Onderhoud / betrouwbaarheid 2011 2.0dci, of toch benzine?

Algemeenheden Espace, chit-chat, dingen die niet in andere forumdelen passen
Plaats reactie

Topic author
rdkraker
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Laatste bezoek: 09 dec 2023 13:46

Onderhoud / betrouwbaarheid 2011 2.0dci, of toch benzine?

Bericht door rdkraker »

Na wat omzwervingen toch weer espace kriebels :-)
We hebben twee mogelijke kandidaten; allebei 3 of 4 jr oud.
2.0t Benzine heeft ca 90 dkm gelopen, 2.0dci bijna 120 dkm.

We rijden gemiddeld 20 dkm/jr en na 2 jr ruil ik meestal in. Verwachting is dus dat ik de benzine tot de 130 dkm, en de diesel tot 160dkm zou rijden.

De vraag: wat is qua kosten en betrouwbaarheid nou de betere keuze? Weet dat voor de motor 160dkm niet veel is, maar de rest slijt ook natuurlijk. Onze laatste (kleinere) auto (ix35) hebben we bewust met weinig kms gekocht om kans op problemen te verminderen...

Wanneer gaan bv de lagers en distributieriem? Zaken die niet worden gedekt door garantie.

Ervaringen welkom :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Actief als: particulier

Re: Onderhoud / betrouwbaarheid 2011 2.0dci, of toch benzin

Bericht door DHL »

2.0 dCi heeft een distributieketting, dus hier moet je niet naar omzien. Ik zou duidelijk voor de diesel gaan. Ik heb voor de derde keer op rij zo'n motor gekocht. In 2008 een 150 pk in Espace, 2013 een Latitude 175 pk en een nieuwe gekocht espace 175 pk enkele maanden geleden. Dus ik moet je niet zeggen dat ik uitermate tevreden ben over deze motor. Wat wel opvalt is dat de 150 pk (manueel) in mijn Espace ongeveer 8.5 liter verbruikte en dat mijn nieuwe espace met 175 pk en automaat slechts 7.3 l verbruikt.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fgrooten
lid
lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 24 jun 2017 01:20
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Ik zou ook voor de diesel gaan. In zo'n zware auto is het koppel van een diesel wel erg lekker.
Voor zover ik begrepen heb is de turbo in de 2.0t iets aan de kleine kant wat overmatige slijtage geeft.
Bovendien is de restwaarde van de diesel hoger als je 'm over 2 jaar weer inruilt. 160dkm voor een diesel is niets natuurlijk.
Mon voiture: 2017 Grand Scenic

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Derk GTT
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 14 jan 2019 22:20

Bericht door Derk GTT »

Als je in België woont zou ik ook de diesel kiezen, maar in hollandia loop je dan wel leeg op de wegenbelasting.

Onze 2.0T geeft me techisch ook nog weinig problemen (vooral slijtage) maar heeft al wel duidelijk meer gereden.
'08 Renault Espace Dynamique 221.000 km
'08 Suzuki Burgman 400 Limited 67.000 km
'09 Citroen C1 99.500 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Hier in Belgie maakt het niet uit of je diesel of benzine rijdt qua taks. Dus ja, hier is de beslissing makkelijk.
Ben er wel van overtuigd dat de dCi de meer betrouwbare motor is. En ook door het koppel de aangenaamste. Maar dat laatste is persoonlijk aanvoelen natuurlijk.

BMW 730 D 258 pk 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 05 mei 2025 22:59

Bericht door mechanic »

Technisch is de m9r diesel beter dan de benzine.
Motorisch nog geen stukken aan gezien. Aantal poolse masters gezien met 7ton op de klok zonder problemen. Hoogstens een sensortje..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rdkraker
Lid
Lid

Bericht door rdkraker »

Ik vind m lastig... Motorisch heb ik tot nu toe überhaupt weinig problemen gehad met mijn auto's... Wat gaat er stuk? Dynamo, lagers, sloten, etc. Slijtageonderdelen dus

En voor mijn gevoel loop ik dan meer risico bij een auto met bijna 120dkm dan bij 90dkm. Maar ik weet überhaupt niet hoe gevoelig een espace daarvoor is.

Hiernaast is de diesel nog eens 2000eu duurder (maar wel een jaar jonger)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 05 mei 2025 22:59

Bericht door mechanic »

90.000 of 120.000 maaktniet uit. Technisch de diesel beter. Afweging lasten en aankoopprijs moet je toch zelf afwegen.

Koppeling,bak bij de benzine eerder defect.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Je leest toch wat hierboven staat? De diesel is met voorsprong de beste motor. De 2.0 turbo is minder betrouwbaar.
Ik zou niet twijfelen... De benzine zal ook een 4 a 5 liter meer verbruiken per 100 km.

BMW 730 D 258 pk 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fgrooten
lid
lid
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

De huidige generatie diesels vind ik over het algemeen betrouwbaarder inderdaad. Gebouwd als kilometervreters.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rdkraker
Lid
Lid

Bericht door rdkraker »

De diesel gaat m denk ik toch niet worden... Aantal redenen; relatief duur in aanschaf (+2000eu tov benzine, en daar kun je heel wat voor repareren indien nodig... ), ik lees over de 2.0t eigenlijk beste goede recensies, vind het aantal kms teveel (hebben nu de helft op de teller staan) en last but zeker niet least... Mn vrouw wil geen zilvergrijze :-D

Staat een zwarte 2.0t in woerden, mooie uitvoering. Gaan daar maar eens mee onderhandelen ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Je vraagt ervaringen... Iedereen zegt duidelijk dat de diesel de betere keuze is. Begrijp niet waarom je dan plots voor de benzine gaat. Als je de distributieriem moet vervangen ben je al de helft of meer van die 2000 euro kwijt. En iedereen weet dat die diesel vele malen beter is dan die 2.0 turbo. Als je herstellingen doet zal je niet ver lopen met 2000 euro. Stel dat de banden van de benzine minder goed zijn, een setje betaal je een kleine 1000 euro... En het verbruik zal ook een groot verschil maken. Komt daarbij dat de diesel meer waard zal zijn bij verkoop. Ik volg je redenering niet echt goed, sorry.... Naar mijn vrouw zou ik niet luisteren...

BMW 730 D 258 pk 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fgrooten
lid
lid
Contacteer:

Bericht door fgrooten »

Nah, daar ben ik het volledig mee eens. Je vraagt advies vanuit een economisch perspectief, 6 of meer mensen roepen "ga voor de diesel want dit en dat" en dat advies sla je vervolgens volledig in de wind vanwege de kleur van een auto?
Scheer mij maar kaal en noem me een regenworm.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rdkraker
Lid
Lid

Bericht door rdkraker »

Jullie ervaringen worden absoluut gewaardeerd, begrijp me niet verkeerd. Maar met alle respect: ik lees 'maar' drie mensen die de diesel een betere motor vinden en één iemand die blij is met z'n 2.0t....Maar t gaat me gewoon niet alleen om t blok.

Verbruik diesel/benzine is geen issue - ik zit precies op t omslagpunt. Misschien dat dit in België anders is maar in NL maakt t geen fluit uit aangezien de belasting veel lager is op de benzine.

Ik vraag idd ervaringen en wat ik hoor is dat de diesel betrouwbaarder is. Goed, een duidelijk punt maar daar betaal ik dan ook ruim 2000eu meer voor. Overigens vind ik bijna 23000eu best veel geld voor een auto met 120dkm.

Maar het gaat mij zoals ik zeg niet alleen om betrouwbaarheid van het blok. Wat ik ook vroeg is of die 30.000 km extra wellicht andere slijtageproblemen met zich brengt zoals lagers etc. Of dat de raampjes opeens niet meer omhoog/laag gaan. Dat is namelijk mijn voornaamste zorg aangezien ik dat soort gezeur bij andere auto's met hogere km's veel heb gehad. En die kans is nou eenmaal weer groter bij 120dkm dan bij 90dkm.

Dus wellicht dat jullie meer kunnen zeggen wanneer dat soort problemen bij de espace vaker voorkomen?

En Ja, om de vrede in huis te bewaren luister ik idd naar mijn vrouw als ze de kleur niet mooi vindt :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Noreply
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 13 jun 2021 10:37

Bericht door Noreply »

Zelf rij ik een 2.0dci, 175pk versie met inmiddels 260dkm op de teller. Zeer betrouwbaar, sterk en prettig motorblok.

Op je vraag of die 30dkm verschil in tellerstand tussen de benzine en diesel verschil uit gaat maken in onderhoud kan niemand iets zinnigs over zeggen lijkt mij. In de 30dkm zit het verschil niet.

Als ik jou was zou ik kijken naar de historie van de auto, hoeveel eigenaren zijn er geweest en is de volledige onderhoudshistorie bekend. Voor een auto uit 2011 moet de dealer dit zo uit kunnen draaien voor je lijkt mij.

Verder, welke garantie wordt er op de auto gegeven. En last but not least, ga rijden met de diesel en de benzine, je zal vast een voorkeur voor een van de motortypes krijgen.

Zelf kom ik ook net tot het omslagpunt tussen diesel/benzine, maar ik vind het rijden met de dci i.c.m. het koppel veruit lekkerder. Uiteraard is dit een persoonlijk argument.

En op de tweedehandsautomarkt kan je goed zoeken. Welke uitvoering en kleur zoek je? Automaat, leer, captainseats, keyless-go, trekhaak etc. Desnoods kijk je op mobile.de of daar de uitvoering staat die je zoekt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door DHL »

Je hebt het altijd over dat verschil van 2000 euro. Dat is een vrij klein bedrag waar je de keuze toch niet laat afhangen? Belangrijker is de staat van het voertuig, onderhoudshistoriek, jaartal,...
Als je 23.000 euro veel vindt voor een wagen met 120 k moet je anders eens wat verder zoeken. Eens kijken naar een grand scenic of zo, die is goedkoper. Of van de eerste keer voor een nieuwe gaan, dan ben je zeker dat je direct geen kosten hebt. Ik heb 4 maanden geleden een nieuwe Espace gekocht en ben nu toch wel gerust voor een jaar of vijf. Heb ook 3 jaar garantie. En ik rij ermee tot volle tevredenheid. Ben zo tevreden van die wagens (en motor) dat het zelfs mijn tweede nieuwe espace van dit model is die ik kocht. Een espace in 2008 , 2.0 dci 150 en nu een 2.0 dci 175 automaat. Aan mijn vorige espace nooit kosten gehad behalve remblokken en banden. maar dat is regulier onderhoud.

BMW 730 D 258 pk 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Derk GTT
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Laatste bezoek: 14 jan 2019 22:20

Bericht door Derk GTT »

Voordeel van de benzine is dat het in ieder geval goedkoper wordt naarmate je meer gaat rijden. Bij meer km's is dit natuurlijk andersom.

Die km stand en gebreken heb ik me niet erg druk over gemaakt. Auto met veel km's en jonge leeftijd zijn waarschijnlijk als leaseauto bereden en weinig met gezin, dus die ramen zullen dan ook niet al te vaak open zijn geweest :-) Als de onderhoudshistorie bekend is kan het best zijn dat een auto met meer km's er beter bij staat dan een met minder km's.
Bij mijn Espace waren naast slijtage delen zoals remschijven ed. bv. de airco compressor en een stuurkogel voor reeds vervangen.

Weet niet wat voor uitvoering je zoekt, maar voor 23.000 mag hij toch behoorlijk goed zijn. De mijne was bij de dealer 11.500 met 179.000km (incl 6 maanden Bovag). Voor dat verschil kan ik behoorlijk wat reparaties laten uitvoeren. Het risico is natuurlijk wel wat groter en ik begrijp dat je daar natuurlijk geen zin in kunt hebben.

Succes met de keuze.
'08 Renault Espace Dynamique 221.000 km
'08 Suzuki Burgman 400 Limited 67.000 km
'09 Citroen C1 99.500 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
rdkraker
Lid
Lid

Bericht door rdkraker »

dank allemaal! Heb geen haast, maar ik zal jullie tzt laten weten wat t geworden is... :) !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bakboord1
Lid
Lid
Laatste bezoek: 17 feb 2021 17:12

Bericht door Bakboord1 »

Wat is er mis met de huidige generatie 2.0t benzinemotoren?? Volgens mij helemaal niets meer toch!?
Ik lees hier dat ik een diesel had moeten kopen..

Maar voor alsnog ben ik tevreden met mijn benzine. Kom nooit power tekort. Met de automaat is het verbruik gemiddeld 1:10 bij een rustige rijstijl.
Wel heeft mijn airco bij 135dkm de geest gegeven..
Morgen even laten uitlezen wat er stuk is. (ben net terug van vakantie)
Hopelijk een sensor van 12e.. (zullen wel twee nullen bijkomen vrees ik..)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Laatste bezoek: 22 apr 2025 18:19

Bericht door RichTrip »

Bakboord1 schreef: Hopelijk een sensor van 12e.. (zullen wel twee nullen bijkomen vrees ik..)
Bij mijn Scenic kwamen er inderdaad precies twee nullen achter..... :cry2:
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut