Reflectie dashboard in voorruit

Gebruikersavatar

Topic author
Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door Smartrix-Zoe »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Hallo AvdVee,

Ik heb vernomen dat ze met een aftermarket oplossing bezig zijn. Er wordt dus aan gewerkt.
Maar ik denk dat we nog wel even geduld moeten hebben omdat het bij grote bedrijven toch allemaal wat meer tijd kost.

Nog even afwachten dus.

Mvg, Remco
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door avdvee »

Sja, afwachten. Je vraagt je af of ze niet sneller moeten acteren. Hoe langer ze wachten des te meer moeten ze achteraf tegen veel kosten weer rechtzetten.

Vraag me af of Renault zich tenminste medeverantwoordelijk voelt als een Zoe-rijder afgeleid door de schitteringen een aanrijding krijgt .....
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 25
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door HarmOtten »

Ik vind de reflecties van het dashboard in de voorruit ook erg hinderlijk.

Op een zonnige dag met wat bomen langs de weg ziet dat er zo uit:



Ik heb het inmiddels ook bij mijn dealer aangekaard, en wacht nog op antwoord.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BWAIN13
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 nov 2013 11:54
Actief als: particulier

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door BWAIN13 »

Iemand al enige reactie gezien van een dealer of Renault zelf?
Of wordt het toch zelf iets realiseren. Ik ervaar nl. dat bij gedeeltelijk beslagen ramen het effect alleen maar versterkt wordt. Hik heb er zelfs zo'n last van dat ik fietsers en voetgangers - zeker met deze donkere dagen en lantarenpalen die op het dashboard schijnen - over het hoofd begin te zien.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door avdvee »

Mijn dealer is het met me eens maar legt de verantwoordelijkheid bij Renault neer ...... daar hoor ik niets meer van :-(
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 25
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door HarmOtten »

De dealer rade mij aan het als klacht bij Renault neer te leggen. Dit heb ik gedaan via gratis telefoonnummer 0800-0303.
De klacht is genoteerd, en ik heb een dossiernummer gekregen. Ze zouden er nog op terug komen.

Afhankelijk van welk standpunt Renault hier over gaat innemen, wil ik verdere stappen ondernemen.
Naar mijn mening is het een serieuze ontwerpfout. Naast dat het hinderlijk is, kan het zeker ook gevaarlijke situaties opleveren. Niet alleen bij zon overdag, maar ook bijvoorbeeld 's avonds bij licht van lantaarnpalen treedt het effect op.

Ik vind dat Renault met een fatsoenlijke oplossing moet komen. Maargoed, laten we nog even op de reactie van Renault wachten. Laten we zeggen, als we dit jaar niks horen, dat het dan tijd wordt om het aan de grote (media) klok te hangen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door avdvee »

Ik doe mee; het stoort mij dat ik niet een antwoord krijg. Laat staan een fatsoenlijk antwoord.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BWAIN13
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 nov 2013 11:54
Actief als: particulier

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door BWAIN13 »

Ik doe ook mee. Zeker!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door electronaut »

Hmmm, ik heb zelden een probleem met het dashboard. Ik heb veel meer hinder van de haperende laadinfrastructuur. Als Renault daar eens wat energie in zou stoppen, ervoor zou zorgen dat je met je Zoe gewoon zorgeloos elke (vrije) laadpaal kunt gebruiken. Ja, daarvoor kom ik wel mijn bed uit.

Maar als ik ergens moet komen opdraven met m'n Zoe, dan ben ik vast wel van de partij.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 20
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door MartijnEV »

Is de bedoeling om met een groep Zoe-rijders gezamenlijk de case bij iemand aan te kaarten?
Zo ja zullen we dat doen bij Renault Nederland op Schiphol?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door electronaut »

Actie is misschien niet nodig. Op het franse forum hebben ze er ook al 8 pagina's over volgeschreven. Dit is het laatste bericht van Renault mbt dit onderwerp (gedateerd 4 november j.l.):
Bonjour,

Ce sujet fait effectivement l’objet d’un suivi. La solution retenue sera de remplacer les coiffes de tableau de bord de teinte claire par des coiffes noires.
Compte tenu des délais d’industrialisation, cette modification ne pourra en revanche être disponible que d’ici plusieurs mois.
Nous vous prions de nous excuser pour ce désagrément momentané, et vous invitons, sans savoir encore quel sera le mode de communication retenu, à vous rapprocher de votre concession afin d’être tenu informé de la disponibilité de cette solution.

Cordialement
Een paar maanden geduld nog dus.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 25
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door HarmOtten »

Dank elektronout. Vertaald in het Nederlands:
Dit is inderdaad een onderwerp van aandacht.
De geboden oplossing zal bestaan uit het vervangen van de lichte dashboardbedekking door een donkere.
Rekening houdend met levertijden/productielijnaanpassingen, zal deze modificatie helaas pas over enige maanden beschikbaar komen.
Wij bieden u onze excuses aan voor dit tijdelijk ongemak, en nodigen u uit, zonder dat we nu weten hoe we e.e.a. gaan communiceren, om u bij uw dealer te vervoegen teneinde op de hoogte gehouden te worden betreffende de beschikbaarheid van deze oplossing.
Als Renault deze oplossing gratis voor alle ZOE's beschikbaar stelt, ben ik tevreden.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 25
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door HarmOtten »

Vandaag weer eens navraag gedaan bij m'n Renault dealer over dit probleem. Ze konden geen datum noemen, maar ergens na de zomer zal Renault met een oplossing hiervoor komen! Doordat ze geen lapmiddel, maar een fatsoenlijke oplossing willen aandragen, zal waarschijnlijk het hele dashboard vervangen worden door een donkerdere variant. :Yes:

Hopelijk is dit geen zoethoudertje van Renault, en gebeuren er in de tussentijd geen ongelukken door de reflecties, maar als ze dat via een terugroepactie gaan oplossen ben ik tevreden.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdvee
lid
lid
Posts in topic: 20
Berichten: 846
Lid geworden op: 02 okt 2013 22:25
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door avdvee »

Naar ik begreep is Renault inderdaad actief op zoek naar een oplossing. Duurt best lang maar de oplossing is niet gemakkelijk. Het moet zowel functioneel als esthetisch verantwoord zijn.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door Smartrix-Zoe »

Ik wil het dashboard gaan 3d scannen en er eventueel een matte donkere kunststof overlay maken wat in grotere aantallen gemaakt kan gaan worden. De Airbag van de passagier wordt dan wel vrijgelaten.
Er moet dan een mal gemaakt worden. Ik zit in die wereld en is voor mij gesneden koek :)

Daar zijn natuurlijk best wat kosten mee gemoeid. Wat zouden jullie er voor over hebben of ben je van mening dat Renault dat zou moeten bekostigen?

Ik zou er een soort crowdfunding project van kunnen maken.

Graag jullie input.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door MarcoZE »

Is het niet voordeliger het dash te bekleden met leer. Net als luxe Citroëns dat hebben?
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 25
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door HarmOtten »

Laatste bericht hierover ontving ik op 16-apr-2014 van Renault klantrelaties:
Geachte heer Otten,

Van uw dealer begrepen wij dat u graag vanuit Renault Nederland wat meer informatie ontvangt over
het dashboard van de Renault ZOE omdat u tijdens het rijden vaak last heeft van lichtweerkaatsing.
Ik kan u meedelen dat de fabriek onderzoek doet naar een oplossing voor dit verschijnsel.
Wij verwachten de resultaten hiervan niet op heel korte termijn, maar met de contactpersoon van Arend
Auto is afgesproken dat hij contact met u opneemt zodra er meer hierover bekend is.

Wij vertrouwen erop u met deze mededeling van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,
Carla CHILLAUD
Manager Klant Relaties
Renault Nederland N.V.
Tel. : 0800 – 0303
Afwachten dan maar... :Sleep:
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

electronaut
lid
lid
Posts in topic: 8
Berichten: 216
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:58
Actief als: particulier
Locatie: Leiden

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door electronaut »

Dit was gelijk vanaf het begin in Frankrijk al de no. 1 klacht over de Zoe. Na ruim een jaar zijn ze nog steeds aan het onderzoeken. Mijn lease eindigt over 2 jaar, dus ze mogen wel opschieten. :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door GertjanVB »

Dat wordt dus het volgende model.
Overigens is het probleem sterk afhankelijk van iemands focus. Mijn vrouw is nu boos op mij omdat ze die spiegeling eerst niet opmerkte en pas na mijn opmerking daarover wel, en nu voortaan altijd! :D
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 25
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door HarmOtten »

Op het Franse forum vond ik iemand die het dashboard zelf heeft overgespoten in een donkergrijze kleur: http://renault-zoe.forumpro.fr/t1469p90 ... rise#41013
Hierdoor is de reflectie al een stuk minder geworden.
Maar ik blijf erbij dat Renault met een oplossing hiervoor moet komen :Sleep:...
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RRRichmond
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jun 2014 14:37
Actief als: particulier

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door RRRichmond »

De meeste reacties betreffende dit probleem vind ik erg naïef en te vriendelijk. De gebruikers van de ZOE kunnen wel ideeën aandragen, maar de oplossing moet van Renault komen. De weerkaatsing varieert van hinderlijk tot gevaarlijk, omdat bij zonlicht de reflectie zo sterk is dat het zicht deels belemmerd wordt.
Het is onbegrijpelijk en onacceptabel dat een bedrijf met een ervaring van 102 jaar auto’s ontwerpen, zulke enorme "design" blunders maakt. In 1913 had ik hier nog wel enig begrip voor gehad, anno 2014 overstijgt deze onvergeeflijke fout elke voorstelling. Nadat ik deze klacht bij Renault via de dealer had gedeponeerd was de reactie van Renault: "Dit is een product eigenschap". Dus producteigenschappen die tot gevaarlijke situaties kunnen leiden zijn voor Renault acceptabel en worden op een onverantwoorde manier afgedaan met zo'n dooddoener. Renault geeft in dec 2013 aan met een oplossing te komen, we zijn nu 6 maanden verder. De oplossing is eenvoudig en vraagt niet om maandelang denk- en voorbereidingswerk. Renault kent het aantal ZOE's met dit probleem, maakt net zoveel nieuwe matte donkere dahboards en laat die door de dealers gratis vervangen. Renault u bent verantwoordelijk, neem uw verantwoordelijkheid serieus en los dit probleem op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 5
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door renault15.17 »

Volgens de deelnemers van de eTour Europe, die de fabriek in Flins bezocht hebben, staat er in de fabriek al een exemplaar met donker dashboard. En de uitleveringen daarvan zouden in september starten.

Dus: bestel nu je nieuwe Zoe, rij je in september als eerste met de "veilige" Zoe. (alleen weten de dealers hier nog niet van. :wink: )
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 25
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door E-mission »

Ik heb ook een bericht met duidelijke video gestuurd aan Renault met de opmerking erbij dat dit potentieel levensgevaarlijk is. Een "glareshield" in lichtgrijs is inderdaad uitermate stom. De hele functie van het bovenste paneel is om reflectie in de voorruit te voorkomen, het zou nooit een andere kleur dan zwart moeten zijn. Geen enkele reply op gekregen, nul.

Nu het zomer is geworden is het effect een stuk duidelijker aangezien de dash vanaf hoger af beschenen wordt. Nog steeds niet gehoord van Renault, ik weet dat ze er mee bezig zijn. Maar ik krijg niet de indruk dat iemand dit als een serieus probleem inschat, wat het wel is. Wellicht moet het een tandje hoger opgeschopt worden om er een recall van te maken. Je zou denken dat de Fransen het probleem nog veel meer hebben.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door Ad van der Meer »

Wellicht een groepsklacht van maken vanuit dit forum (en zo mogelijk er buiten) en gezamenlijk presenteren aan Renault Nederland.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door fivari »

In afwachting van een degelijk voorstel van Renault kan je de volgende tijdelijke oplossing toepassen. Ik kocht een zwart antislip PU-matje zoals te zien op deze site (ik kocht het wel bij aldi enkele maanden geleden). Indien op maat geknipt, valt het nauwelijks op, het beweegt niet, het is reversibel want gewoon weg te nemen en het verhelpt het probleem.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door Casss »

Berichtdoor renault15.17 » 29 Sep 2013 13:55
Alle varianten hebben hier last van aangezien de bovenkant van het dashboard gelijk is voor alle versies. Deze is licht beige
Vraagje: ik zie op internet ook foto's waarbij het dashboard vlak onder het raam juist niet de heldere (witte) kleur heeft maar een donkere. Soms zie je het witte gedeelte dan wel achter het stuur en rondom het lcd scherm, Wie heeft ervaring met het voorgaande? Is er dan geen reflectie op de voorruit? Is er een speciaal type die deze kleurstelling heeft (donker vlak onder de voorruit?) Dan houd ik er rekening mee bij mijn aankoop oriëntatie...
bijvoorbeeld:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 5
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door renault15.17 »

De bovenkant van het dashboard heeft altijd dezelfde, beige kleur. Ook de auto op jou foto. Zoals al eerder aangegeven. Er is daarin GEEN verschil tussen de uitvoeringen.
Als je een donker dashboard wilt, adviseer ik je te wachten tot september.
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door Casss »

Oke, bedankt voor je reactie.
door een paragraaf uit een artikel op de website http://autovandaag.nl/autotest/8939/ren ... de-forens/ kreeg ik het idee dat er verschillen waren.

"(....)En voor de rest voldoet een gewone airco ook, zoals die in instapmodel Life en topper Intens zit. Die laatste versie heeft trouwens een keurig zwart dashboard, waar het in Life en Zen veel te licht is en ontzettend hinderlijk in de voorruit weerspiegelt. Hoogst onaangenaam – én onveilig." :think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 20
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door MartijnEV »

Dat klopt, voor wat betreft de voorkant van het dashboard. De bovenkant is bij alle versies echter hetzelfde: beige.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ieism
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 jun 2014 10:39
Actief als: particulier

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door ieism »

Het was ook het eerste probleem dat mij opviel, al bij de proefrit. Ik had na twee dagen al tijdelijk een zwart vilt op het dashboard liggen, met de gedachte dit netjes over het grijs te gaan plakken. Als je een beetje netjes werkt ziet dat er best goed uit, maar ik heb nu toch besloten dit niet te doen.
- Ten eerste is een zwart dashboard gewoon niet mooi bij de rest van het interieur.
- Iedereen gaat er vanuit dat het een blunder van Renault is, maar naar mijn idee is het interieur en dashboard opzettelijk heel licht gemaakt om zodoende de binnentemperatuur koeler te houden als je de auto in de zon parkeert. Probeer na een uurtje in de zon parkeren maar eens je (zwarte) stuur te pakken, bloedheet, terwijl het dashboard veel minder warm zal worden als het zo licht van kleur is. De kleur van het interieur heeft meer invloed op de temperatuur dan de buitenzijde van de auto, daarom hebben mensen vaak zo'n aluminium ding op hun dashboard als ze in de zon parkeren.
Omdat we ook graag zo min mogelijk energie aan de airco verspillen laat ik het gewoon zoals het nu is. Ik geef toe dat het in combinatie met de hele schuine ruit wel storend is, maar een een zonnebril met polarisatie filter op is de reflectie bijna helemaal weg dus die heb ik nu standaard in de auto liggen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 25
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door HarmOtten »

@ieism: Mee eens dat de kleur van het dashboard ook met temperatuur te maken heeft. Maar deze invloed op comfort en energiebesparing wegen (voor mij) niet op boven veiligheid! Ook ik heb een zonnebril met gepolariseerde glazen die de reflectie verminderen, maar die kan je 's avonds niet opzetten, en ook dan kan het effect als gevolg van licht van lantaarnpalen zeer hinderlijk zijn. Daarbij schijnt de zon overdag niet altijd zo fel dat een zonnebril nodig is. Het kan niet zo zijn dat er straks een bijsluiter bij de auto komt waarin staat: In verband met de veiligheid MOET u ten alle tijden een bril met gepolariseerde glazen dragen tijdens het rijden.
Ik blijf erbij dat dit een grote ontwerpfout is van Renault.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 20
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door MartijnEV »

Misschien is zo'n zelfgemaakt los 'oplegdoek' met antisliplaag dan toch wel handig: opleggen als je gaat rijden en oprollen/opbergen als je in de zon/zonnige seizoenen parkeert.
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

E-mission
lid
lid
Posts in topic: 25
Berichten: 649
Lid geworden op: 20 jul 2013 02:22
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door E-mission »

Als iemand kan aangeven waar die rollen nu te vinden zijn hoor ik het graag. Heb me rot gezocht.
E-mile
'18 Nissan Leaf Zero Edition 40kW
'14 BMW R1200GSA LC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 25
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door HarmOtten »

Hahaha, ik was ook al aan het zoeken, al is het maar voor een tijdelijke oplossing.
De afmetingen moeten minimaal 130 x 60 cm zijn (heb het zelf even nagemeten). Ik vond een aantal winkels/sites waar ze 150 x 30 cm verkopen voor weinig. Daar heb je er dan 2 van nodig, en even iets verzinnen om ze aan elkaar te maken:
http://www.dewitschijndel.nl/friedola-m ... tislipmat/
http://www.budgetland.nl/antislip-mat-o ... p-640.html
http://www.novisell.nl/star-tool-antislip-p-1338.html
http://www.blokker.nl/nl/blknl/wonen-en ... ti-slipmat

Ik vond ook een shop waar ze rollen van 60cm breed hebben. Alleen dat gaat per 10meter, en ook iets duurder:
http://www.zevim.nl/cgi/shop.cgi/antisl ... ils=000952
http://www.zevim.nl/cgi/shop.cgi/antisl ... ils=000972

Ik denk dat ik dinsdag even bij de Blokker ga kijken.

Op het duitse forum staat een sjabloon http://www.goingelectric.de/forum/renau ... tml#p30024 wat misschien handig is om de boel op maat te knippen. Voor het gemak zal ik het hier ook even toevoegen:
Dashboard Sjabloon - Zoe.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 25
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door HarmOtten »

Update over de antislipmatjes:
Bij de Blokker hadden ze alleen nog maar groene, en bij de Xenos alleen rode en blauwe... :think:
Ik zoek even verder naar zwarte.
Wordt vervolgd...
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 25
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Reflectie dashboard in voorruit

Bericht door HarmOtten »

Bij de Action hebben ze 3 maten antislipmatjes. De grootste was 180x65cm, helaas niet in het zwart. De middelmaat was iets van 120x45cm, wel in het zwart, maar net te smal. En dan nog matjes van 150x30cm:
antislipmat-30x150cm-805097.jpg
Daar heb ik er 2 van gekocht. Ze kosten maar 58 cent per stuk. Die maak ik aan elkaar en knip het geheel dan op maat.
Ik weet, het is een knutseloplossing, maar totdat Renault met een fatsoenlijke oplossing komt, wil ik ook graag goed zicht hebben.
Als ik het af heb zal ik de foto's van het resultaat hier posten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht