versleten krukas lagers

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
rrutgers
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2014 12:13
Actief als: particulier

versleten krukas lagers

Bericht door rrutgers »

Mijn espace 2.0t benzine uit 2003 geeft wanneer de motor nog niet warm is een ratelend geluid.
wanneer de motor warm is hoor je het nauwelijks meer.
De espace vebruikt ook behoorlijk wat olie (3 liter op 5000 km).
Mijn garage geeft aan dat de krukaslagers versleten zijn en dat de vervanging een prijzige aangelegenheid is.
Ik denk er dus over de Espace maar weg te doen, echter voor die tijd wil ik er nog wel graag mee op vakantie naar Italie.
Wat is jullie mening, is dit nog veilig te doen of kan mijn motor ineens vastlopen en vlieg ik dan met 180 km p/uur de vangrail van de duitse autobahn in?
Ben benieuwd naar de mening van de experts, ik ben echt een leek in deze.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2013
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: versleten krukas lagers

Bericht door nikk »

Had het gelijk even bij de garage gevraagd.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2013
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: versleten krukas lagers

Bericht door nikk »

Zonder zelf een expert te zijn;

Kans dat de motor daadwerkelijk vastloopt; klein. Je kunt bijvoorbeeld ook een klapband krijgen. Ben je daar bang voor?
Nee? Zou ik ook geen angst hebben mbt de lagers. Tip: rij wat langzamer dan de genoemde 180.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rrutgers
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2014 12:13
Actief als: particulier

Re: versleten krukas lagers

Bericht door rrutgers »

Had ik inderdaad moeten doen, maar ik dacht dat de espace voor de vakantie al wel weg zou zijn.
In ieder geval bedankt voor je antwoord, ik zal er rekening mee houden :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: versleten krukas lagers

Bericht door WillemS »

Ik zou er beslist niet te lang mee doorrijden, wel even een ANWB WW lidmaatschap Eurpoa nemen.
En wellicht kan je een additief bij de olie doen die deze verdikt.
mvgWillemS
p.s. en niet te snel rijden max. 2.500/3.000 tpm.b.v.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rrutgers
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2014 12:13
Actief als: particulier

Re: versleten krukas lagers

Bericht door rrutgers »

Willem,

Dank voor je reactie.
Had niet verwacht dat het zo erg zou zijn, je hoort het namelijk nauwelijks.
Welk additief zou ik moeten toevoegen denk je?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: versleten krukas lagers

Bericht door mechanic »

Versleten krukaslagers bij een 2.0T motor komt niet zo vaak voor. Is het olieverbruik niet via de klepafdichtingen of turbo compressor?
Wil je zekerheid, vraag een second opinion bij een andere garage. Ben je bij een dealer geweest?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rrutgers
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2014 12:13
Actief als: particulier

Re: versleten krukas lagers

Bericht door rrutgers »

Hoi Mechanic,

Bij een vakgarage, waar ik overigens wel vertrouwen in heb maar toch.
Als het niet de krukaslagers zouden zijn, waar zou dan het "geratel" bij de koude motor vandaan komen?
En zou het toevoegen van B2 Oil treatment nog zinvol zijn?

Hoor graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: versleten krukas lagers

Bericht door mechanic »

Wellicht een "lekke" hydraulische klepstoter waardoor deze bij de start geen olie heeft en ratelt.
Ook dat is een pittige ingreep, maar krukaslagers betekent motorrevisie, klepstoter niet.
Ook zouden krukaslagers niet zo'n hoog olieverbruik moeten opleveren.
Bij de benzine modellen van renault zit olie verbruik doorgaans in de cilinderkop.
Indien een klepstoter problemen geeft, zou een additief waardoor de olie iets dikker wordt mogelijk kunnen helpen.
Rijdt de auto verder nog prima zal het allemaal nog wel meevallen, maar je wilt niet in de brandende zon met motorschade langs de snelweg staan.
Beter een goede diagnose laten doen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rrutgers
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2014 12:13
Actief als: particulier

Re: versleten krukas lagers

Bericht door rrutgers »

helemaal duidelijk, dank jullie allemaal.
ga maar eens even langs de dealer denk ik :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Panda500
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jul 2014 22:16
Actief als: particulier

Re: versleten krukas lagers

Bericht door Panda500 »

Scenic 2005 (00049..) 1.5CDI 83PK, 90.000km,...

Al die berichten over uitgelopen krukaslagers maken me echt wel ongerust. Ik heb mijn Scenic onlangs aangeschaft van een collega die er echt nooit problemen mee gehad heeft. Maar ja, 't zou nu dus kunnen gaan beginnen, vanaf 90.000km...
Treden die krukaslagerdefecten vooral op bij de 105 pk's of ook bij de zwakkere versies? Mijn collega heeft er alle dagen mee in de file gestaan De bovenste motorsteun bleek nu versleten en is al vervangen. Dus ook een veel voorkomend probleem (Zou ook niet mogen na 90000km!)
Ik rijd steeds rustig, lage toerentallen, dan wél met weinig gas optrekken , maar dan is er ook juist lage oliedruk! Is dat misschien net slechter dan met hogere toerentallen rijden? Op de snelweg hou ik zo'n 120 aan, dat is bij 3000 rpm.
Kan "Mechanic" hier meer over vertellen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: versleten krukas lagers

Bericht door mechanic »

De latere bouwjaren haast geen last van. Maak je niet gek,optijd olie vervangenscheelt veel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Panda500
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jul 2014 22:16
Actief als: particulier

Re: versleten krukas lagers

Bericht door Panda500 »

Sorry voor deze late reactie, maar wegens vakantie enz.
Je spreekt van "de latere bouwjaren", maar ik meen gelezen te hebben op het forum dat juist de reeksen tot 2005 er last van hebben (te zwak materiaal van de lagerschaaltjes). De mijne is dus van 2005, constructiedatum (in de ruiten af te lezen) is september 2004. Hij heeft ook nog de notering "scenic" op het driehoekje in het achterportier, wat o.a. één van de kenmerken zou zijn van de "slechte" reeksen...
Ik rijd normaal eerder rustig, en naar eigen vrees eerder te laag in toeren soms na bijvoorbeeld een straathoek om te slaan in 2de, weer optrekken vanaf vrijwel 1000rpm, weliswaar rustig met niet veel gas dan.

Is er een exacte controle of serienummer bekend om te bepalen of ik al "de hardere" lagerszchalen zou hebben?
Nog bedankt voor je vorige reactie!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: versleten krukas lagers

Bericht door WillemS »

Overmatige lagerspeling kan blijken als de oliedruk te laag is, echter een verkeerde, lees brandstof besparende, olie in een motor die dat niet kan hebben geeft dezelfde verschijnselen.
Eerst maar eens een juiste diagnose laten stellen lijkt me.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Panda500
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jul 2014 22:16
Actief als: particulier

Re: versleten krukas lagers

Bericht door Panda500 »

Bedankt voor je snelle respons!
Maar tot nu toe is alles (gelukkig) nog ok. Ik denk er alleen preventief aan, om krukasbeschadiging, en een véél grotere en duurdere herstelling te voorkomen! 't Kan inderdaad nu totaal overbodig zijn, maar ik besteed nu liever enkele honderd euro, dan later een vervelende panne en vééél meer kosten en werk. Daarom zou ik toch enige zekerheid willen over het feit of mijn wagen al dan niet "van de slechte serie" is... Als hij "van de goede" zou zijn, zou ik het preventief vervangen uiteraard niet doen, maar dat is juist mijn vraag: hoe weet ik dat?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2011 10:09
Actief als: particulier

Re: versleten krukas lagers

Bericht door Renault47 »

ik zou me het meest druk maken om het olieverbruik. Misschien dat 3 liter per 5000 km formeel nog binnen de "fabrieksmarges" ligt, maar ik vind het niet normaal. Met mijn 2.0T benzine uit 2002 (dezelfde bekende f4r motor) hoef ik nooit olie bij te vullen en ververs ik elke 15000 km. Rijd vooral niet te laag in de toeren, in zijn 2 met 1000 toeren rijden en dan versnellen lijkt met niet gezond wanneer je dat standaard doet....
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, nu Captur limited 0.9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

drikus8
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 mei 2014 21:02
Actief als: particulier
Locatie: Deventer

Re: versleten krukas lagers

Bericht door drikus8 »

3 liter op 5000 km?? Dat verbruikt mijn lekke Chevy Van 5.7 motor uit 1987 nog niet eens ,,kan toch haast niet wezen dat dit een bekende euvel is? Lekke kleppen kunnen dit niet veroorzaken,krukaslager? nou dan zet ik er mijn vraag tekens bij,,revisie inderdaad maar dan zou ik kiezen voor een nieuwe motor/auto ;)
Hoeveel heeft jou auto op de teller staan?

Groeten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Panda500
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jul 2014 22:16
Actief als: particulier

Re: versleten krukas lagers

Bericht door Panda500 »

Opgelet vrienden: er is verwarring met de Espace die veel olie verbruikt (ik had mijn verhaal beter apart opgestart, sorry).
Mijn Scenic is tot nu volledig OK en verbruikt (noch lekt) geen druppel. Ik zou dus alleen maar graag weten vanaf welk serienummer of beter gezegd motornummer de "sterkere" lagerschalen gemonteerd werden in de 1.5DCI (85PK), om te beslissen of ik tot de preventieve vervanging overga...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: versleten krukas lagers

Bericht door WillemS »

@rrutgers, ik weet niet hoe ver je bent met het oplossen van het olieverbruik, maar hier nog een ervaring met ee nmotor met turbo.
Het betrof een Volvo met turbo die ook wat olie ging verbruiken, er was een lichte lekkage te zien bij de aan en afvoer leiding op de turbo. Uiteindelijk is het verbruik fors gestegen 1: 500. Dit werd veroorzaakt doordat de retourleiding verstopt raakte door aangekoekte olie waardoor de olie in de turbo overliep en in de uitlaat terecht kwam, daar werd die deels verbrand, de rest kwam er bij de uitlaat uit. Even een kleine uitleg hoe de smering van de turbo werkt dan begrijp je het veel beter. De lagering van de turbo as wordt gesmeerd door een oliestroom met een lichte oliedruk in een soort oliebadje. Na smering stroomt die olie weer terug het motorcarter in. Als nu die retourleiding verstopt raakt stroomt dat badje over en de olie loopt of de inlaat(intercooler) in of richting uitlaat. Het kan resulteren in een zeer hoog olieverlies, zo erg zelfs dat tijdens een lange rit de motor zonder smering komt. Einde verhaal.
mvg WillemS
p.s. leidingen reinigen is geen optie de aanslag zit vastgebakken, vervangen van de leidingen helpt wel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mariton
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 okt 2007 21:33

Re: versleten krukas lagers

Bericht door mariton »

Als een motor koud meer lawaai maakt als warm, duidt dat niet op versleten lagers.
Immers, de olie wordt dunner met het stijgen van de temperatuur en dan zou het rammelen(grotere speling) erger moeten worden.
Hoogst waarschijnlijk een of meer kantelende zuigers.
Die gaan uitzetten en dan verdwijnt het geluid.
Kan ie oud mee worden.
Olieverbruik kan ook liggen aan een slechte carterventilatie.
Slang(en) nakijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rrutgers
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 6
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2014 12:13
Actief als: particulier

Re: versleten krukas lagers

Bericht door rrutgers »

Hallo allemaal, excuses voor mijn late reactie.
Na het toevoegen van een additief aan de olie heb ik de reis naar italie toch aangedurft.
Heb wel mijn snelheid iets aangepast, max 140.
Op de heenweg een gescheurde turboslang, door Adac gerepareerd.
Verder geen problemen.
Thuis al weer een tijdje zonder problemen rond gereden, krukaslagers hoor ik nauwelijks meer.
Inmiddels staat de espace echter al enige tijd bij de garage met een ander probleem: inspuitsysteem defect.
De garage is druk aan het zoeken maar kan helaas het probleem nog niet verhelpen.
Hoop dat ze snel iets vinden, dan kan ik de espace zsm inruilen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in