Knak in stuur(kolom)

Stel hier de vragen die technisch uitsluitend met de Avantime te maken hebben
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
rikvis
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2014 21:16
Actief als: particulier

Knak in stuur(kolom)

Bericht door rikvis »

Ik ben de gelukkige chauffeur van een Avantime diesel (2002). Op de teller staan nauwelijks 45.000 km en de auto is in topconditie. Toch is er iets dat me zorgen baart. Ik heb een probleem dat ik al twee keer aan een erkende Renault-garage heb voorgelegd, maar zonder resultaat. Het probleem is dat jonge mecaniciens geen ervaring met een Avantime hebben. In ieder geval hebben die twee bezoekjes al meer dan 150 euro gekost en het probleem blijft. Vandaar mijn toevlucht tot dit forum.

Ik voel namelijk een 'knak' in mijn stuur die van onderaan in mijn stuurkolom lijkt te komen
- als ik bij het schakelen mijn koppelingspedaal omhoog laat komen maar ook
- als ik tijdens het rijden mijn gaspedaal loslaat en vervolgens opnieuw gas geef, dus zonder te koppelen.

Men dacht eerst dat het een of ander versleten rubberen steunpunt zou zijn (butée in het Frans), maar die blijken oké.

Sinds een paar weken hoor ik tijdens het rijden ook een schurend/gorgelend geluid boven het normale motorgeluid uitkomen, soms luid, soms niet. Als ik mijn koppeling induw, is het geluid minder. Als ik tijdens het rijden mijn stuur naar links draai, is het geluid weg. Vreemd.

Ik vraag me af of beide dingen met elkaar te maken hebben. Ik ken helaas niets van automechanica, maar soms vraag ik me af of er iets mis is met de overzetting van de koppeling naar de wielen (ik weet niet of ik me goed uitdruk). Ik denk dat omdat het gorgelende geluid me doet denken aan versleten kogellagers. Maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.

Ik ben graag bereid om mijn wagen nog eens naar een Renault-garage te brengen, maar zou graag wat tips willen hebben zodat ze aan de hand van die tips gerichter kunnen zoeken. Als er iemand voor een redelijk uurloon naar wil kijken, dan hoor ik dat even graag.

Alvast dank!

Erik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Knak in stuur(kolom)

Bericht door Valkenet »

Hoi Erik,

Ik vermoed dat "de knak" te maken heeft met een defecte versnellingsbak-steun. Het lijkt er namelijk op dat de motor iets kantelt en tegen je stuurhuis aan komt.

Het roggelende geluid kan best een defect wiellagers zijn. Rij eens op een rustige weg en draai dan het stuur van links naar rechts enz. Als het geluid dan wel dan niet te horen is dan is het hoogstwaarschijnlijk een wiellager.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DS21
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 mar 2008 17:58
Actief als: particulier
Locatie: Santpoort

Re: Knak in stuur(kolom)

Bericht door DS21 »

Erik,
Ik heb hetzelfde "knak"-geluid in mijn Avantime.
Bij de dealer is alles gecontroleerd, ook met een uitluisterzet (bedrading en koptelefoon).
Niets afwijkend kunnen vinden.
Is er bij jou al iets geconstateerd wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Hoor graag
Groet Rob

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rikvis
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2014 21:16
Actief als: particulier

Re: Knak in stuur(kolom)

Bericht door rikvis »

Dag Rob

Ik heb helaas een gelijkaardig verhaal. Ik ben met bovenstaande bemerkingen van Valkenet naar een Renault-garage gereden en daar vonden ze niets in die aard. Nu moet ik eerlijk zeggen dat dit 'knak'-geluid soms heel goed en soms minder goed voelbaar is. Het moest natuurlijk lukken, maar bij mijn garagebezoek voelde je de knak nauwelijks... Ze voelden of hoorden dus niets. Wel zeiden ze me dat het iets te maken zou kunnen hebben met de tandwielen binnenin de versnellingsbak. Mijn wagen heeft nauwelijks 45.000 km gedaan, dus dat zou ik vreemd vinden. Intussen blijf ik rijden, vind de knak en het andere geluid uitermate storend omdat ik zo zuinig ben op die wagen, maar ik sta voorlopig even ver als enkele maanden geleden. Ik heb de mensen van de garage voorgesteld dat ze gerust een week met mijn wagen mochten rijden om de knak en het geluid te horen/voelen, maar daar gingen ze niet op in. Buiten een 'gtvr' elke keer als ik die knak hoor, probeer ik ermee te leven. Ik hoop echter niet dat dit de voorbode is van een panne en een dure herstelling...
Hou je me op de hoogte als jij een oplossing vindt?
Vriendelijke groet

ERik

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DS21
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 mar 2008 17:58
Actief als: particulier
Locatie: Santpoort

Re: Knak in stuur(kolom)

Bericht door DS21 »

Erik,

Mijn Avi heeft al probleemloos 260.000 gelopen. Dus mag er wel 'iets' aan gaan mankeren.
Maar ook ik heb iedere keer het 'gtvr'-gevoel.
Zodra ik weet of merk wat het euvel is laat ik dat weten.
Groet Rob

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht