Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
De intensiteit van de piep is afhankelijk van het laadvermogen. Thuis zal het vrij zacht zijn, bij een Allego 43kW zal het wat luider zijn.Piepgeluid tijdens het laden
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Piepgeluid tijdens het laden
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 24 apr 2014
- Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
- Actief als: particulier
Re: Piepgeluid tijdens het laden
De melding van het piepgeluid hier op het forum heeft mij destijds nogmaals naar de renaultdealer laten gaan, om dit eens met eigen oren te beluisteren voordat ik de offerte accepteerde. Binnen bij de dealer vond ik het onacceptabel hard (ik ben zeer gevoelig voor (piep)geluiden!), maar daarna nogmaals de auto buiten aan de paal en daar viel het mij mee. Nu bij mij thuis hoor ik het niet binnen, maar wel als ik op de oprit sta. Het geluidsniveau is buiten echter m.i. acceptabel. Ik heb meer last van de koeling als je een eind hebt gereden en de zoe niet in eco stand hebt en dan aan de laadpaal zet. Vergeet het soms om de zoe in eco te zetten, maar de koeling maakt dat ik dan wel weer naar buiten ga om snel de eco knop in te drukken.
Dat renault de koop niet wil annuleren tja, heel kort door de bocht dat is tussen jou en renault. Ik was er van op de hoogte voordat de zoe besteld werd dus bij mij was het een bewuste keuze om dit te accepteren. (om heel eerlijk te zijn is het piepgeluid een bevestiging voor mij dat er goed geladen wordt en zelfs een soort geruststelling)
Dat renault de koop niet wil annuleren tja, heel kort door de bocht dat is tussen jou en renault. Ik was er van op de hoogte voordat de zoe besteld werd dus bij mij was het een bewuste keuze om dit te accepteren. (om heel eerlijk te zijn is het piepgeluid een bevestiging voor mij dat er goed geladen wordt en zelfs een soort geruststelling)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Piepgeluid tijdens het laden
Ik wil het niet ophemelen, maar de oorzaak van het piepen is dat de Zoe een transformatorloze oplader heeft en (super-slim) de motor als spoel gebruikt voor de spanningsomvormer. Maar een motor krijg je natuurlijk per definitie niet 100% bewegingsvrij. Bottom-line: die pieptoon scheelt gewoon flink gewicht. Maar het blijft een piep.
Het "aardige" eraan vind ik zelf dat ik echt heel bewust merk dat ze oplaadt. Het bekende probleem met de pook niet in P hebben staan heeft mij wat oplettender gemaakt en de piep stelt mij, overdreven gezegd, gerust.
Over opladen in de nacht: prima tip Ad. Ik vind persoonlijk die timer een gedoe om de reden die je beschrijft. Ik heb het zelf anders aangepakt en bestuur de laadbox met een microcontroller dat hij de nachtstroomtijden volgt, inclusied weeleinden en feestdagen. Scheelt op jaarbasis 100 Euro t.o.v. dagladen, da's al meer dan de controller.
ps: ja, dus geen piep als pappa om 6 uur de stekker er in steekt, dus de geruststelling is betrekkelijk
Het "aardige" eraan vind ik zelf dat ik echt heel bewust merk dat ze oplaadt. Het bekende probleem met de pook niet in P hebben staan heeft mij wat oplettender gemaakt en de piep stelt mij, overdreven gezegd, gerust.
Over opladen in de nacht: prima tip Ad. Ik vind persoonlijk die timer een gedoe om de reden die je beschrijft. Ik heb het zelf anders aangepakt en bestuur de laadbox met een microcontroller dat hij de nachtstroomtijden volgt, inclusied weeleinden en feestdagen. Scheelt op jaarbasis 100 Euro t.o.v. dagladen, da's al meer dan de controller.
ps: ja, dus geen piep als pappa om 6 uur de stekker er in steekt, dus de geruststelling is betrekkelijk

Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 18 sep 2014
- Laatste bezoek: 25 sep 2014 16:52
- Actief als: particulier
Re: Piepgeluid tijdens het laden
Het is hier een grote piep-show op het forum.
Geweldig he, die irritante piep !
Briljant van Renault ! Wordt tijd dat de Tesla ook zo'n piep krijgt, vinden jullie niet ?
Geweldig he, die irritante piep !
Briljant van Renault ! Wordt tijd dat de Tesla ook zo'n piep krijgt, vinden jullie niet ?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 10 mar 2014
- Laatste bezoek: 22 mei 2019 13:14
- Actief als: particulier
Re: Piepgeluid tijdens het laden
@Erik
Ik snap dat het wellicht een verrassing voor je was, maar is je woning van karton of blijf je naast je auto staan tijdens het laden? Benzinepompen maak ook lawaai overigens en ik vind het dan ook onprettig om in de resten diesel of andere prut te staan, dat heb ik nu niet meer.
De Tesla's model S maken ook herrie tijdens het laden, zij het van de koeling.
Ik persoonlijk vind het een geruststellende piep en stoort me verder niet.
Ik snap dat het wellicht een verrassing voor je was, maar is je woning van karton of blijf je naast je auto staan tijdens het laden? Benzinepompen maak ook lawaai overigens en ik vind het dan ook onprettig om in de resten diesel of andere prut te staan, dat heb ik nu niet meer.
De Tesla's model S maken ook herrie tijdens het laden, zij het van de koeling.
Ik persoonlijk vind het een geruststellende piep en stoort me verder niet.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Piepgeluid tijdens het laden
@Erik: Je vindt de piep erg vervelend dat is duidelijk. Renault wil je auto niet terugnemen. Dat vindt je vervelend, en dat is duidelijk. Veel (niet alle) collega-Zoe bezitters vinden het minder erg dan jij, dat is ook wel duidelijk.
Ik denk niet dat sarcasme in de richting van je forum-collegae je veel verder brengt. Niemand vindt de piep brilliant (al vind ik persoonlijk dat het niet ALLEEN nadelen heeft), sommigen doen een aantal suggesties aan de hand om er minder last van te hebben, niemand stelt voor dat een Tesla moet piepen.
Ik denk niet dat sarcasme in de richting van je forum-collegae je veel verder brengt. Niemand vindt de piep brilliant (al vind ik persoonlijk dat het niet ALLEEN nadelen heeft), sommigen doen een aantal suggesties aan de hand om er minder last van te hebben, niemand stelt voor dat een Tesla moet piepen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Piepgeluid tijdens het laden
Het piepgeluid komt uit de kameleon-lader die in de Zoe zit. Deze zorgt er voor dat de auto met vermogens van 3 t/m 43 kW AC geladen kan worden. Een vernuftig stukje techniek waar Renault patent op heeft aangevraagd.
Het gevolg van dit specifieke stukje techniek is wel het piepgeluid. Daar is niks aan te doen. Het hoort bij deze kameleon-lader.
Het enige dat je misschien kan doen is symptoombestrijding in de vorm van anti-geluid. Of werkt dat niet bij dergelijke frekwenties?
Je zou het volgende apparaatje eens kunnen proberen als het al te koop is: http://freshgadgets.nl/joe-gebruikt-ant ... oor-stilte
Het gevolg van dit specifieke stukje techniek is wel het piepgeluid. Daar is niks aan te doen. Het hoort bij deze kameleon-lader.
Het enige dat je misschien kan doen is symptoombestrijding in de vorm van anti-geluid. Of werkt dat niet bij dergelijke frekwenties?

Je zou het volgende apparaatje eens kunnen proberen als het al te koop is: http://freshgadgets.nl/joe-gebruikt-ant ... oor-stilte
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 18 sep 2014
- Laatste bezoek: 25 sep 2014 16:52
- Actief als: particulier
Re: Piepgeluid tijdens het laden
Dezelfde lader zit in de Tesla, daar piept ie niet.
Erik
Erik
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Piepgeluid tijdens het laden
@Erik: Absoluut niet. Tesla maakt gebruik van een DC lader voor snelladen (de vermogenselectronica zit in de paal). AC gaat maar tot 22kW. Relatief meer gewicht per vermogenseenheid voor de lader.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 676
- Lid geworden op: 21 okt 2013
- Laatste bezoek: 09 dec 2019 16:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Herent (Leuven, België)
- Contacteer:
Re: Piepgeluid tijdens het laden
En dan gaat het nog over de duocharger, een optie van 1450€. Standaard kan de Tesla slechts 11 kW AC laden.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar

www.fivari.be
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 29 dec 2015
- Laatste bezoek: 18 mar 2017 00:54
- Actief als: professional
Re: Piepgeluid tijdens het laden
Zijn hier ook mensen die thuis een laadpaal van 3x32 ampère (22 kw) hebben?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Donateur
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1175
- Lid geworden op: 27 okt 2013
- Laatste bezoek: 03 aug 2022 23:51
- Actief als: particulier
- Locatie: Noord-Limburg
Re: Piepgeluid tijdens het laden
En zo ziet het piepgeluid er uit:
Dus het geluid zit inderdaad, zoals Martijn al aangaf, voornamelijk rond de 10kHz.
Dit plaatje heb ik overigens gemaakt met de gratis App SpectrumView.
Bij de rode pijl stopt het piepen.Dus het geluid zit inderdaad, zoals Martijn al aangaf, voornamelijk rond de 10kHz.
Dit plaatje heb ik overigens gemaakt met de gratis App SpectrumView.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 6
- Berichten: 1548
- Lid geworden op: 09 aug 2013
- Laatste bezoek: 28 mar 2019 15:54
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Re: Piepgeluid tijdens het laden
Heeft er eigenlijk ooit een buurman of buurvrouw bij een van jullie geklaagd over het geluid? Wij verhuizen binnenkort van platteland zonder directe buren naar de stad, ben benieuwd of wij klachten gaan krijgen...
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 6
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 27 sep 2004
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Actief als: particulier
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Piepgeluid tijdens het laden
Ik heb het mijn buurman destijds gevraagd, maar die hoorde het helemaal niet. ☺ Tja dat zal met de leeftijd te maken hebben, hij was bijna 70.
Maar nu krijgen we nieuwe, veel jongere buren dus ik ben wel benieuwd hoe zij het ervaren.
Maar nu krijgen we nieuwe, veel jongere buren dus ik ben wel benieuwd hoe zij het ervaren.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 20 jul 2013
- Laatste bezoek: 04 jul 2018 16:10
- Actief als: particulier
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Piepgeluid tijdens het laden
Heb een rijtjes huis met directe eigen parkeerplaats, maar nooit klachten over gehoord. Het draagt niet erg voor volgens mij.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 14 apr 2015
- Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
- Actief als: particulier
Re: Piepgeluid tijdens het laden
Mijn ouders 65+ horen de piep ook niet. Daarnaast staat onze auto echt pal voor de voordeur te laden en hoor je binnen niks. Daarin tegen hoor je de warmtepomp wel loeien als deze smorgens de auto op warmt.
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Piepgeluid tijdens het laden
Het geluid komt inderdaad niet ver en elk obstakel dempt het enorm. Waar het wel vervelend kan worden is dat het niet alleen een geluid is maar ook een verstoring op het stroomnet. Zoals volgens mij al eens eerder is genoemd pakken sommige apparaten dat lelijk op, en dan heb je het ineens binnen. Bij mij blaast de PV inverter een vrolijk toontje mee, maar gelukkig hangt die in de garage. Als die in de meterkast had gehangen was het waarschijnlijk toch wel vrij vervelend geweest.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 535
- Lid geworden op: 14 apr 2015
- Laatste bezoek: 25 jan 2023 19:04
- Actief als: particulier
Re: Piepgeluid tijdens het laden
Bij ons draaien die 2 eigenlijk nooit tegelijk. Mijn auto laad bijna altijd op wanneer de zon onder is zeg maar.
Maar wanneer de zon goed schijnt dan zoemen mijn inverters (3 stuks) ook hoorbaar. Onze oude draaischijf meter begon na 18 jaar ook flink te fluiten bij hogere afname. Dit was wel zeer irritant en destijds laten vervangen door een van de eerste slimmemeters zonder p1 poort. Deze daarna meteen weer laten vervangen door een nieuwe slimmemeter.
Maar wanneer de zon goed schijnt dan zoemen mijn inverters (3 stuks) ook hoorbaar. Onze oude draaischijf meter begon na 18 jaar ook flink te fluiten bij hogere afname. Dit was wel zeer irritant en destijds laten vervangen door een van de eerste slimmemeters zonder p1 poort. Deze daarna meteen weer laten vervangen door een nieuwe slimmemeter.
Rij elektrisch
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 1
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 13 dec 2018
- Laatste bezoek: 30 mar 2025 12:54
- Actief als: particulier
Re: Piepgeluid tijdens het laden
Bij mijn Q90 is de piep ook heel sterk. Bij een 22kW laadstation bij de IKEA (Amersfoort) is het toch wel erg luid. De laadpalen staan daar helemaal achteraan op het parkeerdek en bij de ingang ruim 100m verderop hoor ik (tussen alle drukte van winkelwagentjes en voorbijrijdende auto's) de piep nog! Veel oudere mensen zullen het niet horen, maar ik ben bijna 50 en hoor het nog. Zal wel in de gegen zitten, want mijn moeder van 89 heeft ook zo'n goed gehoor.
Ik merk ook dat de geluidssterkte afhankelijk is van het laadvermogen. Boven de 80% gaat de amplitude snel omlaag.
Volgens mij zouden zulke hoogfrequente tonen makkelijk te dempen moeten zijn. Maar de tip over antigeluid vind ik ook een hele goede! Een zuivere frequentie zoals deze piep moet ook met antigeluid goed te dempen zijn, al kan je dan misschien het probleem van knoppen en buiken krijgen, waardoor het op bepaalde plekken extra hard klinkt.
Springen straks nog de ramen!
Ik merk ook dat de geluidssterkte afhankelijk is van het laadvermogen. Boven de 80% gaat de amplitude snel omlaag.
Volgens mij zouden zulke hoogfrequente tonen makkelijk te dempen moeten zijn. Maar de tip over antigeluid vind ik ook een hele goede! Een zuivere frequentie zoals deze piep moet ook met antigeluid goed te dempen zijn, al kan je dan misschien het probleem van knoppen en buiken krijgen, waardoor het op bepaalde plekken extra hard klinkt.

Springen straks nog de ramen!

Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 2716
- Lid geworden op: 12 mei 2014
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
- Actief als: particulier
Re: Piepgeluid tijdens het laden
De fluit is een gevolg van een keten van "design choices". Ieder van die stappen in de keten kun je iets van vinden. Van achter naar voren.
1. De fluit is de 10 kHz frequentie van de geschakelde voeding
2. Hoger is waarschijnlijk onmogelijk omdat
2.a. de stator spoelen van de motor gebruikt worden voor het laden
2.b. EMC lek toeneent met frequentie
2.c. de motor dor zijn constructie niet echt is geoptimaliseerd om lekstroom te beperken (de capacitieve koppeling tussen de spoelen en het omhulsel is relatief groot)
3. De motor heeft uiteraard bewegende onderdelen (de rotor), waardoor deze minder dan een specifiek geconstrueerde spoel iets meer als een luidspreker werkt (dit is een veronderstelling, het lijkt me niet gemakkelijk die zware rotor zo snel te laten bewegen, maar aan de andere kant gaan er hele behoorlijke stromen door.).
4. De motor wordt als spoel gebruikt omdat om 22 (of 43) kW te kunnen laden fikse (lees zware) spoelen nodig zijn. Dit hergebruik is in feite behoorlijk clever maar komt met bovenstaande andere compromissen.
Ter vergelijk: Tesla heeft een schakelfrequentie van ruim 40 kHz, maar een enkele ingebouwde lader kan maar 11 kW verstouwen. Die hebben dus een ander compromis gezocht (beperkt vermogen AC laden, maar minder problemen met gewicht, geluid, EMC).
Renault beschouwt vlot laden op AC als een unique selling factor. Ik begrijp dat wel. Snelladen is een ander verhaal, maar 22 kW is verdomd handig en kan erg goedkoop worden aangelegd worden.
Uitdempen met anti-geluid is buitengewoon complex en voor zover ik weet eigenlijk alleen mogelijk met juist lage frequenties.
1. De fluit is de 10 kHz frequentie van de geschakelde voeding
2. Hoger is waarschijnlijk onmogelijk omdat
2.a. de stator spoelen van de motor gebruikt worden voor het laden
2.b. EMC lek toeneent met frequentie
2.c. de motor dor zijn constructie niet echt is geoptimaliseerd om lekstroom te beperken (de capacitieve koppeling tussen de spoelen en het omhulsel is relatief groot)
3. De motor heeft uiteraard bewegende onderdelen (de rotor), waardoor deze minder dan een specifiek geconstrueerde spoel iets meer als een luidspreker werkt (dit is een veronderstelling, het lijkt me niet gemakkelijk die zware rotor zo snel te laten bewegen, maar aan de andere kant gaan er hele behoorlijke stromen door.).
4. De motor wordt als spoel gebruikt omdat om 22 (of 43) kW te kunnen laden fikse (lees zware) spoelen nodig zijn. Dit hergebruik is in feite behoorlijk clever maar komt met bovenstaande andere compromissen.
Ter vergelijk: Tesla heeft een schakelfrequentie van ruim 40 kHz, maar een enkele ingebouwde lader kan maar 11 kW verstouwen. Die hebben dus een ander compromis gezocht (beperkt vermogen AC laden, maar minder problemen met gewicht, geluid, EMC).
Renault beschouwt vlot laden op AC als een unique selling factor. Ik begrijp dat wel. Snelladen is een ander verhaal, maar 22 kW is verdomd handig en kan erg goedkoop worden aangelegd worden.
Uitdempen met anti-geluid is buitengewoon complex en voor zover ik weet eigenlijk alleen mogelijk met juist lage frequenties.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 423 Weergaves
-
Laatste bericht door CakeyEV
-
- 1 Reacties
- 467 Weergaves
-
Laatste bericht door Andere Peter
-
- 10 Reacties
- 469 Weergaves
-
Laatste bericht door koevlak
-
- 5 Reacties
- 989 Weergaves
-
Laatste bericht door haelewyn
-
- 4 Reacties
- 772 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 5 Reacties
- 471 Weergaves
-
Laatste bericht door Robbert.
-
- 2 Reacties
- 349 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone