Onderhoud zelf doen
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 07 jul 2013 13:37
- Actief als: particulier
Onderhoud zelf doen
Ik heb een Renault trafic 2 met 2.5 dci 115 pk motor uit 2008 en wil graag zelf het onderhoud gaan uitvoeren. Bij mijn Volvo 740 doe ik dat al 15 jaar, die komt alleen voor de APK. Dit is echter een heel eenvoudige auto, de trafic heeft nieuwe computertechniek. Onze trafic l1 h2 is ingericht als camper.
De eerste klus die eraan komt is het vervangen van de distributieriem het aandrijfwiel en de rollen. Ik begrijp dat ik speciaalgereedschap nodig heb om de vaste punten te kunnen bepalen. Waar koop ik dat? Het liefst zou ik een werkplaatshandboek van deze wagen willen kopen of downloaden. Als je alle onderhoud zelf doet gaat er op een gegeven moment een lampje met sleutel branden om aan te geven dat de auto onderhoud behoeft.Dat lampje moet uit.
Dit zijn de vragen die ik heb bij het zelf onderhouden, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
groeten Chris
De eerste klus die eraan komt is het vervangen van de distributieriem het aandrijfwiel en de rollen. Ik begrijp dat ik speciaalgereedschap nodig heb om de vaste punten te kunnen bepalen. Waar koop ik dat? Het liefst zou ik een werkplaatshandboek van deze wagen willen kopen of downloaden. Als je alle onderhoud zelf doet gaat er op een gegeven moment een lampje met sleutel branden om aan te geven dat de auto onderhoud behoeft.Dat lampje moet uit.
Dit zijn de vragen die ik heb bij het zelf onderhouden, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
groeten Chris
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16683
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 18:02
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Onderhoud zelf doen
Onderhoud resetten bij de trafic kan alleen als de melding al in je display is dat er onderhoud nodig is.
Resetten gaat als volgt: gaspedaal induwen, auto op contact zetten, 3x kort na elkaar rempedaal induwen ( gaspedaal ingeduwt houden ). Na een aantal seconde verdwijnt de melding.
Vervangen van de distributieriem is niet zo heel moeilijk, wel veel werk. Zelf demonteer ik altijd het gehele voorfront zodat je extra ruimte hebt en je niet loopt te tobben.
Gereedschap voor deze motor weet ik niet of het universeel te krijgen is, lijkt me wel. Een goede onderdelen leverancier kan je hierover informeren. Jou auto heeft een distributier overbrenging van tandwielen, en vanaf de tussenas naar de nokkenas een distributieriem. Is dus maar een kort riempje.
Als het gereedschap van je nokkenas goed zit, past maar op 1 manier, dan kun je net boven je olie filter een krukas stift plaatsen zodat je motor vast staat. De verstelbare nokkenastandwielen moet er 1tje van los zodat je de boel goed kunt monteren en de riemspanning goed kunt verdelen. Boutjes niet tegen maximale aanslag zetten, anders kan riem niet goed gespannen worden. Weet je zeker dat je riem al nodig is? Vanaf een bepaald type is de interval 6 jaar en 160.000km, dealer kan dit zo voor je uitzoeken.
Waterpomp zit in je tandwiel systeem, en kan altijd vervangen worden zonder dat je riem opnieuw los hoeft. Dempende poulie zoals je zegt wel mee vervangen. Vaak zit bij je multiriemset ook een nieuwe dynamopoulie.
Ben zelf met het wisselen van de riem bij een trafic meestal een uurtje of 4 tot 4.5 bezig.
Resetten gaat als volgt: gaspedaal induwen, auto op contact zetten, 3x kort na elkaar rempedaal induwen ( gaspedaal ingeduwt houden ). Na een aantal seconde verdwijnt de melding.
Vervangen van de distributieriem is niet zo heel moeilijk, wel veel werk. Zelf demonteer ik altijd het gehele voorfront zodat je extra ruimte hebt en je niet loopt te tobben.
Gereedschap voor deze motor weet ik niet of het universeel te krijgen is, lijkt me wel. Een goede onderdelen leverancier kan je hierover informeren. Jou auto heeft een distributier overbrenging van tandwielen, en vanaf de tussenas naar de nokkenas een distributieriem. Is dus maar een kort riempje.
Als het gereedschap van je nokkenas goed zit, past maar op 1 manier, dan kun je net boven je olie filter een krukas stift plaatsen zodat je motor vast staat. De verstelbare nokkenastandwielen moet er 1tje van los zodat je de boel goed kunt monteren en de riemspanning goed kunt verdelen. Boutjes niet tegen maximale aanslag zetten, anders kan riem niet goed gespannen worden. Weet je zeker dat je riem al nodig is? Vanaf een bepaald type is de interval 6 jaar en 160.000km, dealer kan dit zo voor je uitzoeken.
Waterpomp zit in je tandwiel systeem, en kan altijd vervangen worden zonder dat je riem opnieuw los hoeft. Dempende poulie zoals je zegt wel mee vervangen. Vaak zit bij je multiriemset ook een nieuwe dynamopoulie.
Ben zelf met het wisselen van de riem bij een trafic meestal een uurtje of 4 tot 4.5 bezig.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 07 jul 2013 13:37
- Actief als: particulier
Re: Onderhoud zelf doen
Bedankt voor deze reactie, Bij mijn trafic moet de distributieriem inderdaad pas uiterlijk juni volgend jaar vervangen worden. Ik ben me aan het voorbereiden op het zelf doen van onderhoud. Een groot voordeel van het zelf onderhouden is dat je de techniek van je auto leert doorgronden en je niet altijd aangewezen bent op derden. Die tip van het resetten zal ik zeker toepassen. Ik heb gezocht naar een werkplaatshandboek en twee gevonden maar het 2.5 blok wordt niet behandeld. Ik heb ook wat te downloaden gevonden maar dat lukt niet. De distributieriem vervangen moet gaan lukken als ik het zo lees. Ik zal daar wat meer tijd voor nodig hebben maar dat is niet erg.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16683
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 18:02
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Onderhoud zelf doen
Vanmorgen nog een riem van dit type gedaan,4 uurtjes met al het gereedschap en een brug bij de hand.
Laat je alleen niet verleiden de motor te ondersteunen met een krik zonder na te denken. Het kan prima, maar alleen als je de krik op de rand zet van de carterpan aan de riemzijde, anders duw je er zo een deuk in. Hierdoor kan de olie pomp ( die daar meteen boven zit ) verstopt en krijg je motorschade.
Heb je het gereedschap om de motor "vast te zetten" is het prima zelf te doen, trek er een kleine dag voor uit.
Laat je alleen niet verleiden de motor te ondersteunen met een krik zonder na te denken. Het kan prima, maar alleen als je de krik op de rand zet van de carterpan aan de riemzijde, anders duw je er zo een deuk in. Hierdoor kan de olie pomp ( die daar meteen boven zit ) verstopt en krijg je motorschade.
Heb je het gereedschap om de motor "vast te zetten" is het prima zelf te doen, trek er een kleine dag voor uit.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04 jul 2013
- Laatste bezoek: 07 jul 2013 13:37
- Actief als: particulier
Re: Onderhoud zelf doen
Ik begrijp dat ik een motorsteun moet verwijderen waardoor de motor kantelt. Die behoeft dan ondersteuning of moet met een geïmproviseerde steun op plaats gehouden worden. Geen risico nemen met die carterpan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 3
- Berichten: 16683
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 18:02
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Onderhoud zelf doen
De motor hoeft alleen ondersteunt te worden bij de trafic, en niet omhoog gekrikt te worden. Er is voldoende ruimte om er bij te kunnen als je plek maakt dmv voorfront te demonteren. Dit kan dus prima met de krik, maar wel goed positioneren!
Bovenste motorsteun verwijderen en je kunt bij de riemdeksel welke vast zit met een stuk of 8/10 boutjes.
De rechtsvoor wielkuip demonteren zodat je bij de krukaspoulie kunt. Multiriem hoeft er geen eens af om de distributieriem te vervangen.
Bij masters met eenzelfde type motor heb je vaak voor de multiriem een interval van 5 jaar en de distributieriem 6 jaar
Een tip: Bij een originele d-riem set zit een klein spie-tje waar de spanrol overheen schuift. Doe zeker geen moeite dit spietje te vervangen, gewoon de oude laten zitten! Dat is vragen om problemen anders. Let er ook op dat deze spanrol linksom gespannen wordt. Juiste spanning is bereikt als de beweegbare index van het uitlaat nokkenas blokkeergereedschap gelijk ligt met het vaste deel van het blokkeergereedschap. Lijkt allemaal heel moeilijk, maar dat is het niet als je het eenmaal voor je ziet.
Bovenste motorsteun verwijderen en je kunt bij de riemdeksel welke vast zit met een stuk of 8/10 boutjes.
De rechtsvoor wielkuip demonteren zodat je bij de krukaspoulie kunt. Multiriem hoeft er geen eens af om de distributieriem te vervangen.
Bij masters met eenzelfde type motor heb je vaak voor de multiriem een interval van 5 jaar en de distributieriem 6 jaar

Een tip: Bij een originele d-riem set zit een klein spie-tje waar de spanrol overheen schuift. Doe zeker geen moeite dit spietje te vervangen, gewoon de oude laten zitten! Dat is vragen om problemen anders. Let er ook op dat deze spanrol linksom gespannen wordt. Juiste spanning is bereikt als de beweegbare index van het uitlaat nokkenas blokkeergereedschap gelijk ligt met het vaste deel van het blokkeergereedschap. Lijkt allemaal heel moeilijk, maar dat is het niet als je het eenmaal voor je ziet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 1020 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic