XuperFuego GTX automatic

Algemene zaken voor de Fuego
Gebruikersavatar

fuegomario
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2013 22:12
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door fuegomario »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Was ff leuk, jammer dat er niet meer fuego's waren....

Groet Mario

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Wat een mooie Fuego's! Vergeleken met deze is de mijne een wrak ;)
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ben
lid
lid
Posts in topic: 21
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 nov 2004 18:11
Actief als: particulier
Locatie: ijsselstein

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door ben »

Dat zeg je nu wel dat het een wrak is, met een glimlach, maar jou auto heeft ook waarde.
En die maak jij net zo mooi als in jou vermogen ligt.
Groet Ben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Zo! Na een aantal weken verwaarlozing ben ik weer met de Fuego bezig. Een nieuwe startmotor is besteld en die ga ik er hopelijk vrijdag inzetten. Nu er van alles onder de motorkap los ligt en de auto stilstaat ben ik eindelijk begonnen met de rechter achterkant. Hier is al het e.e.a. geplamuurd en bijgewerkt aan de wielkastrand maar niet zo netjes. Ik ga het nu ook niet perfect maken want dan zou er geslepen en gelast moeten worden door een prof. Enkel conserveren is voor nu het doel.

Het roestplekje bleek wat groter en slechter te zijn dan gedacht. Na alle rottigheid weggestoken te hebben bleef ik over met dit:
Afbeelding

Dit heb ik vervolgens twee keer behandeld met 24 uur roestomzetter en daarna met zinkspray en metaallak.
Afbeelding
Hopelijk houdt dat even.

De wielkastrand is ook gedaan. Ik heb inmiddels het gat weer dicht geplamuurd (nog geen foto van) en zal na de afwerking weer wat foto's plaatsen. Oh ja de remtrommel heb ik ook maar even geschilderd toen ik toch bezig was. Je ziet deze door de velg heen en al die roest is geen gezicht.
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ben
lid
lid
Posts in topic: 21
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 nov 2004 18:11
Actief als: particulier
Locatie: ijsselstein

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door ben »

Hallo dat ziet er zo goed uit.
Maar één ding ga nooit zo te werk met die krik er onder.
Neem een goede garage krik of leg het wiel of houten blokklen er onder maar niet met deze 1 been krik.
Groet Ben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door WillemS »

Ja, mee eens desnoots leg je het wiel eronder met een tegel of een blok hout.
Ieder jaar lees je wel in de krant dat er een klunsser dood onder vandaan gehaald moet worden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Geen zorgen, met deze opstelling ga ik er echt niet onder liggen. :snooty: Ik heb zelf een keer meegemaakt dat een krik het begaf. Een Honda krikje gebruiken om een Citroen Xantia te tillen bleek geen goed idee.
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Kleine update: Volgens mij moest de startmotor ergens uit een vergeten kelder in een verlaten loods komen maar hij is dan toch binnengekomen. Het is een Eurotec startmotor die een stuk kleiner bleek te zijn (zie plaatje). Hij was 100 euro maar de kwaliteit is volgens mij ook niet denderend. Ik heb zonder veel kracht te zetten al een van de drie schroefbevestigingen kapot gedraaid. Gelukkig zit hij nu nog wel goed vast met de andere twee. Dus, ik kan weer starten! :D
Afbeelding

Verder nog een fotootje van de wielkast. Het plamuurwerk is klaar. De zwarte plekjes die je ziet zijn stukken kaal metaal die door de roestomzetter zwart worden. Morgen hoop ik bij goed weer de boel af te kunnen werken.
Afbeelding
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Deze week heb ik de auto naar de garage gestuurd omdat ik er niet uitkwam met de koude start het en stationair toerental. Zonder dat er onderdelen vervangen zijn is het probleem nu verholpen lijkt het. Ze hebben de stationair stelschroef "gerepareerd" en de CO waarde afgesteld, deze stond iets aan de lage kant.
Vandaag ben ik met de Fuego naar het werk geweest en het is misschien niet de mooiste Fuego maar rijden doet ie fantastisch. Ook de automaatbak begint het steeds beter te doen. Ik heb vandaag voor het eerst de Fuego even echt de sporen gegeven op de snelweg. Bij volgas gaat ie ervandoor hoor! Na hele korte tijd rijd je al op snelheden waarbij je je rijbewijs kan verliezen en moesten de leasebakkenrijders even plaats maken. Resultaat: een scheve koplamp, een gat in de uitlaat en het typische geurtje van oud spul dat na lange tijd weer eens warm geworden is (kan het niet anders omschrijven) 8)
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ben
lid
lid
Posts in topic: 21
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 nov 2004 18:11
Actief als: particulier
Locatie: ijsselstein

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door ben »

Dat is toch geweldig Wout, die ervaring met een auto van 30 jaar.
Kun je gelijk mee over 14 dagen naar de meeting in Perl, Duitsland.
Dit is van de Duitse Fuego club. http://www.Fuego-Freunde.de
Grtoet Ben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Ja Ben, na al dat sleutelen was dat wel even leuk! Het evenement lijkt me ook leuk maar dit jaar zal ik er nog niet bij zijn. Ik "durf" nog niet met de Fuego zo ver weg te gaan. Dat zijn dingen die ik volgend jaar wel wil gaan doen.

Over die laatste gesproken. Tussen de buien door heb ik toch nog wat kunnen doen dit weekend. Ik ben o.a verder gegaan met de wielkast. Deze is een beetje "la..la.."gespoten maar ik ben tevreden. Als je je ogen half dichtknijpt en het een beetje donker is zie je er bijna niks meer van :wink: (sorry geen foto)

Hier zijn de meningen vast over verdeeld: ik kon per toeval aan twee spoorverbreders komen. Eigenlijk haat ik deze dingen omdat er verschillende nadelen zitten aan het veranderen van geometrie van de ophanging (weggedrag en extra slijtage bijvoorbeeld) bij de achterophanging van de Fuego leek het me echter niet zo veel kwaad kunnen. Ze zijn 16mm breed dus het is beschaafd gebleven en de spoorbreedte van de auto is net iets minder smal maar nog steeds een stuk smaller dan voor. Je moet echt een kenner zijn om het te zien maar ik vind het mooier.
Spoorverbreder
Afbeelding

Eindelijk heb ik de zwarte strepen onderaan de auto gespoten, ik ergerde me al een tijdje. Het is niet zoals eerder geschreven zwart geworden maar donkergrijs want ik had deze verf nog van de bumpers over. Het knapt toch heel erg op.
Tijdens
Afbeelding

Resultaat
Afbeelding
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ben
lid
lid
Posts in topic: 21
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 nov 2004 18:11
Actief als: particulier
Locatie: ijsselstein

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door ben »

Het ziet er toch netjes uit Wouter.
Mijn complimenten hoor, ga zo door.
En wat de evenementen betreft volgend jaar.
Ik ga het met nog een lief hebber voor komend jaar proberen in de omgeving van Emmen.
Hebben jullie nog voorkeur voor een maand.
groet Ben.
PS, Meerten heb jij al sugesties ???? niets meer van je gehoort.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Fuego Turbo
Lid
Lid
Posts in topic: 33
Berichten: 697
Lid geworden op: 23 aug 2005 21:47
Actief als: particulier
Locatie: Arnhem

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door Fuego Turbo »

Jouw fuego wordt steeds mooier Wout.
Leuk dat je dat ( met foto's ) met ons deelt.

Ik weet niet of spoorverbreders veel invloed hebben op het rijgedrag.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat de fuego achter een smallere spoorbreedte heeft (1.346 m) t.o.v. voor (1.426).
Is dat bij meer auto's zo?
En verbeterd smaller achter het weggedrag en comfort?
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Bedankt!
Ben; Goed initiatief. Ik ben er bij en heb geen voorkeur voor een maand. (Na februari dat wel, want eerder mag de auto niet de weg op van meneer de overheid)

Ik ben geen expert maar met de spoorbreedte kan gedeeltelijk de wegligging bepaald worden. Kort door de bocht gezegd, hoe breder des te meer grip. Door te spelen met de breedte kan je dus de overstuur- en overstuur eigenschappen beïnvloeden. Een voorwielaangedreven auto heeft bijna altijd vóór een grotere spoorbreedte. Bij de Fuego is het verschil wel groot (of goed zichtbaar) het kan zijn dat het voor wegligging gedaan is maar misschien is er gewoon een achteras gebruikt die ze bij Renault nog op de plank hadden liggen (die van de R18?).

De Talbot Tagora heeft het nog veel erger:
Afbeelding
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

De laatste tijd is er weinig nieuws rondom mijn Fuego. Hij doet het goed en er zijn geen nieuwe gebreken bijgekomen. :) Ik heb de laatste de auto geregeld als vervoer naar mijn werk genomen en dat blijft leuk.
Het laatste jaar heeft de auto altijd buiten gestaan maar deze winter wil ik dat niet doen. Daar wordt de auto namelijk niet beter van. Ik heb besloten een parkeerplek in een afgesloten parkeerkelder te huren. De auto staat er veilig en droog en het is op enkele minuten loopafstand van huis.

Zo staat ie er nu bij: de scooters gaan daar binnenkort weg.
Afbeelding

Weet iemand trouwens of de aandrijfas(sen) hetzelfde zijn bij mijn automaat als bij de handgeschakelde versie? Die staan namelijk op de "to do" lijst om vervangen te worden.
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Na een aantal weken/maanden heb ik de Fuego weer eens wat aandacht gegeven. De afgelopen maanden is er niks gebeurd en ben ik onder het motto "even de accu bijladen" aleen maar enkele keren met de Fuego naar het werk geweest.
Het was lekker weer en ik had tijd dus de auto heb ik vandaag snel gewassen omdat er een behoorlijke stoflaag op zat en ben een fijn ritje door de regio gaan maken. Natuurlijk ben ik even gestopt voor een fotootje.

Ik zat te bedenken wat ik allemaal wil gaan doen aan de auto dit jaar:
- Nieuwe aandrijfas (tikt in bochten)
- Velgen opknappen of andere velgen
- nieuwe rechter portier en spatbord monteren (vanwege roest)
- De auto aan de rechterkant onder de "streep" laten overspuiten
- Interieur opknappen of ander interieur er in. (vies, versleten)
- Automaatbak eens onder de loep nemen (schakelt soms laat en niet soepel)
- koelwatertemp sensor repareren.
- Lampjes, interieurverlichting (werkt de helt niet van)
- Nette achterlichten vinden
- Nog veel meer kleine dingetjes :think:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Mijn Fuego is niet bepaald een stille auto. Vooral op de snelweg vind ik de rij- en windgeluiden een hoop afbreuk doen aan het rijplezier. Tijd om daar wat aan te doen. Het viel mij op de het in de auto erg hol klonk bij het openen en sluiten van de portieren. Ook bij het tikken op het dak hoorde je een erg blikkerig geluid zoals ik dat alleen ken van goedkope Japannertjes. Ik besloot de hemelbekleding los te halen en het bleek dat het isolatiemateriaal los was gekomen van het dak. Ik ben bij de bouwmarkt wat zelfklevend bitumenmateriaal gaan halen (dit lijkt erg veel op wat men o.a. verkoopt als het dure "Dynamat")

Met dit spul verzwaar je als het ware de plaatdelen en ga je de eigenfrequentie tegen. Nadat ik me creatief had uitgeleefd, heb ik de originele isolatie daar weer bovenop vast geplakt. As je nu op het dak klopt hoor je geen "dong" maar een solide "tok" Het terugplaatsen van de hemelbekleding is trouwens een rotwerkje en als ik eerlijk ben zit het er niet meer zo mooi als dat het ooit zat.

Ditzelfde trucje ben ik nu aan het doen met de holle ruimtes achterin waar helemaal geen isolatie zit en een ontzettende herriebron is. :shock: Kwaliteit van vroeger? Ik heb hier als extraatje ook wat holle schuimmatten in geplakt. Ik wil het isoleren nog gaan uitbreiden maar ik moet nog even onderzoeken wat tactisch goede plekken zijn. Sowieso de binnenkant van de portieren komen aan bod. Tips?

Ik heb nog geen testrit gemaakt maar het sluiten van de portieren klinkt nu al stukken degelijker zonder dat er maar iets aan de deuren zelf gedaan is.

Bitumen matjes. :thumb:
Afbeelding

Originele spul terug geplakt
Afbeelding

De kans aangegrepen om de hemelbekleding schoon te maken
Afbeelding

90% van de vlek eruit gekregen
Afbeelding

Zelfde gedaan in deze erg hol klinkende holle ruimte
Afbeelding

Afbeelding
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ben
lid
lid
Posts in topic: 21
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 nov 2004 18:11
Actief als: particulier
Locatie: ijsselstein

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door ben »

Is een goed idee om dat te gaan isoleren, zal een hoop lawaai schelen.
6 April aanwezig in Kampen bij de meeting.
Groet Ben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Ik ben van plan te komen zondag, lijkt me leuk! Ik ga proberen de uitlaat de uitlaat provisorisch te maken, dat scheelt een hoop herrie onderweg.
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ben
lid
lid
Posts in topic: 21
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 nov 2004 18:11
Actief als: particulier
Locatie: ijsselstein

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door ben »

Prachtig en leuk dat je komt.
Welk deel van de uitlaat is kapot.
Groet Ben, ik kom met de grijse GTL.
Tot zondag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Vlak voor de eerste demper waar de bevestigingsbeugel zit. Het zit nu dicht met een oud blikje, een slangklem en wat uitlaatkit.
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Zo, is er weer wat Fuego-nieuws. Op dit moment ben ik samen met Ben en Enrico(Fuego turbo) een auto aan het slopen. Dat levert lekker veel onderdelen op en flink aantal onderdelen waarnaar ik op zoek was heb ik nu gevonden.

eerste oogst:
Afbeelding

Dit weekend heb flink wat ergerpuntjes aan kunnen pakken. Zo heb ik een aantal schakelaars van het dashboard vervangen door nettere exemplaren.
De kachelmotor heb ik omgewisseld voor eentje die niet ratelt zodat nu een gesprek èn frisse lucht tegelijk in de auto mogelijk is :D Hij was er zo uit maar het terugplaatsen was een friemelwerkje door een paar slecht bereikbare schroeven.
Oud en nieuw
Afbeelding
De kachelmotor en kachelradiateur zitten in de paravanbak. Er lag erg veel rotzooi onder de motorbehuizing maar gelukkig ben ik geen roest tegengekomen (waar ik bang voor was)
Kachelmotorbehuizing verwijderd
Afbeelding

Het vieze, kapotte luikje in de kofferbak vervangen
Afbeelding

Eindelijk heb ik mijn tijdelijke ruitensproeierconstructie vervangen door een origineel pompje en tankje.
Oud en nieuw
Afbeelding

Zeer blij ben ik met mijn nieuwe set achterlichten. Eindelijk ben ik af van die gebarsten, verweerde, gekitte lichtunits. Na wat polijsten heb ik 30 jaar van het plastic afgepoetst! Ze zien er uit als nieuw en de auto knapt er erg van op. Helaas zijn de knippers net niet dezelfde kleur geel/oranje.
:D
Afbeelding

Wordt snel weer vervolgd.
Bonusplaatje
Afbeelding
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ben.
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 mei 2014 18:11
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door Ben. »

Hallo Wout, dat ziet er week gelikt uit, zoals ze dat zeggen.
Mijn complimenten, groet Ben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Het leren stuur van de auto was helemaal kapot wat er natuurlijk niet uitziet. Een vervangend stuur had ik al een paar weken liggen en ik ben aan de slag geweest met leerverf om dit weer op te knappen en de originele kleurstelling terug te brengen.

Ik weet niet of het helemaal de juiste kleur rood is maar zo was het ooit ongeveer in 1982. Ik ben erg tevreden met het resultaat en het was ook nog eens een leuk klusje om te doen.

Afbeelding
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Hier even een kleine update: Ik heb weinig aan de Fuego gedaan de laatste tijd vanwege drukte, verhuizine, enz. Wel ben ik er flink mee aan het rijden! Afgelopen weken is het mijn primaire auto en rijd er bijna dagelijks mee naar het werk. Ook heb ik laatst o.a. een lange rit van 200km heen, 200km terug gemaakt naar zeeland in de file, in de hitte. De auto geeft geen krimp! Helemaal nog geen één probleem gehad. Betrouwbare bak zo'n Fuego automaat 8)
Wat me opvalt is dat de auto een stuk minder stinkt. De walm die altijd rond de auto hing na het rijden is verdwenen. Rijden doet de auto goed.
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Vandaag stond ik zomaar geparkeerd naast de concurrent. Een Scirocco type 2:

Afbeelding

Afbeelding
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Het Fuego- seizoen zit er weer op voor dit jaar. Gisteren heb ik nog een ritje gemaakt en nu staat de auto in een droge parkeergarage een winterslaapje te doen. In Januari mag de auto 1 dag de weg op om naar het APK station te rijden. De accu heb ik uit de auto gehaald en in mijn warme berging gezet.

Even het jaar samenvattend:
Ik heb veel minder gedaan aan de auto dan gepland maar toch een aantal kleine maar nodige cosmetische verbeteringen uitgevoerd. Het vervangen van het spatbord en de deur is uitgesteld tot aankomend jaar. Wat ik wel veel gedaan heb is gereden. In de zomer een aantal weken als primaire auto gebruikt en veel korte en enkele langere ritten door NL gemaakt waarbij ik meerdere duimpjes omhoog van mede weggebruikers heb gescoord.
De auto is steeds beter gaan rijden, stinkt niet meer zo (naar oude olie en benzine) en is gewoon betrouwbaar gebleken! Niet één mankement. Starten -> rijden, alles werkt.... :idea:

Wat nu? Als het niet te koud is wil ik toch wat gaan knutselen aan de auto aanstaande weken/maanden. Sowieso moet ik een schokdemper en een stuk uitlaat vervangen voor de komende APK.

Afbeelding
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Fuego GTS Automatic
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2014 12:21
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door Fuego GTS Automatic »

Weltrusten HX-45-RK, rust lekker uit.
Misschien treffen we ons volgend jaar een keer.
Groet, KK-83-XT.
Clio III Dynamique 1,6-16V 2008
Fuego GTS Automatic 1984

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

De APK komt er aan en ik moet een nieuwe schokdemper achter monteren maar heb al besloten dat ik ze beide vervang. Hopelijk ligt ze daarna weer goed op de weg. Nieuwe Monroe dempers kosten ongeveer 35 per stuk, is dit wat?
Gaat het vervangen zoals ik denk dat het gaat? Dus kwestie van as ontlasten, demper losdraaien en je pakt de veer en demper er zo uit? (nog nooit gedaan) bvd voor tips!
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ben.
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 mei 2014 18:11
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door Ben. »

Hallo Wouter.

Ja het gaat zoals je het zegt.
Omhoog brengen wiel er af en dan behoedzaam de oude demper er onder van daan halen met de veer.
Boven met een sleutel 6 of 7 boven en daaonder met 13 als ik het goed heb.
Helemaal onder met 17 of 19 en er boven de as met een steek 17.

Groet ben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Bedankt, dat wordt dus hopelijk een fluitje van een cent.
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

De nieuwe dempers zitten er onder. Ik ben er toch nog even mee bezig geweest, vooral omdat ik het werk wel 3 a 4x in totaal gedaan heb. :oops: Als iemand dit leest die dit ook gaat doen:Tip 1: Kijk goed naar het schroefdraad van de oude en nieuwe dempers. Doordat ik een oude moer gebruikte op de nieuwe dempers heb ik het schroefdraad kapot gedraaid wat me extra werk en geld gekost heeft. Tip 2: beide dempers moeten los voordat de veer en demper uit de schotel gehaald kan worden.

De oude demper bleek afgebroken! Geen wonder dat deze niets meer deed:
Afbeelding

Afbeelding

De boel weer gemonteerd: Ik heb met zwarte Hammerite verf even snel de veer, remtrommels en de achteras zwart gemaakt. Dat ziet er toch wat beter uit dan die bruine roest.
Afbeelding
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Fuego Turbo
Lid
Lid
Posts in topic: 33
Berichten: 697
Lid geworden op: 23 aug 2005 21:47
Actief als: particulier
Locatie: Arnhem

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door Fuego Turbo »

Goed werk!! En bedankt voor de tips
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ben.
lid
lid
Posts in topic: 18
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 mei 2014 18:11
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door Ben. »

Mooi gedaan Woud.
maar heb je van de veer ook de slang die er om heen zit weg gedaan.
Hier kruipt vocht in wat roest geeft.
Maar goed bezig hier mee.
Groet Ben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door Harm »

Mooie auto heb je Wout, ik lees je updates steeds met veel plezier.

Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
woutosaurus
lid
lid
Posts in topic: 89
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 jan 2013 20:05
Actief als: particulier

Re: XuperFuego GTX automatic

Bericht door woutosaurus »

Bedankt voor de reacties! Het volgende klusje wordt denk ik het vervangen van het rechter voorscherm.
Fuego GTX Automatic '82
Xantia 2.0i Hydractive II '93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in