bonkend geluid van de voorwielen

Stel hier de overige vragen die met Twingo techniek te maken hebben.
Plaats reactie

Topic author
zappy
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 12 jul 2019 21:04
Actief als: particulier

bonkend geluid van de voorwielen

Bericht door zappy »

De Twingo van mijn vrouw geeft soms een bonkend geluid als je over een verkeersdrempel rijdt. Het lijkt van de voorwielen te komen. Soms gaat het wekenlang goed, en dan ineens komt die bonk er weer. Is niet te reproduceren. Ik heb al eens in de wielkasten gekeken, niks geks gezien. Geen gebroken veer (voor zover ik kan zien) of loszittende draagarmen.
Het is een Twingo uit 2003, rijdt verder als een zonnetje, maar mijn vrouw durft er de snelweg niet mee op :?
Wat zou dat kunnen zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jans01
lid
lid
Laatste bezoek: 22 apr 2024 20:05

Re: bonkend geluid van de voorwielen

Bericht door jans01 »

Ikzelf heb dit momenteel ook met 1 van onze Twingo's. Aan de passagierszijde. Ik zoek het dit weekeinde in het bovenste veerpootlager. (Ook wel taatspot genoemd). Heb al een nieuw lager besteld.
Controle v/d ophanging, fuseekogels leverde nl. niets op.
Ik constateer enige ruimte/speling tussen de carrosserie en de veerpoot aan de bovenzijde.
Ik laat de uitkomst in of na het weekend wel weten.
Megane Scenic RX4 2001, Suzuki Burgman 400, Ford C-Max 1.6 Titanium
(Voorheen:R16TL, R5GTL, R18TS, R25GTX, Safrane RTV6 3.0i,Twingo Spring,Twingo Air)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
zappy
Lid
Lid
Laatste bezoek: 12 jul 2019 21:04

Bericht door zappy »

Ja, dank voor je reactie. Ik ben benieuwd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Harm
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 10 aug 2017 22:13

Bericht door Harm »

Dat is geen heel ongewoon geluid bij een Renault uit die tijd, ik heb het bij diverse Renaults (5, Clio, Megane I) gehad. Meestal niets ernstigs en je vrouw kan er gerust de snelweg mee op. Ik meen me te herinneren dat het vaak in de aanslagrubbers van de veerschotel (rubbers aan de bovenkant van de veer, te zien als je de motorkap opendoet) zit. Laten smeren wilde soms een tijdje helpen, daarna kwam het weer terug. Maar gewoon mee doorrijden volgens de garage destijds. Ik heb jarenlang met af en toe zo'n bonkend geluid gereden en de auto's zijn er probleemloos heel oud mee geworden. Ik herinner me wel dat het erger werd zodra het kouder weer werd. Maar ik zou me niet teveel zorgen maken en gewoon de (snel)weg op gaan. Hooguit bij de volgende beurt nog even melden dat dit er is, dan kan de garage er wat extra aandacht aan geven.

Succes, groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jans01
lid
lid
Laatste bezoek: 22 apr 2024 20:05

Bericht door jans01 »

Zie mijn post van 9 december. Inmiddels het lager vervangen, dat inderdaad versleten was, maar dit heeft het gebonk niet geheel opgelost. Wel vreemd dat het bij mijn Twingo Air uit 2000 helemaal niet voorkomt. Komend voorjaar/zomer ga ik dit eens nader onderzoeken oftewel de verschillen zoeken en daarmee hopelijk de oorzaak vinden.
Voorlopige verklaring: De veren en schokdempers van de Spring uit 1995 zijn ooit vervangen en wellicht zijn deze stugger dan de originelen. De TA uit 2000 veert namelijk ook veel soepeler.
Verder helemaal eens met Harm. De veren van de eerste Twingo's wilden bij koude/vorst nog wel eens breken.
Megane Scenic RX4 2001, Suzuki Burgman 400, Ford C-Max 1.6 Titanium
(Voorheen:R16TL, R5GTL, R18TS, R25GTX, Safrane RTV6 3.0i,Twingo Spring,Twingo Air)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut