Bijna 60.000 km hebben we lief en leed gedeeld. Daartoe wat overpeinzingen…!
Als met al een prima karretje voor het geld dat mij zonder grote problemen daar heeft gebracht waar ik wilde zijn. Lekker zuinig (5,5 a 5,6 aldus de BC) en met een goed comfort niveau en voldoende ruimte.
Was er dan niets te mekkeren? Tuurlijk wel:
R-Link was in het begin een ramp waar zich met mij velen aan geërgerd hebben. Vooral het zwijgen van Renault Nederland daartoe was en is hoogst ergerlijk.
Verder al die tijd een probleempje met de cruise control gehad. Na 100 a 200 km (achtereen) rijden schoot en schiet er vaak een storingsmelding van het remsysteem in (Hill-start assist, ABS/ESP etc. controleren) waardoor de cruise control op dat moment niet meer werkt. Te voorkomen door de cruise control om de 100 km of zo even handmatig te deactiveren en daarna weer in te schakelen. Op te lossen door even te stoppen en de motor kort uit te zetten. Mijn garage heeft aangeboden het op te lossen (eventueel door net zo lang te rijden totdat het probleem zou optreden wat soms wel 300km of meer duurt!) maar daar ben ik toen niet op ingegaan.
Ook een (roest?)puntje op de achterklep was een minder leuk moment. Wordt na inruil uiteraard netjes opgelost.
Verder vind ik de auto (op 17 inch Michelins) wat hard op korte hobbels in de weg (die hier in NO-Duitsland helaas veel voorkomen) en is de a-stijl wel erg breed, iets waar je zeker rekening mee moet houden.
Het 3 pittertje vind ik een uitstekende motorisering als je vooral in NL onderweg bent. Het zou onder bepaalde rij-omstandigheden wat sterker mogen zijn maar dat is softwarematig op te lossen schat ik in. Hier zou door Renault ook al aan gewerkt worden. Ook een grotere intercooler zou hierbij kunnen helpen denk ik. Met deze koude dagen trekt mijn Cappie tenminste duidelijk harder dan zomers.
Al met al een dusdanig positieve ervaring, zeker in combinatie onze fantastische Renault garage, dat ik voor een 2e Cappie (en daarmee onze 15e Renault…) heb gekozen. Andere motorisering (90pk diesel) en andere bekleding (thema Losange), maar verder blijft alles bij het oude.
Tot zover!