Helemaal mee eens WillemS.
Een heleboel zullen het uiteraard niet met ons eens zijn maar ik heb verschillende auto’s gehad met airco. Vier met een aan/uit airco en de laatste drie met een automatische airco, oftewel climate control. Die aan/uit airco was voor mij niet handig, ik kreeg er een droge mond van en prikkende ogen maar sinds ik met climate control rijd heb ik dat probleem niet meer.
Dat komt omdat de climate control zomers koelt en ’s winters verwarmt én, heel belangrijk, hij controleert het vochtigheidsgehalte in de auto.
In het verleden waren de auto’s zo lek als een vergiet, behalve de VW-Kever dan, maar tegenwoordig zitten ze potdicht en het overtollige vocht kan er niet uit.
De climate control houd dit netjes in de gaten en daarom heb ik in de zomer en vooral in het voor- en najaar en de winter de airco altijd aanstaan.
Als je, zoals veel mensen, de airco weinig gebruikt dan hoopt zich het vocht op, vooral op natte dagen als je met natte kleding in de auto stapt, en als de kachel gaat werken komt het vocht vrij met alle gevolgen van dien.
Als ik met deze dagen in de auto stap dan beslaat mijn voorruit ook en dan zet ik heel even op ont-wasemen in dan is het over.
Een natte voorruit waar de druppels vanaf vallen heb ik nog nooit meegemaakt, ja in mijn alle eerste 2CV daar regende het in de auto bijna net zo hard als buiten, en mijn vrouw komt niet aan de airco want die heeft een hekel aan al die knopjes.
Als je climate control hebt is mijn advies, blijf met je tengels van de aircoknop af, dan voorkom je een hoop problemen. Climate control is niet alleen voor de luxe maar kan ook bijdragen in de verkeersveiligheid en die ene liter benzine die hij dan meer verbruikt per jaar, ach, dan ga je toch gewoon wat vaker met de fiets en daartegen is een zak kattenbakvulling altijd nog duurder dan een liter benzine.
Niet dan,
Ja toch!