Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door IBDL »

Dit draadje kan ook in Technische vragen Zoë" maar past denk ik beter in Algemeen.

Ik ben Thread/Draadje begonnen aangaande het terugleveren van elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G) op het Tesla Forum TMC. BLijkbaar is Tesla niet van plan V2G mogelijk te maken. Elon Musk (CEO Tesla) geeft aan (beetje onduidelijk nog) dat dit niet gebeuren. Mogelijk heeft dit te maken met het feit dat Tesla en SolarCity (ook bedrijf van Musk) voor de US gaan komen met een Home Storage systeem. http://www.solarcity.com/residential/energy-storage

Afijn, ik heb een beetje de strekking aangepast ivm Renault Forum, maar dit is eigenlijk waar het mij om gaat:

Ik ben benieuwd wat de BeNe Zoë rijders van dit onderwerp vinden. De Nissan Leaf kan stroom terugleveren aan het huis/bedrijfspand. Deze techniek zal in de toekomst steeds vaker gebruikt gaan worden. Hierbij moet men denken aan de piekmomenten energie terugleveren aan het net (instellen hoeveel maximaal je wilt terugleveren, ivm actieradius) en op dal momenten de energie terugkrijgen uit het net. Hierbij kan je zaken stimuleren door bijvoorbeeld naast het in de dal momenten terugleveren van het geleverde, ook € te geven voor terugleveren op de piek momenten. Wat ik her en der lees is dat Tesla niet van plan is dit te ondersteunen, echter de techniek zou wel mogelijk zijn. Middels een firmware update zou dit dus moeten geactiveerd en gemanaged worden.

Naast deze toepassing ben ik enorm geïnteresseerd naar een andere toepassing. De laatste tijden is de elektromotor voor plezierjachten/boten in opkomst. Gecombineerd met zonepanelen kan je dan, afhankelijk van de configuratie, al snel 7-8 uur varen op een volle acculading. Probleem daar is ook de kosten van de accu's. Je wilt namelijk bij een 100% Elektrisch jacht niet stil komen te liggen. Veel kiezen daarom voor een Hybrid oplossing, echter dit is niet zo makkelijk en erg kostbaar. De motoren moeten namelijk in één lijn liggen, en het verlies van vermogen is best groot te noemen. Het zou toch fantastisch zijn als je met je je EV energie kan leveren aan je jacht. Dan kan je voor kleinere accu's gaan, en met zonnepanelen bij overcapaciteit je EV opladen. Als je even lekker door wenst te varen, pak je de energie van je EV, ga je aanmeren dan kan je op pad met je EV, en eventueel even bijladen bij een laadpaal indien je veel energie verbruikt hebt. Of juist aanmeren en je jacht + je EV opladen via de wal aansluiting.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door BB-One »

V2G ben ik (persoonlijk) niet in geïnteresseerd, maar waar ik wel in geïnteresseerd ben is de mogelijkheid om zonneenergie op te slaan en de opgeslagen zonneenergie weer te gebruiken om mijn zoe op te laden... Dus meer richting het home storage systeem.

Ik heb al zonnepanelen op het dak liggen, maar zit er nu met komst van de zoe sterk aan te denken om wat uit te breiden met een paneel of tien. Die zouden dan op de garage kunnen komen en in de garage kan ik wel wat accu's kwijt ;-)

Maar ik vraag mij af: Als je een Zoe op je boot kan parkeren, dan kom je volgens mij niet ver met de accu inhoud van de zoe...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door IBDL »

Een boot verbruikt vele malen minder energie.... Veel boten hebben een dieselmotor van een vrachtwagen die in zijn eerste versnelling staat. Je gaat niet zo hard, en je drijft op water. Gewicht is niet zo belangrijk, voornamelijk massa en de verplaatsing ervan. Je kan vaak op zonnepanelen aan boord met een goede zonnesterkte energie neutraal varen.

Aangaande het opslaan van energie is bij een huisaansluiting niet rendabel. Je wekt namelijk gedurende de dag energie op, en levert dit bij overcapaciteit terug aan het netwerk. Met een huisaansluiting mag je salderen. Dus op de momenten dat je meer terug levert dan je verbruikt pak je het in de avond weer terug. Het energienetwerk is dus eigenlijk je opslag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door BB-One »

Weer wat geleerd dat een boot niet zo veel stroom nodig heeft.

Ja nu is het netwerk nog wel mijn opslag, maar mijn verwachting is dat de saldering er rond 2017 van af gaat, danwel tariefmatige verschillen gaan ontstaan, dus dan is het voordelig om de stroom overdag op te slaan en 's avonds aan de auto te leveren...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door IBDL »

Ik denk dat saldering er niet af zal gaan, indien dit wel zal gebeuren, dan is juist V2G een goede oplossing toch? De investering voor aparte Accu's weegt echt niet op tegen de baten. Je hebt nochtans al accu's... in je EV! Wanneer laad je thuis? Als je thuis komt en de zon schijnt, laad je op. Produceer je meer dan nodig, dan geef je terug aan het net. In de avond, dus als je EV bijvoorbeeld niets staat te doen pak je de energie terug. Lijkt mij dat als het salderen al zou verdwijnen je gecompenseerd gaat worden door op piekmomenten stroom te leveren en op dal momenten af te nemen. Denk zelfs dat het goed mogelijk zou zijn dat juist mensen die V2G'en (Nieuw werkwoord!) nog zullen mogen salderen en mensen met alleen zonnepanelen niet meer. Afijn, tijd zal het leren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door Ad van der Meer »

Ik geloof eerder in een aparte accu voor opslag van energie. Voor grid level storage heb je accu's nodig die aan heel andere, lagere eisen moet voldoen dan een EV accu. De accu van je EV hiervoor te gebruiken lijkt mij verspilling.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



renault15.17
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3028
Lid geworden op: 27 sep 2004 15:34
Actief als: particulier
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door renault15.17 »

Het principe snap ik wel, maar met de huidige stand van techniek lijkt het me nog niet zinvol. In ieder geval ben ik blij als ik mijn ZOE na een halve nacht laden weer vol heb. Dan ga ik dus overdag dat niet weer afgeven. MIJN!!! :twisted: :lol:
Don't HURRY, be happy!

R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
R21 TSE (1992),
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door VanAssen »

Een V2G systeem waarbij ik bij terugleveringdreiging :shock: naar het net een logische schakeling zorgt dat een batterij pack thuis wordt opgeladen die ik weer kan afroepen bij interne vraag (bv de Zoe) in de avonduren. Zou perfect zijn. :thumb:
Ik hou op een zeer regelmatige basis mijn meterstanden heen en terug en naar de Zoe bij en zou daar meer een balans in willen zien zonder het net aan te spreken voor afname en teruglevering.
Er zijn al systemen (b.v. Van Solaredge) die bij overschot van de zonnepanelen deze in vermogen terugregelen. Dan kan jij dat toch ook omleiden naar een eigen batterijpack. Ook SMA doet al iets in deze richting.

Iemand daar al eens ingedoken :?:
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door BB-One »

Ja, ik heb er wel eens naar gekeken, niet meer dan dat overigens...
Reden waarom ik daar niet verder mee ben gegaan is aan de ene kant de kosten voor de aanschaf van de opslag accu's en aan de andere kant het huidige systeem van saldering. Op dit moment is inderdaad het netwerk de 'opslagplek'. Zolang er geen tariefsmatig verschil is tussen leveren en afnemen is er voor mij geen noodzaak om een dergelijk systeem aan te schaffen. Voor wat betreft je EV gebruiken als leverancier aan het netwerk? Daar heb ik nog over nagedacht maar wat is het grote voordeel? Het enige voordeel zou een financieel voordeel kunnen zijn en op die manier gebruik te maken van tariefsverschillen op verschillende momenten van de dag. Stel nu dat je maximaal de helft van EV capaciteit elke dag weet terug te leveren, dan lever je elke dag 10kwh terug. Stel nu dat het prijsverschil 10 cent per kwh is, dan is je winst per dag 1 euro, dus 365 euro per jaar. Moet je nog wel elke dag 22kwh met je zonnepanelen weren op te wekken. Ik heb 2400 wp op mijn dak liggen en op een hele mooie zonnige dag in het voorjaar haal ik net 15 kwh per dag. Moet je nagaan als je gemiddeld 22 kwh per dag wil opwekken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door IBDL »

Het financiële voordeel zal pas echt gaan komen als salderen niet meer mogelijk zal zijn. Let wel, de eerste 10.000 kW betaal je erg hoge energiebelasting over. (en thuis verbruikt je denk ik niet meer per jaar) Je bent incl. btw en energiebelasting ongeveer 28 cent per kWh kwijt dan. Dan is 22 kW ineens €6. Wat wel correct is, is dat een home accupack in je huis, niet afhankelijk is van je aansluiting. Dus je kan bijvoorbeeld op 3x25a blijven (=goedkoper) en toch een 22 of zelfs 43kW lader aansluiten (afhankelijk van het vermogen van je homeaccu) om je EV snel te laden.
Het zal met name het software management gaan zijn die de besparingen zal moeten optimaliseren. De accu's moeten uiteraard gevoed worden, maar dat wil je zo veel mogelijk met alleen zonne-energie. Wat zal het moment worden dat je van de grid stroom zal gaan gebruiken om je accu's te vullen? Als ze op 25% nog maar staan? Dan nog afhankelijk van dag en tijdstip... Immers, als er door de weeks overdag niemand thuis is, en ik heb s'avonds nog 25%, en ik haal het tot de volgende ochtend met 15%, dan wil ik niet bijvullen via de grid. Ook zal er in de winter anders omgegaan moeten worden. Maar uiteindelijk gaat het dus erom, dat je de combinatie zou moeten zoeken met je EV en homeaccu's. Al met al best een onderwerp waar de toekomst van zal uitwijzen hoe en wat, maar feit is dat deze (toekomst) er gaat komen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door VanAssen »

Bedankt voor jullie inzichten. Zeer nuttig.
Mijn vrees is dat het huidige model salderen in een paar jaar gaat verdwijnen c.q. gaat versoberen.
Het feit dat je je geproduceerde stroom niet daadwerkelijk kan opslaan op het net gaat men "misbruiken" om deze regeling aan te passen. Nu heb ik geleerd dat regeren vooruit zien is en ik graag mijn eigen regie in handen wil houden.
Op dit moment is onze balans geproduceerd kWh 40% voor het huis en rest naar het net en onze Zoe voorzien van de nuttige stroom.
Probleem bij mijn energie leverancier is dat de voorschot wordt bepaald op de verbruiksmeter en niet plus en min balans (is nog altijd <0 :dance: )
Bel dan ook standaard elk jaar na de jaarrekening met hun CS om dit alsnog juist te zetten. Met hun verbruiksmanager werkt het gewoon niet.

Ik ga echter verder zoeken naar een oplossing hiervoor. Het zou mogelijk moeten zijn alleen nog in noodgevallen stroom uit het net te trekken en om de omvormers (die netspanning nodig zijn) draaiende te houden. Maar de geproduceerde stroom gaarne in een eigen opslag.
Vind het nu al fantastisch dat ik de fossiele pompstation niet meer hoef aan te doen met de Zoe of het moet voor een kopje koffie zijn.

Ik weet dat het nog niet goedkoop is, maar dat waren mijn zonnepanelen in 1998 ook niet.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door HarmOtten »

Het enige dat nodig is, is een groot accupakket voor thuis. Hierbij speelt het volume en gewicht geen rol. Zolang ze maar veilig zijn, goedkoop zijn, en lang mee gaan. Verder nog wat elektronica, die de zonnepanelen, accu's, je eigen huis, en eventueel het net aan elkaar knopen. Helemaal autonoom zijn is voorlopig nog erg lastig, of je moet een dusdanig groot accupakket hebben waarmee je de verschillen van zomer en winter kan overbruggen.
Daarnaast zijn er nog kleine onhandigheden zoals de subsidieregelingen voor zonnepanelen van een paar jaar terug. Deze vereisen een brutoproductiemeter in de meterkast. Maar als je daartussen een accupakket gaat zetten met allerlei regelelektronica, dan meet deze meter niet meer puur de opbrengst. Maargoed, dat zijn details.
Het wachten is op een goedkoop accupakket.

Maar omdat dit een Zoe forum is wil ik nog graag even de volgende vraag stellen:
KAN de Zoe ook elektriciteit leveren via de aansluiting in zijn neus?
Zo "nee"?: Wat is er voor nodig dat dit WEL kan?

Daarnaast is het volgende interessant: Stel je eens een parkeergarage voor. Met overal aansluitingen voor elektrische auto's. Ga er vanuit, dat elke auto ook elekticiteit terug kan leveren. Denk je eens in hoeveel capaciteit aan accu's je daar kan hebben. Hiermee kun je aardig wat elektriciteit bufferen. De beheerder van deze parkeergarage zal blij zijn als je daar komt parkeren, want hoe meer buffercapaciteit, hoe beter! Oftewel, je krijgt geld toe, als je daar gaat parkeren! Je stelt namelijk je accucapaciteit ter beschikking, en daar mag best een vergoeding tegenover staan. Je geeft aan wanneer je weer wilt vertrekken, en er wordt voor gezorgd dat je accu dan weer vol is. Eventueel kan je dit tijdstip nog aanpassen via een App op je telefoon, als je opeens eerder weg zou moeten.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door VanAssen »

Goede vraag, maar niet voor een goedkoop parkeerkaartje.
Alleen voor eigen gebruik thuis prima :thumb: .
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door Ad van der Meer »

"KAN de Zoe ook elektriciteit leveren via de aansluiting in zijn neus?"

De vraag is of Renault hierop zit te wachten? Ze zullen denken: Ga lekker met je eigen accu's energiebedrijfje spelen, maar die accu in jouw Zoe is van ons!

Renault geeft de 75% garantie en als wij V2G geintjes gaan uithalen betekent dat, dat de accu minder lang mee gaat. Renault rekent nu zo'n € 0.05 per km voor de accu. Ca. 6 km/kWh is €0.30/kWh.

Als ik Renault was zou ik dan € 0,30 voor iedere kWh rekenen die de Zoe eigenaar in of uit de accu tapt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door IBDL »

Nissan met ook een huuraccu staat het wel toe...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door VanAssen »

Zoals Ad al aangaf, Renault zou er niet blij mee zijn. De accu is van hun
Voor mij hoeft ook niet, zou een aparte accu pakket overwegen die tussen huis en auto zit, gevoed door de overschot van de panelen.
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door Ad van der Meer »

@IBDL
Is het mogelijk of staan ze het ook toe? Ik ben toch wel benieuwd hoe ze dat contractueel inkleden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

dschelte
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 sep 2010 15:51
Actief als: particulier
Locatie: Almere

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door dschelte »

let maar op, zodra de saldering van 5000 kWh per jaar soberder wordt dan wordt de vraag naar dit soort oplossingen groter en dan pas interessant. Nu is het gewoonweg te duur.
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door IBDL »

Je moet ook naar de toekomst kijken.... Als je een grotere aansluiting hebt dan 3x80a dan mag je nu al niet salderen....

tot 2017 he, dus tot en met 2016 salderen... voor zover mijn kennis reikt. Dat is het zo.

Of Nissan het toe zal laten in Nederland, ik zal het vragen. Krijg over 2 weken een E-NV-200 van Nissan te leen van ze om te proberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door zoe2goe »

"Vriend" kamp heeft aangegeven dat er tot 2017 niets veranderd. De goede verstaander weet dus dat het in 2017 tot een einde komt. Het voorstel zoals het er nu ligt betekent een terugleververgoeding van ongeveer 14 cent. Nederlanders letten gemiddeld niet erg op met dit soort dingen, dus slapen rustig verder. Ik adviseer iedereen zijn politieke partij aan te schrijven, en lid te worden van zonnestroomproducenten.org, dan weet je in ieder geval zeker dat je het volgt.

Een opslagsysteem voor 15kWh kost nu ongeveer 6.000 a 7.000 Euro. We hebben het over een 30 kWh lood systeem met hele slimme controller en borrelaars voor de cellen. Ik heb er aan gerekend, nu niet de moeite.

Wat wel de moeite is NU is alleen 's-nachts laden tegen laagtarief, en terugleveren tege hoogtarief. Ik doe dat middels een microcontroller die ik heb gekoppeld aan mijn laadbox. Noodknop via web paginaatje om alsnog overdag aan te gaan.

Straks, want daar hebben we het in deze draad eigenlijk over, is het, onder de veronderstelling dat teruglevering door de Zoe niet mogelijk gaat worden (en reken daar maar op) de beste strategie om op te laden als de zon schijnt. Mijn systeem is al zo voorbereid dat ik een grenswaarde kan instellen en als de inverter van de zonnepanelen boven die waarde gaat de lader wordt ingeschakeld. Nog beter is het opgenomen vermogen van de auto te laten "meeglijden", maar dat kan mijn laadbox niet.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door BB-One »

Ik heb mijn " hoop" op Dr. Ten gevestigd en eigenlijk meer precies op zijn zeezoutbatterij. Inetnie is om te komen tot een aanscaf prijs van EUR 100 per kWh, dus dat zou een investering van plusminus EUR 6.000 betekenen om de zoe grotendeels "off grid" op te laden icm zonnepanelen (dus inclusief zonnepanelen!) Ga ik gemakshalve uit van zonnepanelen van totaal 2500wp en 25kW opslag capaciteit.

http://www.drten.nl/zeezout-batterij/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
IBDL
Lid
Lid
Posts in topic: 7
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2014 09:04
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door IBDL »

De Quant (e-Sportlimousine van eigenaar Koenigsegg) heeft dus een zeezoutaccu:


http://www.autoweek.nl/nieuws/29230/nan ... enbare-weg

Iemand Tesla kopen ;) dan kan ik deze bestellen.... haha

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door Ad van der Meer »

Als jij een Zoe inruilt. En ik hoef geen geld toe! ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door Casss »

wasmachine-draait-straks-op-stroom-uit-de-auto
http://www.metronieuws.nl/nieuws/wasmac ... x9on96dw2/
:clap:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door BB-One »

Zolang er nog gesaldeerd mag worden is het volgende natuurlijk niet nodig, maar het probleem met volledig off-the grid gaan is natuurlijk dat je dan een gigantische opslagcapaciteit moet hebben om de wintermaanden door te komen danwel een totale overcapaciteit (voor de zomermaanden) aan zonnepanelen moet hebben. Gemiddeld electriciteitsverbruik is bij ons 8kw (excl. Zoe!!) per dag. Dus stel dat ik ongeveer 30kw aan accu's in huis plaats dan kan ik met verliezen etc ongeveer 3-4 dagen doorkomen. Maar als ik dan de zoe kan opladen bij een laadpunt en dan naar huis kan rijden en dan even een 18kw ofzo over kan zetten naar mijn huis accu's. Heb ik dus weer voor 2 dagen stroom. Dat kan er dus wel voor zorgen dat ik volledig off-grid kan gaan en geen vastrecht etc meer hoef te betalen. Het nadeel van eventueel hogere stroomprijzen bij de laadpaal kan ik dan voor lief nemen.
Nadeel is ook dat evt overcapaciteit aan zonnestroom niet kwijt kan. (ik heb nu 10 panelen van 250 w op het dak liggen en op een goede zonnige dag levert dat ruim 15kwh op en dat maak ik niet op) Maar hier kun je natuurlijk wel een soort van optimum berekenen en voor de noodgevallen een EV als transportmiddel van electriciteit dienen...
Oftewel in principe volledig op basis van accu's in huis en zonnepanelen leven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rgr
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 mar 2014 14:40
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door rgr »

Het niet betalen van vastrecht kosten kennen we in NL niet, tenminste voor zover ik weet. Wat dat betreft loopt NL ook achter.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door fivari »

Er wordt aan gewerkt: artikel over recente doctoraatsstudie aan de KULeuven over vehicle to grid.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door Stamp »

Denk dat V2G voor mij niet werkt. Ik heb zonnepanelen (8st) met een overcapaciteit van 1000kwh/jr. Ik woon in een rijtjeshuis zonder eigen parkeerplaats dus de laadkabel lig over de openbare stoep. Daarom wil ik 's nachts de laadkabel afgekoppeld hebben om problemen te voorkomen.
Stel dat ik in het weekend (als ik thuis ben) de laadkabel aansluit, levert mijn zonnepanelen op een zonnige dag te weinig vermogen. Zelfs de omalader vraagt meer vermogen. Dit is praktisch niet werkbaar.
Mijn huishouden vraagt in verhouding niet zoveel stroom dus in principe kan ik 's avonds stroom uit de Zoe halen maar dan moet wel de laadkabel zijn aangesloten en waar laad ik mijn auto dan op??
Misschien bij een snellader met de Duitse maingau laadpas dat kost maar 15ct/kWh. Dat is goedkoper dan thuis.
Waar laat ik de overcapaciteit is ik met de auto weg ben??
Ben reuze blij met mijn zonnepanelen maar als het salderen wordt afgeschaft moet ik toch denken aan een thuisaccu. Denk dat V2G voor mij geen oplossing bied.
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door zoe2goe »

Als de saldering wordt afgeschaft is het zaak te consumeren wanneer je produceert. Dus (alles natuurlijk "als het kan"):
- overdag opladen, liefst "meebewegend" op de opbrengst;
- inverterende airco ophangen om net die vervelende kilte-randen op te ruimen (een Elga o.i.d op je CV is nog belachelijk veel te duur)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Stamp
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 157
Lid geworden op: 12 mei 2018 09:56
Actief als: particulier
Locatie: Vlaardingen

Re: Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

Bericht door Stamp »

zoe2goe schreef: - inverterende airco ophangen om net die vervelende kilte-randen op te ruimen (een Elga o.i.d op je CV is nog belachelijk veel te duur)
Deze gedacht heb ik inderdaad ook :). In de zomer koelte en in de winter warmte. (de zomers worden steeds warmer)
Als het te koud wordt, stook de cv-ketel een beetje bij.
Met een verbruik van 300m3 gas per jaar is een warmte pomp niet rendabel.
Maar een duo split unit voor woonkamer en slaapkamer kost ook al gauw 3000euro.

Maar we wijken teveel af :)
Q90 uit 2017 sinds dec 2019 :)
1000kwh overcapaciteit uit zonnepanelen. Laadkabel over de stoep niet toegestaan :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in