Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km/u

Zit het onder de motorkap, dan is dit je plekje

Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km/u

Bericht door TimTim »

Sinds afgelopen woensdag rijden wij in onze nieuwe Captur 1.5dci (90pk versie).
Al de tweede dag voelde ik dat de Captur heel af en toe een beetje in leek te houden.
Vervolgens heb ik nu al meerdere malen gemerkt dat hij stottert. Dit stotteren is niet altijd en ik heb er nog geen patroon/ritme in ontdekt.
Het komt vaak ineens op als ik rustig 80km/u in de hoogste/5e versnelling op de landwegen rij (elke dag voor woon werk verkeer).
Ineens begint de Captur dan een beetje te stotteren/in te houden/te hikken en er is dan absoluut niet meer fijn op de cruisecontrol mee te rijden. Als ik hem dan van de cruisecontrol af haal en handmatig met het voetgas op die 80km/u hou, is het nog steeds voelbaar maar minder erg als op de cruisecontrol.
Volgende ritten/ na stilstaan voor bijv een verkeerslicht/etc is het vaak weer (even) weg.
Ik heb dit nu zo'n 5 á 6 keer meegemaakt tijdens een rit.
Dit mag natuurlijk absoluut niet met een gloednieuwe Captur, dus vandaag naar mijn dealer.
Een werkplaatsmedewerker heeft een rondje proefgereden maar toen natuurlijk niet waarneembaar (evenals de rit naar de dealer toe, toen was het helaas ook niet aanwezig). Daarna heeft hij hem uitgelezen. Ik hoopte natuurlijk dat er een foutcode opgeslagen zou zijn. Helaas bleek dit volgens de medewerker niet het geval te zijn.
Zij gaven aan dat ze niet wisten wat het was en dat ze dan de Captur maar een hele dag moesten houden om uitgebreid proef te rijden.

Ik ongedaner zaken terug naar huis.
Laatste stuk van de rit (een ritje van circa 50km waarvan de laatste 10km een 80km/u weg) begon hij op de cruisecontrol wéér in te houden.
Bij thuiskomst dus direct gebeld naar de dealer en aangegeven dat de auto dan maar een hele dag naar hun toe moet.
Dit kan helaas pa 7 juli en tot die tijd moet ik hier dus mee blijven rijden...

Ik baal hier ontzettend van. We hebben deze auto nieuw gekocht omdat we een auto wilden die compleet ontzorgt. Maar nu al zulke lastig op te sporen problemen...

Iemand anders hier zelfde ervaringen mee? Tips? Hoe aan te pakken?
Ik voel nml aan mijn water dat er natuurlijk uit die proefritten op 7 juli niets gaat komen qua inhouden/stotteren...


En nee, ik heb niet per ongeluk wat benzine getankt ipv diesel ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Axel57 »

Misschien als je een 82 of 84 probeert, doet het probleem zich dan ook voor?

Slechte kwaliteit diesel getankt, al hebben we die in Nederland niet volgens mij?

Er zijn helaas op dit forum meerder mensen die "pech" hebben en er toch iets niet helemaal juist is, aan de dealer te zorgen dat ze het oplossen.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door TimTim »

Wij hadden nog niet getankt. Is nog allemaal op de eerste tank van de dealer.

Ik zal eens checken of het op 82/84 km/u ook gaat gebeuren. (Maar dan nog, mag het niet natuurlijk)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

TCe120ECD
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 594
Lid geworden op: 02 nov 2013 13:10
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door TCe120ECD »

Rij je op de ECO stand? Zo ja, deze dan ook uitschakelen.
Captur TCe120EDC Dynamique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door avdb55 »

80 km/h is bij de diesel een snelheid waarbij de 5e versnelling nog net niet lekker rijdt. Toerental net te laag. Probeer inderdaad eens zoals eerder aangegeven een iets hogere snelheid.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door TimTim »

Een iets te laag toerental? Dat zou wel bizar zijn. Want zijn 4e versnelling is bij 80 toch echt qua toeren vrij hoog en zichtbaar onzuinig(er) ook geeft hij dan aan dat ik op moet schakelen. En zeg 80% van de tijd gaat het wel soepel bij 80km/u in zijn 5. Dus ene keer wel andere keer niet lijkt me raar.
Vandaag overigens ook hetzelfde gehad bij 90km/ op cc en bij 72km/u.
Ook een korte abrupte hik/eenmalig milliseconde bij het rijden (niet op cc) bij een snelheid van circa 100km/u.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Huite »

Lees dit draadje maar eens door...
inhouden-van-de-1-5-dci-motor-in-de-captur-t18205.html

Ben het overigens met je eens dat jouw auto bij 80 km gewoon op de cruise moet kunnen rijden.
Daar had de mijne (nou eens) geen problemen mee.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door TimTim »

Bedankt voor de link. Dat is echter een heel ander probleem. Bij gas abrupt lossen is niks voelbaar. Ik ervaar geheel niet wat de topicstarter in dat topic als klacht met zijn captur heeft. Ik ervaar dus voelbaar non-stop inhouden/zeer snel achter elkaar stotteren bij constante snelheden (voornamelijk op de cruisecontrol) en vervelende is dus dat dit tot nu toe schijnbaar geen foutcode inch et storingsgeheugen heeft gecreëerd en ook niet altijd/bij elke proefrit gebeurd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Huite »

Ik bedoelde te zeggen dat er meer mensen zijn met problemen betreffende het motormanagement van de 1,5 dCi in de Captur.
Je hebt gelijk dat jouw probleem niet precies hetzelfde is.
Overigens had ik mijn problemen met het motormanagement ook niet direct de eerste dagen/weken in de gaten.
Pas toen ik na het inrijden echt gas ging geven en op lange ritten kwam de ellende boven drijven.

Hoop voor jou dat het allemaal niet zo erg is.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door TimTim »

Dankjewel Huite.

De 30e gaat mijn captur iig naar de dealer voor onderzoek. Eerder kunnen ze helaas niet. Dan gaan ze uitgebreide proefritten maken. Hopen dat het dan voor gaat komen. Anders wordt het wel een hele vervelende weg, als zij het niet waar gaan nemen...
Het is een gloednieuwe auto, dus ze maken het maar in orde. En anders via Renault Nederland? Het hoort iig absoluut niet natuurlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013 18:32
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Jeffrey71 »

Ik heb zelfde mee gemaakt met mijn eerste captur diesel, zie link van Huite.
Als ik jou was zou ik geen genoegen nemen met wachten want ze proberen onder de 2 weken uit te komen. Binnen deze twee weken kan je zonder reden van opgave de auto terug geven.
Eisen dat hij direct gemaakt word en anders de auto terug brengen, anders gaat het je hoe dan ook veel ellende opleveren en geld kosten. De combi Captur met de 1.5 diesel is geen gelukkige en geeft bij veel mensen problemen.
Als ik ik jou schoenen stond wist ik het wel.
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door TimTim »

Jeffrey bedankt voor je post.
Jouw probleem was wel een ander probleem dan mijn 'stotteren'.
Rijdt jouw 2e captur dci altijd 100% soepel op de cruisecontrol bij lange stukken 80 km/u?

De '2 weken regio's bij nieuwe auto's ken ik niet. Kan je daar wat meer over vertellen? Anders ga ik straks per mail nog in contact erover met de directeur van de dealer waar ik hem gekocht heb.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013 18:32
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Jeffrey71 »

Hoi Tuttivini,
Ik heb met mijn tweede captur alleen problemen als ik lang onderweg ben, dan gaat hij precies het zelfde doen als mijn eerste captur,inhouden als ik even gas los laat en weer gas bij geef.

Ik lees dat dit blijkbaar alleen voor online verkopen zo is, dus nu weet ik niet als de auto er ook onder valt.
Ik zou het toch navragen als ik jou was, als je rechtsbijstand hebt kan je het daar vragen.
Waarom ik dit zeg.
Zowel bij mij als Huite heeft het geld gekost om van de auto af te komen. Renault NL komt gelijk met de regel dat er gebruik is gemaakt van de auto en dus geen nieuwwaarde terug kan ontvangen. Wat heb je dan nog aan je garantie.
Om dit voor te zijn zou is gewoon voorstellen aan je garage om de auto daar te laten staan en dat ze je een vervangende auto mee geven.
En dat je de auto pas terug wilt als het probleem verholpen is. Krijgen ze dit niet voor elkaar binnen 3 weken sta je sterk genoeg om je geld terug te krijgen.
Doorrijden gaat je hoe dan ook geld kosten daar is Renault NL heer en meester in.
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door avdb55 »

Hoi Jeffrey71,

Jouw stelling "De combi Captur met de 1.5 diesel is geen gelukkige en geeft bij veel mensen problemen." kan ik niet onderschrijven. Volgens mij is dat een stelling gebaseerd op een steekproef van 3 (Tuttivini, Huite en jij).
Ik ben helemaal happy. en ja, dat is een steekproef van 1.
Maar de 1.5dCi is zo ongeveer een van de meest gebouwde motoren in Europa.

Dan nog even dit: in het Europees recht moet een product aan bepaalde, normaal te verwachten, producteisen voldoen. Stotteren hoort daar niet bij. In de eerste 6 maanden wordt verondersteld dat een eventuele fout al bij levering aanwezig was. Daarna moet de klant aantonen dat dat het geval was. Het Nederlandse recht gaat verder.
Dat Huite stevig moest bijleggen (?) kan, want volgens Renault was de auto goed. Dat jij stevig moest bijleggen is ook tamelijk logisch want al meer dan 30.000 km. Ondanks dat: heb je er een advocaat bij gehad? Meestal helpt dat en komen die kosten er royaal uit. Ik heb zelf bijna iets dergelijks beleefd en we waren er commercieel gezien al goed uit (totdat een Zweed met de oplossing van het probleem kwam). Afschrijving op basis van de door mij al bij de koop aangegeven voorziene gebruiksduur.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Huite »

Aan de "steekproef" van Jeffrey mag misschien nog Ronald O worden toegevoegd.
inhouden-van-de-1-5-dci-motor-in-de-cap ... ml#p131559
Verder ben ik het met je eens dat de 1,5 dCi motoren van Renault een goede reputatie hebben.
Mijn vrouw rijdt nu al weer 15K met haar Clio4 dCi en heeft geen enkel probleem. Wij hebben ook eerder (probleemloze) Renaults met deze motorisering gehad.
Ook op het Duitse Captur forum waar de dCi misschien wel in de meerderheid is, is het (motormanagement)probleem niet te vinden. Kan zijn dat die auto's andere specs hebben overigens. Niet zo CO2 geknepen als die in NL. :think:

Maar toch heb ik (schat ik zo in) een zelfde gevoel bij dit product als Jeffrey. Bij mij kwam er nog eens een aandrijvingsprobleem bovenop... :fp

I rest my case!
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door DHL »

Ik weet niet, kan dom zijn... maar hier in Belgie reageren Renaults slecht op Total diesel. Waarom? Ik weet het niet, maar het is een gekend probleem. Wellicht door toevoeging van één of ander additief. Vermits hier in Belgie het probleem van dat stotteren ook niet bekend is (tenzij met total) vraag ik me af of men in Nederland niet één of ander additief standaard in de brandstoffen doet? Hetgene ik lees had ik dus ook met mijn Latitude 2.0 DCI wanneer ik total ging tanken. En op internet vind je veel van die klachten, maar geen specifieke 1,5 dci klachten... Enkel in combinatie met die bepaalde brandstof. Je zou bij wijze van spreken eens moeten in het buitenland kunnen tanken om te zien of er verschil optreedt.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013 18:32
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Jeffrey71 »

Met de 1.5 DCI van renault is niks mis mee, zelf heb ik een paar weken met een magane gereden en dat rijd echt super fijn.
Maar in de captur werkt het gewoon niet, zoals Huite al zegt de aandrijflijn heeft echt een probleem. Renault weet dit zelf volgens mij ook wel maar kan er nu niks mee. Dus houden ze de mensen maar aan het lijntje.
Ik blijf de captur een erg mooie auto vinden maar zou blij zijn als die straks ingeruild is.
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Dré
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 95
Lid geworden op: 08 jul 2013 22:43
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Dré »

Als het een groot probleem zou zijn dan zouden er veel meer klachten zijn.
Ik rij nu 2 jaar met de 1.5 DCI.
Hoeveel problemen in Belgie?
Ik heb wel al eens gehad dat de CC met vertraging begon te werken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door TimTim »

Ik heb contact gehad met de directeur van mijn renault vestiging (welke mij ook de Captur heeft verkocht). De datum is van 7 juli naar 30 juni verplaatst. Eerder konden ze helaas echt niet. Ik krijg een leenauto en de Captur gaat daar idd blijven tot het probleem verholpen is. Zo niet, dan ga ik mijn vervolgstappen aankaarten. In de tussentijd krijg ik een leenauto.
Vandaag circa 150km door Zeeland gereden. Heel veel 80km/u wegen daar en ja hoor, na circa 35km gereden te hebben begon het gestotter al weer. Daarna meerdere malen ervaren maar niet op elke 80km/u weg. Wel overduidelijk aanwezig wanneer het gebeurde, dus hopen dat de dealer het ook gaat ervaren.
Alvast bedankt voor al jullie tips/meedenken.
Ik hou jullie op de hoogte.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door DHL »

Hier rijden ze massaal rond en ik moet zeggen dat er heel weinig probs mee zijn...

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013 18:32
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Jeffrey71 »

Tuttivini ik hoop dat ze het snel gevonden hebben en dat je voor de rest lekker kan genieten van je captur. :thumb:
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Huite »

Jeffrey, heb jij wel eens overwogen om je auto bij een goede chiptuner te laten "genezen"?
Heb sterk het vermoeden dat als je de Captur diesel voorzien van een passende "maping" de auto misschien wel helemaal top rijdt. Bij veel chiptuners kun je terug naar origineel met teruggaaf van je centjes als de de remap niet bevalt.
Kost misschien een paar euries maar is altijd goedkopen dan je auto voortijdig wegdoen. Tenslotte is de rest van de auto het probleem niet bij jou als ik je goed begrepen heb.

Had dit scenario zelf ook willen toepassen maar doordat ik tevens last had van speling op de aandrijving liep voor mij toen de emmer over.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013 18:32
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Jeffrey71 »

Huite ik heb daar wel aan lopen denken maar omdat jij met het verhaal kwam dat de 5 bak niet meer aan zou kunnen heb ik hier niet verder na gekeken.
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Huite »

Ik bedoel niet zozeer een verhoging van vermogen en koppel maar een maping waarbij de 1,5 dCi lekker loopt. Daar zal dan wat meer CO2 uitkomen maar dat is dan maar zo. Misschien zou zelfs de in Duitsland of elders in Europa geleverde originele Renault software voldoen. In Duitsland rijden ik weet niet hoeveel Capurs met een dieselmotor en "onze" klachten lees je daar absoluut niet. En niet dat ze niet kritisch zijn hoor. Ze zeuren wat af daar. Moet je al die verhalen bijvoorbeeld eens lezen over krakende en piepende EDC bakken... :?

Ik denk dat de maping die in Nederland in de diesel Captur geleverd wordt domweg zo arm staat dat de kans op problemen levensgroot is.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013 18:32
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Jeffrey71 »

Ik kan altijd eens langs rijden en kijken wat er mogelijk is natuurlijk.
Heb je nog een goed adres Huite?
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Huite »

Deze, Tunex, wordt hier op het forum meermalen genoemd. Ervaringen daarbij zijn goed.
http://www.tunex.nl/home.html#.VYwZXkbtgqI
Mijn Renault garage in Kampen werkte altijd met een kleine tuner in Dronten, Bullpower genaamd.
http://www.bullpower.nl/
Ben ooit zelf daar geweest met een (lach niet) Renault Kangoo.
Is mij toen goed bevallen. Jongen is enthousiast en neemt de tijd voor je (heel dagdeel). Gaat ook helemaal mee in je wensen en past dus de maping aan zoals jij dat wil.

Bel hem anders eens op en leg je probleem voor!
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013 18:32
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Jeffrey71 »

Is je auto al bij de garage geweest Tuttivini ?
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door TimTim »

Ondertussen is mijn Captur bij de dealer geweest. Heb een leenauto meegekregen en ze hebben de Captur twee dagen gehouden. Ik had hen twee a4-tjes gegeven waarop ik mijn klachten (vaak niet werken startstop systeem en het stotteren) uitgebreid had uitgelegd en een logboek erbij wanneer welke klacht onder welke omstandigheden zich precies voordeed.

Bij diverse proefritten en loggen tijdens het rijden konden ze helaas niets ontdekken...
Aangegeven dat ze wel lang moeten rijden (heb nml idee dat het stoteren bij 80km/u zich pas gaat voordoen als je al minimaal 30km hebt gereden en al meerdere km's nonstop 80km/u op cruisecontrol hebt kunnen rijden).
Ze gaven aan dat ze wel een softwareupdate voor mijn Captur hadden. Dat deze mogelijk niet specifiek voor mijn klachten was, maar dat ze die nieuwe software er nu wel in hadden gezet en dit mogelijk het probleem kon oplossen (!?)
Ik aangegeven dat ze dan nog maar eerst uitgebreid mogen proefrijden voor ze hem teruggeven aan mij.
Dus heeft een medewerker hem 's avonds mee naar huis genomen omdat hij ver weg woonde.
Volgende dag kreeg ik te horen dat startstop het telkens deed en dat hij geen enkele keer ingehouden/gestottert had bij 80km/u (op de cruisecontrol).

Ik hem dus gisteren weer opgehaald.
Bij de rit naar huis werkte startstop al geen enkele keer (in het begin niet omdat ik natuurlijk ivm hitte de airco flink aan had, maar later ook niet toen ik de airco uit had gezet om startstop te testen).
Daarna ook nog hele lange wegen opgezocht waar ik nonstop 80km/u kon rijden op de cruisecontrol.
Dat leek geheel soepel te gaan. Alleen op het moment dat de laatste weg waar ik 80km/u tesste ten einde kwam en ik dus vaart moest minderen, voelde ik nog net weer het begin van het stotteren.
Daarna heb ik het helaas niet meer uitgebreid kunnen testen.
Vanavond heb ik weer een gelegenheid om (vanuit werk naar huis) uitgebreid te testen.
Het start-stop systeem deed het vandaag dan weer wel continue, ook met airco (op eco mode) aan.

Als ik het nog één maal merk (het continue inhouden/stotteren) dan gaat de Captur retour en denk ik dat we een vervanging van dit voertuig bespreekbaar moeten gaan maken. Want dan ben ik het geheel zat.
Een erg vervelend probleem. Heb liever gewoon dat iets duidelijk defect is en/of er een foutcode gegenereerd wordt...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013 18:32
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Jeffrey71 »

Oke ik hoop dat het probleem voor jou opgelost is en dat het niet weer terug komt.
:thumb:
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Huite »

@Jeffrey, laat jij de problemen nu de problemen of??? :think:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Jeffrey71
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 380
Lid geworden op: 12 aug 2013 18:32
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Jeffrey71 »

@Huite,
Yep ga er niks meer mee doen, als ik de mogelijkheid heb gaat de captur gewoon weg. Ik blijf er bij dat er iets is met de captur diesel.
Ga maar eens kijken hoeveel er te koop staan met weinig km`s dat zegt mij genoeg.
Aandrijflijn is niet geschikt voor deze auto.
Captur 1.5 DCI (2013), 2e Captur 1.5 DCI Dynamique Two-tone Ivoire/Noir etoile 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Huite »

Met de aandrijflijn kan structureel hardwarematig bijna niet mis zijn.
Moet een softwarematig probleem zijn. Auto staat waarschijnlijk veel te arm.
Dat vermoeden is ook uitgesproken door mijn dealer.
Maar als je lol en het vertrouwen weg is in de Captur rest er maar één (dure) weg...
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
TimTim
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 79
Lid geworden op: 03 apr 2015 10:19
Actief als: particulier

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door TimTim »

Ondertussen is het precies een maand geleden dat ik bij de de dealer geweest ben om de klacht mbt het stotteren te laten verhelpen.
Wat ze precies gedaan hebben weet ik helaas niet. Ze gaven aan dat er een softwareupdate voor mijn Captur was, dat deze volgens hen niet specifiek gericht was op mijn specifieke probleem, maar dat ze de update toch uitgevoerd hebben, waarna ik weer proef mocht rijden in de hoop dat de klacht verdwenen was...

Het proefrijden heb ik nu ondertussen uitgebreid gedaan (ik rij bijna elke dag 100km).
Het stotteren heeft zich nóóit meer voorgedaan (ik klop dit nu gelijk af).
Het abrupte eenmalige miliseconde durende inhouden tijdens het rijden heb ik nog een keer of drie waargenomen. Dus bijv als je 100km/u oid rijdt dat het ineens voelt alsof iemand een miliseconde de gasklep dicht draait.
Waar het aan ligt weet ik niet, maar aangezien het zich maar een keertje of drie heeft voorgedaan, is het nog niet storend.
Het zou ook kunnen dat op de momenten dat dat gebeurd bijv de airco oid even vol aanslaat, waardoor even een miliseconde het vermogen weg valt met dit relatief zwakke 1.5dci 90pk motortje?

In ieder geval ben ik nu overall tevreden met de captur. Hij werkt op alle fronten naar behoren en het verbruik wordt steeds beter (en ook het verschil tussen de boordcomputerwaardes en de realiteit). Zo rij ik nu gemiddel 4.2/100 in de realiteit. Dat is bijna 1 op 24 (!) en daar ben ik erg blij mee.

Wel had ik liever een 6 bak gehad, want de 5e versnelling moet je wel erg laat inzetten. Zo moet je echt terug naar zijn vier als je onder de zeg 75km/u zakt...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Huite »

Positief nieuws dus over het inhouden/stotteren! :thumb:
Dat met die wens om een 6-bak kan ik beamen.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Inhouden/stotteren (af en toe) op Cruisecontrol bij 80km

Bericht door Axel57 »

maar 1.5Dci 90pk een zwak motortje?

5 of 6 bak zal aan het gebruik liggen, Veel snelweg dan zou een 6 bak de voorkeur geven, veel in de stad ben je beter met een 5 bak volgens mij.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht