TNO-rapport ivm kosten vergelijk div. krachtbronnen
-
Topic author - Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
TNO-rapport ivm kosten vergelijk div. krachtbronnen
http://www.rvo.nl/sites/default/files/2 ... tuigen.pdf
L.S.,
Hierbij een boeiend rapport van TNO met betrekking tot de milieu aspekten van ons rijdend blik.
Een uitdaging voor de rekenaars onder ons.
mvg WillemS
p.s. ik blijf erbij dat zo lang mogelijk doorrijden met een blik op wielen het beste is.(duurzaam)
L.S.,
Hierbij een boeiend rapport van TNO met betrekking tot de milieu aspekten van ons rijdend blik.
Een uitdaging voor de rekenaars onder ons.
mvg WillemS
p.s. ik blijf erbij dat zo lang mogelijk doorrijden met een blik op wielen het beste is.(duurzaam)
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
Re: TNO-rapport ivm kosten vergelijk div. krachtbronnen
Wat een mooi rapport! Eindelijk wetenschappelijke (?) onderbouwing dat een EV gewoon over de hele levensduur inclusief fabricage en recycling schoner is dan een ice of phev. Plus daarbij de opties in de toekomst dat de recycling van de accu's waarschijnlijk beter gaat worden en daarmee nog schoner. Ik doe het helemaal goed met mijn zonnepanelen, 70% minder co2 uitstoot!
Hide post links |
-
Ben benieuwd of de subsidie op PHEV's nu aangepakt wordt, de meeste rijden gewoon op benzine.
Ik blijf lekker op LPG rijden, is per slot een overtollig produkt van de olie industrie dat vroeger afgefakkeld werd en het is nog schoon ook.
Ik blijf lekker op LPG rijden, is per slot een overtollig produkt van de olie industrie dat vroeger afgefakkeld werd en het is nog schoon ook.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 14 dec 2024 21:42
Een vogeltje fluisterde mij zojuist in dat de firma "de blauwe enveloppe", in de volksmond ook wel bekend onder de naam "tante fiscalia", plug-in hybrid rijders wil gaan aanpakken die niet electrisch rijden en alleen het fiscaal voordeel op willen strijken. Ze willen dit gaan doen op basis van kilometer/brandstof berekeningen met de nodige marge. Te weinig electrisch rijden, volle bijtelling.
Ik dacht eerst: dat lukt nooit, maar het is denkbaar dat ze, net als zakenauto-zonder-bijtelling, rit- of ten minste basisgegevens (zoals begin- en eindstand en de brandstof- en laadafrekening) willen hebben vóórdat de gereduceerde bijtelling wordt toegekend.
Ongeverifieerd verhaal, maar als het waar is, hulde: het netto energie-effect van de subsidie op PHEV's is volgens mij op dit moment negatief.
Ik dacht eerst: dat lukt nooit, maar het is denkbaar dat ze, net als zakenauto-zonder-bijtelling, rit- of ten minste basisgegevens (zoals begin- en eindstand en de brandstof- en laadafrekening) willen hebben vóórdat de gereduceerde bijtelling wordt toegekend.
Ongeverifieerd verhaal, maar als het waar is, hulde: het netto energie-effect van de subsidie op PHEV's is volgens mij op dit moment negatief.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Hide post links |
-
Als ik het rapport zo lees dan kost het fabriceren en slopen van een voertuig 10 ton CO2.
Een van mijn wagens is nu 16 jaar oud en heeft 172.000 km op de teller. Volgens de RDW is de CO2 uitstoot 231 gr/km.
Dus zou ik met die wagen al 10ton(produktie en sloop) + 172.000x 231gr = 49.732 kg CO2 hebben geproduceerd.
Had ik iedere 3 jaar een nieuwe wagen aangeschaft dan zou ik dus al 5 wagens hebben afgedankt= 50ton CO2 die ik bespaard heb.
Ben ik nu goed bezig!?
mvg WillemS
p.s. ik wil het niet beter weten maar verlang naar een echte uitleg ipv het modieuze gezwets.
Een van mijn wagens is nu 16 jaar oud en heeft 172.000 km op de teller. Volgens de RDW is de CO2 uitstoot 231 gr/km.
Dus zou ik met die wagen al 10ton(produktie en sloop) + 172.000x 231gr = 49.732 kg CO2 hebben geproduceerd.
Had ik iedere 3 jaar een nieuwe wagen aangeschaft dan zou ik dus al 5 wagens hebben afgedankt= 50ton CO2 die ik bespaard heb.
Ben ik nu goed bezig!?
mvg WillemS
p.s. ik wil het niet beter weten maar verlang naar een echte uitleg ipv het modieuze gezwets.
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 14 apr 2021 11:48
De bijtellingspercentages zijn inderdaad gebaseerd op het woord "minimaal" er is altijd ruimte om het werkelijke voordeel te belasten. Is in de jurisprudentie ook wel eens aan de orde geweest, probleem is dan wel dat de belastingdienst moet aantonen dat het privé voordeel meer is dan genoemd percentage. Dat is bij een bijtelling van 0% natuurlijk makkelijk aan te tonen. Overigens denk ik dat men daar wel een harde dobber aan gaat hebben, het privé voordeel wat je hebt van een auto is natuurlijk nooit afhankelijk van de uitstoot, en daar zijn de percentages wel op gebaseerd.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
@BB-One: een simpel gevolg van onze neiging om alle regelingen te fiscaliseren. De "korting" voor schone auto's op bijtelling-prive-gebruik is in beginsel al een wespennes, maar zo is het n eenmaal.
@WillemS: Het is helaas wat ingewikkelder. Als je naar de uitstoot over de keten wilt kijken moet je niet kijken hoe lang JIJ die auto hebt, maar hoe lang een zeg maar even kort door de bocht, oude, vervuilende auto in de keten zit, hoeveel km's daar ongeveer mee gereden wordt, de CO2 uitstaat daarvan en dat loslaten op bijvoorbeeld een jaar, twee jaar, drie jaar eerder uit de roulatie nemen. Zoals bijvoorbeeld nu in Utrecht gebeurt met oude diesels.
Sommige mensen vervangen snel, maar die auto gaat dan weer naar een ander. Sommigen, zoals jij (en ik) doen er wat langer mee.
Edit: heel irritant een woordje "Niet" vergeten, bu in bold aangegeven
@WillemS: Het is helaas wat ingewikkelder. Als je naar de uitstoot over de keten wilt kijken moet je niet kijken hoe lang JIJ die auto hebt, maar hoe lang een zeg maar even kort door de bocht, oude, vervuilende auto in de keten zit, hoeveel km's daar ongeveer mee gereden wordt, de CO2 uitstaat daarvan en dat loslaten op bijvoorbeeld een jaar, twee jaar, drie jaar eerder uit de roulatie nemen. Zoals bijvoorbeeld nu in Utrecht gebeurt met oude diesels.
Sommige mensen vervangen snel, maar die auto gaat dan weer naar een ander. Sommigen, zoals jij (en ik) doen er wat langer mee.
Edit: heel irritant een woordje "Niet" vergeten, bu in bold aangegeven
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 27 apr 2025 21:33
- Contacteer:
Maar in de basis heeft WillemS natuurlijk hartstikke gelijk. Hoe langer je met je spullen doet, hoe beter het is. Maar ja, iedereen denkt (wordt voorgehouden) dat de wereld ophoudt met draaien als we niet meer consumeren.
Don't HURRY, be happy!
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
R15 TL (1975 restauratie nadert het einde)
R17 TL découvrable automatic (1976)
R15 GTL Grand Prix (1977 restauratie start binnenkort)
Laguna coupé 2.0T automaat, 4ws (2013)
Zoe Z.E. Intens 41 kWh (2013)
Alpine A110 (2023)
Van de baas: Mégane E-tech Evolution ER (2023)
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
@Renault15.17: begrijp me goed, ZEER mee eens. Vandaar dat ik ook al aangaf dat ik zo'n lang-rijder ben. Maar het is ook niet fair impliciet in de berekening te 10 ton CO2 uitstoot te veronderstellen voor een nieuwe auto waar de eerste eigenaar 3 jaar mee rijdt, in die eerste periode.
Hide post links |
-
En nu wordt het leuk. Ook TNO doet aan aanname's kennelijk.
Het woord duurzaam(langer mee doen en beter verzorgen van je spullen) heeft voor mij toch een andere betekenis dan er tegenwoordig aan gegeven wordt.
Het woord duurzaam(langer mee doen en beter verzorgen van je spullen) heeft voor mij toch een andere betekenis dan er tegenwoordig aan gegeven wordt.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 06 nov 2023 00:25
@Zoe2Go: Het zou natuurlijk uitstekend zijn als PHEV rijders aangepakt worden die alleen brandstof verstoken en het elektrische voertuig gedeelte als nutteloze ballast meezeulen. Meteen doen zou ik zeggen. Echter wordt ons leven er dan niet makkelijker op, want je zult zien dat PHEV volk de nu beschikbare palen dan massaal bezet gaan houden. Geen fijn vooruitzicht voor berijders zoals ik (1.000 km per week en legio random laadpalen).
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
@OlafH: Volkomen waar. Ingewikkeld om daar een helder standpunt over te hebben. Als de subsidieregelingen veel meer naar 100% electrisch hadden gestuurd, was dit een nog groter probleem geweest
.
Jij laadt VEEL meer extern dan ik, dus ik geef mijn mening graag voor een betere, maar ik zie de palen toch als paddestoelen uit de grond schieten en heb weinig "misgegrepen", zowel snelladers als "op bestemmingen".

Jij laadt VEEL meer extern dan ik, dus ik geef mijn mening graag voor een betere, maar ik zie de palen toch als paddestoelen uit de grond schieten en heb weinig "misgegrepen", zowel snelladers als "op bestemmingen".
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in