Raammechaniek Grand Scenic 2008 Rechtsachter
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 04 jun 2015 09:07
- Actief als: particulier
Raammechaniek Grand Scenic 2008 Rechtsachter
Hallo allemaal,
Al tijden wil het raam rechtsachter geen mm bewegen. Zojuist heb ik de schakelaars gecontroleerd, deze werken. Ook is er gewoon 12V. Als je de schakelaar bedient hoor je (in beide richtingen) een soort 'klik'. Alsof de motor wel probeert maar muurvast zit.
Nu mijn vraag: ik wil het mechanisme verwijderen. Ik heb de M6 moeren verwijderd en de stekker is ook los. (overigens ontbrak de bovenste M6 moer). De raam is dicht. Voor zover ik kan zien zit raam aan mechanisme met een boutje (torx?), maar hier kan ik niet bij. Volgens mij moet de raam (half) open om het boutje te verwijderen zodat ik daarna het mechanisme kan verwijderen, maar dit zit dus allemaal muurvast...
Weet iemand raad??
Al tijden wil het raam rechtsachter geen mm bewegen. Zojuist heb ik de schakelaars gecontroleerd, deze werken. Ook is er gewoon 12V. Als je de schakelaar bedient hoor je (in beide richtingen) een soort 'klik'. Alsof de motor wel probeert maar muurvast zit.
Nu mijn vraag: ik wil het mechanisme verwijderen. Ik heb de M6 moeren verwijderd en de stekker is ook los. (overigens ontbrak de bovenste M6 moer). De raam is dicht. Voor zover ik kan zien zit raam aan mechanisme met een boutje (torx?), maar hier kan ik niet bij. Volgens mij moet de raam (half) open om het boutje te verwijderen zodat ik daarna het mechanisme kan verwijderen, maar dit zit dus allemaal muurvast...
Weet iemand raad??
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Re: Raammechaniek Grand Scenic 2008 Rechtsachter
Goed, inmiddels is het gelukt. Voorzichtig raammechanisme en raam samen naar beneden bewogen. Tot ik bij het boutje kon en het raam losgemaakt van het mechanisme.
Vervolgens eea getest. Motortje werkt prima, alleen mechanisme loopt behoorlijk stroef. Er zit ook overal zand tussen
Inmiddels helemaal schoongemaakt, als droog dan even opnieuw invetten.
Helaas is dit mechanisme blijkbaar al eerder stuk geweest. Het plastic (abs?) plaatje waar het raam in valt zit vol met scheuren die gedeeltelijk gelijmd zijn (geweest). Dit plaatje wil ik vervangen.
Kan iemand me helpen aan typenummer? Het gaat hier om een Grand Scenic uit 2008.
Dank jullie wel!
Vervolgens eea getest. Motortje werkt prima, alleen mechanisme loopt behoorlijk stroef. Er zit ook overal zand tussen

Inmiddels helemaal schoongemaakt, als droog dan even opnieuw invetten.
Helaas is dit mechanisme blijkbaar al eerder stuk geweest. Het plastic (abs?) plaatje waar het raam in valt zit vol met scheuren die gedeeltelijk gelijmd zijn (geweest). Dit plaatje wil ik vervangen.
Kan iemand me helpen aan typenummer? Het gaat hier om een Grand Scenic uit 2008.
Dank jullie wel!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
-
Juist. Heel het forum nog eens doorgespit en dit nummer gevonden: 77.01.209.366 klopt dit???
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 11 jul 2025 20:13
ik zag op ebay identieke clips voor de Grand Scenic die je per paar kunt bestellen. Zit je wel met een langere levertijd en de dealer heeft ze misschien op voorraad.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Hide post links |
-
Dank je! Kun je wellicht een linkje plaatsen, dat is altijd handig...? Zojuist gesproken met de renaultdealer hier in de buurt. De magazijnman legt een setje apart voor me. Kosten: E5,66 dus als ik het daarvoor kan repareren hoor je mij niet klagen!
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 11 jul 2025 20:13
ik weet niet zo goed hoe ik een linkje moet plaatsen maar op ebay bij auto-accessoires en -onderdelen gezocht op grand scenic clips en dan kom je ze tegen, ook setjes met kabels (en die levert de dealer niet los).
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-