Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Naar aanleiding van de inhuldiging van de snellaadzuil Electrabel (GDFSuez) nabij het Noordstation in Brussel, schreef ik een kort stukje tekst dat ik graag met jullie deel. Toevallig stelt op dit moment ook DHL de waarom-vraag waarop onderstaande tekst een extra antwoord geeft.
Ik bezit sinds de laatste dag van 2013 een Renault Zoe waarmee ik ondertussen al 13.000 km aflegde waaronder ook langere verplaatsingen. Een EV wordt door veel chauffeurs bij de keuze van een nieuwe wagen niet eens als een volwaardig alternatief beschouwd. Die mensen hebben volgens mij ongelijk. De rij-eigenschappen zijn superieur aan die van een wagen met verbrandingsmotor. De souplesse waarmee gereden wordt, de prompte reactie op het stroompedaal, het lage zwaartepunt, het regeneratief remmen waardoor de voet op de stroompedaal kan blijven en er energie wordt teruggewonnen en tot slot: de stilte, maken het EV-rijden zeer comfortabel. Hét ultieme argument tegen elektrisch rijden blijft het bereik. Want zelfs met een bereik van 150 km wordt een EV beschouwd als een auto die enkel geschikt is om rond de kerktoren te rijden (flinke kerk IMO). Nochtans hoeft de autonomie van een EV geen onoverkomelijk probleem te vormen. Ik vertel geen geheimen als ik stel dat er voor de EV-rijder drie verschillende laadnoden zijn:
het langzaam laden gedurende 5 uren of meer tijdens lange wachttijden: typisch het thuisladen 's nachts, het laden op het werk tijdens de 8 à 9 uur lange werktijd.
het versneld laden op locatie gedurende 1 à 2 uren. Typisch het laden tijdens een activiteit: een vergadering, een museumbezoek, een maaltijd enz..
het zo snel als mogelijk laden tijdens een verre verplaatsing, liefst gesitueerd rond belangrijke doorreisroutes, bv. naar de kust.
Voor de twee eerste vormen van laden bieden België en Vlaanderen al een aanvaardbare dekking, zeker voor het huidige aantal elektrische voertuigen. Voor Vlaanderen zijn er de talrijke Bleucorner laadpalen die vooral de Renault Zoe standaard toelaten om met een vermogen van 22 kW te laden. Deze laadpalen vind ik via de website van Elektrische Voertuigen in Actie voor Vlaanderen en http://www.ze-mo.be/ in Wallonië of via een van de web-applicaties. Het aantal laadpalen verbleekt natuurlijk bij wat er in Nederland gerealiseerd is, maar omdat het om 22 kW-laadpalen gaat en het aantal elektrische voertuigen zeer beperkt is, blijkt de laadinfrastructuur toch zeer bruikbaar. Bovendien is het meestal niet nodig om "VOL" te laden om de eindbestemming te bereiken zodat een laadbeurt van 15' in de praktijk al volstaat.
Met de AC-aansluiting van de nieuwe snellaadzuil van Electrabel krijg ik voor de eerste keer in België de kans om de Cameleon-lader van mijn Renault Zoe als echte snellader te gebruiken. Het 43 kW sterke laadvermogen vult mijn volledig lege batterij in 30' terug tot 85% vol. Dit komt, rekening houdende met het verbruik van de Zoe (15 kWh per 100 km), neer op een laadsnelheid tot meer dan 250 km/u. Met dergelijke snelladers langs belangrijke reisroutes kan de EV ook als reiswagen ingezet worden.
Het voorbije weekend was Brussel autovrij. Wat een rust!: geen lawaai van verbrandingsmotoren. Wat een verademing!: geen uitstoot door verbrandingsmotoren. Meteen twee kwaliteiten die behouden blijven wanneer de auto zoals we die nu kennen door EV's zouden worden vervangen. Snellaadzuilen zoals diegene die pas geplaatst werd, ontnemen tegenstanders van EV's hun laatste argument.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Helemaal mee eens! In het begin had ik inderdaad ook de angst van het bereik. Nu na een aantal maanden is dat eigenlijk volledig weg. Het is gewoon een kwestie van gewenning. Wat je misschien ook kunt aanstippen is dat je onderweg niet helemaal vol hoeft te laden. Ik sta vaak even tien minuten bij bijv. een 11kw paal om net even die extra km te laden die ik nodig heb. Je hoeft dus niet altijd vol te laden.
Klopt helemaal.
Vandaag van de Maxima Centrale bij Lelystad naar Assen gereden en nog 60 plus km over.
Ok, rijdt dan minimaal snelweg en alleen in / tussen een vrachtwagen treintje.
Ook vandaag weer de discussie /vraag over. Hoe ver kan je met die auto rijden?
Gelijk counteren met de vraag wat heb je per dag aan km bereik nodig.
In dat perspectief wordt voor velen het toch een soort van "huh"?
Nooit op die manier over nagedacht.
Niet dat ze gelijk een Zoe kopen, maar de gedachte wordt anders over de praktische inzet van de E auto.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok
Ja, je hebt gelijk en toch blijft ook voor mij dat beperkt rijbereik iets wat me zou verontrusten. Ik vind het ok, maar als tweede wagen dan. Ben wel uitermate nieuwsgierig hoe dit rijdt. Denken jullie dat die markt nog zal boomen? Ik vind het tegenwoordig vrij stil rond elektrische wagens.
Zelf heb ik al een goede stap gezet... had vroeger een scooter en heb nu een degelijke elektrische fiets aangeschaft. Vele beter voor mijn gezondheid. Dus ik doe toch ook iets voor het milieu niet?
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
@DHL: Het is, als je eenmaal "om" bent, gewoon een andere mindset. Ja, het bereik is nog wat beperkt voor de middenklassers, staat tegenover dat de peut rijders geen benzinestation in hun tuin hebben.
De overheid heeft niet handig geacteerd en daarom rijden er nu heel veel Outanders rond die 30km electrisch rijden, verder 1 op 10 en wel de palen bezet houden, dus boomen? Kweenie.
Ik weet wel dat ik zonder enige terughoudendheid fikse ritten maak. En dat ik veel rustiger ben gaan rijden (behalve bij het stoplicht naast een golf; alleen al links gaan staan werkt als een rode lap heb ik gemerkt). Tja, en wij zijn toch echt heel veel sneller weg. Ik bespeur altijd een "joh ik heb vandaag ineens helemaal geen zin om niet stoer doen" reactie na 15 meter. Flauw, maar ja, laat mij ook even jongentje zijn.
Eigenlijk belangrijker, ik rij in dat ding echt oprecht elke dag met een glimlach. WAT een verademing. Ik kan het echt iedereen aanraden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Voor België werden de fiscale tegemoetkomingen voor particulieren geschrapt. Zakelijke rijders worden nog wel zwaar gesponsord, maar particulieren krijgen enkel de minimale rijtaks (76€/jaar) ipv ongeveer 200€ en de belasting bij inschrijving is 0€.
Ik begrijp de achterliggende motivatie hiervoor niet, maar ik ben dan ook geen briljant politicus.
Ik weet dat Nederland voor zijn zakelijke rijders ook een zeer mooie inspanning doet. Is er in Nederland nog iets over voor de particuliere EV-rijder?
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
In Nederland geldt bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto tot op heden:
* Geen BPM
* Geen MRB (motorrijtuigenbelasting)
Ik heb de lease-'voordelen' maar niet genoemd, ervanuitgaand dat het louter een particulier aanschaf betreft.
Echter, zoals de nederlandse overheid betaamt, alles kan herzien worden.
Zo hoor ik geluiden over motorrijtuigenbelasting op elektrische auto's vanaf /na 2016, maar goed... dat zijn geluiden/rook,
en aangezien Nederland nog steeds in Europa het vieste jongetje van de klas is met oog op duurzame energieproductie... kan veel veranderen ook op dat standpunt.
voorheen Zoe rijder, nu per 6 juni 2019 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
@fivari: het volgende gaat dus NIET over de particuliere rijder.
Belangrijkste voordeel voor de zakelijke rijder is dat voor de privekilometers geen (aanschaf 2013) of maar 4% (2014) van de cataloguswaarde bij je persoonlijke inkomen hoeft worden opgeteld in plaats van de veel hogere tarieven voor de andere klassen. Dat kan flink in de papieren lopen. Een "vieze" auto heeft 24% bijtelling. Zeg even voor het gemak van 20.000 = 4.800 extra inkomen in natura. Bij top tarief is dat dus meer dan 200 euro netto in de maand.
Het "nette" van deze regeling is dat deze gegarandeerd is voor 60 maanden.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Hallo,
In de nabije toekomst moet ik waarschijnlijk veel reizen en vraag me af of ik elektrisch wil rijden (liever wel) of toch hybride.
Nu moet ik dus steeds 400km enkel rijden en aangezien de opgave van de scenic 600km is KAN dit een optie zijn....
Beste Vrienden
Heeft er iemand van de Renault Megane CC rijders een elektrisch schema van de airbags .Meer bepaald een schema van hoe de Kleuren zijn aangesloten voor de stekker onder de passagier stoel.
Ik ben vorige week naar Oostenrijk geweest en tijdens get dalen in de bergen is de accu vol, display geeft max aan dat hoor ik een hoog toerental/geluid. Ik heb de versnellingsbak in B staan. Wie kent dit?
Hallo,
ik rijd al 6 jaar een captur bouwjaar 2018. Nu merk ik dat de auto, bij constante snelheid, schokkerig rijd.
Dit is niet steeds aanwezig, maar wel merkbaar. De auto heeft slechts 59000 kilometer gelopen. Heeft iemand hier ook dit probleem,...
Ik heb een Captur Etech plug in hybride uit 2020 recent aangekocht.
Nou lees ik dat alle elektrische auto's bij een snelheid lager dan 20 of 30 km p/u een waarschuwingsgeluid moeten laten horen om voetgangers te waarschuwen.