Scenic als caravantrekker vraagje

Plaats reactie

Topic author
johan191
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2015 19:07
Actief als: particulier

Scenic als caravantrekker vraagje

Bericht door johan191 »

Hallo allemaal,
Na mijn lange historie met de VW Transporter T4 zit ik nu al een jaar of 3 met een volvo v70 op LPG G3 maar ik ben nu aan het rondkijken voor een Renault Scenic.
Maar goed die Scenic moet wel een caravan trekken die uiterlijk op 1100 kg uit mag komen. officieel 1000. Maar ik bedoel dus een Dethleffs 430.
Nu zit ik te twijfelen tussen een 1.6 en een 2.0 motor. Bedenk wel dat wij er nooit mee de bergen in gaan. Vakantie altijd aan de Nederlandse kust, en dat zal wel zo blijven.
Onze historie zit in een Hobby 510 caravan met een 2.5 TDI bus er voor. Tsja dat is makkelijk. net als de hobby met een volvo v70 trekken, dat was ook eenvoudig.
Maar we willen nu iets voordeliger uitkomen als gevolg van mijn op handen zijnde afkeuring. De kids zijn de deur uit en de grote caravan hebben we nu ingeruild voor deze kleinere Dethleffs.
Dus een goed advies wil ik graag horen op de volgende vraag, want ik weet het echt niet meer. :roll:

1. Kan ik met een Scenic 1.6 van 2004/2005 (het nieuwere model dus) onze caravan een beetje trekken. Of kom ik dan van een koude kermis thuis. Wat trekkracht betreft mogen ze beide hetzelfde trekken. Maar wat is jullie ervaring. Ik heb het over een benzinemotor. Ook dit is een bewuste keuze want ik maak geen kilometers meer de rest van het jaar.
Ik hoor graag een wijs advies van jullie of is het verstandiger om de oude Scenic te kiezen. Tsja ik roep maar wat en ik hoor graag jullie advies

2. Of kan ik beter voor een Scenic 2.0 gaan, en waarom? Want beide mogen hetzelfde gewicht trekken en wanneer ik niet in de bergen hoef te toeren en met het beperkte gewicht wat wij moeten trekken......
Ik ben zoekende naar een betrouwbare Scenic 1.6 of 2.0 Dus één die niet al die kinderziektes heeft. Bouwjaar vanaf 2003 van 1e eigenaar zou mooi zijn. en een acceptabele kilometerstand :idea:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Scenic als caravantrekker vraagje

Bericht door RichTrip »

Ik heb jaren met een 2.0 liter gereden (2004 en 2006 Phase II). Perfecte caravantrekker en zeer betrouwbaar, ook op LPG.
Maar als je alleen in NL kampeert en max. 1100 kg trekt, dan is de 1.6 ook goed te doen. 1.6 kan wat probleempjes hebben met de bobines.
Indien mogelijk, ga dan voor de Phase II vanaf 2006.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Scenic als caravantrekker vraagje

Bericht door WillemS »

Dat ze beiden hetzelfde gewicht mogen trekken heeft verband met de konstruktie vd wagen, en minder van de gemonteerde motor.
Ben je een ervaren caravan trekker dan weet je dat je het toerental zo rond de 3.000 moet houden en dat de motor altijd lekker soepeltjes moet draaien. Je mag nu in Nederland 90 met de combi, dat zou ik met beide wagens niet in de hoogste versnelling doen. Denk ook om het "treingewicht" dit is dus het totale gewicht van beladen wagen en caravan. In het instruktieboekje staat hoe hoog dit is.
Meen dat ze beiden goed met de caravan(1.000kg) uit de voeten kunnen.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
johan191
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2015 19:07
Actief als: particulier

Re: Scenic als caravantrekker vraagje

Bericht door johan191 »

RichTrip jij ook bedankt.

Ik zal mij eens verder gaan verdiepen in dat bobineverhaal. Klinkt als een veelvuldig voorkomend probleem, daar verdiep ik mij liever eerst even in. Ik heb ooit eens een 1600 Mazda gekocht (kon het prima volgens de eigenaar van de garage, maar dit bleek een grote vergissing te zijn geweest) Ben toen snel naar een 626 2 liter overgestapt, en daarna alleen maar VW bus.
Ach al doende leert men zeggen ze dan. Maar nu heb ik genoeg leergeld betaald en kijk ik liever eerst rond wat het verstandigste is.

WillemS jij ook bedankt.

ja dat met het toerental is mij helemaal duidelijk. Is ook geen probleem.
Wanneer ze beide goed met de caravan overweg kunnen dan kan ik ook gaan kijken tussen het aanbod van de 1.6, want dan wordt de keuze een stuk groter. Dankjewel
Ik ben zoekende naar een betrouwbare Scenic 1.6 of 2.0 Dus één die niet al die kinderziektes heeft. Bouwjaar vanaf 2003 van 1e eigenaar zou mooi zijn. en een acceptabele kilometerstand :idea:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Harm
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 632
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:04
Actief als: particulier

Re: Scenic als caravantrekker vraagje

Bericht door Harm »

De 1.6 zal het in vlak Nederland zeker aankunnen, maar inderdaad lekker in de toeren houden en rondom z'n maximum koppel rijden (ca 3500 toeren).

Maar als je uit een 2.5 TDI en een Volvo V70 komt zal het wel even heel anders aanvoelen.
Ik zou sowieso goed gaan proefrijden (zonder caravan, maar bijvoorbeeld met 4 man aan boord) zodat je een beetje idee krijgt van het vermogen en de trekkracht van de 1.6.

De 2.0 heeft meer kracht en souplesse, wordt door caravanrijders die er een hebben gewaardeerd.

En ik sluit me aan bij RichTrip: de fase 2 is op een hoop punten verbeterd, dus als dit binnen het budget ligt de betere keuze. Ik rij een fase 2 Megane 1.6 16V en daar heb ik nooit meer problemen met de bobines gehad, terwijl dat bij mijn Megane 1 wel regelmatig voorkwam, dus ook dat is beter geworden.

Overigens is een kapotte bobine geen hele ingewikkelde en dure reparatie, zelfs de wegenwacht heeft ze bij zich en kan ze ter plekke vervangen. Maar ook in de garage is het geen uren werk. Belangrijker om te checken: wanneer is de distributieriem vervangen of moet dat binnenkort, dat is een stuk duurder dan een bobine.

Succes met de keuze. Groeten, Harm
Huidig: Renault Megane II Grandtour 1.6 16V Techline (2008), Renault Captur TCe 120 EDC Dynamique (2013)
Ex: Renault Megane I Break 1.6 16V RXi, Renault Clio S, Renault 5 GTS
Vroeger thuis: R4, R16TL, R16TS, R16TX, R20L, R20TL, R5GTL

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

renaulthenk
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 130
Lid geworden op: 06 nov 2010 18:35
Actief als: particulier

Re: Scenic als caravantrekker vraagje

Bericht door renaulthenk »

Hallo.
Ik zou voor de 2.0 liter gaan die kan het op z'n sloffen aan heb bijna 6 jaar met een Grand Scenic 2.0 liter gereden met een Chateau caravan van beladen 1100KG en nog nooit 1 probleem gehad dat ik geen berg opkwam ben in Frankrijk, Hongarije,Zwitserland,Oostenrijk en Italie geweest en reed op de snelweg op de cruise control 100KM in de 5de versnelling en kon nog gemakkelijk een vrachtwagen in halen.
Het Benzineverbruik vind ik wel wat aan de hoge kant weet niet precies hoeveel want ben op vakantie dan kijk ik niet naar het verbruik.
Heb helaas afscheid moeten nemen Auto total loss anders waren wij van de week nog er mee weg geweest naar Duitsland.

Groetjes Henk
ex total loss Renault Grand Scenic 2.0 16V 2004 benzine in afwachting van een Renault Captur HH 1,2 EDC met extra Toeters en Bellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht