Overweging Grand Scenic 1.9 dci 130pk

Algemeenheden Scenic, chit-chat, dingen die niet in andere forumdelen passen
Plaats reactie

Topic author
Tweaker
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 05 apr 2011 12:55
Actief als: particulier

Overweging Grand Scenic 1.9 dci 130pk

Bericht door Tweaker »

Beste mensen,

kogel is door de kerk hier, mijn huidige 4jaar oude auto moet weg (2008/04 Opel Corsa D 1.3CDTI 90pk), door de massaal aanhoudende problemen & ik zoek een ruimere wagen, met wat vermogen om ook nog tweemaal per jaar 1200kg aan de haak naar Zuid Frankrijk te trekken.

Ik reed heel erg graag met mijn Corsa, ik draagde er ook alle zorg voor, maar zelfs dan heb je blijkbaar geen garanties, want zowel tijdens de 2jaar fabrieksgarantie, als na, is zowat alles wat onder de motorkap zit vervangen. Ik ga hier geen lijstje posten met wat er allemaal mee aan de hand is geweest, want dan overschrijdt ik waarschijnlijk het aantal karakters dat toegelaten is per post hier, maar wens het dus wel te hebben op een auto die ik op het oog heb.

Ik zoek dus een wagen met wat volume, want als het lukt komen er snel twee kindjes bij & los van het feit dat er dan makkelijk bereikbaar twee kinderstoelen in moeten, wordt het ook nog wat rondrijden met kinderwagen, reisbedje etc etc etc in de kofferbak. Verder laat ik zeker ook de 1.5dci motor voor wat hij is, want na de Corsa met de downsize 1.3 heb ik het helemaal gehad met geforceerde motoren. Mijn vader heeft Mégane I gehad met een 1.9dti blok (100pk) en deze wagen heeft op 10jaar 320.000km gelopen met enkel het normale onderhoud & een maal een breuk in de bediening van het elektrische bestuurdersraam. Een gegeven wat ik mooi vind, 320.000km zonder breuk of extra kosten.

Wagen die me interesseert is de Grand Scenic 1.9 dci 130pk, met dus de hoop dat dit een betrouwbare motor is, mensen die dit kunnen beamen of tegenspreken?

Verder qua optiepakket & uitvoering ben ik er ook nog niet compleet uit. Ik ben wel een Belg, dus het betreft een Belgisch model, ik heb de keuze tussen de versie Dynamique, Bose Edition & Privilège (allemaal 5pl trouwens, 7 is nergens voor nodig)
Tussen Dynamique & Bose Edition lijkt me volgens de website enkel de ene 16" & de Bose 17" velgen te hebben, verder heeft de Bose uiteraard de Bose radio. Nu is mijn vraag, tussen de versies, zijn er nog merkbare verschillen (zetels bv.), en heeft een van deze twee ook een USB aansluiting op de radio?

Qua dashboard en schermen, heb je dan deze uitvoering? Met de goedkope TomTom + SD Europa
Afbeelding

Ondersteunt de nieuwe generatie al TomTom Live?

Verder qua opties:
  • Xenonlampen met automatische hoogteregeling en koplampsproeiers, sturen deze mee in de bochten? 
  • Camera met radar voor- en achteraan , wat moet ik mij daar concreet bij voorstellen? Sensoren v&a & cameraweergave achter de auto? Zoja, valt dit te vergelijken met bv. het systeem van Audi Q7 waar je lijnen hebt waar je auto uitkomt met de huidige stuurpositie? Zie je de trekhaak ook (wat aankoppelen trailer/caravan sterk vereenvoudigt als je alleen bent
Dan de upgrade naar Privilège , meer bepaald de opties die beschikbaar komen Bandendrukcontrolesysteem, kan ik realtime de druk van mijn 4banden zien, als ik dan op mijn standaard meegeleverde velgen winterbanden laat monteren & aftermarket zomervelgen met zomerbanden koop, werkt het Bandendrukcontrolesysteem dan ook nog?
Radiosat 3D Sound by Arkamys, mono-CD, MP3, Plug & Music + handenvrije Kit Bluetooth, veel beter geluid of is het een lichte verbetering van het standaardsysteem? Is de Bose trouwens beter dan de Arkamys?

Jullie gaan nu waarschijnlijk zeggen, ga gewoon naar een dealer, maar ik heb al vaak ondervonden dat er nog weinige zijn die echt correcte info geven, vaak valt er dan toch iets weg of wordt er iets anders geleverd dan verwacht en daar sta je dan...
Ik zoek trouwens nog een goede dealer voor aankoop indien het de GS wordt, ik woon tussen Devos Capoen in Kortrijk & V&D motors Tielt, maar moesten jullie een hele goede dealer weten in Oost of West Vlaanderen, ik zit hele dagen rondom rond in deze provincies.

Zijn er trouwens mensen die rijden met deze 1.9 dci 130 met een stevige aanhangen? Blijft een (correct) volgeladen combinatie wat recht hangen? Mensen die er hulpveren achterop hebben bijzitten?

Alles is welkom!

Bedankt alvast

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 30 mei 2025 13:48

Re: Overweging Grand Scenic 1.9 dci 130pk

Bericht door Pleiades »

Tweaker schreef:Wagen die me interesseert is de Grand Scenic 1.9 dci 130pk, met dus de hoop dat dit een betrouwbare motor is, mensen die dit kunnen beamen of tegenspreken?
Deze motor is al een hele tijd doorontwikkeld. Het lijkt me dat alle problemen er nu wel zownbeetje uit zijn.
Tweaker schreef:Tussen Dynamique & Bose Edition lijkt me volgens de website enkel de ene 16" & de Bose 17" velgen te hebben, verder heeft de Bose uiteraard de Bose radio. Nu is mijn vraag, tussen de versies, zijn er nog merkbare verschillen (zetels bv.), en heeft een van deze twee ook een USB aansluiting op de radio?
Bij de bose versie wordt u omgeven door een zee van Bose logo's en een relatief zwak bose systeem. Het klinkt heel aardig, maar het kan beter. Volgens mij hebben alleen Arkemys en Bose USB.
Tweaker schreef:Qua dashboard en schermen, heb je dan deze uitvoering? Met de goedkope TomTom + SD Europa
Ondersteunt de nieuwe generatie al TomTom Live?
Met gepaste trots informeren wij u hierbij over het feit dat het Carminat TomTom Live HD Traffic systeem vanaf productieweek 04/2011 (week van 25 januari 2011) ook beschikbaar zal zijn op de Mégane en Scénic. Het Carminat TomTom Live HD Traffic systeem vervangt de huidige Carminat TomTom systemen en is optioneel leverbaar met een Europese wegenkaart.
Tweaker schreef:Verder qua opties:
  • Xenonlampen met automatische hoogteregeling en koplampsproeiers, sturen deze mee in de bochten? 
  • Camera met radar voor- en achteraan , wat moet ik mij daar concreet bij voorstellen? Sensoren v&a & cameraweergave achter de auto? Zoja, valt dit te vergelijken met bv. het systeem van Audi Q7 waar je lijnen hebt waar je auto uitkomt met de huidige stuurpositie? Zie je de trekhaak ook (wat aankoppelen trailer/caravan sterk vereenvoudigt als je alleen bent
kijk zelf maar :lol:

Afbeelding
De auto laat zegmaar zien waar je heen gaat. Of de trekhaak zichtbaar is heb ik nooit op gelet.

Tweaker schreef:Dan de upgrade naar Privilège , meer bepaald de opties die beschikbaar komen Bandendrukcontrolesysteem, kan ik realtime de druk van mijn 4banden zien, als ik dan op mijn standaard meegeleverde velgen winterbanden laat monteren & aftermarket zomervelgen met zomerbanden koop, werkt het Bandendrukcontrolesysteem dan ook nog?
Als er in de winterbanden ook sensoren geinstaleerd worden blijft het werken. Als die sensoren niet aanwezig zijn zal het systeem niet werken.
Tweaker schreef:Radiosat 3D Sound by Arkamys, mono-CD, MP3, Plug & Music + handenvrije Kit Bluetooth, veel beter geluid of is het een lichte verbetering van het standaardsysteem? Is de Bose trouwens beter dan de Arkamys?
Arkemys is een lichte verbetering. Ik vind het helemaal niets. Het geluid wordt tussen de oren gecentreerd voor mijn gevoel. Bose heeft een veel voller geluid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tweaker
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn

Bericht door Tweaker »

Alvast hartelijk dank Pleiades voor de uitgebreide uitleg, de verlichting e.d. ben ik al uit ondertussen.

Dan rest mij nog de grote vraag voor audio, dingen zoals herbekabelen (en daarvoor het hele interieur moeten demonteren) heb ik geen schrik voor. Wat ik me wel afvraag, is het mogelijk om de originele radio eruit te halen, een face plate te krijgen in dezelfde kleur van het dashboard en daar een 1 din radio in te monteren? Of zit er in de originele radio ook elektronica voor bijvoorbeeld gps of sturing boordcomputer? Want in mijn huidige wagen kan ik de radio er wel uithalen, maar dan valt de boordcomputer uit & komt er geen klank meer van de richtingsaanwijzers. Want de ingebouwde TomTom Live in het dashboard zint me wel (heb al 3x inbraak gehad in de wagen voor navigatie die (1x) op vooruit hing & (2x) voor navigatie die weggeborgen in handschoenkastje zat, met het zuignap-ring-restant netjes afgeveegd van vooruit.

Dus zitten er knoppen of elektronica op de radio-unit of kan ik die vervangen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door Pleiades »

Ik denk dat er dan een soort stekker tussen moet komen, want op het scherm van de tomtom wordt ook de informatie van de radio weergegeven. Persoonlijk zou ik voor een Bose uitvoering gaan, het klinkt heel goed, maar is in principe niet heel krachtig. Ik zou gewoon eens gaan luisteren naar het systeem. En daarna bepalen of het nodig is het systeem te vervangen of te verbeteren.

Als u een proefrit gaat maken zou ik zeker aanbevelen om de 2.0 dCi ook te proberen. Deze is over het algemeen betrouwbaarder dan de 1.9 dCi, maar alleen als Privilege te krijgen in Belgie zag ik. (en in nederland helemaal niet :( )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06

Bericht door Renier »

Als het Bose systeem goed geluid geeft maar niet heel krachtig is kan je het natuurlijk later altijd nog uitbreiden met een actieve subwoofer.

Dat heb ik ook gedaan met mijn Carminat systeem (Pioneer TS-WX210A actieve sub erop aangesloten).
Echt een wereld van verschil door het vollere geluid :thumb:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

BramvT
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 25 feb 2025 12:13

Bericht door BramvT »

Tweaker schreef:.....Verder laat ik zeker ook de 1.5dci motor voor wat hij is, want na de Corsa met de downsize 1.3 heb ik het helemaal gehad met geforceerde motoren.

Mijn vader heeft Mégane I gehad met een 1.9dti blok (100pk) en deze wagen heeft op 10jaar 320.000km gelopen met enkel het normale onderhoud & een maal een breuk in de bediening van het elektrische bestuurdersraam. Een gegeven wat ik mooi vind, 320.000km zonder breuk of extra kosten.
......
Even tussendoor....ik ga helemaal met je mee v.w.b. die gedownsize'de motoren, reden ook waarom ik vorig jaar zomer geen Kangoo 1.5 DCI heb gekocht, maar ook eentje met het 1.9 DTI blok.
(en daar heb ik in precies 10 maanden tijd ruim 50.000 km mee gereden)

Echter, je schrijft dat die Megane 10 jaar oud was (dus hooguit bj. 2000), mijn Kangoo is uit Juni 2001 en die 1.9 DTI levert bij mijn weten maar 80 pk !
Dus vandaar dat ik er even op reageer...heb verder geen ervaring met Renault modellen dan nu alleen de Kangoo, tenzij we het gaan hebben over de R6, 16 en 30 van 20 a 30 jaar geleden. :wink:
Kangoo 1.6 - 16V Automaat bj 2004
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Ex Renault's vanaf 1969 : R4 TL, R16-TS, R11-TL, R6-TL, R30 V6, na diverse Kangoo's DCI-82 pk...nu laatste 2 jaar een Benzine Kangoo type 1B

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tweaker
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn

Bericht door Tweaker »

BramvT schreef:
Tweaker schreef:.....Verder laat ik zeker ook de 1.5dci motor voor wat hij is, want na de Corsa met de downsize 1.3 heb ik het helemaal gehad met geforceerde motoren.

Mijn vader heeft Mégane I gehad met een 1.9dti blok (100pk) en deze wagen heeft op 10jaar 320.000km gelopen met enkel het normale onderhoud & een maal een breuk in de bediening van het elektrische bestuurdersraam. Een gegeven wat ik mooi vind, 320.000km zonder breuk of extra kosten.
......
Even tussendoor....ik ga helemaal met je mee v.w.b. die gedownsize'de motoren, reden ook waarom ik vorig jaar zomer geen Kangoo 1.5 DCI heb gekocht, maar ook eentje met het 1.9 DTI blok.
(en daar heb ik in precies 10 maanden tijd ruim 50.000 km mee gereden)

Echter, je schrijft dat die Megane 10 jaar oud was (dus hooguit bj. 2000), mijn Kangoo is uit Juni 2001 en die 1.9 DTI levert bij mijn weten maar 80 pk !
Dus vandaar dat ik er even op reageer...heb verder geen ervaring met Renault modellen dan nu alleen de Kangoo, tenzij we het gaan hebben over de R6, 16 en 30 van 20 a 30 jaar geleden. :wink:
De Megane had indertijd 100Pk met een koppel van 200Nm vanaf 2.000tpm. De 1.9dti in Kangoo & Clio zat toen op 80pk, misschien om de versnellingsbak te sparen. Het fijne weet ik er ook niet van.

@Pleiades, je haalt aan dat de 1.9dci niet zo betrouwbaar is ivm de 2.0dci. Is de 1.9 echt een onbetrouwbaar blok of zijn er bepaalde elementen die vaak stuk gaan hieraan? Want dat is voor mij het belangrijkste element, een degelijke & betrouwbare motor. Op het forum vind ik hier niet echt iets terug van een 1.9dci die stuk gaat. Een 2.0dci is fiscaal in België een stuk duurder dan de 1.9, niet in aankoop, maar de inbedrijfstelling & jaarlijke rijtaks scheelt aardig wat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door Pleiades »

Renault komt binnenkort met een 1.6 dCi 130 die de 1.9 dCi 130 vervangt. Hij is net zo krachtig, alleen veel zuiniger. Is misschien aantrekkelijker qua prijs. Dan is de 1.9 ook niet meer te krijgen. En van de 1.6 dCi weet ik eigenlijk niets aangezien dat blok fonkelnieuw is :thumb:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Tweaker
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn

Bericht door Tweaker »

Pleiades schreef:Renault komt binnenkort met een 1.6 dCi 130 die de 1.9 dCi 130 vervangt. Hij is net zo krachtig, alleen veel zuiniger. Is misschien aantrekkelijker qua prijs. Dan is de 1.9 ook niet meer te krijgen. En van de 1.6 dCi weet ik eigenlijk niets aangezien dat blok fonkelnieuw is :thumb:
Neen, de 1.6 (in UK loopt die al dacht ik), die hoef ik niet. Ik bezit momenteel ook een downsize motor met het "vermogen" van een gelijkaardige variant met 600cc meer longinhoud & je komt al heel snel tot het besluit dat het allemaal te geforceerd is & te dicht bij de limiet zit en de belasting bij normaal gebruik al maximaal is, als je dan geladen op baan bent of je moet iets gaan trekken dan heb je het helemaal gehad.

Ik ga snel eens luisteren bij een verdeler, wie weet komen er kortingen op de 1.9 aangezien deze dan toch op moet, zoniet gaat het geen Renault worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut