Onderhoudsbeurt Megane II 1.9 dCi

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Tuintje
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 aug 2014 19:14
Actief als: particulier
Locatie: Het Noorden des Lands

Onderhoudsbeurt Megane II 1.9 dCi

Bericht door Tuintje »

Nu ben ik een maand geleden eens bij de dealer geweest voor het een en ander, maar ook met de vraag wat een beurt kost. Renault hanteert een vast bedrag voor een beurt en die bedraagt €237,00. Daarvoor krijg je een APK, worden de remmen gecontroleerd op vastzitten, pollenfilter wordt vervangen en olie + oliefilter. Maar dit alles kan ik ook zelf aangezien ik aardig handig ben, of ik moet nog iets vergeten. De APK zit er net nieuw op en is er zonder problemen door gekomen. Luchtfilter heb ik ook net vervangen evenals alle vier de gloeibougies.

Mijn Megane II 1.9 dCi heeft altijd keurig onderhoud gehad en er is op niets bespaard, maar ik vind het tegenwoordig maar flink aan de prijs bij een dealer en dus doe ik het zelf. De vorige eigenaar heeft de auto altijd in onderhoud gehad bij de dealer in Drachten, ik ben de tweede eigenaar. De Megane II heeft nu 252.000 kilometer gereden, is bijna aan de onderhoudsbeurt toe, dus ook de olie en oliefilter wissel.

Mijn vraag is:

- welke olie kan erin? Is dit 5w40, of i.v.m. de kilometerstand 10w40? Ik rij een beetje gemixed, dus soms snelweg, maar soms ook kortere stukken. En mengelmoesje dus. En maakt het nog uit van welk merk? Ik wil sowieso elke 15.000 kilometer of elk jaar vervangen.

-hoeveel liter gaat er in inclusief het oliefilter? Heb ik het juist als ik 4,8 liter zeg?

-het pollenfilter. Kan iemand mij vertellen waar die zit?

Vergeet ik nog iets wat gedaan wordt met een beurt? De interval kan ik zelf resetten heb ik gelezen en inmiddels ook een how to van gevonden.

Alvast bedankt voor het delen van jullie kennis.

Remco.
www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 12930

Re: Onderhoudsbeurt Megane II 1.9 dCi

Bericht door Verwijderd 12930 »

Hallo Remco,

Ik doe het ook zelf en gebruik het volgende:

Olie (elf olie via olie te koop) is de voorgeschreven olie en ivm dpf hou ik deze aan. elf Solaris FE 5w30. Welke bouwjaar is je auto?

Incl filter inderdaad 4.8, maar doe er altijd 4,5 in, ff laten lopen en dan nog bijvullen.

Pollenfilter zit achter het dashboard kastje, deze kan je vrij eenvoudig eruit halen (zat bij mij destijds een beschrijving bij en op internet is het ook te vinden)

Brandstoffilter kan je ook vervangen, zit rechtsvoor (vanuit bestuurders positie), naderhand zorgen dat brandstof met handpompje weer bijpompen.

Succes ermee,

Groeten,

Rob

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 12930

Re: Onderhoudsbeurt Megane II 1.9 dCi

Bericht door Verwijderd 12930 »

De website waar ik het altijd koop, www.olietekoop.nl was ik vergeten Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Tuintje
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 aug 2014 19:14
Actief als: particulier
Locatie: Het Noorden des Lands

Re: Onderhoudsbeurt Megane II 1.9 dCi

Bericht door Tuintje »

Hoi Rob,

dank je wel voor je input. Ik zal het morgen eens bestellen. Ik koop denk ik de Castrol Edge Turbo Diesel 5w40 FST, voldoet aan de eisen zoals ik dat lees. De ELF olie is dezelfde als Total heb ik gehoord. Mijn auto komt uit 2003 en heeft geen roetfilter :)

Pollenfilter en brandstoffilter zal ik mee bestellen.
www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 12930

Re: Onderhoudsbeurt Megane II 1.9 dCi

Bericht door Verwijderd 12930 »

En is het gelukt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Tuintje
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 aug 2014 19:14
Actief als: particulier
Locatie: Het Noorden des Lands

Re: Onderhoudsbeurt Megane II 1.9 dCi

Bericht door Tuintje »

Appeltje eitje. Interieurfilter is nadat je het handschoenenvak eruit hebt gehaald zo te vervangen. Ongeveer tien minuten werk. Luchtfilter is ook zo te vervangen trouwens. De auto met de twee rechter wielen op de stoep, links voor opkrikken en een as steun gebruiken. De auto staat dan recht bij mij want linksachter staat op een drempel. Bodemplaat eraf halen, olievuldop losdraaien, bak onder het carter en plug losdraaien. Olie eruit, filter losdraaien, alten druppen en alles weer monteren. Ik heb er olie van de Action ingegooid. Shell Helix Ultra 5w40. Kost €6,00 per liter en voldoet aan de eisen van Reanult.

Het brandstoffilter vervang ik aankomende week want dan moet ik toch banden wisselen. Maar misschien ook wel een stuurkogel want ik soms een bonkje.

Maar al met al gelukt! Ik zal eind deze week laten weten hoe het met het vervangen van het brandstoffilter is gegaan.

Tot zover bedankt!
www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderd 12930

Re: Onderhoudsbeurt Megane II 1.9 dCi

Bericht door Verwijderd 12930 »

Brandstofkosten ook gelukt?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Tuintje
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 aug 2014 19:14
Actief als: particulier
Locatie: Het Noorden des Lands

Re: Onderhoudsbeurt Megane II 1.9 dCi

Bericht door Tuintje »

Nee, ben er niet aan toe gekomen. De Megane II gaat de verkoop in vanwege omstandigheden. Heel spijtig maar het is even niet anders. Met een paar maanden ga ik mij weer oriënteren op de automarkt maar ik wil absoluut weer een Renault. Of het een diesel gaat worden weet ik nog niet, zo ja zeker weer een Megane met de 1.9 dCi. Anders een 1.6 benzine.
www.autopoetsbedrijfwinsum.nl

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht