Oplaadcurve (snel)laden

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Oplaadcurve (snel)laden

Bericht door zoe2goe »

Harm heeft al behoorlijk wat data verzameld om het maximale laadvermogen te bepalen, afhankelijk ven temperatuur en SOC. Die gegevens zijn een beetje ondergesneeuwd geraakt in de discussie over CanZE en de i907. Guilty as charged.

Gisteren maar eens bij de snellader bij de Meern wat gemeten.
Screenshot_2015-10-13-14-50-01.png
De lader wil wel 56 A (38 kW) leveren. Toch een beetje jammer, ik had 62 verwacht. Maar let op, batterijtemperatuur 14 graden, SOC 36%, auto wenst wel 39 kW te nemen.
Screenshot_2015-10-13-14-56-41.png
6 minuten later. 16C, 55% => auto gaat terug naar 34.
Screenshot_2015-10-13-15-02-26.png
weer 6 minuten. 19C, 70%. De batterijen worden behoorlijk snel warmer. 350 kilo materiaal warm je niet zomaar 4 graden op. Auto neemt 29kW. Een hele ruwe berekening leert me dat er in de orde van 5kW in warmte gaat zitten
Screenshot_2015-10-13-15-10-30.png
20C, 80% ==> 25kW
Screenshot_2015-10-13-15-12-58.png
21C, 90% ==> 15kW
Screenshot_2015-10-13-15-16-31.png
21C, 93% ==> 12kW

Conclusie: in 26 minuten toch 57% geladen., ruim 2% per minuut. Als ik eerder was gestopt was ik nog iets hoger uitgekomen. 43kW is leuk, maar de meeste laders willen toch minder geven (zie ook elders mijn ervaring in Tiel). Voor mij is dat wel nieuws. Na 70% gaat het vlug naar beneden, en dat is geen nieuws.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013
Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Oplaadcurve (snel)laden

Bericht door HarmOtten »

Bij je 1e meeting: 56A x 230V x 3fasen = 38,64kW terwijl er dan maximaal 39,0kW de batterij in kan. Vind ik acceptabel.

Vreemd dat bij je 3e meeting opeens de maximale wisselstroom 59A is! :shock: Oftewel 59 x 230 x 3 = 40,71kW. Niet dat je daar nog wat aan had, want de auto beperkte het toen tot 29kW. Wat altijd nog meer is dan 22kW (semi-snellader).
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014
Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Actief als: particulier

Re: Oplaadcurve (snel)laden

Bericht door zoe2goe »

1. Vergeet niet dat max laadvermogen (wat hebben die veel vrachtwagens op de weg zeg! :wink: ) DC is, kijk maar verderop, matched vrij nauwkeurig met de DC spanning x stroom.

2. Yep. Daarom vermoed ik dat veel snelladers (zie ook mijn verslagje over Tiel) in meer of mindere mate langzaam de pilot opbouwen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht