2009 _
2.0DCI _
Als ik mijn auto start komt er op de boordcomputer TEST SYSTEMEN, vervolgens OK.
Tijdens deze fase kan je u oliepeil elektornisch checken door op de knop van de boordcomputer te duwen.
Mijn olie is vervangen op 87000km (onderhoud bij 2dehands aankoop renault garage), ondertussen 95000km en ik doe die check zeer regelamatig, minstens wekelijks. Altijd heeft deze op 6 bolletjes gestaan dus maximum, ook eerder deze week nog. Vanmorgen deed ik het opnieuw en stonden er ineens maar 3 bolletjes??? Normaliter zou je denken 5/6.
Hoe wordt deze peiling net gedaan door de wagen? Wordt het op de moment van die test systemen bepaald door de oliesensor hoeveel er nog in zit of door eerste meters rijden of iets dergelijke?
Vraag me dus gewoon af wanneer deze elektronische peiling door de wagen wordt gedaan. Het is zo dat mijn garage ondergrond ons huis is en ik naar boven was gereden (steile oprit) en de wagen meteen heb afgezet eens ik bonven was (wel terug op horizontale weg dus na oprit) daar ik de vuilnisbak nog buiten moest zetten

Ik zal strax als ik thuiskom eveneens manueel peilen om te kijken hoeveel er effectief nog in zit.