bestelbussen met mobiel laadstation "Mobile EV Charger"

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

bestelbussen met mobiel laadstation "Mobile EV Charger"

Bericht door Casss »

Zijn in Nederland al bestelbussen of pick-up auto's met mobiele laadstations aan boord ?
Als ik googel op "Mobile EV Charger" (afbeeldingen) kom ik een paar mobiele laadstations tegen, meer voor gestrande ev auto's.

Brainstorm....
Zou hiervoor in Nederland ook geen markt voor zijn?
Ik vraag me daarbij ook af wat het samenstellen van een dergelijk voertuig gaat kosten?

Ze zouden ook tijdelijk ingezet kunnen worden bij bijvoorbeeld festivals, evenementen, campings, beurzen waar veel automobilisten op af komen .
Daarbij zijn er verschillende varianten mogelijk, met energie aan boord (hele grote accu of (generator :snooty: ) of toch krachtstroom.... bij evenementen.

Kan dat ook met een snellader?

Op de taxiapp Uber zie je de taxi's op een plattegrond live rond rijden. Wat als een organisatie die reeds bussen met chauffeurs op de weg heeft, bijvoorbeeld Fietsned (http://www.fietsned.nl ) een dergelijke faciliteit in de bus toevoegt en de bussen zichtbaar maken met een soortgelijke app als Uber?

Als ik hoor dat Fastned 200.000 euro voor 1 station investeert, en dat denkt terug te verdienen. Mogelijk is er dan ook wel een verdienmodel voor een ambulante stroomleverancier, een soort carglass die je auto op je eindbestemming van energie voorziet.....Stel dat bijv. een Fietsned ipv een band plakken, een auto in 20 min weer op 80% laadvermogen brengt? Tijdens jou afspraak . Mogelijk ook in combinatie met een jaarabonnement, om het iets aantrekkelijke te maken...

Wie brainstormt er mee.... :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1548
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: bestelbussen met mobiel laadstation "Mobile EV Charger"

Bericht door MartijnEV »

Ik heb al een tijdje dezelfde gedachte en ben blij dat je het zo duidelijk uiteen hebt gezet. Helemaal mee eens: ik denk zeker dat hier een markt voor is. Dus niet als breakdown service, zoals het nu vaak wordt gezien, maar als value added service, zoals jij het beschrijft.
Iets voor Allego denk ik?
Google Maps kaart met alle snelladers in Nederland: http://www.chargefast.nl
Twitter: @MartijnEV

2013-2018: Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie
december 2018-heden: Jaguar I-Pace EV400 S - Fuji White

Link:
BBcode:
HTML: " title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: bestelbussen met mobiel laadstation "Mobile EV Charger"

Bericht door Casss »

Hier een Fastned station op wielen....(It allows recharging of up to 6 electric vehicles at the same time).


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: bestelbussen met mobiel laadstation "Mobile EV Charger"

Bericht door PieterZoe »

Ik blijf toch zitten met de vraag over de energievoorziening in die mobiele oplaadstations. De combinatie verbrandingsmotor plus generator kan het niet zijn want dan zijn we weer terug bij af. We hebben immers voor een elektrische auto gekozen omdat een verbrandingsmotor een erg laag rendement heeft in vergelijking met elektriciteitsproductie in een centrale (of nog beter via windmolens of zonnepanelen). Maar wat is dan wel een goed energiemodel voor die mobiele stations? Een hele grote accu aan boord? Dat is niet rendabel te maken. Om 10x een Zoe op te laden moet je dan 3 ton lading meenemen en kost de mobiele oplader een fortuin aan accu's. Inprikken op het vaste net en alleen de laadservice bieden? Dan moet je maar net bij een punt zijn waar je genoeg KWs van het net kan halen om 6 auto's parallel te laden. Die plekken zijn er niet veel. Ik ben er dus nog niet uit over die mobiele laadstations maar wellicht zie ik iets over het hoofd?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: bestelbussen met mobiel laadstation "Mobile EV Charger"

Bericht door PieterZoe »

Ps het mobiele fastnet station van Casss gebruikt dus de verbrandingsmotor maar dat is dan ook echt alleen een (energie inefficiënte) noodlaadvoorziening

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Jsj
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 427
Lid geworden op: 08 jul 2014 12:24
Actief als: particulier

Re: bestelbussen met mobiel laadstation "Mobile EV Charger"

Bericht door Jsj »

Bij een auto is het rendement dat uit brandstof gehaald kan worden erg laag (20 tot 30 procent ?). Maar hoe zit dat met een moderne generator. Die kan perfect worden afgesteld op 1 belasting. Wellicht dat het rendement dan vele malen hoger is ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: bestelbussen met mobiel laadstation "Mobile EV Charger"

Bericht door fivari »

Ik heb niet de tijd om alle cijfers te checken, maar de grootte-orde klopt wel.
Een verbrandingsmotor is het meest efficiënt bij hoge belasting. Daardoor verbruiken grote motoren meer dan kleine. Die laatste bevinden zich immers vaker in de buurt van maximale belasting bij accelereren en ook bij hoge snelheid. Dat is de reden dat moderne krachtige wagens soms enkele cilinders uitschakelen bij cruisesnelheid: zo krijgen zij tijdelijk een kleinere motor die dichter bij het optimale punt draait. Bij vol versnellen of bergop mogen alle cilinders terug meedoen.
Een dieselmotor heeft een hoger theoretisch maximum rendement, hoofdzakelijk te wijten aan een hogere compressieverhouding. Maar ... een liter diesel bevat 10,4 kWh, een liter benzine 9 kWh. Het verschil in verbruik is dus niet alleen te wijten aan het verschil in rendement, maar ook en vooral aan de energie-inhoud per liter brandstof. Een bijkomende reden om de dieselprijs minstens gelijk te stellen aan de benzineprijs.
Voor een klassieke verbrandingsmotor wordt de Otto-cyclus gebruikt met een gemiddeld rendement van 25% voor benzine en 30% voor diesel. (ik ben niet zeker van de cijfers). Soms kiest men voor een Atkinson cyclus (vb. de hybride Toyota modellen, scheepsmotoren) daarvan nadert het theoretisch maximum rendement de 40%. Ik vermoed dat ook generatoren die efficiëntere cyclus gebruiken. Maar met die 40% zitten we toch wel aan het maximum dat met de optimale verbrandingsmotor haalbaar is. Soms spreekt men van nog hogere rendementen, maar dan telt men het gebruik van de restwarmte voor verwarming of als proceswarmte mee. In de context van een wagen is dat slechts beperkt mogelijk, hoewel bij een elektrische wagen de verwarming van het interieur vanuit de batterij moet verzorgd worden terwijl bij een verbrandingsmotor de restwarmte kan gebruikt worden.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: bestelbussen met mobiel laadstation "Mobile EV Charger"

Bericht door Casss »

Het kan ook zonder brandstof....
http://www.pluginrecharge.com/2012/04/g ... ivers.html

en hier nog meer info over de generatoren
http://realacpower.com/mobile-ev-quick-charge/
(It can deliver a full Level III DC charge in 20-30 minutes while using less than one gallon of fuel) diesel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in