Vreemd geluid motor Scenic II 1.6 16v
-
Topic author - repeating visitor
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 15 dec 2019 13:20
- Actief als: particulier
Vreemd geluid motor Scenic II 1.6 16v
Goedendag heren,
Al ruim drie jaar ben ik in het bezit van een Scenic II met 1.6 16v benzinemotor uit 2008. Tot dusver rijdt het nog altijd als een zonnetje. De laatste 2 maanden heb ik echter last van een vreemd geluid uit de motor. Ik kan niet plaatsen wat het is, maar ben nieuwsgierig naar wat het is, om jullie een idee te geven heb ik een filmpje gemaakt:
Let op: deze opname geeft een versterkt effect doordat van zo dichtbij wordt gefilmd, met motorkap dicht hoor je het een stuk minder. Bovendien beweeg ik mijn telefoon eerst naar de plek waar het geluid vandaan lijkt te komen. Vlak na de koude start hoor ik het meestal niet, zeker niet bij wat kouder weer, de laatste tijd was het echter vaak wat warmer want het was immers zomer.
Distribuitieriem, multiriem en toebehoren zijn vorig jaar vervangen. Kilometerstand is nu circa 58.000.
Ik hoor graag jullie ideeën!
Al ruim drie jaar ben ik in het bezit van een Scenic II met 1.6 16v benzinemotor uit 2008. Tot dusver rijdt het nog altijd als een zonnetje. De laatste 2 maanden heb ik echter last van een vreemd geluid uit de motor. Ik kan niet plaatsen wat het is, maar ben nieuwsgierig naar wat het is, om jullie een idee te geven heb ik een filmpje gemaakt:
Let op: deze opname geeft een versterkt effect doordat van zo dichtbij wordt gefilmd, met motorkap dicht hoor je het een stuk minder. Bovendien beweeg ik mijn telefoon eerst naar de plek waar het geluid vandaan lijkt te komen. Vlak na de koude start hoor ik het meestal niet, zeker niet bij wat kouder weer, de laatste tijd was het echter vaak wat warmer want het was immers zomer.
Distribuitieriem, multiriem en toebehoren zijn vorig jaar vervangen. Kilometerstand is nu circa 58.000.
Ik hoor graag jullie ideeën!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 02 jun 2025 13:24
Re: Vreemd geluid motor Scenic II 1.6 16v
Je kunt proberen om de airco eens uit te zetten. Hoor je dan verschil?
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Is de waterpomp vervangen met de distributieriem?
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 30 mei 2025 22:10
denk een dynamo die op raakt, lagers die stuk gaan
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991
Hide post links |
-
Dank voor uw reacties.
Bij distributiewissel is de waterpomp uiteraard meevervangen. Het in-/uitschakelen van de airco heeft geen invloed op dit geluid, had dat al geprobeerd maar was dit vergeten te vermelden.
Bij distributiewissel is de waterpomp uiteraard meevervangen. Het in-/uitschakelen van de airco heeft geen invloed op dit geluid, had dat al geprobeerd maar was dit vergeten te vermelden.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 04 jun 2025 21:44
Spanrol multiriem ook gewisseld?
Hide post links |
-
Ja, de spanrol van de multiriem is ook vervangen. De auto wordt dealeronderhouden, op de factuur staat ook multiriem all in set en distributieriem all in set, bij deze ''all-in-sets'' horen ook span- en looprollen, is mij toen keurig uitgelegd zie: http://www.renault.nl/onderhoud-en-serv ... butieriem/ voor de multiriem kan ik even geen link vinden maar werkt in principe hetzelfde volgens mij.
Heb er vanmorgen extra op gelet, maar het geluid is er écht niet meteen na de koude start, dat vind ik nog het meest opvallend. Pas na een minuut of 5 a tien onderweg te zijn en toen de motor dus goed warm was hoorde ik het en eigenlijk voornamelijk doordat het panoramdak openstond, als alles dichtzit hoor je het sowieso alleen buiten de auto. Vandaar dat ik twijfel of er ik ernaar moet laten kijken of dat dit geen kwaad kan.
Heb er vanmorgen extra op gelet, maar het geluid is er écht niet meteen na de koude start, dat vind ik nog het meest opvallend. Pas na een minuut of 5 a tien onderweg te zijn en toen de motor dus goed warm was hoorde ik het en eigenlijk voornamelijk doordat het panoramdak openstond, als alles dichtzit hoor je het sowieso alleen buiten de auto. Vandaar dat ik twijfel of er ik ernaar moet laten kijken of dat dit geen kwaad kan.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Een abnormaal geluid zou ik altijd laten nazien. Het is niet omdat alles vervangen werd, dat er niets kan mislopen. Je hebt trouwens een jaar garantie op de uitgevoerde werken. Misschien nog net binnen de garantie? Ik zou iig eens langsgaan.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Laatste bezoek: 30 jan 2016 12:58
Ben benieuwd wat dit is geweest, mijn auto heeft namelijk precies hetzelfde probleem.
Hide post links |
-
- Lid - en hoppa, logo 2
- Laatste bezoek: 15 apr 2016 20:34
Klinkt als de poelie van die waterpomp. Dat probleem heb ik ook gehad met een auto. Waterpomp was maar een half jaar oud...
Renault Zoe Intens R135 2021
Hide post links |
-
Goedenavond,
Ik kreeg een melding in mijn mailbox en realiseerde mij dat ik was vergeten te vermelden wat dit is geweest.
Ik heb er tegelijk met de bandenwissel naar laten kijken en ze vreesden dat het dynamo zou zijn, echter na onderzoek bleek al snel dat het ging om een rol van de multiriem die dit geluid maakte, deze zag er echter verder nog prima uit en is gesmeerd in de hoop dat het dan over zou zijn. Aanvankelijk leek dit ook zo te zijn maar een paar maanden en 4000 kilometer verder was het alweer net zo erg als het was, gelukkig schijnt het geen kwaad te kunnen dus wellicht dat ik tot de wissel naar zomerbanden mee wacht en het dan hopelijk definitief kan laten verhelpen. Ik betrap er mijzelf op dat ik de laatste tijd regelmatig naar een Captur of nieuwer model Scénic aan het zoeken ben op autosites, dus ik zie wel hoe het loopt.
Wil nog benadrukken dat dit niet wil zeggen dat dit bij anderen ook het geval is, eenzelfde soort geluid wordt op internet ook gelinkt aan een kapotte vrijlooppoelie van de dynamo, de dynamo zelf die stuk is en allerlei andere ongein waar je beter op tijd bij kunt zijn.
Fijne avond nog!
Ik kreeg een melding in mijn mailbox en realiseerde mij dat ik was vergeten te vermelden wat dit is geweest.
Ik heb er tegelijk met de bandenwissel naar laten kijken en ze vreesden dat het dynamo zou zijn, echter na onderzoek bleek al snel dat het ging om een rol van de multiriem die dit geluid maakte, deze zag er echter verder nog prima uit en is gesmeerd in de hoop dat het dan over zou zijn. Aanvankelijk leek dit ook zo te zijn maar een paar maanden en 4000 kilometer verder was het alweer net zo erg als het was, gelukkig schijnt het geen kwaad te kunnen dus wellicht dat ik tot de wissel naar zomerbanden mee wacht en het dan hopelijk definitief kan laten verhelpen. Ik betrap er mijzelf op dat ik de laatste tijd regelmatig naar een Captur of nieuwer model Scénic aan het zoeken ben op autosites, dus ik zie wel hoe het loopt.
Wil nog benadrukken dat dit niet wil zeggen dat dit bij anderen ook het geval is, eenzelfde soort geluid wordt op internet ook gelinkt aan een kapotte vrijlooppoelie van de dynamo, de dynamo zelf die stuk is en allerlei andere ongein waar je beter op tijd bij kunt zijn.
Fijne avond nog!
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in