sigarettenaansteker / achterruitverwarming / ruitensproeier
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 12 okt 2015 20:39
- Actief als: particulier
sigarettenaansteker / achterruitverwarming / ruitensproeier
Vreemd probleem qua samenloop.
Eerst ontdekte ik dat de sigarettenaansteker geen 12 volt meer geeft. Dacht, simpel, even zekering wisselen maar dat was het niet.
Toen bleek dat de achterruitverwarming en de airco niks meer doen, in ieder geval de lampjes op het dashboard.
En vervolgens blijkt ook de ruitensproeier het niet te doen, ik hoor de sproeiermotor ook niet aanslaan. De ruitenwissers zelf werken gelukkig wel.
De radio werkt ook, maar staat altijd uit als ik instap. Voorheen ging die altijd terug naar de laatste stand als ik de auto op contact zet/start.
Alle zekeringen links onder het stuur al gecontroleerd.
Iemand enig idee wat de gemene deler is van deze problemen?
Dank!
Eerst ontdekte ik dat de sigarettenaansteker geen 12 volt meer geeft. Dacht, simpel, even zekering wisselen maar dat was het niet.
Toen bleek dat de achterruitverwarming en de airco niks meer doen, in ieder geval de lampjes op het dashboard.
En vervolgens blijkt ook de ruitensproeier het niet te doen, ik hoor de sproeiermotor ook niet aanslaan. De ruitenwissers zelf werken gelukkig wel.
De radio werkt ook, maar staat altijd uit als ik instap. Voorheen ging die altijd terug naar de laatste stand als ik de auto op contact zet/start.
Alle zekeringen links onder het stuur al gecontroleerd.
Iemand enig idee wat de gemene deler is van deze problemen?
Dank!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 11 jul 2025 20:13
Re: sigarettenaansteker / achterruitverwarming / ruitenspro
Bij de meeste Renaults zitten er onder de motorkap bij de accu een aantal (hoofd)zekeringen en het zou mij niets verbazen als er eentje kapot blijkt te zijn. Heb hetzelfde probleem gehad: wel ruiten wissen maar niet sproeien en geen achterruitverwarming, geen spiegelverwarming, bleek een zekering van 40 Ampère te zijn onder de motorkap. Mocht dit bij jou ook zo zijn dan is het wel verstandig om de oorzaak op te sporen, want zo'n flinke jongen van 40 A (of meer) vliegt er niet voor niets uit.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Hide post links |
-
Hartelijk dank voor de tip! Ga ik doen.
In de handleiding staat inderdaad beschreven dat er zekeringen zijn in de motorruimte, die alleen lastig te bereiken zijn en daarom door de garage vervangen dienen te worden.
Net even wezen spieken. Ik vermoed dat ik de kap rechts naast de accu moet los schroeven. Ga ik morgen proberen bij daglicht.
In de handleiding staat inderdaad beschreven dat er zekeringen zijn in de motorruimte, die alleen lastig te bereiken zijn en daarom door de garage vervangen dienen te worden.
Net even wezen spieken. Ik vermoed dat ik de kap rechts naast de accu moet los schroeven. Ga ik morgen proberen bij daglicht.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 11 jul 2025 20:13
misschien dat er een elektrisch schema of werkplaatshandleiding te vinden is op internet, dat weet je gelijk welke zekering mogelijk doorgebrand is.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Hide post links |
-
- Net ingestapt
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 11 okt 2015 15:26
ruitensproeier kan ook gewoon het pompje zijn.
Hide post links |
-
Bedankt allemaal. Het was een zekering onder de motorkap. Ik durfde zelf niet zo diep te gaan en heb met hulp van een garage de zekering gewisseld.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-