Scenic II lambda sonde 1 vervangen vast in spruitstuk
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 29 jun 2013 23:06
- Actief als: particulier
Scenic II lambda sonde 1 vervangen vast in spruitstuk
Model/uitvoering : Grand Scenic II phase 1
Bouwjaar : 2006
Brandstof : Benzine/LPG
Hoe kan ik het makkelijkst de 1ste lambda sonde vervangen van mijn Renault Grand Scenic II phase 1. Hij zit volgens de garage vast in het spruitstuk en is moeilijk los te krijgen en zal wellicht afbreken als dit geprobeerd wordt. Helaas geeft hij echter veelvuldig een fout melding "emissie storing" en de garage heeft deze lambda sonde als schuldige aangeduid.
Als iemand een handleiding heeft hoe er bij te komen en wellicht ook met het loshalen van het spruitstuk er bij, dan zou dat mij erg helpen. Garages willen er namelijk niet aan beginnen omdat het erg veel werk kost. Ik heb gelezen op het forum hier dat het het beste van onderuit kon, maar mijn garage heeft gezegd dat je er van boven af bij moet, via de paravan. Dus dat schept toch weer enige verwarring.
Als er iemand is die vaker met dit bijltje gehakt heeft dan hoor ik het graag.
Bouwjaar : 2006
Brandstof : Benzine/LPG
Hoe kan ik het makkelijkst de 1ste lambda sonde vervangen van mijn Renault Grand Scenic II phase 1. Hij zit volgens de garage vast in het spruitstuk en is moeilijk los te krijgen en zal wellicht afbreken als dit geprobeerd wordt. Helaas geeft hij echter veelvuldig een fout melding "emissie storing" en de garage heeft deze lambda sonde als schuldige aangeduid.
Als iemand een handleiding heeft hoe er bij te komen en wellicht ook met het loshalen van het spruitstuk er bij, dan zou dat mij erg helpen. Garages willen er namelijk niet aan beginnen omdat het erg veel werk kost. Ik heb gelezen op het forum hier dat het het beste van onderuit kon, maar mijn garage heeft gezegd dat je er van boven af bij moet, via de paravan. Dus dat schept toch weer enige verwarring.
Als er iemand is die vaker met dit bijltje gehakt heeft dan hoor ik het graag.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
Re: Scenic II lambda sonde 1 vervangen vast in spruitstuk
Je moet de paravan demonteren, en de hitteschildjes op het uitlaatspruitstuk ook. Dan kun je er met een speciale dop bij, maar kans is inderdaad groot dat deze niet zomaar los komt. Is het demomteren helemaal onmogelijk, zal het spruitstuk los moeten en met de brander de boel verhitten en zo proberen de sensor eruit te krijgen.
Lukt dat ook niet, dan zal het spruitstuk incl sensor vervangen moeten worden.
Mooi klusje voor de garage, valt goed aan te verdienen!
Lukt dat ook niet, dan zal het spruitstuk incl sensor vervangen moeten worden.
Mooi klusje voor de garage, valt goed aan te verdienen!
Hide post links |
-
Topic author - repeating visitor
- Laatste bezoek: 29 jun 2013 23:06
Dank mechanic. Paravan demonteren is geen probleem. Dat heb ik al eens gedaan voor de ruitenwissermotor. Ik heb toen echter niets aangaande hitteschildjes gezien of uitlaatspruitstuk. Als je nog wat extra hints zou kunnen geven zou dat heel fijn zijn.
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
Achter op de cilinderkop, onder de paravan, zit het uitlaatspruitstuk. Dat kan niet missen.
Voor de ruitenwisser motor hoeft niet de gehele paravan eraf, wil je bij de sonde komen zal wel de hele paravan eraf moeten.
Voor de ruitenwisser motor hoeft niet de gehele paravan eraf, wil je bij de sonde komen zal wel de hele paravan eraf moeten.
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 30 mei 2015 23:38
Goedendag,
Met mijn Scenic 2 heb ik nu hetzelfde euvel. Storingsmelding: controleer emissiesysteem. Bij de dealer uit laten lezen en daar kwam uit naar voren dat de voorste (eerste) lambda sonde kapot is. Willen ze graag repareren voor €350 incl. btw.
Nu denk ik het zelf (met goede hulp) te kunnen vervangen. Zou het voor ongeveer €85 moeten lukken.
Met de offerte van de dealer had ik ook gelijk het originele nummer van het onderdeel. Vervolgens bij een site voor deze onderdelen opgezocht en gevonden. Het merkwaardige is dat deze in de beschrijving aangeeft dat het gaat om de sensor na de kat. .
Zit er verschil in de voorste en de achterste sonde?
Is het gebruik van de lambda sonde dopsleutel (open dopsleutel) bij dit type nodig, anders bestel ik die gelijk mee.
Met mijn Scenic 2 heb ik nu hetzelfde euvel. Storingsmelding: controleer emissiesysteem. Bij de dealer uit laten lezen en daar kwam uit naar voren dat de voorste (eerste) lambda sonde kapot is. Willen ze graag repareren voor €350 incl. btw.
Nu denk ik het zelf (met goede hulp) te kunnen vervangen. Zou het voor ongeveer €85 moeten lukken.
Met de offerte van de dealer had ik ook gelijk het originele nummer van het onderdeel. Vervolgens bij een site voor deze onderdelen opgezocht en gevonden. Het merkwaardige is dat deze in de beschrijving aangeeft dat het gaat om de sensor na de kat. .
Zit er verschil in de voorste en de achterste sonde?
Is het gebruik van de lambda sonde dopsleutel (open dopsleutel) bij dit type nodig, anders bestel ik die gelijk mee.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
Hebben ze ook daadwerkelijk de sonde gecontroleerd , de sonde hoeft namelijk niet altijd kapot te zijn , als deze buiten zijn regelbereik komt geeft hij ook aan dat hij defect is maar is er dus wat anders aan de hand , oorzaak en gevolg.
Met een open ringsleutel kun je niet genoeg kracht zetten.
Hitteschild hoeft er niet af , ik heb een scenic 2 van 2004 en daar zit de sonde zodanig gemonteerd dat de sonde het hitteschild op zijn plek houd .
Met een hoge dop , waar alles in past of een aangepaste ringsleutel (met opgelaste oude dop er net naast gelast) is de sonde er goed uit te krijgen , wel zorgen dat de motor warm is en veel kruipolie gebruiken en heen en weer draaien om schade aan de schroefdraad te voorkomen.
Met een open ringsleutel kun je niet genoeg kracht zetten.
Hitteschild hoeft er niet af , ik heb een scenic 2 van 2004 en daar zit de sonde zodanig gemonteerd dat de sonde het hitteschild op zijn plek houd .
Met een hoge dop , waar alles in past of een aangepaste ringsleutel (met opgelaste oude dop er net naast gelast) is de sonde er goed uit te krijgen , wel zorgen dat de motor warm is en veel kruipolie gebruiken en heen en weer draaien om schade aan de schroefdraad te voorkomen.
Hide post links |
-
- 2-hit-miracle
- Laatste bezoek: 30 mei 2015 23:38
Kaleido bedankt voor de snelle reactie. Ze hebben hem alleen aan de computer gehangen. Tijdens het rijden merkte ik wel dat de auto bij momenten wat inhield (of zelfs even al zijn vermogen verloor). Volgens de dealer past dit bij de diagnose.
Als ik het goed begrepen heb is dit ook een te verwachten reparatie bij mijn kilometerstand.
De speciale dopsleutel is dus een goed idee als ik het goed lees.
Weet je toevallig ook nog (of iemand anders) of de voorste en achterste sonde gelijk zijn? Beetje sonde
om de verkeerde te bestellen.
Als ik het goed begrepen heb is dit ook een te verwachten reparatie bij mijn kilometerstand.
De speciale dopsleutel is dus een goed idee als ik het goed lees.
Weet je toevallig ook nog (of iemand anders) of de voorste en achterste sonde gelijk zijn? Beetje sonde

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 07 apr 2019 21:53
Bij mijn scenic bleken er 2 penbobines de veroorzaker van het door jou beschreven verschijnsel , meet de weerstand eens met koude motor en met warme motor.
De motor loopt op gas als de storing zich voor doet , of doet hij het ook op benzine ?
Volgens mij gaat er hier nu trouwens iets fout er gaan 2 topic s door elkaar lopen Sep1979 beter start je even een eigen topic .
Misschien dat 1 van de moderatoren dit even kan reorganiseren qua antwoorden.
De motor loopt op gas als de storing zich voor doet , of doet hij het ook op benzine ?
Volgens mij gaat er hier nu trouwens iets fout er gaan 2 topic s door elkaar lopen Sep1979 beter start je even een eigen topic .
Misschien dat 1 van de moderatoren dit even kan reorganiseren qua antwoorden.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-