Onverwachte beëindiging opladen

Plaats reactie

Topic author
Matarazzi
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 09 aug 2022 10:04
Actief als: particulier

Onverwachte beëindiging opladen

Bericht door Matarazzi »

Dag,
Ik krijg regelmatig (2 a 3 maal per week) de volgende melding:
Onverwachte beëindiging van het laden werd veroorzaakt door een storing in de auto of ter plaatse.
Het Renault Team

De Zoe is al helemaal onderzocht door de garage. En die kunnen niets vinden.
Stedin (meetbedrijf elektriciteit) heeft hier een schrijvende meter gehangen. Analyse laat absolotuut geen vreemd beeld zien.
Alle waarden blijven binnen de normen (voltage altijd hoger dan 218 V en lager dan 240 V, frequentie is goed, etc.)

De meldingen krijg ik op wisselende momenten en (uiteraard) alleen tijdens het laden.
Omdat ik 99% van de tijd aan mijn eigen laadpaal oplaadt heb ik geen goed beeld hoe het met andere palen gaat. Ik heb een enkele keer de zelfde melding op een andere paal gekregen.

Meestal gaat het opladen na 30 sec weer gewoon door. Incidenteel stopt het opladen.

Iemand een idee?
Simone Matarazzi
Zoe Intens, nov 2013.

Nieuwerkerk aan den IJssel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42

Re: Onverwachte beëindiging opladen

Bericht door zoe2goe »

Als je de analyse strikt neemt, is er iets mis met of je laadpaal of de kabel/connector. Dat is heel lastig te vinden. Het fijnste zou zijn als er iemand in de burt woont met een Zoë zodat je eens een beetje kunt spelen. Wellicht handig even een woonplaats te vermelden?

Verder is de Zoë niet zo gevoelig voor spannigsniveau's, daarentegen (om goede redenen) wel voor aardfouten. Maar ik moet eerlijk zeggen, dat leidt voor wat ik weet altijd tot "de rode neus", en daar herstart het laadproces ook niet vanzelf van; je moet echt afkoppelen, even wachten, aankoppelen.

Ik besef dat dit nog niet veel helpt.......
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

fivari
Lid
Lid
Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
Contacteer:

Bericht door fivari »

Zelf heb ik een Keba P20 laadpunt, 1-fasig aangesloten. Het staat op 25A ingesteld.
Ik merk dat de Zoe soms wat meer stroom trekt, ruim 25A met soms zelfs meer dan 26A. In dat laatste geval onderbreekt de Keba tijdelijk het laadproces. Terecht want die geeft opdracht om slechts 25A te laden. Na korte tijd herneemt het laden.
Waarom de Zoe dan toch meer stroom trekt, is mij een raadsel. Het is mogelijk (en volgens mij het meest waaraschijnlijk) dat het CP-signaal van de Keba niet altijd helemaal correct is. In elk geval heb ik de indruk dat met mijn Open EVSE mobiel laadstation de stroom wel correct wordt afgenomen. De stroom blijft dan enkele procenten onder het ingestelde maximum.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Roy-ZOE
lid
lid
Laatste bezoek: 11 mar 2021 18:59

Bericht door Roy-ZOE »

Ik heb hier in Utrecht regelmatig hetzelfde probleem aan de openbare palen.

Renault, Stedin en E-Novates hebben van alle getest en de oorzaak lijkt te liggen in 'Harmonischen' in de spanning i.c.m aarding.
Ik begrijp er niet alles van maar volgens mij komt het er kort door de bocht op neer dat beide waarden maar net binnen de grenzen zitten, waardoor de combinatie de storing veroorzaakt.

Echt een geval dus waarin iedereen aan de norm voldoet, maar de combi toch niet werkt.
De praktijkoplossing is nu dat ik een korte 1-fase kabel heb gekocht voor bij de laders in de buurt. Dat werkt schijnbaar anders en dan gaat het wel goed. Duurt iets langer, maar dat is voor bij huis ok. De 3 fase kabel gebruik ik dan elders.

Eerst was is er wat pissig over: kabel kost toch ruim 200 Euri, maar nu is het ook een goede back-up voor andere plekken met dezelfde problemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Matarazzi
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 09 aug 2022 10:04

Bericht door Matarazzi »

Dank voor jullie antwoorden. Ik heb het probleem overigens bijna nooit bij openbare palen.
Simone Matarazzi
Zoe Intens, nov 2013.

Nieuwerkerk aan den IJssel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan