renault scenic motor valt uit onder het rijden
-
Topic author - Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 25 sep 2011 10:22
- Actief als: particulier
renault scenic motor valt uit onder het rijden
Model/uitvoering : megane scenic
Bouwjaar : 1999
Brandstof : benzine
Ik heb een renault scenic uit 1999 en zit met het volgende probleem. Onder het rijden begint hij ineens te sputteren, het toerental zakt dan weg en vervolgens valt de motor volledig uit. Ik kan hem dan niet opnieuw starten, maar moet precies een half uur wachtten. Daarna herhaalt dit probleem zich.
De wegenwacht gebeld. Op het moment dat ze er zijn is het half uur voorbij en kan ik weer gewoon starten, dus kunnen ze me niet verder helpen. De wegenwacht constateerde wel een lek in het uitlaatspruitstuk en er zou een lek in het flexibele deel van de uitlaat zitten. Hierdoor zou de labdacensor een verkeerde waarde meten die buiten zijn bereik komt en de auto afslaat. Ik heb geprobeerd dit te testen door de stekker van de labdasensor los te koppelen, zodat deze niet meer kan meten. Helaas slaat de auto nog steeds op dezelfde manier af onder het rijden.
Afgelopen winter had ik ee n soortgelijk probleem. Ik heb toen mijn stappenmotor gereinigd, de bobine vervangen en uiteindelijk de bdp vervangen, want het probleem bleek achteraf hierin te zitten.
Het na een half uur kunnen starten heeft te maken met de boordcomputer. Na het uitvallen schiet hij op de startonderbreker. Na een half uur reset de computer zich en kan ik weer starten.
De accu is een half jaar oud en de dynamo werkt goed (is gemeten door de wegenwacht).
Nu heb ik een aantal vragen:
- kan de motor nog steeds afslaan op een kapot spruitstuk, ondanks dat ik de labdacensor heb losgetrokkken?
- weet iemand wat het probleem anders nog kan zijn?
Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Bouwjaar : 1999
Brandstof : benzine
Ik heb een renault scenic uit 1999 en zit met het volgende probleem. Onder het rijden begint hij ineens te sputteren, het toerental zakt dan weg en vervolgens valt de motor volledig uit. Ik kan hem dan niet opnieuw starten, maar moet precies een half uur wachtten. Daarna herhaalt dit probleem zich.
De wegenwacht gebeld. Op het moment dat ze er zijn is het half uur voorbij en kan ik weer gewoon starten, dus kunnen ze me niet verder helpen. De wegenwacht constateerde wel een lek in het uitlaatspruitstuk en er zou een lek in het flexibele deel van de uitlaat zitten. Hierdoor zou de labdacensor een verkeerde waarde meten die buiten zijn bereik komt en de auto afslaat. Ik heb geprobeerd dit te testen door de stekker van de labdasensor los te koppelen, zodat deze niet meer kan meten. Helaas slaat de auto nog steeds op dezelfde manier af onder het rijden.
Afgelopen winter had ik ee n soortgelijk probleem. Ik heb toen mijn stappenmotor gereinigd, de bobine vervangen en uiteindelijk de bdp vervangen, want het probleem bleek achteraf hierin te zitten.
Het na een half uur kunnen starten heeft te maken met de boordcomputer. Na het uitvallen schiet hij op de startonderbreker. Na een half uur reset de computer zich en kan ik weer starten.
De accu is een half jaar oud en de dynamo werkt goed (is gemeten door de wegenwacht).
Nu heb ik een aantal vragen:
- kan de motor nog steeds afslaan op een kapot spruitstuk, ondanks dat ik de labdacensor heb losgetrokkken?
- weet iemand wat het probleem anders nog kan zijn?
Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Re: renault scenic motor valt uit onder het rijden
Ik denk dat je een probleem hebt met de bpd-sensor welke het motortoerental meet voor de inspuitcomputer. Als deze vuil/defect is ziet de motor geen toerental meer en zal er ook geen inspuiting meer zijn. Komt vaker voor. Soms kan deze storing uitgelezen worden en soms niet.
Afslaan met een lek spruitstuk en flexibel deel is onwaarschijnlijk en lijkt me ook niet de oorzaak. Wel is het natuurlijk zaak dat je dit ( laat ) repareren.
Afslaan met een lek spruitstuk en flexibel deel is onwaarschijnlijk en lijkt me ook niet de oorzaak. Wel is het natuurlijk zaak dat je dit ( laat ) repareren.
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 01 nov 2016 12:04
Ik herken dit euvel. Ook bij mij de BDP sensor. Met name de stekker verbinding die de geest geeft. Stekker los halen en pootjes insmeren met vaseline wil nog wel eens helpen, zo niet dan eventueel door solderen, werd mij toen aangeraden. Zal dit ook moeten gaan doen ivm storingen. Echter ben er nog niet helemaal uit wat je dan aan elkaar moet solderen . Open draad op de pennetjes? maar hoe isoleer je die dan?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
De stekker er tussenuit knippen en de draden van sensor aan de kabelbundelmotor solderen.
Kijk van de voren goed naar welke kleur op welke kleur zit. Zijn namelijk niet gelijk.
Kijk van de voren goed naar welke kleur op welke kleur zit. Zijn namelijk niet gelijk.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 15 jul 2025 08:03
Als je alle stekker verbindingen in je auto zou solderen gaat je dat vele storingen besparen. Het is ook maar 12V dus vrij storings gevoelig. Met onze Scenic paar maanden terug knipperlicht problemen nog gehad. Niets aan te zien maar probleem zat in een stekker.
VW Transporter L2H1 2.0 TSI '17
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Megane Berline automaat 1.6 16v E313839 '02
Megane Berline automaat 1.6 16v D093411 '00
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Megane Berline automaat 1.6 16v E313839 '02
Megane Berline automaat 1.6 16v D093411 '00
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 26 aug 2024 10:51
- Actief als: professional
Hallo,
is dit een 16 klepper ? welke motor?
De verkeerde bougies kunnen voor elektronische problemen zorgen waaronder startonderbreking.
verkeerde weerstand van de bougies zorgt voor storing op het multiplexsyteem waardoor deze lam ligt.
Wat me nog opvalt is de tijd van panne : geen vacuüm van de tank ? hoor je de pomp in de tank nog draaien bij startpoging ?
Wat doet de startvergrendeling na de panne ,knipperen ,fix branden of totaal niets ?
De BDP is reeds vervangen samen met de bekabeling (blauwe stekker)?
Hoor het graag , Kurt
is dit een 16 klepper ? welke motor?
De verkeerde bougies kunnen voor elektronische problemen zorgen waaronder startonderbreking.
verkeerde weerstand van de bougies zorgt voor storing op het multiplexsyteem waardoor deze lam ligt.
Wat me nog opvalt is de tijd van panne : geen vacuüm van de tank ? hoor je de pomp in de tank nog draaien bij startpoging ?
Wat doet de startvergrendeling na de panne ,knipperen ,fix branden of totaal niets ?
De BDP is reeds vervangen samen met de bekabeling (blauwe stekker)?
Hoor het graag , Kurt
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in