renault espaceIV 3.0 dci koelsysteem
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 26 feb 2013
- Laatste bezoek: 26 feb 2013 19:00
- Actief als: particulier
renault espaceIV 3.0 dci koelsysteem
Hallo,
Ik heb al enige jaren een espace IV 3.0 dci, de auto is van 2005. Tijdens de laatste vorst begon mijn auto in te houden en nadat het inhouden weg was, gaf de auto aan dat de motor te warm was. Ik heb de auto gelijk naar de garage gebracht. Het reservoir van de koelvloeistof was leeg. Daarom heb ik hem naar een Renault garage gebracht, deze hebben stelden dat er een lekkage in de koelvloeistofleiding was en hebben een slag vervangen, het expansievat vervangen en het systeem ontlucht.
Na een week ging ik op vakantie en ben in Duitsland gestrand. De auto begon weer in te houden en weer werd de motor heet, maar dit keer zat er nog genoeg koelvloeistof in. Na het afkoelen van de auto bleek er opnieuw weinig koelvloeistof in te zitten. Volgens de Renault garage in duitsland waar ik de auto achter heb moeten laten, deze schrijven dat de koelvloeistof stand te laag was. Dat het wederom eventueel een lek betreft. Co2 test is positief. Ze moeten meer werkzaamheden uitvoeren om te kunnen zien of de cilinderkoppakking lekt of de cilinderkop gescheurd is.
Ik heb geen verstand van auto's, ik weet alleen dat ik mijn auto direct bij de Renault garage heb neergezet, toen ik zag dat er wat mis ging. Is iemand bekend met dit probleem???
Wat nu te doen??? Graag jullie commentaar en expertise...............Dank
Ik heb al enige jaren een espace IV 3.0 dci, de auto is van 2005. Tijdens de laatste vorst begon mijn auto in te houden en nadat het inhouden weg was, gaf de auto aan dat de motor te warm was. Ik heb de auto gelijk naar de garage gebracht. Het reservoir van de koelvloeistof was leeg. Daarom heb ik hem naar een Renault garage gebracht, deze hebben stelden dat er een lekkage in de koelvloeistofleiding was en hebben een slag vervangen, het expansievat vervangen en het systeem ontlucht.
Na een week ging ik op vakantie en ben in Duitsland gestrand. De auto begon weer in te houden en weer werd de motor heet, maar dit keer zat er nog genoeg koelvloeistof in. Na het afkoelen van de auto bleek er opnieuw weinig koelvloeistof in te zitten. Volgens de Renault garage in duitsland waar ik de auto achter heb moeten laten, deze schrijven dat de koelvloeistof stand te laag was. Dat het wederom eventueel een lek betreft. Co2 test is positief. Ze moeten meer werkzaamheden uitvoeren om te kunnen zien of de cilinderkoppakking lekt of de cilinderkop gescheurd is.
Ik heb geen verstand van auto's, ik weet alleen dat ik mijn auto direct bij de Renault garage heb neergezet, toen ik zag dat er wat mis ging. Is iemand bekend met dit probleem???
Wat nu te doen??? Graag jullie commentaar en expertise...............Dank
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 02 jun 2025 13:24
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: renault espaceIV 3.0 dci koelsysteem
De 3.0 dCi staat helaas bekend als een motor welke snel te warm wordt en hierdoor kapot loopt door koelingsproblemen. Aangezien je al aangeeft dat je koelwaterverlies hebt, vrees ik dat het er niet zo goed uit ziet voor jouw Espace.
Alleen als je er niet te ver mee bent doorgereden EN als er een externe oorzaak (lees lekkage) wordt gevonden voor het koelwaterverlies, dan kun je nog een beetje geluk hebben.
Anders vrees ik het ergste en is er echt inwendig koelwaterverlies, meestal in de achterste cilinderrij tegen het schutbord (hier is het koelingsprobleem het grootst). En dan is het waarschijnlijk over voor deze motor.
Alleen als je er niet te ver mee bent doorgereden EN als er een externe oorzaak (lees lekkage) wordt gevonden voor het koelwaterverlies, dan kun je nog een beetje geluk hebben.
Anders vrees ik het ergste en is er echt inwendig koelwaterverlies, meestal in de achterste cilinderrij tegen het schutbord (hier is het koelingsprobleem het grootst). En dan is het waarschijnlijk over voor deze motor.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 26 feb 2013
- Laatste bezoek: 26 feb 2013 19:00
- Actief als: particulier
Re: renault espaceIV 3.0 dci koelsysteem
Dank voor je reactie rich trip,
Dat is het nu juist ik ben nadat de auto "gerepareerd" was bij de Renault garage, op vakantie gegaan dus heb ik er zeker meegereden. Het gebeurde in Duitsland nog geen week nadat ik de auto terug had van de garage.
Dan vraag ik mij af, als dit een bekend euvel is, waarom die garage mij de auto zo heeft meegegeven?
Nogmaals dank
Dat is het nu juist ik ben nadat de auto "gerepareerd" was bij de Renault garage, op vakantie gegaan dus heb ik er zeker meegereden. Het gebeurde in Duitsland nog geen week nadat ik de auto terug had van de garage.
Dan vraag ik mij af, als dit een bekend euvel is, waarom die garage mij de auto zo heeft meegegeven?
Nogmaals dank
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 31 jan 2010
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 09:38
- Actief als: particulier
- Locatie: Kleve ( NRW ) Germany
Re: renault espaceIV 3.0 dci koelsysteem
Hallo Dolf,
Ok wij hebben dit helaas meegemaakt met onze Espace IV 3.0 dCi.
Het is inderdaad een bekend probleem bij dezxe motoren die overigens van Isuzu is.Deze motoren werden ook geleverd in een Opel Vectra/Signum en Saab.
Doordat de achterste cilinders geen ruimte hebben om te koelen met overhitten tot gevolg.
Bij ons was de motor ook overleden en om hem te reparen ben je duizenden euro,s kwijt!!
Als je hier bij ons op de internetsite Mobile.de kijkt dan zie je genoeg Espace IV 3.0 dCi met motorschades te koop voor weinig.
Ben bang dat het helaas bij u hetzelfde verhaal is als onze Espace
Ok wij hebben dit helaas meegemaakt met onze Espace IV 3.0 dCi.
Het is inderdaad een bekend probleem bij dezxe motoren die overigens van Isuzu is.Deze motoren werden ook geleverd in een Opel Vectra/Signum en Saab.
Doordat de achterste cilinders geen ruimte hebben om te koelen met overhitten tot gevolg.
Bij ons was de motor ook overleden en om hem te reparen ben je duizenden euro,s kwijt!!
Als je hier bij ons op de internetsite Mobile.de kijkt dan zie je genoeg Espace IV 3.0 dCi met motorschades te koop voor weinig.
Ben bang dat het helaas bij u hetzelfde verhaal is als onze Espace
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 2
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 11 dec 2009
- Laatste bezoek: 02 jun 2025 13:24
- Actief als: particulier
- Locatie: Overijssel
Re: renault espaceIV 3.0 dci koelsysteem
Waarschijnlijk heeft de motor door de gescheurde koelslang het laatste zetje gekregen. En helaas niet meteen, zodat U nu de Espace in Duitsland hebt staan.
Ik kan niet beoordelen of de dealer een fout heeft gemaakt.
Als de defecte slang is gerepareerd en de motor loopt weer zoals die zou moeten lopen, dan is het in principe goed. Dat een bepaald type motor er om bekend staat om kapot te draaien door koelingsproblemen, wil dat nog niet zeggen dat dit ook bij uw motor gebeurd. Maar waarschijnlijk helaas wel.
Ik kan niet beoordelen of de dealer een fout heeft gemaakt.
Als de defecte slang is gerepareerd en de motor loopt weer zoals die zou moeten lopen, dan is het in principe goed. Dat een bepaald type motor er om bekend staat om kapot te draaien door koelingsproblemen, wil dat nog niet zeggen dat dit ook bij uw motor gebeurd. Maar waarschijnlijk helaas wel.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 31 okt 2012
- Laatste bezoek: 11 dec 2014 15:13
- Actief als: particulier
Re: renault espaceIV 3.0 dci koelsysteem
De 3.0 Diesel in o.a. renault, maar ook in Saab en Opel (Isuzu V6 6DE1) kent twee problemen; zakkende cilinderbussen van de achterste twee cilinders en lekkende verstuivers. Volgens mij is het laatste probleem vanaf een bepaald bouwjaar (2004 - 2005) opgelost. Het probleem met de cilinderbussen is nooit opgelost. Het blok schijnt in bepaalde bestelbussen van Isuzu probleemloos te werken (zonder Turbo) omdat er voldoende ruimte is in het motorcompartiment van zo'n bestelbus om het blok te koelen. In personenauto's heeft het blok nooit probleemloos gefunctioneerd (vandaar dat Saab er in 2005 ook mee gestopt is, na slechts drie jaar). Overigens niet ieder blok kent problemen. Bij Saab is de schatting circa 50%, maar er zijn ook genoeg verhalen over blokken die probleemloos meer dan 300k hebben gelopen.
Het eerste symptoom van zakkende bussen is overdruk op het koelvloeistofvat. Heb je rondom het koelvloeistofreservoir spetters van koelvloeistof? Als dat het geval is dan kan dat duiden op zakkende bussen en is het slechts een kwestie van tijd totdat je bussen daadwerkelijk gezakt zijn en de vloeistof onderuit je blok stroomt. Dan is het einde verhaal. Het vervelende is overigens dit het probleem niet te stoppen, te verhelpen of te repareren is.
Ik heb het zelf ervaren met een Saab 95 3.0 TiD. In 2008 een nieuw blok en na 125.000 km met het nieuwe blok constateerde ik toch weer bepaalde vreemde probleempjes. Ik heb de auto in december 2012 ingeruild voor een espace (2.0 T). Voordat ik 'm inruilde moest ik regelmatig koelvloeistof bijvullen. Maar gek genoeg leek ook vaak dat de koelvloeistof verdwenen was, maar na het openen van het koelvloeistofvat (dat dan aardig onder druk stond) kwam het peil toch weer op niveau. Ik durf niet te zeggen of dat weer het begin was van nog een nieuw blok, maar ik vond het wel voldoende reden om 'm in te ruilen.
Reed je in Duitsland ook hard? Vanwege het koelprobleem van het blok is dat 'killing'. Vandaar ook dat je in Duitsland veel Saabs en Renaults vindt met een kapotte motor. Het is geen blok voor hoge toeren......
Sterkte ermee en ik hoop voor je dat het iets heel anders is......(kapotte kachelkraan bv)
Het eerste symptoom van zakkende bussen is overdruk op het koelvloeistofvat. Heb je rondom het koelvloeistofreservoir spetters van koelvloeistof? Als dat het geval is dan kan dat duiden op zakkende bussen en is het slechts een kwestie van tijd totdat je bussen daadwerkelijk gezakt zijn en de vloeistof onderuit je blok stroomt. Dan is het einde verhaal. Het vervelende is overigens dit het probleem niet te stoppen, te verhelpen of te repareren is.
Ik heb het zelf ervaren met een Saab 95 3.0 TiD. In 2008 een nieuw blok en na 125.000 km met het nieuwe blok constateerde ik toch weer bepaalde vreemde probleempjes. Ik heb de auto in december 2012 ingeruild voor een espace (2.0 T). Voordat ik 'm inruilde moest ik regelmatig koelvloeistof bijvullen. Maar gek genoeg leek ook vaak dat de koelvloeistof verdwenen was, maar na het openen van het koelvloeistofvat (dat dan aardig onder druk stond) kwam het peil toch weer op niveau. Ik durf niet te zeggen of dat weer het begin was van nog een nieuw blok, maar ik vond het wel voldoende reden om 'm in te ruilen.
Reed je in Duitsland ook hard? Vanwege het koelprobleem van het blok is dat 'killing'. Vandaar ook dat je in Duitsland veel Saabs en Renaults vindt met een kapotte motor. Het is geen blok voor hoge toeren......
Sterkte ermee en ik hoop voor je dat het iets heel anders is......(kapotte kachelkraan bv)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 dec 2014
- Laatste bezoek: 13 dec 2014 16:54
- Actief als: particulier
Renault espace IV 3.0 dci motor heet, geen flow in koelsyste
Dag allemaal,
Mijn Grand Espace 3.0 dci v6 automaat uit 2005, met 165.000 km op de teller en voorzien van alle mogelijke opties, wordt te warm als ik boven de 95 km/u rij. Dan houdt de motor in en staat de digitale temperatuur indicator gevaarlijk hoog. Zolang ik onder de 2000 toeren blijf rijden, blijft de temperatuur op de normale waarde. De radiator wordt niet warm, slechts een beetje lauw bij de inlaat kant. Door gebrek aan circulatie/koeling wordt de koelvloeistof te heet en komt dit er via het expansievat uit.
Thermostaat is inmiddels vervangen en het koelsysteem is ontlucht maar het probleem blijft.
Na het starten geeft de auto veel witte rook maar na een paar minuten niet meer.
Mijn monteur weet niet wat het kan zijn en geeft het advies de auto te verkopen. Is het 't bekende probleem van de zakkende cilinderbussen in het 3.0 dci blok van Isuzu of zijn er ook andere mogelijkheden die de bovengenoemde storing kunnen veroorzaken?
Ik ben ontzettend blij met mijn Grand Espace maar de dagwaarde van de auto (EUR 3.800) rechtvaardigt geen investering van vele duizenden euro's. De auto naar de sloop rijden vind ik echter ook zonde; de rest werkt perfect en het is een prachtige auto.
Ik hoop jullie mij kunnen helpen met een advies! Alvast heel erg bedankt!
Groet,
Niels
Mijn Grand Espace 3.0 dci v6 automaat uit 2005, met 165.000 km op de teller en voorzien van alle mogelijke opties, wordt te warm als ik boven de 95 km/u rij. Dan houdt de motor in en staat de digitale temperatuur indicator gevaarlijk hoog. Zolang ik onder de 2000 toeren blijf rijden, blijft de temperatuur op de normale waarde. De radiator wordt niet warm, slechts een beetje lauw bij de inlaat kant. Door gebrek aan circulatie/koeling wordt de koelvloeistof te heet en komt dit er via het expansievat uit.
Thermostaat is inmiddels vervangen en het koelsysteem is ontlucht maar het probleem blijft.
Na het starten geeft de auto veel witte rook maar na een paar minuten niet meer.
Mijn monteur weet niet wat het kan zijn en geeft het advies de auto te verkopen. Is het 't bekende probleem van de zakkende cilinderbussen in het 3.0 dci blok van Isuzu of zijn er ook andere mogelijkheden die de bovengenoemde storing kunnen veroorzaken?
Ik ben ontzettend blij met mijn Grand Espace maar de dagwaarde van de auto (EUR 3.800) rechtvaardigt geen investering van vele duizenden euro's. De auto naar de sloop rijden vind ik echter ook zonde; de rest werkt perfect en het is een prachtige auto.
Ik hoop jullie mij kunnen helpen met een advies! Alvast heel erg bedankt!
Groet,
Niels
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 31 okt 2012
- Laatste bezoek: 11 dec 2014 15:13
- Actief als: particulier
Re: renault espaceIV 3.0 dci koelsysteem
Hi Niels,
Dat klinkt niet hoopvol. Symptomen wijzen op zakkende cilinderbussen en daar is niets aan te doen. Je zou kunnen overwegen een ander blok erin te plaatsen, alleen staan er meer auto's met een kapot blok te koop dan dat er losse motoren beschikbaar zijn.
Als je de (financiële) mogelijkheden hebt, dan zou ik eieren kiezen voor mijn geld en 'm inruilen.
Ik had je graag iets positievers gemeld, maar overdruk op het expansievat duidt niet op een (betaalbare) kapotte kachelkraan (zoals ik hierboven aangaf)
Succes!
Gr. Robin
Dat klinkt niet hoopvol. Symptomen wijzen op zakkende cilinderbussen en daar is niets aan te doen. Je zou kunnen overwegen een ander blok erin te plaatsen, alleen staan er meer auto's met een kapot blok te koop dan dat er losse motoren beschikbaar zijn.
Als je de (financiële) mogelijkheden hebt, dan zou ik eieren kiezen voor mijn geld en 'm inruilen.
Ik had je graag iets positievers gemeld, maar overdruk op het expansievat duidt niet op een (betaalbare) kapotte kachelkraan (zoals ik hierboven aangaf)
Succes!
Gr. Robin
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 168
- Lid geworden op: 24 sep 2010
- Laatste bezoek: 08 nov 2017 08:37
- Actief als: particulier
- Locatie: Almere
Re: renault espaceIV 3.0 dci koelsysteem
ik heb een - vooralsnog probleemloze - dci 3.0 automaat uit 2007, daarbij zijn de koelingsproblemen toch opgelost? Wel had ik een (bekend) probleem met de brandstofpomp maar die is vorig jaar op kosten van Renault Nederland vervangen.
Gr,
David
Gr,
David
Tesla Model S P100D + Renault Zoe R135 Edition One
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 dec 2014
- Laatste bezoek: 13 dec 2014 16:54
- Actief als: particulier
Re: renault espaceIV 3.0 dci koelsysteem
Dag Robin,
Bedankt voor je reactie. Mijn monteur heeft het koelsysteem opnieuw ontlucht. Ga er morgen weer een stuk mee rijden maar weet eigenlijk al zeker dat het euvel weer terug komt zodra ik de snelweg op ga. Ik ga toch maar 'ns kijken wat een blok kost. Weet jij of er ook een ander blok inpast? De verbeterde 3.0 dci versie, vanaf 2007, of bijvoorbeeld een oudere 3.5 dci?
Groet,
Niels
Bedankt voor je reactie. Mijn monteur heeft het koelsysteem opnieuw ontlucht. Ga er morgen weer een stuk mee rijden maar weet eigenlijk al zeker dat het euvel weer terug komt zodra ik de snelweg op ga. Ik ga toch maar 'ns kijken wat een blok kost. Weet jij of er ook een ander blok inpast? De verbeterde 3.0 dci versie, vanaf 2007, of bijvoorbeeld een oudere 3.5 dci?
Groet,
Niels
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 31 jan 2010
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 09:38
- Actief als: particulier
- Locatie: Kleve ( NRW ) Germany
Re: renault espaceIV 3.0 dci koelsysteem
Als je echt je auto goed wilt laten maken dan moet je wel fors investeren er is 1 bedrijf die de 3.0 dCi van Renault heeft verbeterd met het probleem van wegzakkende cilinder bussen.
Kijk hier maar eens :
http://www.lgmotorenrevisie.nl/gerevise ... dci-motor/
Als wij het geld toen hadden had ik hier zeker een motor gekocht voor onze oude Espace IV 3.0 dCi
Kijk hier maar eens :
http://www.lgmotorenrevisie.nl/gerevise ... dci-motor/
Als wij het geld toen hadden had ik hier zeker een motor gekocht voor onze oude Espace IV 3.0 dCi
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- 3-posting-rookie
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 dec 2014
- Laatste bezoek: 13 dec 2014 16:54
- Actief als: particulier
Re: renault espaceIV 3.0 dci koelsysteem
Dag Hochi-Rocku,
Bedankt voor je tip! Het motoren revisie bedrijf zit in Amsterdam, nabij mijn woonplaats. Heb direct een prijsopgaaf gevraagd. In de huidige staat, met het motor probleem, is de auto niet veel waard. Als dat verlies opweegt tegen de investering in een gereviseerde motor dan is dat zeker het overwegen waard.
Groet,
Niels
Bedankt voor je tip! Het motoren revisie bedrijf zit in Amsterdam, nabij mijn woonplaats. Heb direct een prijsopgaaf gevraagd. In de huidige staat, met het motor probleem, is de auto niet veel waard. Als dat verlies opweegt tegen de investering in een gereviseerde motor dan is dat zeker het overwegen waard.
Groet,
Niels
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut