Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
@Axel57:
inderdaad, je kunt de airco niet echt 'aan'-zetten, je kunt de airco wel bewust 'uit'-zetten.
Als je het systeem op 'auto' hebt staan, beslist het systeem wanneer de airco in- of uitgeschakeld wordt.
Hebben jullie dan geen functie 'snelle ontwaseming' ? Zo ja, dan gaat de airco (toch in mijn geval) automatisch aan.
ik heb enkele weken geleden een zak vochtvreter in de auto gelegd, geen klein beetje damp meer. Ook niet bij het instappen of wanneer er sneeuw op de ruit gelegen heeft. Ook in de koplampen silicakorreltjes gelegd en sindsdien geen dampvorming meer in combinatie met de xenons. Waren altijd maar hele kleine hoeveelheden, maar het oogt niet mooi. Doordat xenon geen of weinig warmte geeft, verdween dat beetje damp niet zo snel...
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
@DHL:
die voorziening heeft de Captur inderdaad, maar dat is geen normale manier van de airco 'aan'zetten, dat is een noodgreep om de boel snel te ontwasemen, want als je die voorziening uit zet gaat het systeem weer over in de stand auto of uit, afhankelijk van je eerdere instelling.
@ Marquette volgens mij brand alleen een lampje bij auto. Maar dan weet je nog niet of de airco werkt. Soms kun je het zien of voelen.
Maar in de Megane ging er het symbool AC aan.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
De normale procedure is, als je ruiten bedampt zijn, om dan de snelle ontwaseming te gebruiken tot de damp weg is. Dan duw je op het knopje 'auto' en werkt alles weer volautomatisch. Ik weet niet hoe het zit bij Captur, maar ik kan dan manueel het knopje airco induwen. Dat doe ik als het geregend heeft en je kleren nat zijn. Zo droogt alles sneller uit. De automatische functie is dan wel uit, alhoewel de temperatuurregeling op dat ogenblik nog automatisch gebeurt. Maar bijna altijd rij ik op 'auto' en 21 graden. Is een fantastisch goed systeem, zelfs achteraan kunnen kinderen de blaaskracht regelen.
De klimaatregeling van de Latitude was bijlange zo goed niet. De Scenic van mijn vrouw heeft manuele airco en dat is wel altijd een beetje behelpen. Maar vermits ze korte afstanden doet niet zo erg, op lange afstanden wel erg hinderlijk om de juiste temperatuur in de wagen te behouden.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
@DHL:
de Captur heeft geen speciale AC-knop om de airco aan te zetten, die is vervangen door de AUTO-knop, maar daarmee weet je nooit wanneer de airco aanslaat, daarvoor gaat er geen lampje branden.
De Captur heeft wel een AC OFF-knop (airco uit), als je die indrukt blijft de airco uit en gaat er ter controle een rood lampje in de schakelaar branden.
Verdorie, dat is wel lastig dat je geen zicht hebt of de airco aan staat of niet. En vooral dat je hem niet zelfstandig kan activeren. Ik heb ook auto knop en daaronder aircoknop. Nu werk ik niet meer bij Renault sinds 2008 (ziekte) maar tot dan hadden alle Renault met automatische airco een knopje om de airco aan of uit te zetten. En dat is heel handig vind ik. Alleen al om in de zomer eventjes zonder airco te rijden zodat de afvoer kan opdrogen en je geen geurtjes krijgt. Of met natte kleren eventjes de airco inschakelen. Vraag me af waarom ze dit deden en of ze dit gaan doortrekken in de rest van het gamma.
Soms doen ze eens rare dingen bij Renault. Normaal moet je bij een manuele airco de airco zelfstandig opzetten. Bij Scenic 3 keerden ze dit om. Je start de wagen en de airco springt aan (lampje brandt dan ook). Je moet de airco dus telkens handmatig afzetten. Gevolg is dat je dikwijls met airco rijdt terwijl het niet nodig is. Was ook zo'n bizarre ingreep bij Renault...
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Door een reactie op het Duitse Captur-forum wil ik toch nog een extra steentje bijdragen aan deze discussie.
a. Overmatige condens aan de binnenkant. Dit duidt altijd op een probleem. Bij een Duitse Captur bleek er behoorlijk water in de bak van de reserveband te staan. Na onderzoek bleken de afdichtrubbers van de luchtafvoer te zijn verdwenen waardoor het water naar binnen kwam.
b. Plotseling beslaan. Het vermoeden bestaat dat dit iets te maken kan hebben met de automatische inschakeling van de recirculatiestand. Onze Cappies hebben een luchtkwaliteitssensor die bij een slechte kwaliteit van de buitenlucht zelf besluit over te gaan op recirculatie. Dus overkomt u dit, kijk dan wat het symbooltje hierover aangeeft. Volgens blz 3.10 van de handleiding moet het inschakelen van de voorruitonwaseming dit opheffen (prio ontwaseming over recirculatie).
c. de ECO-stand. Daarover is al gebnoeg gemekkerd.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
Tipp-it bekleding reiniger in spuitbus , maakt de ruiten ook brandschoon , laat een , ja ja , onzichtbare laag achter waardoor de condensvorming vele malen minder is.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Scénic I Phase II · 2.0 RXi 16v Auto · Rouge Cérise Nacré · Blauw leder · ECC · VDO Cruise Control
Ik heb het probleem van de beslagen ramen het ergste eigenlijk bij regen en gewoon onder het rijden .
Met de climatcontrol aan op 22 graden slaan onder het rijden bij regen direct de ramen aan , moet dan de temperatuur terug zetten naar 20 graden en dan is het snel weg dus waarschijnlijk springt dan de airco aan.
Als ik hem op 20 graden laat staan blijft het weg, maar vind het eigenlijk te koud.
Ik wilde hier al over telefoneren met de Renault maar ik zie nu dat het probleem hier genoeg voorkomt.
In mijn vorige auto's met climatcontrol heb ik hier nooit last van gehad.
@theovg: als dit nu weer eens gebeurt, let dan eens op het symbooltje voor de luchtkwaliteit in de bovenrand van het R-Link display. Als daar het schildje voor de auto verschijnt rij je dus met gesloten luchttoevoer. Als dat zo is, kies dan voorruitontwaseming.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
Theovg schrijft: Ik heb het probleem van de beslagen ramen het ergste eigenlijk bij regen en gewoon onder het rijden .
Met de climatcontrol aan op 22 graden slaan onder het rijden bij regen direct de ramen aan , moet dan de temperatuur terug zetten naar 20 graden en dan is het snel weg dus waarschijnlijk springt dan de airco aan.
Als ik hem op 20 graden laat staan blijft het weg, maar vind het eigenlijk te koud.
Ik wilde hier al over telefoneren met de Renault maar ik zie nu dat het probleem hier genoeg voorkomt.
In mijn vorige auto's met climatcontrol heb ik hier nooit last van gehad.
Ik heb toch een aantal nieuwe Renaults met Automatische Airco's gereden, nu een Grand Scenic en heb dit nimmer gehad. Vorig jaar een weekend een Captur meegekregen om uit te proberen. Zaterdags een dagje met regen en hetzelfde probleem, beslagen en natte ruiten.
Lijkt me toch duidelijk een omissie van het systeem in de Captur!
Sinds 26-06-2015 trotse rijder in een BMW 218i High Executive Zwart Automaat
Er stond inderdaad een schildje voor de auto in het display, daar heb ik niet naar gekeken toen het gebeurde.
Dus ik hoop dat het probleem is opgelost.
Ik heb ook een climate control maar heb dit probleem nog nooit gehad in de anderhalf jaar dat ik hem heb.
Kan het ook niet een softwarefoutje zijn daar hebben de Captur's nog wel eens last van?
Renault Kadjar ENERGY TCE 130 EDC Extase The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!
Ik denk dat ook. Mijn Vel Satis destijds had net hetzelfde probleem. Hij werd binnengeroepen voor een aanpassing van de software van de klimaatregeling en sindsdien was het opgelost.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Bij mijn voorruit begint de rubberstrip te verbrokkelen. Is deze makkelijk zelf te vervangen en waar zou ik het onderdeel kunnen vinden. Met google gaf zoeken op raamrubbers niet het gewenste resultaat.