Ik begrijp echt niet waarom men een Leaf koopt.
Zo lelijk als de nacht, alhoewel dat misschien een smaak kwestie is? Maar wel duurder, en kan niet veel meer. De grootte misschien, maar heb je die nodig? Ietsje luxer in de luxeste versie, maar die is nog veel duurder!
Hmmm, wat Leaf betreft geef ik je gelijk maar ik snap het toch wel. De Zoe valt tussen het servet en het tafellaken. Ik bedoel voor wie is de Zoe nou echt interessant? Voornamelijk voor mensen die genoegen nemen met een aardige EV die relatief kaal is (geen leer, geen open dak, geen top DAB/ audio/ plastic interieur/ geen optionele REX etc.).
Blij geworden met een EV als de Zoe overweeg ik mijn mooie zuinige 1 op 20 lopende diesel maar met 25% bijtelling te vervangen door een EV of misschien wel PH-EV. Heb heeeeel even een 2e Zoe overwogen maar ik vind uiteindelijk de Zoe net te weinig luxe bieden. Ondanks mijn leren interieur en xenon inbouw
Alhoewel uiterlijk niet echt mooier heb ik een testrit mogen ervaren in een full-options i3. Mag de buitenkant er apart uitzien; van binnen is het een echte BMW met mooi leer, mooi dashboard, mooie afwerking, mooie audio set, led en Xenon, open dak en zelfs automatisch remmen, gasgeven en bijsturen in de file (!).
Laat ik het anders zeggen; de Zoe is zeg maar de Android telefoon. Functioneel goed genoeg voor het grote publiek maar ik wil de luxe en doordachtheid van een Apple. En ja, dan betaal je inderdaad meer (55K in plaats van 37K als je de RDW waarde neemt).
Juist zakelijke rijders, die vaak een eurootje of wat meer per maand te besteden hebben, stappen domweg niet in een Zoe maar wel in een i3 (met REX?) of Tesla. Juist om die reden denk ik.
Arnold van der Veen, Renault Zoe ZEN Gris Neptune oktober 2013.