Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Vorige week ben ik op weg naar Schiphol bij Culemborg op de A2 over een stuk spanband met gesp gereden, met 100 km/u. Dat was een enorme klap en flink schrikken, maar ik kon het ding niet meer ontwijken
Ik ben meteen naar een garage in de buurt gegaan om te laten controleren op schade aan de onderzijde. Die bleek er niet te zijn.
Maar ik heb sindsdien wel een vreemd geluid. Al vanaf 70 km/u komt er een geluid op alsof een motor hoog in de toeren zit. Maar dat zit mijn motor niet, die zit in de normale toeren (max 3000 tpm). Als ik naar links stuur lijkt het iets harder te worden, als ik naar rechts stuur is het zo goed als weg. Gisteren heb ik de auto naar mijn eigen garage gebracht. Zij hebben e.e.a. nagekeken en een stuk gereden, maar kunnen niets vinden. Heeft iemand een idee waar we het moeten zoeken? Of komt het iemand wellicht bekend voor?
Ik weet niet of je een grote garagekrik hebt, want dan kun je snel vernemen an welke kant het probleem zit
Zet de auto op de handrem.
Krik de auto linksvoor op zodat het wiel los van de grond is.
Start de motor en zit hem in zijn 2e versnelling en laat de koppeling opkomen geef even gas zodat het wiel goed rond draait.
Zet de versnellingsbak in zijn vrij.
Als je nu uitstapt en bij het wiel gaat luisteren kun je evt horen of er iets aan de hand is.
Doe hetzelfde aan de rechterkant. As je bij een van de wielen een ronkend geluid hoort is aan die zijde het wiellager defect.
Let er wel op dat de garagekrik goed onder de auto staat, en gebruik geen schaarkrik.
Bedankt voor jullie reactie. Ik weet niet of men bij de garage de test van Valkenet hebben uitgevoerd, hoewel dat ook zo niet kan, want ik heb een automaat. Maar ik vraag me wel wat af aan methode Valkenet. Als ik de auto linksvoor opkrik (dus hij blijft wel op z'n rechter voorwiel staan), en ik geef dan gas, dan schiet de auto toch naar voren? Of begrijp ik het niet goed. Verder hebben ze bij de garage wel verteld dat de lagers achter wel een beetje geluid maken. Dan zou je toch denken dat ze ook de lagers voor hebben beluisterd... Dan voor Ron2014. Het is volgens mij niet toeren afhankelijk, want ook bij lagere snelheden komt het toerental boven de 2500 tpm. Maar dan is het geluid er nog niet. Bij (automatisch) opschakelen zakt het toerental weer. Pas bij 70 kmh begint het geluid. Het toerental ligt dan rond de 2000. Pas bij snelheden boven 100 kmh komt het toerental in de buurt van de 3000.
Het maakt niet uit dateert rechter voorwiel op de straat staat want er zitter differentieel in de bak.
Je kunt het vergelijken als met een wiel in de modder dat doorslipt en de andere op het asfalt.
Je komt dan niet weg.
Ook in een automaat zit een differentieel.
Maar het kan idd ook een achterwiel-lager zijn. Maar waarom is deze dan niet vervangen.
Bedankt weer voor jullie reactie. Martin, ik heb wat youtube filmpjes bekeken die uitleggen hoe een differentieel werkt, en nu snap ik waarom mijn auto bij die test van de krik zal schieten, tenminste als ik een open differentieel heb.
Ik kan nog aanvullen, vandaag heb ik nog eens tijdens het rijden e.e.a. bekeken. Bij het wegrijden en automatisch opschakelen bij lagere snelheden tipt het toerental even de 3000 tpm aan, maar dan hoor ik het geluid niet. Het komt pas bij 70 km/h. En wordt dan alleen maar luider. Als de snelheid weer onder de 70 km/h zakt is het weer weg. Kennelijk is het afhankelijk van de draaisnelheid van het wiel. Overigens meen ik ook met mijn linker voet, die op de vloer rust, trillingen te voelen. En inderdaad bij naar links sturen wordt het luider, bij sturen naar rechts gaat het weg. Wordt nog een hele speurtocht om uit te vinden waar het vandaan komt.
Ik heb zojuist een filmpje op youtube gevonden dat precies laat zien, en vooral horen wat ik ook heb:
Het is dus toch een lager. Op andere sites vond ik dat als de homokineet defect zou zijn, dat je dan eerder een bonkend geluid hoort.
Komend weekend ga ik aan het wiel draaien, als het dan niet soepel draait, maar schokkerig, weet ik dat dat wiellager versleten is.
Mijn wiellager gaf zelfs lichte trillingen op 't stuurwiel. Je heb't dan ook nog evtl differentiëellagers en indien aanwezig een tussenlager op de R aandrijfas.
En dat verhaal van een een bocht nemen naar L of R = meer geluid van defect lager geeft extra koppijn omdat ge 't nog niet weet.
Bouw uw systeem op en vervang al 1 wiellager (de vermoedelijke).
PS,ik had wel van de lagers zonder merk geplaatst,gaan amper 1 jaar mee.
Zojuist heb ik de auto op de krik gezet achtereenvolgens bij alle wielen. Ik begon bij het wiel links voor. Daar hoorde ik duidelijk een bijgeluid als ik aan het wiel draaide. Toen rechts voor, geen geluid, rechts achter en links achter ook geen geluid.
Vermoedelijk toch het lager links voor. Snap alleen niet dat die garage het niet heeft gezien... Maar goed ik heb niks hoeven te betalen achteraf... anders...
Dan is dus vermoedelijk het linker voorwiellager. Je hebt geluk want bij jouw Megane hoeft niet de complete voorpoot onder vandaan.
Je kunt de schokdemper losmaken.
Nieuw lagereind erin en dan het wel opgelost zijn.
Het is opgelost. Het waren de beide achterlagers. En die zijn nu vervangen, het geluid is nu weg.
Daarmee kan dit onderwerp ook worden afgesloten.
Bedankt allemaal voor jullie reactie!
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Ik krijg vandaag (29 april) de melding in mijn Renault app dat ik mijn 5 E-TECH moet inleveren bij de dealer vanwege de mogelijkheid van een koelvloeistoflek uit de tractieaccu en de motor van de auto .
Nu enkele weken later ben ik nog steeds niet veel wijzer en krijg ik terug heel vaak foutmeldingen.
Gisteren heb ik na 140km gereden te hebben de volgende fout gekregen. Opladen niet mogelijk.
Ik heb een Talisman van 2018 met een stoffen bekleding en handmatig verstelbare stoelen zonder stoelverwarming maar met rugmassage.
Nou wil ik daar leer inbouwen, echter is de linker voorstoel elektrisch verstelbaar en hebben die stoelverwarming. Is...
De versnellingsbak is kapot van mijn Renault Kangoo 4x4 (benzine) uit 2002.
Nu is mijn vraag,
Kan ik er een tweedehands versnellingsbak van een Kangoo (uit die periode) onder zetten of heeft deze 4x4 uitvoering een andere versnellingsbak?
Er zijn...