Aandrijfgeluiden

Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Aandrijfgeluiden

Bericht door PieterZoe »

Hebben jullie ook het idee dat de auto meer aandrijfgeluiden is gaan produceren over de tijd? Mogelijk valt dit in de categorie 'aanstellerij' maar ik ga 'm toch even aan jullie voorleggen. En ja, in onderstaande situaties staat uiteraard de voetgangershoorn uit:

Toen ik mijn Zoe net had, was het echt stil als je wegreed. Tot 20km/uur hoorde je niets, behalve heel zachtjes het geluid van de banden op de weg. Nu, na 20.000 km, begint me een aandrijfgeluid op te vallen. Ik woon aan een doodlopende, geasfalteerde weg. Er zijn daar veel spelende kinderen dus ik rijd altijd de eerste 2km stapvoets. Met het pedaal houd ik het vermogen op 1kw (en af en toe 2kw), snelheid rond de 23km/uur. Ik hoor de laatste tijd het mechanische geluid dat typisch hoort bij tandwielen. Zodra ik het pedaal iets optil en het vermogen 0KW wordt, dan is het geluid weg. Zodra ik weer naar 1kw ga hoor ik het weer. Het regenereren, dus afremmen op de motor, is wel helemaal stil

En nu komt het bijzondere: wanneer ik op dezelfde weg ACHTERUIT rijd (en dat kan met een Zoe net zo snel als vooruit) is het aandrijfgeluid er niet. Het is dan helemaal stil, ook wanneer ik 20-25km/uur rijd. Totdat.....ik het pedaal optil en op de motor rem (regeneren): dan is er ineens hetzelfde geluid wat ik hoor tijdens het vooruit rijden.

Mijn eerste conclusie: eenzijdige slijtage van de tandwielen of homokeneet in de aandrijflijn. Omdat we het grootste deel van de tijd vooruit en met aaandrijving rijden (veel meer dan dat we regenereren) is de slijtage eenzijdig en hoor je niets bij regeneren of achteruit rijden.

Geluidsbestand met mobiel gemaakt dus slechte kwaliteit (van 0-10 sec is het vermogen 1kw, tussen 10-12 sec. is het vermogen 0kw, daarna weer 1kw).
https://www.dropbox.com/s/osc9sb9hg13vu ... d.m4a?dl=0


Herkennen jullie dit? is het gewoon normaal en stel ik me aan? ik vond die stilte altijd zo'n aangename ervaring!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

BB-One
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 363
Lid geworden op: 24 apr 2014 20:23
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door BB-One »

Lastig om te horen, maar ik heb ook hetzelfde 'gevoel'. Ik hoor inderdaad ook een ruis tijdens het rijden. Maar ik hoor wel vaker dingen die anderen niet horen (en dan heb ik het niet over stemmetjes ;-) Een klein rammeltje kan mij al verschrikkelijk irriteren, dus antwoord op je vraag ja dit herken ik. Maar de Zoe is een rust op zichzelf, overigens heeft elke auto dit niet? Maar hoor je het daar gewoonweg niet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door zoe2goe »

Hier ook. Maar in mijn oren klinkt het niet als de tandwielen, meer als het meetrillen van de electronische componenten (PMW vermogenselectronica), het "jankt" iets anders dan tandwielen en wordt ook minder bij hogere vermogens. Misschien in Lelystad eens even een paar stujes in elkaars auto rijden? Het baart mij wel enige zorgen. Is wel garantie, maar toch.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door PieterZoe »

@Zoe2goe: interessante gedachte dat het aan de eletronica zou kunnen liggen. Ik herken dat het geluid minder wordt wanneer je ineens meer vermogen vraagt (pedaaltje intrapt). Maar dat zou ook als effect kunnen hebben dat de tandwielen dichter tegen elkaar aan worden gedrukt waardoor de oneffenheid ongedaan wordt gemaakt.En hoe verklaar jij dan dat het geluid geheel niet te horen is wanneer je achteruit rijdt? en het geluid er juist wel weer is wanneer je bij het achteruit rijden regenereert? ik denk dat ik er toch even mee naar de dealer ga

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door zoe2goe »

Dat verklaar ik niet :-) Ik zal morgen de achteruit eens proberen, dan moet ik toch even naar een bedrijf op een tamelijk eenzaam industrieterrein, hehe. Ben benieuwd naar het oordeel van de dealer.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door zoe2goe »

@PieterZoe, ik denk dat je gelijk hebt; toch de aandrijflijn, achteruit deed niet veel, en met het rampje open klinkt het toch meer mechanisch dan ik eerst dacht. Ik ben benieuwd wat je dealer zegt. Als ik in de buurt ben ga ik daar ook even langs.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door PieterZoe »

Dank voor je update zoe2goe. Ik ga woensdag naar de dealer. Meer info volgt (hoop ik)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door PieterZoe »

Even kort bij dealer geweest en met ZE-expert een rondje gereden (inclusief een flink stuk achteruit met verschillende snelheden). De monteur onderkent dat er inderdaad ongewone aandrijggeluiden zijn wanneer de auto vooruit rijdt. Zijn eerste veronderstelling is dat het in de reductiekast (bak) zit. Ik heb een officiele onderzoeksafspraak gemaakt voor volgende week. Dan wordt er naar de bak gekeken (olie aftappen) en andere dingen onderzocht. Ondertussen gaat de monteur alvast zoeken naar wat er bekend is in de interne Renault-monteursdatabank.
@Zoe2goe. Het lijkt me geen slecht idee wanneer jij er ook naar laat kijken door jouw Renault dealer. In ieder geval hebben we dan alvast 2 cases waardoor ze ons minder makkelijk kunnen afschepen, als dat al zou gebeuren

Zijn er geen andere Zoe-rijders die aandrijfgeluiden horen bij lage snelheid? Vooral als je het vergelijkt met achteruitrijden valt het op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 22
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door HarmOtten »

Ik heb precies hetzelfde! (Inmiddels ruim 45.000km op de teller)
Achteruit heb ik nog niet geprobeerd, maar vooruit bij lage snelheden (vermogen ongeveer 1 of 2 kW), is het duidelijk hoorbaar. Vooral met het raampje open.
Ik zou het als een soort elektronisch geluid omschrijven. Niet dezelfde piep als bij het opladen, maar meer een soort elektronische ruis. En inderdaad, bij meer "gas" geven is het minder of weg.
Ik zat er al over te denken om het hier, of bij de dealer te melden, want ik kan me niet herinneren dat dit in het begin ook al was. Maar jullie zijn me net voor :).
Ik ben benieuwd of het kwaad kan, normaal is, of toch een bepaalde slijtage...
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ser
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jan 2015 11:38
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door Ser »

Ik hoor nu na 12.000 km ook steeds meer tandwieltjes draaien, echt hinderlijk vind ik het niet maar het valt zeker wel op

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door zoe2goe »

Thanks Pieter. Ga ik doen.

Harm: yep, precies dat.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 22
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door HarmOtten »

Zojuist nog even een testje gedaan:
Nadat ik het geluid vlak voor thuiskomst in de 30km-zone weer hoorde.
Gestopt.
Raampje open.
Handrem vast aangetrokken.
Pook in Drive, en daarna 1 tot 2 kW "gas" geven.
De auto kantelt iets terwijl hij wel op z'n plek blijft staan, maar het specifieke geluid is dan NIET hoorbaar.
Dus het lijkt er op dat het niet in de aandrijfelektronica zit, maar misschien toch iets van een tandwieltje, of in ieder geval iets mechanisch.

@PieterZoe, Ik heb je geluidsfragment ook even geluisterd. Het lijkt idd erg op wat ik ook hoor.
Ik ben benieuwd of ze volgende week iets kunnen ontdekken bij jou Zoe.

Mijn Zoe heeft pas begin juni haar 2e onderhoudsbeurt nodig. Mocht de oorzaak dan nog niet duidelijk zijn, zal ik het ook melden.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 22
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door HarmOtten »

Ik heb er de laatste dagen eens wat beter op gelet, en het lijkt er op dat de auto eerst een minimale snelheid ( > 15km/u) moet hebben voordat het geluid hoorbaar is. Daarmee groeit mijn vermoeden dat het een mechanische oorzaak heeft.

Aangezien mijn auto nu toch naar de garage moet, omdat ze niet meer wil opladen :?, zal ik dit aandrijfgeluid ook melden.

Pieter, wanneer had jij de afspraak staan, en bij welke garage? Dan kunnen de garages wellicht wat kennis uitwisselen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door PieterZoe »

Harm, mijn garageafspraak is morgen (woensdag) bij Renault Nieuwendijk in Aalsmeer. Ik heb ze al verteld dat er ook andere Zoe-rijders zijn die hetzelfde geluid horen en ermee naar de garage zullen gaan.

Overigens hoor ik het geluid al meteen bij wegrijden, dus ook bij snelheiden < 10km/h. Het begint met een lage toon die steeds hoger wordt bij toenemende snelheid, totdat het bij +/-30/40 km/h verdwijnt in het achtergrondgeluid van de banden en de wind. Het klinkt inderdaad als mechanisch. Dat was ook wat de monteur vertelde toen hij vorige week al even in mijn auto reedt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 15
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door GertjanVB »

Ik kan u allen mededelen dat ook ik HET geluid ervaar. Een tijdje (een paar weken) geleden viel het me op, ik dacht dat ik de "Pedestrian Horn" had aanstaan maar dat was niet het geval. De ZOE heeft er inmiddels meer als 30.000 km op zitten. Zal de komende tijd meer opletten tav de verschijningsvormen.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door PieterZoe »

Inmiddels heeft het onderzoek door de Renault-monteur plaatsgevonden. Uit analyse van de (bak)olie blijkt een overmatige slijtage van de versnellingsbak, waarschijnlijk een van de lagers. De bak kan alleen in combinatie met de gehele motor vervangen worden... Dat gaat bij mijn auto dus binnenkort gebeuren. Ik vroeg nog of het vaak voorkomt dat de motor+bak vervangen moet worden bij de Zoe. Het was tot nu toe nog maar 2 keer gebeurd in Aalsmeer (en ze zijn nog wel een officieel RNL reparatiecentrum voor ZE)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door zoe2goe »

Ay. Dat gaat niet leuk worden Want we zijn inmiddels met een paar. Fijn dat je het laat weten Pieter.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 22
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door HarmOtten »

Dan zal dus de zogenaamde EMR vervangen gaan worden. Deze bestaat uit de motor met daaraan vast een reductiebak:
Zoe architecture 2013.png
Zie uitvergroot in het volgende plaatje, het onderste gedeelte:
renault-zoe-engine-2013.jpg
Dat is inderdaad verontrustend, als die reductiebak nu al (bij mij na 45000km, en bij Pieter al na 20000km!) versleten is.
Mijn vragen hierbij zijn:
1. Wat voor effect of gevaar heeft het als je hiermee door blijft rijden?
2. Zal de nieuwe reductiebak een nieuwere versie zijn, die minder snel slijt?
3. Wordt dit onderdeel ook na 5 jaar (als de garantie op de aandrijflijn verlopen is) kostenloos vervangen?

@Pieter, wanneer wordt dit onderdeel bij jou vervangen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door PieterZoe »

@HarmOtten, ik deel je vragen/zorgen helemaal. De EMR wordt bij mijn auto as vrijdag vervangen. Ik zal het forum dan natuurlijk informeren over de nieuwe situatie: is het geluid nu inderdaad weg etc.
Betreffende je vragen:
1. dit zal ik as vrijdag vragen. Als het goed is weet de garage dan meer over welk onderdeel er precies defect is in de reductiekast.
2. zal ik vrijdag ook vragen
3. Er zijn een paar aandrijflijn-onderdelen die bij meerdere auto's al vervangen zijn, te weten de BCB en de EMR. Beide lijken zwakke onderdelen die nog onvoldoende zijn getest voordat de auto op de markt is gekomen. Ik denk dat we er als forumleden goed aan doen om richting onze contactpersoon bij RNL (RBE) expliciet aanspraak te maken op cotinuering van garantie op deze onderdelen, na het verlopen van de officiele fabrieksgarantie. In zo'n brief verwijzen we naar het veelvuldig voorkomen van defecten aan deze onderdelen en de vervanghistorie zoals ons die bekend is bij meerdere eigenaren. We geven vervolgens aan dat we aanspraak maken op kostenloos herstel voor een extra periode van 5 jaar na verloop van garantie. 10 jaar is een wettenlijk vastgestelde periode waarin fabrikanten voor een goede werking van onderdelen dienen zorg te dragen en waarin defecten alleen op uitzonderingsbasis voor mogen komen. Zo'n brief kan ik wel in concept opstellen. Wanneer we zo'n brief ieder voor zich maar gelijktijdig aan RNL/BE versturen dan bouwen een dossier op waar we later - indien nodig- gebruik van kunnen maken. Een rechter zal zo'n aanspraak met een redelijke kans van slagen accepteren, zeker omdat dit een nieuwe techniek voor de leverancier betreft en de gebruikers dus niet negatieve gevolgen mogen ervaren van het onvoldoende testen van de gebruikte materialen.

In mijn beleving is de Zoe nog in Beta-release. De auto doet het, maar we lopen met z'n allen nog regelmatig tegen onvolkomenheden aan. RNL ziet dit volgens mij ook zo. Het is onlosmakelijk onderdeel van het introduceren van een geheel nieuwe technologie. Daarom doet RNL ook niet moeilijk over het vervangen van dure onderdelen zoals de EMR.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door Ad van der Meer »

Hallo Pieter,

Een uitstekend plan die brief. Ik doe daar graag aan mee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mouw
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 dec 2013 14:37
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door mouw »

Doe ook graag mee. Heb bovenstaande probleem denk ik nog niet (hoewel motor maakt wel hoog piepend geluid). De KM stand is inmiddels 17.000, maar mijn Zoe gaat as. vrijdag wel weer naar de dealer. R-Link is er inmiddels volledig mee gestopt en geeft alleen nog de melding gotoyoulocaldealer.com. Voordeel is wel dat dan meteen het afbladerend embleem op de motorkap vervangen kan worden. Dus lijk ook met alle voorkomende problemen geconfronteerd te worden. Het is dat ie zo lekker rijdt. Ben namelijk nog nooit met een auto zo vaak bij de dealer terug geweest.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



cosmiccarbon
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 mar 2015 09:53
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door cosmiccarbon »

mouw schreef:Ben namelijk nog nooit met een auto zo vaak bij de dealer terug geweest.
Ik wel :-) Met een (destijds nieuw aangeschafte) Clio! Omdat alle grote problemen direct aan de benzinemotor gerelateerd waren durfde ik nu de Zoe toch wel aan.
Renault Zoe Limited Edition 2019 - Volvo XC60 T5 2016 - Voorheen Renault Zoe Zen 2014 - En diverse Colnago racefietsen :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door PieterZoe »

Wat een zalige stilte! het is weer heerlijk stil in mijn Zoe sinds gisteren de EMR is ontvangen. Ik was zelfs vergeten HOE stil de Zoe eigenlijk is als je langzaam rijdt. Het voelt echt als herboren. Ik was nogal laat bij de garage en kon de monteur helaas niet meer spreken. Weet dus niet of lang doorrijden met de aandrijfgeluiden een probleem is. Het viel me overigens op dat de leen-Fluence het geluid ook had! Precies zoals mijn Zoe. Je hoort het bij de Fluence wat minder goed omdat de geluidisolatie in de cabine echt beter is dan in de Zoe. Maar met raampje open was het meteen duidelijk. Ik probeer de komende week de garage nog even tijdens kanooruren te bellen om te horen of er in deze nieuwe EMR sprake is van een modificatie waardoor de storing mogelijk niet meer voor komt...?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 22
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door HarmOtten »

@PieterZoe,
Mooi dat jou Zoe die bijgeluiden nu niet meer heeft!
Ik ben benieuwd naar de antwoorden op de vragen die je nog aan de Renault garage gaat stellen.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 15
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door GertjanVB »

Vandaag bij de dealer langs geweest en met de monteur een stukje voor-en achteruit gereden. Die was wel enigszins verrast, maar was al van mening dat er iets niet jofel was. Maandag staat ze bij de dealer voor onderzoek (check differentieel olie) en overleg met RenaultNL voor vervolgacties.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 22
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door HarmOtten »

Zojuist ook bij de Dealer geweest om het bijgeluid te laten checken. Het geluid van de slijtage was bij mijn Zoe nog niet heel ernstig, maar al wel duidelijk hoorbaar. De verwachting is dat als je er door mee zou blijven rijden het langzaam erger zal worden, dus besloten is om de motor incl. reductiebak toch al te vervangen tegelijk met de 2e onderhoudsbeurt.
Of de nieuwe motor van een versie is met betere lagers konden ze me niet precies zeggen, wel dat die onderdelen regelmatig een hoger nummer krijgen. Dus iets is er dan in ieder geval aan gewijzigd :think: .
Als de onderdelen op tijd binnen zijn zal vrijdag 5 juni de vervanging plaatsvinden.
Wordt vervolgd...
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



aip
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mei 2015 20:24
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door aip »

Bij wat voor kilometrages doet dit euvel zich voor? Die van ons staat nu nog maar op 13.500 (Renault NL show/test model), maar vanaf deze week komt er 2.000-2.500 per maand bij, dus dat loopt nu snel op. Aangezien de garantie 6 (of 12?) maanden is op deze occasion, wil ik het deze periode goed volgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 15
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door GertjanVB »

@aip; 1 pagina terug lees ik dat er forumleden met 20.000 en 44.000 km zijn. Zelf had ik er ca. 30.000 opzitten toen ik het in de gaten kreeg, maar het speelt waarschijnlijk al eerder. De garantie op deze onderdelen schijnt 5 jaar te zijn, of jij andere voorwaarden in je koop hebt meegekregen weet ik niet. Ik weet wel dat RenaultNL coulant met dit soort gevallen omgaat. Dit is geen garantie, maar een ervaring die de manier van benaderen van je dealer of RenaultNL kan bepalen; constructief opstellen dus, niet de botte bijl.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door zoe2goe »

Net langs geweest. 27000 km. Geluid hoor ik een maand, misschien twee. Gaat 22 juni op voor de onderzoeksafspraak (Hans Jongerius Gouda).
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 22
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door HarmOtten »

Wat garanties betreft, zie dit linkje.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Smartrix-Zoe
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 sep 2013 09:50
Actief als: particulier
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door Smartrix-Zoe »

@zoe2goe. Ik was 28 mei bij Jongerius in Gouda. Melde Danny nog of ik een dag eerder ook met het probleem langs was gekomen? Mijn afspraak staat op 15 juni geprikt voor 2 dagen.
Naast de Zoe als 2e auto een Model X

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door zoe2goe »

Ja, hij zei, kom maar een weekje na die andere :D

Krijg wel de indruk dat het "door het forum komt dat iedereen het ineens hoort". We zien wel wat het gaat opleveren.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



aip
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mei 2015 20:24
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door aip »

ik hou het de komende 2-3 maanden even in de gaten. Hij is nu nog fluisterstil, met (vandaag!) 14k, net als de v60d6 dat is. Maar het blijft een occasion, en ook nog showmodel, dus ik blijf sceptisch. Over 3 maanden zitten we op 20-22, dus dan verwacht ik al meer te kunnen zeggen.

Offtopic: range valt me niet tegen. 120 km/p/d/ lijkt nu geen enkel probleem, 30-40 over. Tot diep in november zou gewoon moeten lukken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door PieterZoe »

Dank voor jullie PB's inzake bovenstaande. Ik wacht verdere PB's de komende 2 weken nog even af en kom dan met een reactie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 15
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door GertjanVB »

Vandaag onderzoek en is de diagnose gesteld: versleten lager. De operatie is gepland op 15 juni bij de gespecialiseerde ZE-garage van AutIndumij in Etten-Leur.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in