Koelvloeistof

Zit het onder de motorkap, dan is dit je plekje
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
HavanaSam
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 nov 2013 15:05
Actief als: particulier

Koelvloeistof

Bericht door HavanaSam »

Zo op het eerste oog kan ik niets vinden over dit onderwerp en ik ben toch wel nieuwsgierig hoe jullie dit zien. Mijn Captur is inmiddels 2,5 maand in mijn bezit en ik heb er 7200 km mee gereden. Een collega heeft ook een Captur, de 120pk automaat, die een paar weken jonger is maar wel met vergelijkbaar kilometrage. Hij wees mij erop dat hij pas koelvloeistof heeft moeten bijvullen en vroeg of dat bij mij ook het geval was. Ik had niets bijgevuld en er eerlijk gezegd ook niet naar gekeken ... :oops: . Het lag m.i. ook niet in de lijn der verwachting bij een auto die zo jong is.

Enfin, motorkap open en jawel, ook bij mij stond het niveau koelvloeistof onder het minimum :shock: ! Dus gelijk maar een fles gekocht en de volgende ochtend bijgevuld.

Heeft iemand dit ook ervaren? Bij geen van mijn eerdere (nieuwe) auto's heb ik al na 2,5 maand koelvloeistof moeten bijvullen. Vind het een beetje gek.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie!
Captur Energy TCe 90 S&S Dynamique, gris cassiopée / noir étoile, pack City Camera, pack Style, stoelverwarming, leren bekleding, spiegelkappen chroom, sierstuk uitlaatpijp chroom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2013 22:14
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Koelvloeistof

Bericht door Scenic2000 »

Hallo,
Bij aflevering van wagen wordt normaal alles gecontroleerd .
In fabriek is het zo dat wagens via een vacuüm systeem worden gevuld en de motor niet wordt warm gedraaid.
Het is normaal dat de koelvloeistof al wat zakt . :thumb: Nu deze nieuw is .
Bij vervangen van onderdelen in het koelvloeistofcirquit gebruik ik ook een vacuüm machine en moet na warm draaien ook steeds bijvullen .
Bij eerste onderhoudsbeurt kan er gemakkelijk een 0.2 l bij gaan .
Dus voor Renault weeral winst van 0.2 X ..... aantal auto's . :shhh:
Indien er nadien niets meer veranderd ,geen zorgen maken . :D
Mvg Kurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

powerboot
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 362
Lid geworden op: 26 mei 2013 15:30
Actief als: particulier
Locatie: Amsterdam

Re: Koelvloeistof

Bericht door powerboot »

klopt ik moest, ook een beetje bij vullen
Captur TCe 120 EDC Dynamique
Motor:TCe 120 EDC Brandstof:B
Uitrustingsniveau Automatis versnellingsbak Besteld op 17/05/2013
Pack Style
wielen in kleur Diamantee Noir
Privacy glass
Pack City Camera
Two-tone Ivoire / Noir Etoilé
Lichtmetalen wielen 17 D N

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Koelvloeistof

Bericht door avdb55 »

@havanasam: begrijp ik het goed? je hebt een bijna nieuwe auto, merkt dat het koelvloeistofpeil onder niveau staat en dan koop je zelf een fles koelvloeistof en gaat bijvullen?
Enkele vragen:
Hoe weet je dat je koelvloeistofpeil gedaald is? Heb je bij aflevering gecheckt wat het peil was? Weet je dus zeker dat er een daling is? Waar heb je koelvloeistof gekocht en hoe weet je dat die compatibel is met de al aanwezige koelvloeistof (menging van koelvloeistoffen is een doodzonde)? En als laatste: WAAROM BEN JE NIET NAAR JE DEALER GEGAAN?
Overigens: ik heb mij auto nu 7 weken en 5.000 km en volgens mij is het niveau ook gedaald. Niet erg, maar voldoende om het in de gaten te houden.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HavanaSam
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 nov 2013 15:05
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof

Bericht door HavanaSam »

Dank voor de snelle en aardige reacties! Ik ben al meer gerustgesteld maar zal uiteraard alsnog met de dealer contact opnemen.

@ Avdb55: ten aanzien van het zelf vloeistof kopen, tja inderdaad .... op de avond vóór Hemelvaart kwam ik er achter en de dealer was op dat tijdstip al gesloten. Aangezien ik niet weet hoe snel het vloeistofniveau een zgn kritiek punt bereikt of hoe dicht dat er op dat moment al dan niet tegen aan zat, heb ik het zekere voor het onzekere genomen en zelf vloeistof gekocht. Discutabel OK, maar wel met de beste intenties :) !

Nogmaals dank voor ieders reactie en goede adviezen.
Captur Energy TCe 90 S&S Dynamique, gris cassiopée / noir étoile, pack City Camera, pack Style, stoelverwarming, leren bekleding, spiegelkappen chroom, sierstuk uitlaatpijp chroom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: Koelvloeistof

Bericht door Verwijderd 18239 »

Toen ik vorig jaar mijn Captur ophaalde en een van de volgende dagen onder de motorkap keek, zag ik ook dat het koelwaterniveau beneden het vereiste niveau was. Dit bij de dealer gemeld en gevraagd waarom dit niet bij de 0-beurt gezien is :?: De werkplaatsreceptie stond met de mond vol tanden en heeft het koelwaterniveau, zonder kosten voor mij, op het vereiste niveau gebracht en mij tevens een fles koelvloeistof cadeau gedaan vanwege het ongemak. Nette service, maar het had voorkomen kunnen worden door de 0-beurt goed uit te voeren, waar je ook dik voor betaalt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 14612

Re: Koelvloeistof

Bericht door Verwijderd 14612 »

Is inderdaad al heel vaak melding over gemaakt dat het koelvloeistofniveau bij aflevering direkt al heel laag was (vaak al onder het minimum). Scenic2000 heeft een duidelijke verklaring hiervoor gegeven. Dealers moeten dit idd checken bij de 0-beurt, zeker als het iets is dat zo langzamerhand wel bekend is. Bij mijn dealer was het (gelukkig) prima in orde, met twee duidelijke markeringen met een felrode stift op het tankje.
De lage stand is dus vrijwel zeker niets om je zorgen over te maken, maar in de gaten houden is natuurlijk altijd OK..!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Koelvloeistof

Bericht door avdb55 »

@havanasam:
Als je dan toch bij de dealer komt, neem dan de koelvloeistof die je bijgevuld hebt mee en laat hem controleren of die past bij wat er origineel in gaat. Origineel gebruikt Renault een silicatenvrije koelvloeistof met OAT technologie zoals bijv. Glysantin G30.
Koelvloeistof bestaat uit water, antivries en een middel dat tegen corrosie beschermt. Van dat laatste zijn er verschillende typen en ik kan er niet genoeg voor waarschuwen: die bijten elkaar! Resultaat van verkeerde mengsels zijn dichtgekoekte radiateurs, kapotte waterpompen, kapotte koppakkingen etc.
In geval van nood dus gewoon water bijvullen, desnoods uit de sloot, maar nooit een andere - onbekende - koelvloeistof.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HavanaSam
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 nov 2013 15:05
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof

Bericht door HavanaSam »

Een ieder bedankt voor de duidelijke uitleg en toelichting. Fijn :thumb: ! Ik zal de gekochte vloeistof zeker meenemen naar de dealer. Mocht er nog iets bijzonders uit het dealerbezoek komen dan laat ik dat weten.
Captur Energy TCe 90 S&S Dynamique, gris cassiopée / noir étoile, pack City Camera, pack Style, stoelverwarming, leren bekleding, spiegelkappen chroom, sierstuk uitlaatpijp chroom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Fleur
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 77
Lid geworden op: 23 sep 2013 11:20
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof

Bericht door Fleur »

Even een mededeling,ik had na aflevering thuis en onderweg ontdekt dat de ruitensproeier te laag stond afgesteld en de koelvloeistof niet voldoende was bijgevuld.
Naar de dealer gegaan en verteld dat de nul beurt slecht is uitgevoerd ,zij hebben dan ook direct de sproeiers afgesteld en koelvloeistof bijgevuld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof

Bericht door Eric H »

Beste Forumgenoten,
In het kader vloeistof niveau hier ook van mij even een vraagje over.
We rijden nu rond de 5 weken en denk ik dat mijn koelvloeistof misschien bijgevuld moet worden.
Ik kan zo onder de motorkap niet direct de markering op het reservoir zien.
Vandaar even een foto toegevoegd.
Is mijn niveau te laag ?
Hoor het graag van jullie.
Groet,
Eric.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: Koelvloeistof

Bericht door Verwijderd 18239 »

Duidelijk te laag, ook niet gecontroleerd door dealer bij aflevering, zie in dit topic mijn eerdere reactie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Koelvloeistof

Bericht door Huite »

Volgens mij is dit bewust beleid van Renault.
Ook bij mijn Cappie en de diverse Clio's 4 die mijn vrouw in de afgelopen 2 jaar heeft gereden was dit precies zo. De dealer daar ooit op aangesproken en die gaf aan dat er voldoende vloeistof inzat maar heeft om ons toen een plezier te doen wat bijgevuld.
Mijn idee hierbij is; als je bij iedere nieuwe auto die je verkoopt een paar tiende liter koelvloeistof uitspaart door bewust op het minimum af te vullen dan bespaar je daarmee als merk op jaarbasis heel veel geld... :?
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof

Bericht door Eric H »

@HSF Turbo, bedankt voor je reactie.
Dat wordt ook hierover een mail naar de dealer sturen.
Wat ik vorige week ook heb laten vervangen is het rechter doorzichtige kleine unit dat op je achterklep zit, hier zitten geen lampen in maar de rechter had behoorlijk condens aan de binnenkant, iemand met ook een captur had enkele maanden geleden in precies dezelfde unit ook condens ( vocht )
Ik heb dit ook de dealer gemeld dat dit een aandacht punt zou kunnen zijn dus.
Groet,
Eric
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Koelvloeistof

Bericht door Axel57 »

@ Eric H wel off topic maar ik heb ook zo'n achterlicht deel laten vervangen omdat er condens in zat. Ben hiervoor eerst bij de dealer geweest voor een check, verstopt of zoiets. Dat hielp niet meteen en hebben ze een nieuwe besteld. Na 3 dagen was de condens wel weg maar ze hebben toch de nieuwe erop gezet.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: Koelvloeistof

Bericht door Verwijderd 18239 »

Condens is een natuurlijk proces en geen defect. Alleen als aangetoond kan worden dat er een lekkage is kan er aan aanspraak op garantie worden gedaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof

Bericht door Eric H »

Het doorzichtige kapje werd bij mij in ieder geval direct netjes vervangen.
Maar nu inderdaad weer meteen on topic.
De dealer mailt mij net keurig en snel dat het koelvloeistof niveau inderdaad wat aan de lage kant is en kan ik e.v.t direct langs komen om het bij te vullen, er zou misschien nog iets lucht in het systeem kunnen zitten en wordt dit ook gecontroleerd.
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Koelvloeistof

Bericht door Axel57 »

Heb vanmorgen ook maar even bij onze Captur gekeken en staat ook net onder het min niveau.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

nela
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 jan 2014 15:11
Actief als: particulier
Locatie: Ede

Re: Koelvloeistof

Bericht door nela »

Gister de koelvloeistof gecontroleerd naar aanleiding van berichten op het forum. De koelvloeistof zat ruim onder het minium. Naar dealer en werd direct bijgevuld. De vraag of dit meer voorkomt werd met ja beantwoord. Dan lijkt het mij toch logisch dat de dealer de auto bij aflevering en bij andere bezoeken direct controleerd! Dit gaf ik ook aan bij de dealer. Er werd nauwelijks op gereageerd. Ja als het echt te laag is krijgt u een waarschuwings signaal. Goed dat er een forum is!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: Koelvloeistof

Bericht door Verwijderd 18239 »

Als het koelwaterniveau (véél) te laag is komt er géén waarschuwingssignaal, behalve dat er een rood lampje gaat branden in plaats van blauw in het begin en dat betekent gewoon dat de motor oververhit is door géén aanwezige koelvloeistof. Dat verhaal van de dealer klopt dus van geen kant en is het niet waard om dealer genoemd te worden.
Citaat uit instructieboekje:
Regelmatige controle van het peil
Controleer regelmatig het peil van de
koelvloeistof (de motor kan ernstig beschadigen
door een gebrek aan koelvloeistof).
Vul uitsluitend bij met door onze technische dienst
goedgekeurde producten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Koelvloeistof

Bericht door Huite »

Zoals eerder aangegeven, al die vloeistoffen kosten geld!!! :twisted:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof

Bericht door DHL »

Of de dealer het klaarzetten van de wagen verkeerd doet betwijfel ik. Bij mijn Espace (en andere Renaults in het verleden) stond het niveau juist bij aflevering. Enkele dagen later bijna op minimum. Ik vermoed dat dit gewoon zo is. Bij mijn dealer mag je gratis na twee maanden langsgaan voor een check up. Ben niet geweest, ik weet uit ervaring dat die koelvloeistof niet verder zakt. Staat nu nog bijna op minimum. Kan totaal geen kwaad... Olie nakijken kan ik zelf ook. Bij eerste onderhoud zullen ze er wel een beetje koelvloeistof bijdoen.
Wel beter altijd bij de dealer koelvloeistof kopen, zoals hierboven gezegd. dan ben je zeker de goede te hebben.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof

Bericht door Eric H »

Toen ik vorige week bij mijn dealer was om het koelvloeistof bij te laten vullen kreeg ik te horen dat er eigenlijk maar echt een heel klein beetje bij hoefde, aangezien ik bij het zien van het reservoir dacht dat ie toch echt behoorlijk bijgevult moest eorden ( zie mijn foto in mijn vorige bericht ).
De monteur vertelde mij dat bij het iets losdraaien van een soort ontluchtings draaidopje op het reservoir dat dat het niveau vloeistof aanzienlijk omhoog komt en deed dit zekfs bij een nog erg warme motor.
Het lage niveau wat ik zag te zien werd veroorzaakt door de nog warme motor en een soort van vacuum in het reservoir.
Dus al bij al is er slechts een klein beetje toegevoegd. :doh:
Groeten,
Eric H
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof

Bericht door DHL »

Moet het positief bekijken... dan heb je ook niet veel koelvloeistof moeten betalen. Elk nadeel heb z'n... Da's Hollands he:)

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Eric H
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 440
Lid geworden op: 17 mei 2014 21:00
Actief als: particulier

Re: Koelvloeistof

Bericht door Eric H »

Was allemaal gratis dus geen kosten.
Positief probeer ik altijd te blijven.
26-05-2014 besteld: Captur TCe 120 EDC Dynamique / wielen 17" in kleur Diamantee Noir / Privacy glas / Two-tone Ivoire - Noir Etoilé D16+GN / Zipper bekleding stof 'Noir'/ Pack City Camera / R-link / Zwarte middenarm steun / instaplijsten / kofferbak bescherming sierlijst

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 18239

Re: Koelvloeistof

Bericht door Verwijderd 18239 »

Ik ontdekte ook, vlak nà de aflevering, dat het koelwaterpeil beneden minimum niveau stond, terug naar de garage, de werkplaats vulde dit 'gratis' bij en toen ik bij de receptie een reservefles koelvloeistof bestelde kreeg ik deze gratis mee ter vergoeding van het 'ongemak', nette service, maar als ze de afleveringsbeurt, waar je dik voor betaalt, meteen goed gedaan hadden, was dit 'ongemak' helemaal niet nodig geweest.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht