Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Giteren geladen bij Shell Haarijn langs de A2 naar Breukelen.
Ik vraag me af of er wel echt 22KW op die paal staat.
opladen vanaf 15% zou nog 2 uur en 2 min duren. Ook het daadwerkelijk laden ging niet heel snel 5-6% erbij in 10 minuten.
Hetzelfde valt me wel eens op bij Fastned Palmpol. Soms gaat het vrij snel; de andere keer veel trager. (2,5 KWH = 12% in een kwartier, waar je ook wel eens bijna 2 KWH in 6 minuten laadt.
Het blijft altijd sneller dan de 'normale' laadpalen, maar toch. Iemand een idee hoe dat komt?
Dat snap ik als er meer auto's staan; maar het gebeurt ook als je alleen staat; zoals bv bij Haarijn. Zijn er dan ook andere zaken van invloed op dat last management? Bij de Greenflux punten heb ik het nog nooit gehad: altijd vrij snel
Bottom line is het niet echt handig als je denkt vrij snel verder te kunnen en in praktijk vrij lang moet wachten. Hoop dat dat straks met de 43 KWh bij Wilp anders is
Is dit iets wat bekend ik bij de 'palenmannen' Voor clubs als Fastned lijkt het me voor het slagen van het model dat snel ook echt snel is. Ik ga bij Fastned eens een balletje opwerpen voor een soort user-group waar ze mee kunnen sparren.
Ja, er zijn meer factoren: lastmanagement werkt op twee aspecten: (1) het beschikbaar vermogen verdelen tussen de contactdozen/palen, en (2) het naar de laadpaal geleverde vermogen (de stroomsterkte) reduceren als het achterliggende elektriciteitsnetwerk tijdelijk dat vermogen niet kan leveren (bijv. als de laadpaal zijn aansluiting deelt met een zware machine in een gebouw naast de paal: als die machine aangaat zal de slimme meter in dat pand de lastmanagement controller in de laadpaal instrueren om de stroomsterkte / het geleverde vermogen tijdelijk terug te regelen. Dit om overbelasting van de totale netaansluiting te voorkomen.
Greenflux palen hebben vermoedelijk steeds een volledig eigen netaansluiting, onafhankelijk van een naburig gebouw.
Op Haarrijn is de situatie dat de voedingskabel naar de laadpaal tijdelijk is aangelegd omdat Stedin nog niet in staat is geweest om de definitieve dikke eigen voedingskabel op te leveren. Waarschijnlijk deelt de paal de aansluiting met de andere verbruikers daar, bijv. de lantaarnpalen en is in de software in de paal op Haarrijn de stroomsterkte tijdelijk op een vaste lagere waarde teruggeregeld.
Op Fastned stations lijkt de hoofdcontroller in de ABB laadzuil niet altijd correct lastmanagement data uit te wisselen met de AC nevencontroller, waardoor deze soms te snel naar een (onnodig) lagere stroomsterkte terugregelt. Overigens heb ik daar vanavond geen last van gehad: laden bij Fastned ging lekker snel.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV
2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White
De twee keer dat ik bij Haarrijn ben wezen laden, kwam er altijd 13 kW uit, net als bij Roy-ZOE. En bij de IKEA Haarlem, zelfde verhaal: altijd hetzelfde. Heeft iemand op een van die twee lokaties wel eens op de volle 22 kW geladen (40 s per %)?
bij stoplichten linksaf Ikea terrein op
Eerste links
met de bocht mee naar rechts
en dan meteen weer rechts het parkeerterrein oprijden
vervolgens staat paal links onder het bekende bord
Vandaag langs geweest bij elektrisch mobiel in Meerkerk, op de snellaad kaart groen gekleurd.
Met Greenflux pas wilde de paal niet activeren. Uiterst behulpzame dame wist de paal met hun eigen pas op te starten.
Het is echter geen 22kw paal. 1% duurt ongeveer 100 sec. Wat volgens mij duidt op ca 8kw. Ik vermoed dus een standaard 11kw paal. Er zijn wel vier plaatsen beschikbaar en lokatie is dicht bij snelweg maar wel op industrie terrein.
Verder is de paal bij eclectic in Breda op de sprudelsebaan 47 in Breda ook welhaast zeker geen 22kw paal. In oplaadpalen.nl staat hij vermeld als gewone stekker, en volgens een review gaat het om een gewone 16A aansluiting.
@erijder, dank voor je feedback.
Volgens hun eigen persbericht zou de paal in Meerkerk een snellaadpaal moeten zijn. Zie http://www.elektrischmobiel.nl/nieuws/n ... k-genomen/
Ik geef het nog even het voordeel van de twijfel: wellicht een 'kinderziekte' en werkt deze paal binnenkort wel goed. Ik zal de kleur wijzigen van groen in blauw (="to be confirmed"). Stonden er trouwens toen jij daar was, meerdere auto's te laden? Dan kan het vermogen namelijk ook teruggeregeld worden (lastmanagement).
De paal in Breda heb ik van de kaart verwijderd.
Nope, ik was de enige en ik heb er best wel lang gestaan... De auto gaf 3 uur aan voordat hij vol was (start bij 18% batterij) en het duurde steeds exact 100 seconden voordat er een procentje bij kwam. Allemaal niet erg anders dan bij mij thuis. (Versneld laden op 11kw).
Wellicht is dat de verwarring: versneld laden (11kw) vs Snel laden (>22kw).
Die kant uit vanuit richting Amsterdam is het overigens best wel moeilijk om ergens te laden. Laatste snellaad mogelijkheid is omgeving Utrecht (in mijn ervaring is Haarrijn laatste betrouwbare mogelijkheid dicht langs de snelweg) en dan is het uit met de pret tot aan Antwerpen. Ik had gisteren best even een probleem om nog terug te komen.
Vroeg me trouwens af of het niet beter is om de paal in Utrecht bij Mercedes Benz ook van de kaart af te halen. Deze is namelijk alleen beschikbaar voor hun eigen bezoekers... Aan de andere kant, hij is er natuurlijk wel.... Maar toch, hij is er wel maar je kan er niets mee.
Beste Martijn, zat nog even verder naar de kaart te loeren. Zie dat er, weliswaar blauw, ook nog altijd het laadpunt bij de Galvanistraat 2 in Ede opstaat bij de Rabo bank aldaar.
Ik heb daar een aantal keer geladen maar altijd met 11 kw. Als bron staat er oplaadpalen.nl bij. Daar is hij vreemd genoeg niet meer terug te vinden. Wel op oplaadpunten.nl. Daar staat er alleen bij dat er nog een DC snellader bij te vinden is. (Heb ik nooit gezien).
Volgens mij is er op die plek geen 22kw mogelijkheid (helaas).
Ik waardeer de kaart overigens zeer en gebruik hem vaak, dus keep-up-the-good work !
Martijn, wellicht nog een idee om de 22 kw palen die er wel zijn, maar niet publiek toegankelijk ook nog een aparte kleur te geven? Dat zijn er best nog een boel bij elkaar (zoals de paal bij Utrecht, Mercedes Benz) maar ook bijvoorbeeld in Woerden, Rhoon en Wijk bij Duurstede. Toch beter om alleen die palen groen te hebben waar je ook echt en zeker terecht kunt? Ik plan er mijn routes aardig op en dan is het wel fijn als je in 1x kunt zien waar je langs kunt rijden, waar je een keertje langs moet om te testen (blauw) en waar je in noodgevallen met een vriendelijke lach wellicht een keer terecht kunt (de niet-publieke palen).
erijder - goede suggestie. Ik heb de locaties die alleen voor bezoekers toegankelijk zijn 'Purple' gemarkeerd.
Rhoon heb ik op groen laten staan omdat ik van meerdere forumleden heb begrepen dat je daar in principe gewoon kunt laden. Alleen een melding dat je er bent wordt wel op prijs gesteld.
Mocht dat toch anders zijn (toch Purple) laat graag even weten.
Dus vanaf nu in 1 oogopslag te zien: Groen en Geel zijn de locaties waar je zo terecht kunt!
Meerkerk
Vandaag zelfde ervaring als erijder in Meerkerk; met thenewmotion laadplaats niet te activeren, wel met het kaartje van de behulpzame dame van de Seat dealer (van deze zelfde eigenaar). Ook snelheid niet helemaal top, conform melding erijder. Wel prima verblijfsruimte. De palen staan er net en ze zijn het nu aan het uitvinden, ik heb ze een mailtje met link naar de kaart gestuurd en het verzoek terug te koppelen als er meer laadpassen worden geaccepteerd. Zal ook navraag doen over de laadsnelheid.
Nieuwegein;
De laadpaal bij renaultdealer Stam gaat als een speer 22kW, jammergenoeg alleen tijdens openingstijden wel goede wachtruimte met WiFi en koffie.
Oosterhout;
Ik zie op de kaart dat er sprake is van ZOË en Tesla model S laders. In dat laatste geval mag Oosterhout AC-restaurant met zijn superchargerstation niet ontbreken. Ik heb er met mijn mennekes stekker ingezeten, maar dat wil jammergenoeg niet lukken.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kWh - >200.000km | Tesla Model3 - maart 2024 - 57kWh | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kWh
Voor de kaart AC-lader.nl is niet het model auto leidend, maar het type laadpunt; namelijk: de kaart AC-lader.nl is bedoeld om uitsluitend AC snellaadlocaties van 22kW en 43kW weer te geven. Uiteraard wel met het oogmerk om in één overzicht te kunnen vinden waar de Renault Zoe kan snelladen. En die kan uitsluitend AC snelladen.
Tesla Superchargers horen per definitie niet op deze kaart omdat dat DC snelladers zijn.
GreenFlux nieuws
Wij hebben een nieuwe 22kW laadlocatie operationeel in De Bilt, bij Van der Valk de Bilt, Holle Bilt 1 met Postcode 3732HM, vlak bij de A28 en A28. Voorlopig zijn het 2 laadplekken totdat het gebruik om meer vraagt
Komt dus alle laden.
Zojuist met volle tevredenheid geladen bij Greenflux de Bilt. In 30 minuten de batterij van 50 naar 100%. En de inwendige mens ook niet vergeten bij VdValk.
Ter info, voor de nieuwsgierigheid weer even bij de 22kW langs de A6 tussen Almere en Lelystad gaan kijken (enkel richting Lelystad). De AC kant staat weer aan en lijkt het prima te doen, paar minuutjes met succes staan laden. De zeer luide laadtoon en geschatte laadperiode in het begin (25 minuten om van 88% naar 100% te gaan) leek mij te bevestigen dat het ook daadwerkelijk in de buurt van 22kW komt. Wat mij betreft kan ie dus weer op donkergroen met stip.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
Ik sta nu te laden in Meerkerk. Er zijn hier twee palen met totaal 4 aansluitpunten. 1 paal wordt volledig gevoed met zonnepanelen en levert nooit 22 KwH.
De andere met 2x mennekes stekker zou 22KW moeten leveren, maar die krijg ik zeker niet. Max 11. Net uitgebreid met de eigenaar gesproken (een elektrische machine liefhebber; hij verkoopt, fietsen, grasmaaiers, tesla's etc.) De intentie is wel dat er 22kW uit moet komen en de paal is ook zo afgekeerd. Hij gaat bellen met de leverancier be-charged.
Wat betreft de pasjes: ook daar gaat iets mis. Be-Charged is Belgisch en heeft de compatibiliteit niet op orde. Ik heb zijn pasje gekregen. Mijn pasjes heeft hij gekopieerd en worden handmatig toegevoegd zodat ze volgende keer wel werken.
@all laten we blijven kijken of het werkt en Sjaan (de eigenaar) helpen de zaak goed aan het rollen te brengen. Wel erg fijne plek namelijk met koffie/.wifi en bijna aan de snelweg.
Ik reed gister met de fossiele verbrander voorbij Cuijk langs fastned en dacht, ga eens kijken.
Ziet er mooi uit, maar zag dat er op de mennekes aansluiting een sticker zat met 400 volt, 30 Ampere.
Dat levert toch geen 22kw? Maar max 12 lijkt mij. Zag ook in de kaart van Martijn dat de locatie op zoe tested op ok staan en fastned meldt zelf ook 22kw. Weet iemand hoe dit zit?
Ik reed gister met de fossiele verbrander voorbij Cuijk langs fastned en dacht, ga eens kijken.
Ziet er mooi uit, maar zag dat er op de mennekes aansluiting een sticker zat met 400 volt, 30 Ampere.
Dat levert toch geen 22kw? Maar max 12 lijkt mij. Zag ook in de kaart van Martijn dat de locatie op zoe tested op ok staan en fastned meldt zelf ook 22kw. Weet iemand hoe dit zit?
Voor driefasige laadpalen wordt het vermogen gegeven door volgende formule:
U * I * √3 hetgeen in dit geval 400V * 30A * √3 = 20,8 kW geeft. Voor de klassieke 32A komt men uit op 22,2 kW.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar zonder ladingsverliezen
www.fivari.be
Zonder nu het hele topic door te spitten. Ik las op de eerste pagina's dat TomTom niet goed is bijgewerkt met laadpunten voor de Zoe. Hoe is dat nu inmiddels?
E-mission schreef:Martijn, gezien dat ik heb vermeld dat de 22 kW lader bij Hajé langs de A6 het weer doet?
Jazeker, Ik heb wat achterstand, door de geboorte van onze tweede dochter vorige week ben in er nog niet aan toegekomen. Ik zal de kaart binnenkort bijwerken.
Was niet bedoeld om je te haasten, dacht dat het wellicht over hoofd gezien was. Gefeliciteerd Martijn met je dochter! Weer een nieuw persoon er bij op aarde die opgroeit met het idee dat auto's met stekker de norm zijn ("tanken? wat is dat?").
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut