Overige E-auto's


Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Overige E-auto's

Bericht door renault15.17 »

Langzaam maar zeker begint de markt voor BE (Battery Electric) auto's gevuld te raken met meer modellen. Wat me opvalt is dat de recent gepresenteerde Duitse E-auto's noch qua techniek, noch qua prijs een stap voorwaarts maken. Wat dat betreft zijn de Leaf en Zoe erg goed en ook prima in de markt gezet.
Maar goed, hoe meer keuze de consument krijgt, hoe leuker het wordt.

Even ter vergelijk:
Afbeelding


NB de overige Renaults Z.E. en ook auto's als de Mitsubishi i-Miev en Think City en dergelijke heb ik niet meegenomen. Die zijn van een andere (oudere) generatie m.i. en kan je niet vergelijken.

Dave
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RogerS
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 aug 2013 07:15
Actief als: particulier

Re: Overige E-auto's

Bericht door RogerS »

Bij de volkswagen e-UP zitten daar de accu's al in de verkoopprijs?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Overige E-auto's

Bericht door Ad van der Meer »

Dit lijstje vertekent idd door het feit dat sommige prijzen incl. en andere excl. accu zijn.

Bij BMW zijn er overigens ook een paar leuke weetjes. Voor €35500,= kun je alleen maar 230V/16A laden! 230V/32A en 50kW DC laden kost €1617,= extra. Dus geen 3 fase laden bij de BMW i3!!! DC laden alleen met de Combostekker.
De laadkabel hebben zij bij de afleverkosten gestopt die daardoor €995,= bedragen.
Ook PDC en een achteruitrijcamera kosten extra.

De kofferruimte van de Focus is ernstig kleiner dan bij de benzineversie en kan niet, ook niet optioneel, snelladen. Max. 7,3kW één fase!

Edit:

Ford bevestigt net via Twitter dat de kofferruimte bij de Focus Electric 237L is. De benzineversie heeft 363L.

Een VW UP (benzineversie dan) heeft 250L kofferruimte

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Overige E-auto's

Bericht door renault15.17 »

Vanavond een stukje met de Tesla Model S meegereden. Wat een fenomenale acceleratie! Maar verder, eigenlijk, is het gewoon een hele dure Zoe. :wink: Oke, de materialen zijn beter, net als de afwerking. En de elektronische systemen zijn allemaal wat sneller / communicatiever. En je komt natuurlijk (veel) verder.

Maar toen ik iemand met de Zoe mee liet rijden die net uit de Model S was gestapt, zei hij het ook "dit rijdt net zo lekker al die Tesla". Haha, leuke opsteker vond ik dat. :thumb:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Overige E-auto's

Bericht door avdvee »

Hmmmm, zelf nog niet mogen (meerijden) maar qua uiterlijk en prestaties (ik meen 400km actieradius?) is de Tesla echt van een andere orde :twisted:



Dag mag dan ook wel want (bruto) kost 'ie 3x zoveel als een Zoe. En zit 'ie op het prijsniveau van een BMW 7 serie ........

http://www.autowereld.com/showroom/deta ... 9624&m=BMW 7-serie 7 activehybrid aut
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Overige E-auto's

Bericht door avdvee »

Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Overige E-auto's

Bericht door renault15.17 »

In November zou de VW e-Up toch leverbaar worden? Ik kom echter helemaal niks er over tegen en de website van VW Nederland zwijgt ook in alle talen. Alleen een Duits persbericht dat de e-Up daar per direct bij 300 dealers te bestellen is. Weet iemand meer?
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

AriePraat
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 371
Lid geworden op: 13 dec 2008 19:37
Actief als: particulier
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Overige E-auto's

Bericht door AriePraat »

Nou... na proefritten met de Zoé en de smart ED ga ik wellicht toch over.... mijn werkgever zal het leuk vinden als ik een Mitsubishi i-Miev ga rijden...

Vind het een lelijk hok terwijl bovengenoemde auto's schatjes zijn. Maar die mag ik helaas niet. Komende week maar eens rekenen, want als ik mijn huidige auto vd zaak inlever moet ik veel meer met onze prive Megane rijden. Want in die i-Miev kan ons jonge gezin natuurlijk niet... Dus in plaats van de Megane verkopen en prive ED rijden nu misschien dan toch, maar dan zakelijk...

Liever had ik een Outlander PHEV gehad... dat is gewoon een normale auto met belastingontwijktechniek...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Overige E-auto's

Bericht door avdvee »

@Ariepraat, opmerkelijk verhaal. Tenzij je werkgever Mitsubishi is snap ik niet waarom die persé een i-Miev zou willen? Ken het karretje niet echt goed maar een snelle blik leert dat het apparaat minder PK's heeft dan een Zoe en 6 uur moet laden (geen snelladen dus). En het is niet goedkoper dan een Zoe. Volgens mij moet je snel voor 31/12 nog een Zoe regelen :D

De Outlander PHEV is zeker geen verkeerde auto maar .... het is geen EV. Wat ik bedoel te zeggen is dat het fiscaal technisch nog een paar dagen interessant is maar wat mij betreft teveel een compromis is. Ik word wel opgewonden van een Tesla S ......... ;-)
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Overige E-auto's

Bericht door Ad van der Meer »

De iMiEV kost meer dan de Zoe, maar je word wel eigenaar van de accu. Om hem enige aantrekkingskracht te geven hebben ze wat extra's standaard gemaakt. Aangezien dit lelijke gebakje voor geen meter meer verkoopt, kan ik mij voorstellen dat er nog wat ruimte in de prijs zit.

De Mitsu kan wel snelladen en wel DC, dus de gebruikelijke 80% in 30 minuten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Overige E-auto's

Bericht door avdvee »

Hmmmm, dank voor de nuancering. Qua aanschaf had ik inderdaad niet nagedacht over eigendom/ kosten van de accu. Als ik de RDW waarde neem van de Zoe dan is die inderdaad significant duurder qua aanschaf. Desalniettemin vind ik de verschillen nog steeds groot qua specificaties; qua vermogen/ acceleratie én actieradius scheelt het mij net te veel om blij te worden.

Wat betreft snelladen lees ik dit:
The i-MiEV can be charged three ways: A standard 120-volt household outlet takes 22 hours, an optional 240-volt home charger trims that to 7 hours, while a CHAdeMO level three system like you'll find at some public charging stations will top off 80 percent of the battery in half an hour. The CHAdeMO port has been added to the list of standard equipment for the latest model year.

Read more: http://www.leftlanenews.com/new-car-buy ... z2orVBDUDx
De 120v variant daargelaten kun je dus via 240v laden maar ben je dan lang bezig of via CHAdeMO maar dat is zeer beperkt beschikbaar (in ieder geval niet in de mate waarin 11kW laders beschikbaar zijn). Ik vind het niet echt geweldig en ik snap niet dat een werkgever dit apparaat wel ziet zitten en een Zoe niet. Ik snap best dat dit apparaat nog veel minder verkoopt dan een Zoe.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Overige E-auto's

Bericht door fivari »

Ik pluk en plak onderstaande post even uit het Tesla-forum:
Ik heb een juridische vraag. Mijn vrouw heeft de BMW i3, sinds ruim n week. We hebben er een aantal ritten in gemaakt. De range is de helft of zelfs 3 keer minder dan hij aangeeft. Net nog 20km gereden, 50km range er af. Een ritje over de snelweg, Max 100, in de Eco Pro stand. Eergisteren een rit van 44 km, verlies aan range: 96km. Mijn vrouw wordt er gek van en wil nog maar 1 ding: er van af. Ok, ik weet dat we eerst eens moeten gaan praten daar, maar goed. Is het juridisch mogelijk om een product als een auto te ruilen omdat: hij niet doet wat geadverteerd wordt? Is dat dwaling? We hebben heel specifiek gevraagd naar de bruikbaarheid en de real world range. Of moeten we dit als een mankement behandelen? Iemand hier ervaring mee?
Dan doen onze Zoe's het nog zo slecht niet. Het is natuurlijk uitermate zacht, maar ik heb nog altijd een realistisch bereik van ruim 140 km.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Overige E-auto's

Bericht door avdvee »

Sja maar wat zegt dat bericht nou precies? Dat de tellers/ statistieken verkeerd zijn of de daadwerkelijke actieradius?

Ik kan me overigens voorstellen dat het verbruik van de i3 anders is dan een Zoe. De i3 heeft weliswaar eenzelfde grootte qua accu (22kW) echter 170PK in plaats van 88. Daarentegen is de i3 maar 1195kilogram zwaar tegen meer dan 1400kg voor de Zoe. Kortom nog meer dan bij de Zoe is rijgedrag van invloed op de afstand ;-)

Waarbij ik overigens wil aantekenen dat ik in de winter, ook niet met een zuinige rijstijl (ca. 18kW op 100) de 140 niet haal.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Overige E-auto's

Bericht door E-mission »

In de tekst staat inderdaad geen enkel detail. Rijdt ze direct de snelweg op, doet ze dan meteen 120-130 km/u met wind tegen, kachel op 24 graden, buitentemp van 4 graden en max accelererend omdat ze nou eenmaal gewend is het pedaal altijd vol in te trappen? Begint de estimated range daarbij op 200 km? Je kan er gewoon niets van zeggen. Beseft ze dat de range niet verbeterd wordt met constant snelweg maar juist met binnendoor rijden en lagere snelheid? De paar kleine reviews van de i3 die ik heb gezien gaven geen verassende waardes.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Overige E-auto's

Bericht door fivari »

In de tekst staat inderdaad geen enkel detail. Rijdt ze direct de snelweg op, doet ze dan meteen 120-130 km/u
Met alle respect E-mission, maar in de tekst staat toch:
Net nog 20km gereden, 50km range er af. Een ritje over de snelweg, Max 100, in de Eco Pro stand.
Gedetailleerder kan het toch niet, tenzij je verwacht dat men een snelheidsprofiel meegeeft met verbruikscijfers. Vermits het momenteel erg zacht is, kan ook de verwarming moeilijk de boosdoener zijn.
Waarbij ik overigens wil aantekenen dat ik in de winter, ook niet met een zuinige rijstijl (ca. 18kW op 100) de 140 niet haal.
Ik heb wel een ideaal parcours af te leggen: 35 km waarvan ruim 25 over gewestwegen met maximumsnelheid 70 km/u waar ik mij bijna aan houd en dan nog een kleine 10 km met maximumsnelheid 120 km/u waar ik ongeveer 105 km/u rijd. Gemiddelde snelheid bedraagt over het traject waarop wel enkele lichten zijn ongeveer 50 km/u. Voor dit traject ligt mijn verbruik momenteel op 15 kWh/100km en dus een bereik van ruim 140 km. De wagen slaapt wel in een garage en wordt voor vertrek nog op comfortemperatuur gezet via het laadstation.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Overige E-auto's

Bericht door electronaut »

avdvee schreef: 170PK in plaats van 88.
Zullen we nu voor eens en voor altijd met elkaar afspreken dat we die archaïsche pk's tezamen met de verbrandingsmotor ten grave dragen?

Dus 125 kW en 65 kW.

:)

Dit verhaal klinkt mij wat anekdotisch in de oren. Ik kan ook wel zo'n voorbeeld geven van 96 km NEDC range kwijt voor 44 km rijden. Tegenwind + verlichting + interieur opwarmen op 25 graden. Ook de 20 km rit met 50 km eraf, dat zal ook wel inclusief het opwarmen van het interieur zijn.

Maar waar het op lijkt is dat de BMW standaard het NEDC-bereik aangeeft. Renault verdient hier een pluim. De Zoe geeft (na een reset van de boordcomputer) een realistische 134 km aan, niet de 210 km NEDC. Verwachtingsmanagement: dat heeft Renault beter gedaan dan BMW.

Op dit moment is mijn bereik rond de 120 km bij een kruissnelheid van minder dan 100 km/u en met voorverwarmen. Dus dat is ook maar ternauwernood meer dan de helft van het NEDC-bereik. Zoals ik op een ander draadje had gepost: als je 130 gaat rijden in onze Zoe, blijft er ook maar net ietsje meer dan 1/3 van NEDC over.

Kortom, deze meneer geeft te weinig informatie om een zinnige conclusie te kunnen trekken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Overige E-auto's

Bericht door avdvee »

Ik heb wel een ideaal parcours af te leggen: 35 km waarvan ruim 25 over gewestwegen met maximumsnelheid 70 km/u waar ik mij bijna aan houd en dan nog een kleine 10 km met maximumsnelheid 120 km/u waar ik ongeveer 105 km/u rijd. Gemiddelde snelheid bedraagt over het traject waarop wel enkele lichten zijn ongeveer 50 km/u. Voor dit traject ligt mijn verbruik momenteel op 15 kWh/100km en dus een bereik van ruim 140 km. De wagen slaapt wel in een garage en wordt voor vertrek nog op comfortemperatuur gezet via het laadstation.
Rekening houden met de winterse temperatuur, die na een tijdje toch echt gaat meespelen (terugweg?), vind ik 140 kilometer gemiddeld (!) best veel en je gemiddelde erg laag. Ik bedoel 15kWh verbruik gemiddeld rekening houdend met een stuk van 10kilometer waarin je dus 105km/u rijdt. Dat is dus niet in ECO modus en ik vermoed toch echt dat je dan rond de 18kWh moet rijden. Oftewel ca. 30% van je rit rij je boven dat gemiddelde van 15kWh; de resterende 70% moet je dan dus rond de 13kWh rijden. Dat geldt overigens ook voor de snelheid.

Welke variabelen spelen er een rol?
- weer (wind/ temperatuur). Rijd je door de bossen? Rij je in een warmer deel van NL?
- banden/ velgen. Rijd je met 15" EV banden of Winterbanden (geen EV variant)?
- snelheid. Rij je op die 70km/u weg 50km/u ofzo?
- radio/ verwarming/ Rlink; staat deze uit?
- rijstijl; hoeveel punten scoor jij in de verbruiksstatistieken? ik zit met mijn 18kWh rond de 85 punten voornamelijk veroorzaakt door een stuk snelweg.

Kortom ik ben nieuwsgierig hoe het komt dat jij ca. 20 kilometer meer kunt rijden volgens de computer.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Overige E-auto's

Bericht door avdvee »

Zullen we nu voor eens en voor altijd met elkaar afspreken dat we die archaïsche pk's tezamen met de verbrandingsmotor ten grave dragen?

Dus 125 kW en 65 kW.
Sja het is net zoals met de Florijn en de Euro; mijn referentiekaders zijn minimaal de helft van mijn leven in de 'andere' waarde opslagen in mijn hersenen. Omschakelen kost energie ;-)
Kortom, deze meneer geeft te weinig informatie om een zinnige conclusie te kunnen trekken.
Eens, dit is een leuk verhaal maar je kunt je afvragen wat de waarde er is van is.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Overige E-auto's

Bericht door electronaut »

avdvee schreef:[Sja het is net zoals met de Florijn en de Euro; mijn referentiekaders zijn minimaal de helft van mijn leven in de 'andere' waarde opslagen in mijn hersenen. Omschakelen kost energie ;-)
Ik bedoelde het meer als een voorstel dan als commentaar op jou. Dus voor alle Zoe-rijders op dit forum, OT, maar wat denken jullie?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Overige E-auto's

Bericht door fivari »

Welke variabelen spelen er een rol?
- weer (wind/ temperatuur). Rijd je door de bossen? Rij je in een warmer deel van NL?
Ik rijd in België, tochongeveer dezelfde temperatuur dan bij jullie vermoed ik. Het is momenteel wel uitzonderlijk zacht. Dat zal wel spelen en ik vertrek met een warme auto die binnen slaapt en 's ochtends dan toch nog op het net opwarmt voor ik vertrek
- banden/ velgen. Rijd je met 15" EV banden of Winterbanden (geen EV variant)?
Ik rijd met de 15" EV banden, dat is het voordeel van voor de basisversie te gaan, opgepomt tot dik 3 bar.
- snelheid. Rij je op die 70km/u weg 50km/u ofzo?
Ik rijd wel degelijk 75 km/u op die wegen, maar heb regelmatig uitbolmomenten naar lichten of bochten toe. Het valt mij trouwens op hoe veel energie gerecupereerd wordt: laatst nog ritverslag gekregen met 42 kWh verbruikt en 12 kWh gerecupereerd.
- radio/ verwarming/ Rlink; staat deze uit?
Nee die staan allemaal gewoon op, ik heb voor mijn rit bereik over, dus ga ik niet op comfort besparen. Verwarming op 21° en rest gewoon op.
- rijstijl; hoeveel punten scoor jij in de verbruiksstatistieken? ik zit met mijn 18kWh rond de 85 punten voornamelijk veroorzaakt door een stuk snelweg.
Mijn score bedraagt gemiddeld 90, met voor beide net geen perfecte score.
Kortom ik ben nieuwsgierig hoe het komt dat jij ca. 20 kilometer meer kunt rijden volgens de computer.
Ik vermoed dat het vooral aan de banden te wijten is. Ik maakte de berekening zoals je elders op het forum kan lezen, de rolweerstand is bijna even belangrijk als de luchtweerstand. Dus banden goed oppompen en de lage weerstandbanden voor EV zullen toch wel een aanzienlijk verschil maken.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Overige E-auto's

Bericht door avdvee »

Ik rijd met de 15" EV banden, dat is het voordeel van voor de basisversie te gaan, opgepomt tot dik 3 bar.
Alhoewel het verschil dan nog steeds groot is, meer dan de 10% waar Renault het over had, kan ik daar mee leven. Kun je over de toegevoegde waarde van uiterlijk (17" Technrun) in de zomer nog discussieren; winterbanden zijn dat voor mij niet. Oftewel dan kan ik leven met het verschil.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Overige E-auto's

Bericht door renault15.17 »

Vandaag (eindelijk) meer duidelijkheid over de VW e-Up in Nederland. Vanaf maart starten de leveringen, eind deze maand staan de eerste e-Up's in de showroom. Volgens de diverse publicaties wordt de e-Up alleen in een abonnement vorm aangeboden. Je betaalt dan € 495,- per maand.

Nu.nl schrijft:
De E-up is niet te koop, Volkswagen heeft wel een leaseprijs bepaald. De elektrische Up wordt gekoppeld aan een abonnement dat vier jaar loopt. Het onderhoud, de verzekering, een eigen laadpunt en natuurlijk de Up zelf zijn inbegrepen in het maandbedrag van 495 euro.

(NB Als je de prijslijst download van volkswagen.nl zie je echter wel een prijs van € 25.520,-.)

De maandprijs is voor een e-Up zonder opties. Er moet/kan extra betaald worden voor metallic lak, een panoramisch schuifdak en voor een pakket met cruise control en park distance control achter. Na vier jaar is er een optie om de auto over te nemen. Je hebt dan dus al € 23.760,- betaald.

Goede aanbieding? Of toch liever een Zoe.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Overige E-auto's

Bericht door electronaut »

Natuurlijk een Zoe!

De e-Up! kan niet driefase laden. #FAIL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Overige E-auto's

Bericht door avdvee »

23.760 euro na 4 jaar? Dat vind ik best wel kostbaar als je bedenkt dat je geen voordelen hebt zoals (een beperkte) KIA/ Vamil. En geen 3-fase? Slechte deal!
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 17
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Overige E-auto's

Bericht door GertjanVB »

Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Overige E-auto's

Bericht door avdvee »

Alleen op benzine scoort de PHEV met een magere 1 op 10,5 en er zijn al praktijkervaringen van 1 op 3,5 tot 1 op 5 als er volbepakt met caravan en dakkoffer naar de wintersport wordt getrokken.
Van mijn collega's met een Outlander begreep ik al dat 30 a 35 kilometer op de accu het maximale was maar deze cijfers, 1 op 10 of zelf nog meer, vind ik zéér teleurstellend.

Daarmee verknalt Mitsubishi in feite het imago van de (PH)EV en snap ik best dat mensen die een hekel hebben aan onzinnige subsidies een stok krijgen om mee te slaan. Wat mij betreft mag die 7% bijtelling opgetrokken worden naar 14%; de wijze van meten slaat echt nergens op.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Overige E-auto's

Bericht door PieterZoe »

Ik stond vanochtend geparkeerd achter toch wel een van de fraaiste geëlektrificeerde autos in Nederland. Accus keurig in het midden geplaatst, direct achter de voorstoelen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Overige E-auto's

Bericht door electronaut »

Bedankt voor het delen. Blijft altijd schattig zo'n eend.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Overige E-auto's

Bericht door electronaut »

avdvee schreef:
Alleen op benzine scoort de PHEV met een magere 1 op 10,5 en er zijn al praktijkervaringen van 1 op 3,5 tot 1 op 5 als er volbepakt met caravan en dakkoffer naar de wintersport wordt getrokken.
Van mijn collega's met een Outlander begreep ik al dat 30 a 35 kilometer op de accu het maximale was maar deze cijfers, 1 op
10 of zelf nog meer, vind ik zéér teleurstellend.
1 op 10,5 is schrikbarend. Dan moet je minstens 50% op elektriciteit rijden om minder benzine te gebruiken dan een standaard (non-plugin) Prius. En dan net doen alsof de elektriciteit gratis is. Gratis in financiële zin, maar ook wat betreft milieu-impact. En dat is het niet. In mijn geval zou dat nooit rendabel zijn: 100 km per dag, zonder oplaadmogelijkheid bij het werk.

