren en de oorspronkelijke achterbanden voor te monteren? In de door mij bedoelde situatie betreft het een auto met de motor voorin en voorwielaandrijving. Ik vind het overigens ook interessant om te weten hoe dat bij andere aandrijfconcepten zou moeten met het oog op veiligheid en wegligging.

Antwoord:
Aan deze kwestie is een zuiver technisch aspect en een zeer persoonlijk aspect verbonden. Laten we met het eerste beginnen. De achteras moet tijdens het rijden stabiliteit verlenen aan de auto. De voorwielen gebruiken we om correcties aan te brengen in de rijrichting. Dat is ook de reden waarom met uitlijnen aan de achterzijde moet worden begonnen. Als de achterwielen juist sporen, dus volgens specificaties zijn afgesteld, kunnen we ervan uitgaan dat de geometrische rijlijn in overeenstemming is met de hartlijn van de auto. De rijlijn is de exacte richting waarin de achterwielen rollen. De voorwielen zullen zich richten naar deze rijlijn. Om de achterzijde van de auto in optimale conditie te brengen, is het verstandig daar ook de beste banden, dus die met het meeste profiel, te monteren. Het maakt in dit geval niet uit of het een auto met voorwiel- of achterwielaandrijving betreft, hoewel een auto met de motor voorin en achterwiel aandrijving iets gevoeliger reageert. In uw voorbeeld is 4 mm profiel toch al een beetje griezelig in de omstandigheid dat aquaplaning zou kunnen optreden. Dat is de reden dat sommigen er de voorkeur aan geven om de banden met het meeste profiel aan de voorzijde te monteren. Technisch is het minder juist, maar een voor het gevoel betrouwbaar rijgedrag is toch ook belangrijk. Qua wegligging zal het bij normaal gebruik praktisch niet merkbaar zijn waar de banden met het meeste profiel zijn gemonteerd.


Vraag:
In het artikel over winterbanden in AMT-september adviseerde u om winterbanden regelmatig te wisselen van voor naar achter. Toch is mij geleerd (en nog steeds een punt van discussie op de werkvloer) dat de banden met het meeste profiel achter moeten, zowel bij zomer- als winterbanden. Is dit juist? En waarom?

Antwoord:
Banden met het meeste profiel dienen altijd aan de achterzijde gemonteerd te worden. Het wisselen van banden van voor naar achter is om een gelijkmatige slijtage te verkrijgen. De ene stelling kan met de andere in strijd komen. De banden aan de achterzijde zullen onder normale omstandigheden meestal het snelst slijten. Om de 15.000 tot 20.000 km dient men de profieldiepte te meten en de banden die het meeste profiel hebben verloren voor te plaatsen. Dat de banden met het meeste profiel achter gemonteerd moeten worden, is uit veiligheidsoverwegingen. De auto stuurt met de achterwielen en men corrigeert de rijrichting met de voorwielen. Bij het uitlijnen beginnen we ook aan de achterzijde. De resultante van de stand van beide achterwielen noemen we de rijlijn. De voorwielen zullen zich richten naar deze rijlijn. Vergelijk dit met een winkelwagentje. Als het achterwiel van een winkelwagentje steeds wegslingert, is het moeilijk om richting te houden. Als dit aan een van de voorwieltjes gebeurt, heeft men daar veel minder last van. Ook daar richten de voorwieltjes zich naar de rijlijn die door de achterwieltjes tot stand wordt gebracht. Daarom is het zo belangrijk dat, zeker bij auto’s met een achterwielophanging met meerpuntsgeleiding, de uitlijning aan de achterzijde wordt gestart. Anders krijg je de voorwielen nooit in de optimale positie. Kortom, de achterzijde is voor het verkrijgen van een goed weggedrag van onschatbaar belang. Ook in noodsituaties, bijvoorbeeld uitwijken op een glad wegdek, komt het erop aan dat aan de achterzijde alles optimaal staat. Naast de juiste wielgeometrie is ook de conditie van de band erg belangrijk. Die moet zoveel mogelijk profiel hebben en de juiste bandendruk. En het maakt daarbij niet uit of een auto voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving heeft. De kwestie is dat na een noodsituatie (of eigenlijk al tijdens een ‘vreemde’ manoeuvre) de auto zo snel mogelijk weer richtingsstabiel wordt, waardoor de beheersbaarheid van de auto optimaal blijft. Kortom: een goed profiel achter bevordert een veilig weggedrag.


bron: auto en motor techniek

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Remko de W
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 510
Lid geworden op: 18 dec 2004 23:53
Actief als: particulier

Bericht door Remko de W »

Nou het heeft even geduurd,maar na 5 minuten op antwoorden drukken, kan ik eindelijk wat typen...

het is een lang (theoretisch) verhaal geworden moet ik zeggen.

over de uitlijning beginnen vanaf achter, bij de meeste renaults is aan de achterzijde niks te stellen,
dus dat houdt al snel op dan lijkt me...

wat betreft je (gekopieerde) verhaaltje over het sneller slijten vd achterbanden,
moet ik zeggen dat in de praktijk altijd de aangedreven sneller slijten,
en dat is bij renault toch echt de voorkant hoor...

vind de amt altijd leuk en leerzaam om te lezen, maar ben het hier toch niet mee eens.

mischien theoretisch, maar in de praktijk echt niet he...

(mischien nu je eigen mening en niet uit een blaadje... :D )
eens een Renault, altijd een Renault ...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renoldie
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 333
Lid geworden op: 15 okt 2004 20:15
Actief als: particulier
Locatie: Witteveen

Bericht door renoldie »

ik monteer ook altijd de beste banden achter. (Wel voor 2 dezelfde banden, uiteraard)
Als je voor grip verliest, kun je dat corrigeren. Als je achter grip verliest, wordt dat al lastiger.
En als je achter je grip verliest, ga je dus om je as draaien.
Maar zoals ook al in dat artikel staat, kan het een beter gevoel geven om voor de beste banden te hebben.
Dit zal wel een discussie blijven.
Monteer maar alleen winterbanden op je voorwielen (en achter zomerbanden) en ga eens lekker in de sneeuw rijden.
Je zal wel beter van de plaats komen, maar de grip achter is dan niet geweldig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door renault15.17 »

De reden dat er tegenwoordig aangeraden wordt om de beste banden achter te leggen, zit hem ook in het feit dat auto's zo gebouwd worden dat ze bij een aanrijding van voren hele goede bescherming bieden.

Als je de beste banden voor legt, zullen de achterbanden als eerste hun grip verliezen en dat leidt dan vaak tot een vrijwel oncontroleerbare auto. Draaien om de as van de auto is dan vaak het gevolg en als dat eenmaal gebeurt weet je niet waar de auto een vreemd obstakel zal raken.

Als je de beste banden achter legt, verliezen de voorbanden eerder grip en zal de auto rechtuit doorglijden (voorwielslip, draaien om de as zal dan niet plaatsvinden). Daarmee is dus zekergesteld dat in geval er niet voldoende uitwijkruimte is en je dus iets raakt, dat dat aan de voorkant gebeurt. En zoals gezegd worden auto's daarop geconstrueerd.

(Renoldie heeft dus wel gelijk wat mij betreft)

Dave
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jan
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 309
Lid geworden op: 31 aug 2004 13:04
Actief als: particulier
Locatie: KAN

Bericht door Jan »

Ik heb vorig jaar op mijn turbo nieuwe voorbanden laten leggen. Achter zat nog een mm of 3 op, maar omdat ie toch de stalling in ging wou ik nog even wachten met andere banden (dure grap 16" 205).

Maar ik zag mijn achterkant wel bijna voorbijkomen op een haakse bocht in de regen op een dijk :evil: Gas los, beetje tegensturen en hij ging gelukkig weer recht. Hartslag stijgt dan wel enorm trouwens.

Doet me er aan denken dat ik toch maar even nieuwe bandjes moet gaan halen. Ja Hans ik ga ook voor bridgestone, maar dan smaakje potenza :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

hans
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 okt 2004 23:40
Actief als: particulier
Locatie: ter aar

Bericht door hans »

goeie keus jan, ik ben inmiddels omgeturnt van michelin naar bridgestone. Ik heb eventueel nog dat telefoonnummer voor je :wink:
renault 25 gtx 522000 kilometers, bouwjaar 1988 kleur 608 [img]http://homepages.ipact.nl/~dberkhout/smilies/death.gif[/img]
renault 25 tx 231000 kilometers, bouwjaar 1991
kleur 777

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

Ik ben het er mee eens dat achterbanden minimaal net zo belangrijk zijn als voorbanden, en ik ga mijn achterbanden ook vervangen (michelin). Bij mijn bijna ongeluk gleed ik eerst rechtdoor, waarna mijn auto pas 180 graden spinde. Vandaar de keus eerst mijn voorbanden te vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mark en ivonne
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 781
Lid geworden op: 11 sep 2005 20:00
Actief als: particulier
Locatie: noord scharwoude

Bericht door mark en ivonne »

ben het helemaal met je eens over het merk van je banden keuze michelin hoort onder een renault
ik heb bij mijn net verkochte 25 3 jaar op michelin gereden een kleine 35000 km en ze hebben nu nog circa 5 mm profiel het was de michelin energie 225breed
r19 cabrio 16v 1993 laguna 1.6 16v rte 1999 g3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jan
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 309
Lid geworden op: 31 aug 2004 13:04
Actief als: particulier
Locatie: KAN

Bericht door Jan »

Ik had altijd Michelin's, maar ik zie tegenwoordig ook oa in testen dat ze er niet meer zo goed uitkomen. Maar echt vergelijken is erg moeilijk. Dan zou je echt allerlei banden op je R25 moeten hebben. De een zweert bij michelin, de ander bij dunlop, bridgestone etc.

Op advies van een forumlid ben ik overgestapt op bridgestone potenza, ik wil sowieso goede banden onder de turbo, geen vaag merk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

hans
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 okt 2004 23:40
Actief als: particulier
Locatie: ter aar

Bericht door hans »

ben ik met je eens jan, ik had voor de bridgestones sawa banden onder de auto, en daar wordt je niet vrolijk van.
renault 25 gtx 522000 kilometers, bouwjaar 1988 kleur 608 [img]http://homepages.ipact.nl/~dberkhout/smilies/death.gif[/img]
renault 25 tx 231000 kilometers, bouwjaar 1991
kleur 777

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht