Vervelend probleem met automaatbak

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Lrns
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 18 aug 2015 00:25
Actief als: particulier

Vervelend probleem met automaatbak

Bericht door Lrns »

Model/uitvoering : Renault Scenic Dynamic 2.0-16V Automaat
Bouwjaar : 2002
Brandstof :Benzine

Ik heb een Renault Scenic uit 2002 met 275.000 op de teller. Hoewel ik mij er van bewust ben dat dit een hoge kilometerstand is voor een benzine-auto, bevalt de auto nog prima en heb ik er tot nu toe relatief weinig problemen mee gehad. Volgens de garage is de motor nog in prima staat en zou bij wijze van spreke zo nog een ton kunnen draaien.

Helaas zit er sinds een jaar een vervelend probleem in de automaatbak. Deze wil de laatste tijd nog wel eens met een harde bonk in noodloop schieten en wil vervolgens niet meer opschakelen naar de hoogste versnelling. Het storingslampje van de automaat gaat dan branden. Wanneer je de motor afzet en weer start, dan is de storing weg en rijdt de auto weer normaal.

Ik heb het probleem de laatste tijd eens geanalyseerd en ben tot de volgende resultaten gekomen.

- Het probleem treed eigenlijk alleen op wanneer je aan één stuk door lange afstanden rijdt (meer als 150km). Bij kortere afstanden treed het probleem nooit op. Doorgaans in het jaar heb ik dus nooit het probleem, maar bij een reis naar het zonnige zuiden gaat de bak totaal zo'n 6 keer in noodloop. (vervelend wanneer je op de snelweg met een caravan rijdt en net een vrachtwagen hebt ingehaald, dan moet je plots ineens snelheid inhouden waarna de vrachtwagenchauffeur je met een boze blik weer moet inhalen).

- Wanneer je de motor afzet en weer start, dan kun je vervolgens weer meer als 150km verder rijden tot de volgende storing. (meestal na 150 tot 200 km komt de volgende storing).

- De storing treed alleen maar op in de hoogste versnelling. Bij rijden in de lagere versnellingen komt er nooit een storing. Op de binnenwegen is er dus geen probleem, en dus ook niet wanneer je D3 aanzet (waardoor de bak nooit in zijn hoogste versnelling gaat). Alleen wanneer je een tijd in de hoogste versnelling op de snelweg rijdt, is er het risico dat de bak na een poos zonder enige vooraankondiging met een bonk in storing gaat. Tijdens de bonk gaat het storingslampje meteen branden.

- Heel soms voel je de storing al aankomen. Dit gebeurd bijvoorbeeld wanneer je in z'n hoogste versnelling met 120km een berg oprijdt. Dan is het voorval ineens anders. De auto verliest snelheid, het storingslampje gaat alvast branden, en na een aantal seconden gaat de bak met een bonk in noodloop. Maar deze situatie treed minder vaak op dan de andere.

Ik heb de computer bij de garage al uit laten lezen maar ze kunnen niets zien. Recent is de BDP sensor vervangen omdat de auto soms slecht wilden starten bij een warme motor. De garage zei dat wellicht het automaatprobleem nu ook opgelost zou zijn, maar helaas zit deze er nog steeds in.

Ik heb op het forum al gelezen dat het meestal de elektrokleppen zijn, maar zou dat in mijn geval ook het probleem kunnen zijn?

Het bijzondere er aan vind ik dat het alleen optreed bij lange afstanden en alleen in zijn hoogste versnelling.

Suggesties en tips zijn van harte welkom!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06

Re: Vervelend probleem met automaatbak

Bericht door mechanic »

Deze bakken hangen ook in peugeots en citroens. Dit klappen komt vaak voor. Laat de foutcodes eens uitlezen. Adh hiervan de kleppen vervangen en olie vervangen. Veel besproken item op het forum is tijdig de automaat olie vervangen dit probleem te voorkomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ron2014
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 07 nov 2016 20:10

Bericht door ron2014 »

Is de bak al eens gespoeld en van nieuwe olie voorzien.
Ooit een vage problemen gehad met een bak die verholpen waren na een flush en verse olie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06

Bericht door mechanic »

Mn scenic had dit euvel blijkbaar ook. Eerst de kleppen vervangen. Paar jaar later de bak compleet gereviseerd.
Nieuwe olie kan helpen,maar als er vuil in het systeem achter blijft komt het weer terug.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Lrns
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Laatste bezoek: 18 aug 2015 00:25

Bericht door Lrns »

Jazeker, de olie is bij 230.000 ververst. Of de vorige eigenaar deze ook ooit heeft ververst weet ik niet. Ik heb de auto gekocht bij kilometerstand 149.000. Toen zat het automaat probleem er overigens nog niet in.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Het verversen van de bak olie bij zo'n hoge kmstand heeft grote risico's.
Autrans b.v. laat de klant tekenen voor het risico van schade bij zo'n late verversing.
De reden is dat verse ATF olie een sterk reinigend/vuiloplossend vermogen heeft, alle dope's werken optimaal, hierdoor zal aangekoekt vuil dat er bij het spoelen niet uitkomt na enkele 10.000 km's toch nog loskomen en dan alsnog voor problemen zorgen.
Dit laatste kan bij jouw wagen nu aan de orde zijn. Nogmaals spoelen en verversen, en dan na b.v. 2.000 km nogmaals kan helpen, maar houd er rekening mee dat het frictiemateriaal al wel flink versleten zal zijn.
Ik adviseer telkens te verversen na 60/80.000 km afhankelijk van het gebruik van de wagen.
mvg WillemS
p.s. informeer ook eens naar een ruil of revisie-bak dan zijn alle slijtage onderdelen weer nieuw.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut