Ik heb daarstraks de olie vervangen van onze clio II 1.4 benzine 75 pk bj 2000.
Hierbij viel me iets op na het bijvullen en terug starten van de motor. Eerst wat ik allemaal gedaan heb :
oliefilter vervangen , olie afgelaten , nieuwe koper ring voor borgmoer , de oude olie in een emmer gegoten en gezien dat dit +- 4.8 liter was.
==> vervolgens : 3 liter + peilen , 1 liter erbij + peilen , 0.5 liter erbij en peilen , laatst +- 250 cc erbij.
Tot de 4 liter zag ik niet echt een druppel hangen aan de peilstok , bij de 4 liter was er net voldoende om aan de minimum te zitten.
Vervolgens nog bijgegoten tot 4.75 liter in totaal en terug gemeten.
Het is echter heel onduidelijk om de peilstok af te lezen omdat die in een S-vorm is en door deze in en uit te steken zit er ook altijd wat olie aan heel die stok.....ik kuis wel eerst heel de stok af voor ik terug aflees.....maar de stok blijft een stuk boven de maximum ook oliesporen hebben...
Bij het opnieuw starten van de motor was er de eerste momenten niks raar te horen , echter na +- 10 seconden ( en ff op de gaspedaal geduwd te hebben ) hoorde ik precies iets "borrelen" alsof er mogelijks te veel olie in de motor zat ??
Ik kan er 100 cc naast zitten ( maar zeker niet meer ) dat er nagenoeg evenveel olie in de motor zit dan voorheen , het lijkt me dus eerder raar dat de motor dit geluid maakte...
Ik heb de motor gelijk afgezet en ga voor de zekerheid morgen nogmaals peilen voor er wordt gestart.
Is er ergens info te vinden ivm de hoeveelheid olie die er in de motor gaat voor mijn type motor/jaartal/inhoud ?
Alvast bedankt !
olie ververst , "borrelen" ??
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
scarface450
Topic author - lid

- Actief als: particulier
-
scarface450
Topic author - lid

Re: olie ververst , "borrelen" ??
update :
Ik heb vastgesteld dat mijn eerste kannetje olie 2.5 ipv 2 liter olie bevatte....er zat dus 0.5 liter te veel in de motor. Stom om dat niet na te meten vooraf , maar dit zal me dus geen 2e keer overkomen.
Is er een mogelijkheid om 0.5 liter terug uit de motor te halen zonder alle olie af te laten ?
Of zou ik de plug kunnen losdraaien en terug vastzetten zonder alle olie af te laten ? T is nu niet dat de olie er gelijk uit spuit als die plug een slagje los is , maar is de dichting dan nog in orde ?
En anders is het van vooraf aan beginnen , en komt er nogmaals nieuwe olie in....is ook niet het einde van de wereld.
Ik heb vastgesteld dat mijn eerste kannetje olie 2.5 ipv 2 liter olie bevatte....er zat dus 0.5 liter te veel in de motor. Stom om dat niet na te meten vooraf , maar dit zal me dus geen 2e keer overkomen.
Is er een mogelijkheid om 0.5 liter terug uit de motor te halen zonder alle olie af te laten ?
Of zou ik de plug kunnen losdraaien en terug vastzetten zonder alle olie af te laten ? T is nu niet dat de olie er gelijk uit spuit als die plug een slagje los is , maar is de dichting dan nog in orde ?
En anders is het van vooraf aan beginnen , en komt er nogmaals nieuwe olie in....is ook niet het einde van de wereld.
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
-
maestro12
- lid

Re: olie ververst , "borrelen" ??
Ik heb even in het instructie boekje gekeken en daar staat in dat in een 1.4 16v, ongeveer 5,75 liter motorolie hoort.
https://www.gebruikershandleid…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
https://www.gebruikershandleid…login om de rest van dit onderwerp te kunnen lezen.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002
| Link: | |
| BBcode: | |
| HTML: | |
| Hide post links |
Dit onderwerp heeft nog 31 niet getoonde antwoorden
Je moet ingelogd zijn om de reacties in dit onderwerp te kunnen bekijken. Inloggen kan met de naam --> gastlezer <-- , wachtwoord --> gast <--.Dit is om het dataverkeer veroorzaakt door robots te beperken,zo proberen we het forum gratis te houden.
Registreer Aanmelden
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Statistieken
- Laatste bericht
-
-
Renault, teveel olie in versnellingsbak ???
door de mon » 23 mei 2025 22:43 » in Technische vragen Kangoo -
Reacties: 6
Weergaves: 1229 -
Laatste bericht door de mon
29 mei 2025 12:01
-
-
-
Reacties: 10
Weergaves: 3408 -
Laatste bericht door mechanic
18 nov 2025 18:46
-
-
Mégane IV GT versnellingsbak, olie verversen of spoelen?
door SjeeleBrik » 10 nov 2025 10:02 » in Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen -
Reacties: 14
Weergaves: 1567 -
Laatste bericht door Mathijs
12 nov 2025 18:05
-