Blijft als enig 'excuus': de sleurhut.
avdvee schreef:Daarmee verknalt Mitsubishi in feite het imago van de (PH)EV en snap ik best dat mensen die een hekel hebben aan onzinnige subsidies een stok krijgen om mee te slaan. Wat mij betreft mag die 7% bijtelling opgetrokken worden naar 14%; de wijze van meten slaat echt nergens op.
+1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 8
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Overige E-auto's

Bericht door renault15.17 »

De Mitsubishi i-MIEV wordt behoorlijk goedkoper. Ik ben benieuwd of dit de verkopen, die tot het nulpunt gereduceerd zijn in 2014, weer kan opstarten. En of dit tot reacties zal leiden bij de concurrentie?

http://www.autoweek.nl/nieuws/28978/mit ... anzienlijk
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Overige E-auto's

Bericht door PieterZoe »

16 kWh accu lijkt me toch wel aan de lage kant

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Overige E-auto's

Bericht door daf55 »

Klant van mij rijdt al meer dan 4 jaar met plezier in een i-Miev. haalt ook makkelijk 100km op de accu. Rijdt best veel ik dacht zo'n 15000km per jaar. Maar baalt wel dat hij toen nog 35000 ervoor heeft betaald, en nu (bijna) waardeloos is...
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Overige E-auto's

Bericht door Ad van der Meer »

@daf55
Een ieder van ons de Zoe gekocht heeft staat iets vergelijkbaars te wachten. Wij zijn 3 jaar later ingestapt en dus zal het verschil kleiner zijn, maar over een jaar of 4 is de Renault Zoe ook goedkoper en beter. De prijs die je betaalt als early adopter.
Rendement zit, afgezien de persoonlijke voldoening om elektrisch te rijden, in het feit dat je jouw pietpeuterige kleine bijdrage gedaan hebt aan de ontwikkeling van de elektrische auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Overige E-auto's

Bericht door E-mission »

De i-miev was vanaf het begin al een non-seller die het in alles aflegde tegen de Leaf terwijl hij net zo duur was. Voor de Leaf zie je dan ook veel betere afschrijving en voor de Zoe lijkt het tot nu toe ook zoals verwacht. In ieder geval niet slechter dan met auto zonder stekker.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Chevy Bolt

Bericht door E-mission »

Leuk om eindelijk weer wat nieuws te zien, de Chevy Bolt met een range van 320 km (in praktijk dus rond de 200). Concept, dat wel, maar waarschijnlijk tegelijk uit met de Tesla Model 3. En Nissan reageerde ook direct: "At a media briefing Monday afternoon in Detroit, Nissan said it too will aim for a 200-mile range on the next generation of its Leaf electric car, which is also due out in 2017. "We want to be competitive" with the Bolt, CEO Carlos Ghosn said, according to the Detroit News. "It may have even more range."

http://www.slate.com/blogs/future_tense ... iller.html
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
  • Draadloze android auto
    door Leemhuis » » in R-Link 2
    6 Reacties
    616 Weergaves
    Laatste bericht door goost
  • Benzine lucht in auto
    door Austral200user » » in Austral
    1 Reacties
    305 Weergaves
    Laatste bericht door scarface450
  • Media Nav- android auto
    door dunc058 » » in R-Link
    1 Reacties
    928 Weergaves
    Laatste bericht door Red-Devil84
  • ESP Melding, auto stopt
    door Yvesy » » in Techniek algemeen
    0 Reacties
    243 Weergaves
    Laatste bericht door Yvesy
  • Auto laten draaien
    door SpaceXp626 » » in Austral
    2 Reacties
    604 Weergaves
    Laatste bericht door Kata
  • Android Auto Wireless - 2023
    door benvit » » in EasyLink
    0 Reacties
    1508 Weergaves
    Laatste bericht door benvit
  • Ik kan de auto niet meer starten.
    door harryTT » » in Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen
    2 Reacties
    111 Weergaves
    Laatste bericht door harryTT