Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Nee je begrijpt me waarschijnlijk niet. Ik vind het PRIMA dat jij of die Duitse kopers een auto al dan niet een beetje gesubsidieerd kopen. Je zou wel gek zijn om het niet te doen. Nee het stuit mij echter tegen de borst dat de VERkoper eerst heel veel subsidie krijgt en vervolgens dus (waarschijnlijk) winst maakt op de verkoop omdat de auto goedkoper is in het buitenland. Zeker als het doelbewust is. Dat vind ik dus niet fraai en ik snap de overheid in deze dan ook niet; zeker voor zakelijke rijders zou er tenminste een soort 'payback' systeem moeten zijn voor MIA/ KIA/ BPM als de auto zeg binnen 60 maanden verkocht wordt. Evenredig aan bijvoorbeeld de BPM die teruggevorderd kan worden indien je exporteert.Als zakelijk rijder heb jij natuurlijk gemakkelijk praten. Wanneer ik als particulier in Belgie gelijkaardige overheidssteun zou gekregen hebben als mensen met een eigen zaak, had ik nooit die geïmporteerde Franse Zoe gekozen. Ik ben waarschijnlijk minder gesubsidieerd dan jij, zij het door de Franse maatschappij en niet door de Belgische. Ik zie het als compensatie voor de uitverkoop van Belgische kernbedrijven aan Frankrijk voor veel te weinig geld: vb Fortis of Tractebel
Ik vind dat verschil in behandeling tussen particulier en zakelijk reemd en contraproductief om het gestelde doel te bereiken. Er zijn op de verschillende fora voor EV tientallen discussies over het fiscaal optimaliseren van zelfs het verbruik van de thuis getankte elektriciteit. Ik denk dat er bijvoorbeeld niet 1/10 van de tesla's zouden rondrijden zonder de gulle subsidie.
Overigens ben ik met je eens dat het fiscale beleid in deze richting EV's niet goed uit te leggen is en zou ik voor particulieren hetzelfde wensen. Maar dat is nu het probleem van het huidige fiscale stelsel; een totale chaos met maatregelen die soms contraproductief werken. Liever een vlaktax voor iedereen en bepaalde prikkels voor goed gedrag in plaats van allerlei groepen fiscaal tegen elkaar uit spelen.
Natuurlijk moet je het maar over het geheel zien; ik krijg natuurlijk netto netto geen subsidie maar over het geheel gezien een bescheiden korting op mijn niet lullige belastingaanslag. Je hoort mij niet klagen overigens, ook niet over het feit dat ik ongeveer 2x zoveel ziektekostenpremies betaal als een gemiddelde particulier (mijn vrouw en ik betalen als ondernemer ca. 3000 euro werkgeversbijdrage bovenop de maandelijke ziektekostenverzekering) en dat ik meer moet betalen voor een hypotheek/ pensioen of arbeidsongeschiktheidsverzekering) maar de realiteit is iets complexer dan jij lijkt te suggereren.
Terugkomend op het verhaal van de Tesla; natuurlijk zou er amper een Tesla rondrijden als er BPM/ MBR over betaald moest worden en geen 18K aan MIA aftrek bruto. Desalniettemin vind ik het toch verdedigbaar omdat het werkelijk een nieuwe ontwikkeling aanjaagt.
Waar ik wel moeite mee heb zijn die hybrides zoals de Outlander; die zijn uiteindelijk alleen bedoeld om de bijtelling en MBR te ontduiken.