Hoog olieverbruik Espace 2.0 16V (2001)

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Hardin
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2007 10:58

Hoog olieverbruik Espace 2.0 16V (2001)

Bericht door Hardin »

Hallo, mijn Renault Espace 2.0 16V bouwjaar 2001 vebruikt veel olie.
Ik heb deze auto gekocht met een km stand van ongeveer 149000 km. In het begin was er niets aan de hand. Er werden dan ook hoofdzakelijk kleine afstanden mee gereden. Na een aantal lange snelweg ritten, kwam de melding dat de olie op was. 1 liter bijgevuld en de dealer geinformeerd. Volgens de dealer was het verbruik van 1 liter op 6000 km geen probleem. Echter die ene liter is de laatste snelweg kilometers verdwenen.
Daarna een periode alleen maar snelweg gereden, en daaruit bleek dat het verbuik meer werd dan 1l /1000km.
De auto is tijdens de garantie 3 weken bij de dealer geweest, zij hebben de motor intern gereinigd en vervolgens een 'dope' aan de olie toegevoegd. Nu na 3000 km waarvan ongeveer 1000 km snelweg, is weer de olie op.
De dealer zegt pas de motor te reviseren wanneer het verbruik hoger is dan 1l / 1000km.
Wie herkent dit probleem? Geen verbruik tijdens stadsritten, wel tijdens snelweg gebruik?

Alvast bedankt,

Hardin Eelderink

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Weet je iets van de rijstijl en gebruiksomstandigheden van de vorige eigenaar ?

Wanneer deze altijd alleen maar in stads verkeer of ander langzaam verkeer heeft gereden, en een zeer rustige rijstijl had, terwijl je als nieuwe eigenaar wat meer op snellere wegen rijdt en wat steviger optrekt, dan moet je zoiets eigenlijk zien als inrijden, en daar langzaam mee opbouwen.

Heb iets dergelijks gehad met een totaal ander merk en model, auto was bijzonder traag en duidelijk niet op zijn gemak bij 120Km/h. Je kon het redelijk horen dat de vorige eigenaar altijd rond de 105 had gereden, dan liep de motor het lekkerst.

Ook al had die al 170.000 gelopen, ik heb hem als het ware opnieuw ingereden, geleidelijk opvoerend wat harder optrekken en de 105 grens naar 120 verlegd.
Na een 10.000Km was er geen vuiltje meer aan de lucht, auto trok lekker op en motortje snorde op 120Km/h.
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Speedmaster
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 jan 2007 14:26
Actief als: particulier
Locatie: Friesland
Contacteer:

Bericht door Speedmaster »

Lekt 'ie olie of verbruikt ie olie? Dat is belangrijkom te weten! Misschien is er een pakkingetje stuk ergens onder bij het carter waardoor tijdens het rijdens (als de olie warm en dun is) olie kan lekken...
Parkeer de auto eens na een snelle (lange) rit boven een groot stuk wit papier of een krant, en kijken of er druppels uitvallen.
Als hij niet lekt, zou je moeten kunnen zien dat er olie verbrand wordt; (blauwe) rook uit uitlaat (vraag een vriend om achter je te rijden en daar op te letten), de bougies zouden in plaas van 'koffie-met-melk' bruin dan duidelijk zwart (of heel donker) moeten zijn en de auto zou ruiken naar verbrandde olie.

Dus voordat je het ergste vreest: check goed op lekken!! (een lek pakkingsringetje bij de aftap-schroef kost je al gauw een liter olie op de 1000km!!))

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Hardin
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2007 10:58

Bericht door Hardin »

Dat is nu juist het wazige, hij lijkt geen olie te verbruiken, maar hij lekt het ook niet. Geen oliesporen op de motor en de uitlaat is mooi grijs/zwart geen blauwe pluimen tijdens het rijden. Waneer we er korte stukken mee rijden is ook niet te zien dat het peil zakt. Pas wanneer we afstanden gaan rijden van +/- 200 km 'zie je' het peil zakken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Speedmaster
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 jan 2007 14:26
Actief als: particulier
Locatie: Friesland
Contacteer:

Bericht door Speedmaster »

Dan is het een vreemd probleem.. Ik zou eens (laten) kijken naar ondichte klep-afdichtingen ofzo, want blijkbaar treedt het oliegebruik op bij langere tijd hogere toeren...
Maar oliegebruik zou je echt ergens moeten zien; lekkage, zwarte bougies en/of roken...
Als je op de snelweg rijdt met Ca. 130km en dan gas 2 seconden los laat, en dan weer gas geeft en er komt een blauwe wolk uit, dan is er ergens intern een oliepakking lek. Door de onderdruk die onstaat tijdens het gas loslaten trek de motor intern de olie door lekken, welke weer verbrand wordt bij het gas geven. Iemand die achter je rijdt zou dan echt een blauwe wolk moeten zien! Een vriend in een auto achter je, een GSM en een vrije snelweg is alles wat je nodig hebt om dat serieus even te testen!

succes!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Hardin
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2007 10:58

Bericht door Hardin »

Alles uitgestest, geen lekkage en geen gebruik zichtbaar. Nu is ook het uitlaatspruitstuk gescheurd. Kosten om en nabij de 900 Euries!!!

Maar ja, de espace is een uitgekomen jongens droom, dus voorlopig blijven we er mee rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

hans
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 okt 2004 23:40
Actief als: particulier
Locatie: ter aar

Bericht door hans »

valt dat spruitstuk niet te lassen? de 25 heeft hier ook veel last van, en daar wordt het veel gelast...
renault 25 gtx 522000 kilometers, bouwjaar 1988 kleur 608 [img]http://homepages.ipact.nl/~dberkhout/smilies/death.gif[/img]
renault 25 tx 231000 kilometers, bouwjaar 1991
kleur 777

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3243
Lid geworden op: 27 aug 2004 00:16
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Zou ook eerst eens kijken naar reparatie mogelijkheden, ipv vervanging.
900 Euro's is niet misselijk, en laat die jongensdroom geen nachtmerrie worden...
Olie item is echt wel belangrijker, hoewel je een inlaat spruitstuk niet moet onderschatten.
Nothing great was ever achieved by being realistic!

onderteken en verspreid svp de petitie:
Verander de straatnaam van de Russische ambassade naar de Aleksej Navalnyweg


https://petities.nl/petitions/verander-de-straatnaam-van-de-russische-ambassade-naar-de-aleksej-navalnyweg?locale=nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Grand Pierre
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2007 23:01
Actief als: particulier
Locatie: Eindhoven

Bericht door Grand Pierre »

Hallo ,
met belangstelling deze thread gevolgd, maar niet kunnen antwoorden.
Nu zit ik met bijna hetzelfde probleem met dezelfde auto en motor:

- geen problemen bij stadsritten;
- een duidelijk waarneembare geur van verbrand rubber / olie na beschaafde snelwegritten , met een paar kleine vlekjes op mijn parkeerplekken;
- en nu aanzienlijk olieverlies, na een snelle rit door Duitsland, met flink wat gedruppel aan de onderkant . Na een half uurtje afkoelen zal er toch ruim een borrelglaasje zwart goud zijn weggevloeid.

Hardin, als je dit nog leest , wat was bij jou de diagnose precies?

Volgende vraag : omdat ik alleen een oude 1l-flacon 15W40 ('mineraal') bij me had heb ik die er maar in gegooid, en bij de eerstvolgende benzinepomp nog 1,5 liter, tot de peilstok het weer goed vond.
Navraag bij de garage waar ik hem begin dit jaar kocht , leerde me echter dat er 5W40 synthetich in moet.
Kan deze mix kwaad ?

En als ik het goed begrijp slaat de boordcomputer reeds alarm bij 'halfvol' ?

B.v.d.,
Peter.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

hans
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 358
Lid geworden op: 04 okt 2004 23:40
Actief als: particulier
Locatie: ter aar

Bericht door hans »

je zou ook eens je oliedruksensor na kunnen laten kijken. Bij mijn 25 kwam er olie via de oliedruksensor naar buiten, het vage is soms wel, soms niet.. kostte me geloof ik een tientje...
renault 25 gtx 522000 kilometers, bouwjaar 1988 kleur 608 [img]http://homepages.ipact.nl/~dberkhout/smilies/death.gif[/img]
renault 25 tx 231000 kilometers, bouwjaar 1991
kleur 777

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jasper
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 sep 2007 20:41

Bericht door jasper »

meet je compressie eens.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht